Ällöä!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Ällöä!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla akvaarioon tulee koko ajan liruttamalla uutta vettä, 8mm letkusta.

Nyt vaan oli tapahtunut niin, että muutama kotilo oli ryöminyt sinne putkeen vastavirtaan, ja jääneet jumiin sinne. Yksi niistä oli ilmeisesti vielä jumiin jäätyään kasvanut kokoa, koska letku oli haljennut sen ansiosta!

Piti leikata letkun päästä 20 senttiä pois, ja hyi niinkuin helkkari että minkälainen haju siitä letkunpätkästä lähti, kun nostin sen akvaariosta!!! Ei ihme jos on kalojen kanssa ongelmia, mutta miten ihmeessä muutama kotilo voi aiheuttaa, kun niitä kuolee akvaariossakin.

Onko mahdollisesti kyse siitä, että kun hanavedessä ei varmaan paljon denitrifikaatiobakteereja ole, niin ne kotilot ovat siellä mädänneet jollakin muulla tapaa???
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Kuule voin kertoa että jos nostat kuolleen kotilon (tai simpukan :mrgreen: ) pois altaasta niin haju on aina miljoona kertaa pahempi kuin kalassa. Eikä se haju sitten lähde käsistä kuin kirveellä, jos silläkään.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Tinzuen simpukka on varsin legendaarinen.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Jooh, mä kans yks päivä noukin plekovauvalasta letkuun joutuneen kierteisen, tai kaksikin. Toinen oli elossa ja toinen näytti vähän kummalliselta, nostin sitä sitten lähemmäksi jotta nään onko siellä kuoressa elämää, mutta en ikinä kattonut niin tarkkaan kun se raadon haju iski nenään. Siis voi oksennus mikä löyhkä! :?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

NesteHukka kirjoitti:Mulla akvaarioon tulee koko ajan liruttamalla uutta vettä, 8mm letkusta.
Ihmettelen kovasti noinkin pienen letkun käyttöä :roll: .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Thompson :D

En koe mtn ylpeyttä siitä että ihmiset tuntevat minut haisevasta simpukastani :roll:
(Paitsi kieroutuneella tavallani ehkä vähän... :mrgreen: )
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Thompson kirjoitti:Tinzuen simpukka on varsin legendaarinen.
Thompson :D

En koe mtn ylpeyttä siitä että ihmiset tuntevat minut haisevasta simpukastani :roll:
(Paitsi kieroutuneella tavallani ehkä vähän... :mrgreen: )
Noh, itse tulkitsin tuon Thompsonin kommentin aika... Noh, härskinä :D Tinzuen simpukka on ilmeisesti ollut aikaisemminkin puheenaiheena palstalla :roll: Anteeksi, on perjantai, joten... :mrgreen:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja tinzue »

No itse asiassa ensimmäinen kerta kun asia vedetään puheeksi palstalla....TASin reissuilla ollut ajankohtainen [;)] . Sanottakoon näin, että anteeksi pyydettävää ei ole. Oikeasti oikeasta simpukasta on kyse mutta härskiyden raja meni ajat sitten tämän aiheen tiimoilta. :mrgreen:

sori, tosiaan perjantai....
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jaakkim kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Mulla akvaarioon tulee koko ajan liruttamalla uutta vettä, 8mm letkusta.
Ihmettelen kovasti noinkin pienen letkun käyttöä :roll: .
Se on "jäänne" käänteisosmoosilaitteen käytöstä. Sieltä tulee suoraa hanavettä 24/7 hitaasti liruttamalla, ja päästään hieman yli ajoittaisten vedenvaihtosuositusten mukaisten vedenvaihtomäärien. Kloori yms. tulevat vesimäärään nähden niin pienenä annoksena, että se poistuu riittävän nopeasti. Tällä systeemillä on menty jo vähän toistakymmentä vuotta. Toisinsanoen, en muista, koska olen viimeisen kerran vaihtanut vettä manuaalisesti, ja olen ollut järjestelyyn erittäin tyytyväinen ja kalat myös :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

NesteHukka kirjoitti: Se on "jäänne" käänteisosmoosilaitteen käytöstä. Sieltä tulee suoraa hanavettä 24/7 hitaasti liruttamalla, ja päästään hieman yli ajoittaisten vedenvaihtosuositusten mukaisten vedenvaihtomäärien. Kloori yms. tulevat vesimäärään nähden niin pienenä annoksena, että se poistuu riittävän nopeasti. Tällä systeemillä on menty jo vähän toistakymmentä vuotta. Toisinsanoen, en muista, koska olen viimeisen kerran vaihtanut vettä manuaalisesti, ja olen ollut järjestelyyn erittäin tyytyväinen ja kalat myös :)
Aivan, no empä mäkään näköjään tarpeeksi tarkkaan lukenut, olihan se jo tuolla alussakin :roll: .
Mut nosta se letku hiukan vedenpinnan yläpuolelle, niin ei tapahdu noita "tunkeutumisia" :mrgreen: .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jaakkim kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti: Se on "jäänne" käänteisosmoosilaitteen käytöstä. Sieltä tulee suoraa hanavettä 24/7 hitaasti liruttamalla, ja päästään hieman yli ajoittaisten vedenvaihtosuositusten mukaisten vedenvaihtomäärien. Kloori yms. tulevat vesimäärään nähden niin pienenä annoksena, että se poistuu riittävän nopeasti. Tällä systeemillä on menty jo vähän toistakymmentä vuotta. Toisinsanoen, en muista, koska olen viimeisen kerran vaihtanut vettä manuaalisesti, ja olen ollut järjestelyyn erittäin tyytyväinen ja kalat myös :)
Aivan, no empä mäkään näköjään tarpeeksi tarkkaan lukenut, olihan se jo tuolla alussakin :roll: .
Mut nosta se letku hiukan vedenpinnan yläpuolelle, niin ei tapahdu noita "tunkeutumisia" :mrgreen: .
Kun tuo letku oli siinä katkaistu, niin liitin sen venturi-ilmastimen ilmanottoletkuun. Se kun veti ilmaa vähän huonosti, niin nyt kun sensijaan sisääntuleva vesi menee tuohon, niin ainakin se sekottuu ja pyörteilee, ja ehkä kloorit yms. poistuu nopeammin, ja siinä venturissa on senverran kova veden ulostulonopeus, että ei siinä virrassa enää kotilotkaan pysy :) Ehkä laitan toisen venturin johonkin ulostuloon, että tulee sitä hapetustakin.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Ällöä!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Sorry jos kyselen tyhmiä, mutta tuo systeemi kiinnostaa - käänteisosmoosilaite ei vaan sano yhtään mitään. Ymmärrän siis että sulla tulee jatkuvasti akvaarioon tuoretta vettä suoraan hanasta, mutta - miten poisto on järjestetty?

Mulla ei ole allasta tällä hetkellä lainkaan (paitsi tyhjänä varastossa), mutta kovasti jo suunnittelen uuden pystytystä kunhan uusi talomme valmistuu. Näin talon rakennusvaiheessa olis näppärää ottaa huomioon kaikki akvaarion sijoitukseen ja hoitoon liittyvät rakenneratkaisut. Helppo ylläpito kiinnostaa aina ja toi sun systeemi kuulostaisi aika näppärältä [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”