Pienestä isompaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lilian
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 19:02, 29.08.2007

Pienestä isompaan

Viesti Kirjoittaja lilian »

Kivaa Joulupäivien puuhaa tiedossa. Ostin isomman satalitraisen akvaarion. Se on kuusikymppiseen verrattuna kiva juttu!

Lueskelin tietoa täältä, myös haulla, mutta en löytänyt ihan kaikkea tietoa.

Eli miten käytännössä toimitaan, kun siirretään akvaariosta kalat ja kasvit ym isompaan. Tarvitseeko kypsytystä? Vanhasta saan veden tai osan siirrettyä upouuteen. Kalastoon ei tule muutoksia lähiaikoina. Kiiloja ostan myöhemmin lisää ja ja otot saa olla. Yritän pitää sisustuksen samanlaisena, ettei tulisi stressiä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Onnea uudesta akvaariosta! :)

Jos siirrät vanhasta akvaariosta kaiken sisällön uuteen (myös hiekan/soran ja suodattimen), kypsyttää ei tarvitse. Hyödylliset bakteerit elävät pohjalla, suodattimessa ja muilla pinnoilla, joten vettä ei periaatteessa tarvitse uuteen altaaseen siirtää lainkaan. Toki vesiarvot heittelevät vähemmän, jos siirrät vähän vettäkin.

Altaan vaihto tapahtuu yksinkertaisimmin niin, että haavit ensin vanhasta altaasta kalat odottelemaan vaikkapa sankoihin, tyhjennät sitten altaan, siirrät sen sisällön suoraan uuteen ja kun uusi allas on täytetty ja sisustettu, kalat voi päästää sinne.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
klassik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 19:32, 26.02.2007
Paikkakunta: Oulu, Jääli

Viesti Kirjoittaja klassik »

Samanlaisessa operaatiossa olen menetellyt seuraavasti:

Pinta vettä talteen vaikka 4 ämpäriin.
Pintahiekan (n. 1 cm) lappoan myös ämpäriin odottamaan.
Kalat tässä vaiheessa johonkin astiaan odottamaan....
Loppu hiekka lapotaan letkulla ja siirretään suoraan odottavaan
akvaarioon, jos mahdollista. Jos tulee uutta hiekkaa, se laitetaan alimmaiseksi kerrokseksi.

Sitten täytän uuden akvaarion pintavedellä ja uudella vedellä, yleensä saman verran uutta vettä kuin talteenotettua pintavettä.
Vedenparannusainetta olen myös laittanut toisinaan.
Jos vesi ei riitä koko altaalle, olen lisäillyt uutta vettä päivittäin pieniä määriä.
Jos ei halua läträtä joka päivä veden kanssa, ei varmaan haittaa, jos uutta vettä on enemmänkin kuin puolet vanhasta...

Lopuksi pinnalta talteen otettu hiekka sirotellaan altaassa jo olevan hiekan päälle.
Sitten muu sisustus ja kasvit.

Suodattimelle pieni huuhtaisu, ja käyntiin uuteen akvaarioon.
Sitten kalat...
Näin olen tehnyt, ja kalat ovat säilyneet hyvissä voinnissa.
Ruokaa ei kannata alussa antaa kaloille kovin paljon, ettei akvaario
kuormitu liikaa.
Itse olen ruokkinut pienellä määrällä ensin kerran päivässä pari kolme päivää...sitten pienempiä annoksia 2xpäivässä.
Tulipa yksityiskohtainen selostus...
lilian
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 19:02, 29.08.2007

Viesti Kirjoittaja lilian »

Kiitos vastauksista!

Varmaankin keväämmällä hankin kaloja hieman lisää. Kuparimonniset kiinnostavat kovasti. Muita voisi olla helmi- tai hehkurasborat , inkkarit, kiilakylkien lisäys ja ehkä suklaa- tai korurihmakala. Mitkä näistä sopisivat tai ehkä muita vaihtoehtoja?! Ei kuitenkaan kotiloita.
Lämpö tällä hetkellä 24 ja lämppäriähän voi vääntää molempiin suuntiin :)
Nyt kiiloja kuusi ja otoja saman verran.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

klassik: Mitä hyötyä on laittaa vanhaa vettä uuteen akvaarioon? Muuten kyllä tekisin samalla lailla.
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

Kalallinen: Eikö siirrettäville kaloille ole parempi, että vesiarvot eivät ihan kauheasti heitä siirrossa - jos nimittäin poikkeavat vesijohtoveden arvoista?
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
klassik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 19:32, 26.02.2007
Paikkakunta: Oulu, Jääli

Viesti Kirjoittaja klassik »

Kalallinen: "klassik: Mitä hyötyä on laittaa vanhaa vettä uuteen akvaarioon? Muuten kyllä tekisin samalla lailla."

