Kalojen siirtäminen altaasta toiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Kalojen siirtäminen altaasta toiseen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kuinka olette tämän hoitaneet, kun siirrätte esim pariskunnan kutemaan toiseen altaaseen? Heitättekö kalat vain uuteen altaaseen, vai totutatteko uuteen veteen aivan kuin uutta kalaa? Oletetaan, että ainakin testien mukaan altaiden vesiarvot olisivat samanlaiset. :?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mikäli vesiarvot ovat samat niin suoraan vaan itse ainakin laittaisin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Entäs bakteerikanta, eihän se ole samanlainen eri altaissa vaikka vesiarvot olisivatkin?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Mä olen ehkä hiukan ylivarovainen, mutta olen kyllä aina totuttanut kalat uuden altaan bakteeristoon pikku hiljaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No jos bakteerikantaan pitäisi pikku hiljaa totutella niin uskallan väittää että sitten puhutaan jo useista päivistä eikä esim puolen tunnin tasausjaksosta. 8O Jos kalat ovat terveitä ja ehjiä niin ei ero bakteerikannassa kovinkaan merkittävä ole. Vedenparannusainetta varoiksi sopivasti annosteltuna vielä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Meillä ainakin välineet,kasvit, kädet, suodattimet...vaihtaa allastavähänväliä, että eikai ne nyt niin eri bakteerisia voi olla?
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Minut ehkä teilataan, mutta olen kyllä joutunut välillä ihan pakostakin lennättämään kaloja altaasta toiseen, eikä ne ole kuolleet. Kärsimyksestä en osaa sanoa, mulla on ainoa mittari tuo kuolema tai yleisen pirteyden lasku. Viimeksi sai pallokalat kyytiä kun kuparimonneilta hävis evistä palasia, tuolla ne syöksyy lasiin norkoomaan ruokaa ihan kuten ennenkin.
"Mä luin jostain..."
CrystalCat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 01:24, 22.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Minä sopeutan silloin, jos on lämpötilaeroa, ja jos altaissa on hoitoeroja esim. toisessa käytän hiilidioksidia+turveuutetta+nestehiiltä ja toisessa ei.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Aqualung kirjoitti:No jos bakteerikantaan pitäisi pikku hiljaa totutella niin uskallan väittää että sitten puhutaan jo useista päivistä eikä esim puolen tunnin tasausjaksosta.
Totta. Oikeaoppisesti tehtynä vaatisi juuri tämän.

Kyllä minäkin kasveja saatan kierrättää altaasta toiseen pelkän huuhtelun kautta, mutta en suodattimia ellei ole joku hätätilanne kyseessä. Siellähän valtaosa niistä bakuista asustaa. Samoin kädet pesen joka kerta huolellisesti ennen kuin tuikkaan ne johonkin toiseen altaaseen.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kala haaviin ja juoksujalkaa toiseen altaaseen, perään vähän vedenparannusainetta.

Eipä ole vielä yksikään kala kuollut tähän mennessä n. 10 vuoden aikana. Tänäänkin siirsin 6 keskenkasvuista lehtikalaa karanttenista oikeaan kotiinsa enkä edes vesiarvoja mitannut, lämmöt tarkistin ja samaa luokkaa oli (kovin yllättävää kun sisälläkin jo 28 astetta).

Jos vesiarvot on suunnilleen samat joka altaassa: lämpötila, nitraatit, pH ja kovuudet noin yleensä ottaen niin, niin empä ole mitään bakteerikantaa miettinyt. Ja toisekseen, kyllähän ne bakteerit siirtyvät altaasta toiseen mm. käsien ja kasvien mukana-> samaa kantaa kaikissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”