Mikä valaisin minulle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pukku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 18:28, 28.11.2008
Sukupuoli: Nainen

Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja pukku »

Eli minulla on tullollainen 98 litrainen akvaario jossa asustelee kiilakylkiä ja partis. Kasveina on Kääpiökeihäslehteä ollut jo kauan ja se on menestynyt. Tänään hain sinne Vallisneriaa puskan. Nyt valaisimena on yksiputkinen valo jossa on lamppuna 18W Day-Lite 960 Lumen, 6500 Kelvin. Mietin että kun kiilat tykkää(ainakin minun tietojen mukaan hämärästä) niin onko tämä valaisin huono? tarvitseeko kasvit/kalat erilaista valoa kun tämä lamppu? voin ostaa tuohon uuden putken jos kerrotte että millainen olisi hyvä ja jätän nykyisen varaputkeksi? Kaloiksi ei tällä tiedolla ole tulossakaan siis muita kuin kiiloja ja partis.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Monien kasvien kohdalla valoa kannattaa olla noin 0,5 W/l, eli sinun tapauksessasi ihanne olisi 50 W.
Keihäslehti, vallisneria, jaavansaniainen ja -sammal noin esimerkiksi kyllä viihtyvät hämärässäkin. Valon tarve riippuu siis paljolti siitä, minkälaisia kasveja haluat kasvattaa.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
pukku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 18:28, 28.11.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja pukku »

Haluankin lähinnä tietää sitä mikä olisi ihanne kalojen ja kasvien kanssa, kun tosiaan nuo kiilat on tuommoisi hämäränasukkeja. Ajattelin sitäkin että jos ostan kovin kirkkaan putken, mitä nuo kalat siitä pitää?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Jos pitäydyt yhdessä putkessa niin ei ole suurta eroa kaloille tai kasveille millaisen putken hommaat koska valoa on erittäin vähän joka tapauksessa.
Onhan putkissa eroja mutta ei niin suuria että sillä olisi merkitystä kun kyseessä on yksi 18W putki.
Ja kyllä kalasi pärjää aivan hyvin vaikka laittaist kolmekin 18W putkea.

Tuohon akvaarioon olisi aivan sopiva laittaa vähintään kaksi 18W:n loisteputkea.
Jos loisteputkesi on vanha (yli 1½vuotta) kannattaa se vaihtaa uuteen vastaavaan loisteputkeen. Ehkä 865 olisi hieman kirkkaampi. Eli tuo 8-sarja on ns. tehosarja.

98L
=> 1x18W 0,18W/l
=> 2x18W 0,37W/l
=> 3x18W 0,55W/l

Suositus 0,4W/litra ja siitä ylöspäin....
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Yleisesti ottaen valaisinratkaisussa määräävin tekijä on kasvit, kuten yllä jo tuli ilmi. Kalat kyllä sopeutuvat, ja etenkin, jos sinulla on vain se yksi putki, on kalojen kannalta aivan sama, mikä putki se on. Kirkasta valaistusta et yhdellä loisteputkella saa millään aikaiseksi 98 l altaaseen, ellei allas ole mallia kapea, matala ja pitkä putkilo. Minusta voit aivan huoleti vaikka tuplata tai triplata valaistuksen (siis putkien määrän) ja hankkia tehokkaat putket. Kun kasvit kasvavat hyvin, myös niiden katveeseen muodostuu hämärämpiä alueita, jonne kalat pääsevät halutessaan.
Tosin juuri kiilakyljistä minulla ei ole kokemusta, mutta aika monille kaloille annetaan tuo suositus hämärästä altaasta, ja kuitenkin juuri niitä samoja lajeja pidetään menestyksekkäästi kasvialtaissa, jotka on erittäin kirkkaasti valaistu.

EDIT: Micke ehtikin ensin. :)
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Vega
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 12:28, 17.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja Vega »

Mistä ihmeestä tulee suositus W/l ?

Valotehon suhteen kun puhutaan lumeneista (lm) tai lukseista (lx), esim. 150 w hehkulampusta lähtee "hieman" eri valoteho kuin 150W monimetallista, mistä taas lähtee eri valoteho kuin vastaavasta spna:sta mikä taas ei ole alkuunkaan sama kuin 150W edestä T8-loisteputkia... :D

Eli eihän se W / l kerro todellisuudessa yhtään mitään. Jos akvaarion yläpuolelle laitetaan 700W tehoinen mikroaaltouuni niin onko tarpeeksi valotehoa 1000 litran akvaarioon?