Näin mulle on aikoinaan neuvottu, kun samanlaiseen operaatioon ryhdyin...
Ja ihan asiaa tuntevilta tahoilta, ei mitään "mutu"-tietoa.
Pitäisi olla vielä "hämmentämättömän" akvaarion pintavettä.

Ja, oikeastaan, mitä haittaakaan siitä olisi? Pysyypähän nuo vesiarvot suht samanlaisina, kuten edellä mainittiin...
Tuntuu, että kaloillekin on parempi, etteivät joudu täysin uuteen veteen("mutu"-tietoa....)
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 14:27, 01.10.2006
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

klassik kirjoitti:Kalallinen: "klassik: Mitä hyötyä on laittaa vanhaa vettä uuteen akvaarioon? Muuten kyllä tekisin samalla lailla."

Näin mulle on aikoinaan neuvottu, kun samanlaiseen operaatioon ryhdyin...
Ja ihan asiaa tuntevilta tahoilta, ei mitään "mutu"-tietoa.
Pitäisi olla vielä "hämmentämättömän" akvaarion pintavettä.

Ja, oikeastaan, mitä haittaakaan siitä olisi? Pysyypähän nuo vesiarvot suht samanlaisina, kuten edellä mainittiin...
Tuntuu, että kaloillekin on parempi, etteivät joudu täysin uuteen veteen("mutu"-tietoa....)
Itselleni ainakin on neuvottu (ihan asiantunevalta taholta kun samankaltaista operaatiota aloittelin) että vanhaa vettä ei kannata laittaa uuteen altaaseen, syy taisi olla vain yksinkertaisesti että vanhasta vedestä ei ole hyötyä.
540l, 180l ja Minttu-koira <3
klassik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 19:32, 26.02.2007
Paikkakunta: Oulu, Jääli

Viesti Kirjoittaja klassik »

Niinpä...kukin "taaplaa tavallaan", luottaen siihen minkä parhaaksi näkee.
Varsinaisia "todisteita" ei liene siitä, kumpi menetelmä on parempi ja oikein.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Vanhasta vedestä ei ole merkittävää hyötyä kypsytyksen kannalta, mutta muutos stressin minimoimiseksi jotkut käyttävät vanhaa vettä. Tosin kaiken jahtailun ja sankoon haavimisen jälkeen stressitila on jo valmis.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ellei sitten tee niin, että useampi runsas vedenvaihto vaikka viikon sisään ennen muuttoa, niin on altaan vesiarvot lähellä hanaveden arvoja. Itse olen altaat kolme kertaa siirtänyt enkä ikinä ole ottanut vanhaa vettä mukaan, useampi reilu vedenvaihto ennen muuttoa vaan.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Pulipuli
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 09:26, 07.04.2005

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Olen saanut sen käsityksen, että jos siirrettävät kalat elelevät pehmeässä vedessä, ei vanhaa vettä tarvitse käyttää. Jos taas kalat ovat kovemman veden kaloja, kannattaa vanhasta akvaariosta siirtää vettä uuteen, jotta veden kovuusarvot ei heittele. Sitten uuteen akvaan laittaa kipsiä sen verran, kun vesiarvojen tasus vaatii..
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miksi ottaa kovaakaan vettä mukaan? Helpompi muokata vesiarvot kun tietää tasan paljonko uutta vettä akvaariossa on ja sen mukaan. Saman verran muokkausta per 10 (tai 100) litraa kuin on aiemminkin vedenvaihdoissa laittanut niin samat arvothan siinä silloin on. Tai no - nitraatit nollilla ellei johdosta suoraan hiukan tule.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”