Kalojen viihtyminen hämärässä johtuu yleensä luonnonvesien sameudesta, veden syvyydestä, kasveista jne mutta käytännössä loisteputkilla on varsin vaikeaa "ylivalaista" varsinkaan jos altaassa on edes jonkin verran pintaan ulottuvia kasveja tai muuta sisustusta. Kasvien kannalta on sitä parempi mitä enemmän valoa ja kalat eivät käytännössä juuri näe eroa muutamien loisteputkien välillä.
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
pukku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 18:28, 28.11.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja pukku »

kiitos tosi paljon kun olette jaksaneet kommentoida! Minulla tosiaan ei ole nyt akvaariossa kuin yksi pintaan ulottuva kasvi, niitä voisi ehkä lisäillä. Eniten minua tosiaan askarruttaa tosiaan tuo valaistus kysymys. Osaatteko sanoa mistä Tampereella saisi edullisimmin uusia valaisimia? ja missä hyvä putkivalikoima? ja mikä putki nyt sitten olisi se paras? ja jos ostan uuden kahdenputken valaisimen niin ostanko sinne kaksi erilaista putkea oma kasveille ja oma kaloille vai miten?
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Vega kirjoitti:Mistä ihmeestä tulee suositus W/l ?

Valotehon suhteen kun puhutaan lumeneista (lm) tai lukseista (lx), esim. 150 w hehkulampusta lähtee "hieman" eri valoteho kuin 150W monimetallista, mistä taas lähtee eri valoteho kuin vastaavasta spna:sta mikä taas ei ole alkuunkaan sama kuin 150W edestä T8-loisteputkia... :D

Eli eihän se W / l kerro todellisuudessa yhtään mitään. Jos akvaarion yläpuolelle laitetaan 700W tehoinen mikroaaltouuni niin onko tarpeeksi valotehoa 1000 litran akvaarioon?
Tuo suositushan nimenomaan koskee vain ja ainoastaan loisteputkia. Koska akvaariot yleensä valaistaan loisteputkilla, ei sitä tarvitse joka kerta erikseen toitottaa, koska kaikkihan ymmärtävät, että puhe ei ole esim. mikroaaltouunnista eikä edes hehkulampuista altaan yllä.

Pukkun kysymykseen vastaukseksi: kalat eivät tarvitse ns. omaa putkea. Tekisi mieli sanoa, että unohda jo ne kalat ;) ja keskity etsimään valoa joka a) kasvattaa kasveja hyvin sekä b ) miellyttää omaa silmääsi. Yleensä kahdelle putkelle toimiva yhdistelmä on ns. kasviputken ja päivänvaloputken yhdistelmä, mutta kasvit kasvavat hyvin myös pelkillä päivänvaloputkilla valaistuna. Putket saat edullisimmin sähköliikkeestä. Niitä ei välttämättä löydy hyllystä, mutta tilaamalla saat sieltä mitä tahansa akvaarioonkin tarkoitettuja putkia. Akvaariokaupasta ne on tietenkin helpoin ostaa, mutta hinta voi olla huomattavasti kalliimpi. Valaisimet sitten taas eivät oikein ole koskaan edullisia. Akvaariota hankkiessa pitäisi jo henkisesti varautua siihen, että valaisin tulee olemaan se kallein yksittäinen hankinta ainakin useimmiten. Käytettyjä valaisimia kannattaa tietysti katsella vaikka täältä aw:n myyntipalstalta ja sitten joissakin kaupoissa on myynnissä noita halpoja kiinalaisia Big Boy -valaisimia. Jos ostat kaksiputkisen valaisimen, ei ole muuten hullumpi ajatus jättää myös se nykyinen yksiputkinen niiden rinnalle käyttöön. Kolmella putkella kasvattelet jo vaikka mitä kasveja. :)

Yksi kehuttu putkiyhdistelmä on esim. Sylvania Aquastar + Osram Skywhite. Minulla on 65-litraisessa altaassa yhdistelmä Osram Fluora + Skywhite, ja hyvältä näyttää sekin. Fluora-putki löytyi marketista, on erittäin punainen kasviputki, hintaa noin 7 euroa 18 W putkelle. Skywhiten tilasin sähköliikkeestä päivän toimitusajalla hintaan 8 euroa tms. Akvakaupassa monet putket maksavat helposti 20-30 euroa, joten sähköliikettä lämpimästi suosittelen. Tässä siis vähän koostetta:

kasviputkia esim.:

Sylvania aquastar
Osram Fluora
Arcadia Original tropical
tai vastaava

päivänvaloputkia:

Mikä tahansa, jossa merkintä 865, 860, tms. 60-alkuinen loppuosa (tarkoittaa värilämpötilaa, esim. 865 = 6500 Kelvinin sävyinen tehosarjan putki)
Osram skywhite 880
mikä tahansa, missä lukee "daylight" tai "bright daylight"
Arcadia Freshwater

Tässä vain muutamia ehdotuksia. Kolmesta putkesta koostaisin siten, että 1 x kasviputki ja 2 x päivänvalo, mutta muitakin mahdollisuuksia on. Käytännössä mikä vaan käy, missä on värisävy yli 4000 K ja silmää miellyttää.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
pukku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 18:28, 28.11.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja pukku »

Ellaf: kiitos vastauksesta tosi paljon!! Ja siis tuo että olis alle lajitellut erilaiset valaisimet ryhmiin ja kaikki, siis kiitos! :D
Mä oon vaan ollu huolissani kalojen valaistuksesta ja siis ihan turhaan. :)
Kth
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 05.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja Kth »

Voisko joku vielä selventää tyhmälle, mitä nuo T5 ja T8 tarkoittavat? Mistä minä tiedän kumpi putki pitää hankkia, kun valaisimet on tullut hankittua käytettynä netistä nimikkeellä "valaisin"?
140l mollit ja miekkapyrstöt + 220l Aasia + 390l ja 60l seuralat
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mikä valaisin minulle?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

T8 on ns. tavallinen loisteputki, joita käytetään julkisissa tiloissa että myös kotitalouksissa, esim keittiövalaistuksessa. Se on edelleen kaikkein tavallisin polttimotyyppi akvaariovalaisimissa, näissä "perinteisissä" valaisinkoteloissa. Sen paksuutta en nyt äkkiseltään muista ulkoa, oliko 25mm? Putkia saatavilla runsaasti, myös rautakaupoista saa akvaan passeleita kuten myös sähkötarvikeliikkeistä. Nämä pitäisi vaihtaa uusiin noin vuoden välein, koska niiden tehot tippuvat ja samaa myötä spektri muuttuu alkuperäisestä. Watit akvakäytössä 15, 18, 30, 36/38/40 ja 58w. Tämä on samalla myös "pituus". Sytyin vaihdetaan näpsäkästi "ulkokautta", yleensä samalla kun putkikin vaihdetaan uuteen.

T5 muistuttaa enemmänkin valoteholtaan energiansäästölamppa eli on piirun "tehokkaampi" vastaavan wattimäärän t8iin verrattuna. Putki on selvästi T8ia ohuempi, n 15mm. Karkeasti ottaen kalliimpia kuin T8t mutta nämä voi käyttää loppuun eli jopa usean vuoden eikä spektrissä ole todettu merkittäviä muutoksia. Akvakäytössä yleensä (11, 15) 24, 39, 59 ja 80w-putket. Sytyin on sisäänrakennettu eli ei vaihdettavissa (tai sitten joutuu purkamaan koko rungon). Näitä on laaja valikoima mutta akvakäyttöön sopivat löytyvät yleensä alan kaupoista, harvemmin marketeista tai sähköliikkeestä, joskin tilaamalla voi lykästää mutta valikoima yleensä tällöinkin heikko.

Molempien tyyppien laadusta voi tehdä karkeita päätelmiä kun tarkastelee valmistajan ilmoittamaa life hour serviceä, mitä isompi sen todennäköisesti laadukkaampi putki. Kummassakaan hinta ei välttämättä ole tae laadusta. Tyyppien spektrit eivät ole siinä mielessä vertailukelpoisia että samanlaisen tai edes samalta valmistajalta saman merkkisten yhteneväisen spektrin omaavatkaan putket eivät käytänössä näytä samalta akvassa. Oliko riittävän epäselvästi sanottu..?

Noista, niiden käytöstä ja sopivuudesta voisi turista paljonkin mutta etköhän noilla pärjää alkuunsa jotta saat selville mitä putkityyppi on kyseessä ostamassasi valaisimessa. Veikkaan että se on T8 koska muuta ei ole erikseen manittu, yleensä erikoisemmat ymmärretään mainita myynti-ilmossa tai muussa yhteydessä.

Lisätään vielä, että putkityyppiä löytyy lisäksi T12 jota löytynee edelleen julkisissa tiloissa. Jenkit käyttävät tätä vieläkin akvoissa, mutta meillä ei taida olla akvakäytössä enää missään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”