N: papukaijakala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siiseli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 18:38, 12.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja Siiseli »

Tuossa päivällä paikallisessa liikkeessä kierreltyäni törmäsin papukaijakala nimellä myytävään kalaan.

Mahtaakohan olla nyt se paljon parjattu bloodparrot :|
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kotipaikkasi näkyy olevan Vantaa joten kyllä, mitä ilmeisimmin olet nähnyt bloody parroteja, noita surkeita kirjoahvenepäsikiöitä. Suomessa toistaiseksi myydyt kalat onneksi tuskin ovat keinotekoisesti värjättyjä (vaikka aika kirkkaan punaisia siellä seassa on), vaan ainoastaan valikoivalla jalostuksella ja ehkä väriruoalla mahdollisimman kirkkaan värisiksi saatuja.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

En käyttäisi sanaa jalostus noiden monsterien yhteydessä!
Peukalointi olisi jotenkin sopivampi ilmaisu ja sitten maahantuontikielto eläinsuolelulain perusteella. [}:)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Jännä , että tämä laji aiheuttaa aina syrjiviä reaktioita vaikka meillä on lukuisia muitakin epäsikiöitä mm.hammaskarppeja ja kultakaloja. On pallomahaa ja kasvainpäitä. Papukaijassa on risteytetty kahta tai useampaa kirjoahvenlajia. Eikös hammaskarppeja risteytetä keskenään enemmänkin? Mustamolli taitaa olla kahden lajin sekoitus.

Ei silti -en ostaisi mitään näistä.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mika kirjoitti:Jännä , että tämä laji aiheuttaa aina syrjiviä reaktioita vaikka meillä on lukuisia muitakin epäsikiöitä mm.hammaskarppeja ja kultakaloja. On pallomahaa ja kasvainpäitä. Papukaijassa on risteytetty kahta tai useampaa kirjoahvenlajia. Eikös hammaskarppeja risteytetä keskenään enemmänkin? Mustamolli taitaa olla kahden lajin sekoitus.

Ei silti -en ostaisi mitään näistä.
Kyllä minä olen kestoreagoinut noihin (aina ja jokapaikassa ei jaksa uudelleen):
http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/
http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/lista.php
http://aquahoito.info/suomi/taudit/johdanto.php

Lukijamääristä päättelen ettei aihe kovin kiinnostava ole! [}:)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Mika kirjoitti:Jännä , että tämä laji aiheuttaa aina syrjiviä reaktioita vaikka meillä on lukuisia muitakin epäsikiöitä mm.hammaskarppeja ja kultakaloja. On pallomahaa ja kasvainpäitä.
Samaa sarjaahan nämä kultakalat ovat 8O, yhtä paljon ansaitsisivat syrjintää kuin papukaijatkin. Ja jos nyt ihan rehellinen olen, niin jopa tuo papukaija on kauniimpi kuin musta teleskooppisilmäkultakala! Hammaskarpit taas ovat hieman eri asia, kala pystyy kuitenkin normaalisti elämään kärsimättä mistään vääntymistä ja epämuodostumista, vrt. esimerkiksi muuli. Kiehkurapyrstölliset jalostetut miekkikset ovat taas ihan eri asia... Täytyy rehellisesti sanoa että ihmettelen akvaristia, joka voi rehellisesti sanoa nauttivansa muodottomien kultakalojen pitämisestä (rescue-ihmisiä voin katsoa suuressa suopeudessani läpi sormien hyvän asian takia), tai vaihtoehtoisesti koiraihmistä, joka jalostaa esimerkiksi mopseja tai kiinanpalatsikoiria.

Mutta minä olen varmasti hyvin tiukkapipoinen. :roll:
Parasta ihmisessä on koira.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

TanTan kirjoitti:Ja jos nyt ihan rehellinen olen, niin jopa tuo papukaija on kauniimpi kuin musta teleskooppisilmäkultakala!
Kun puhutaan pelkästään ulkonäköasioista, niin olen tästä varovaisesti samaa mieltä nähtyäni tämän kiinalaissivuston [kepu.com.cn] kuvia sikäläisen kultakalajalostuksen helmistä. Tosin papukaijan pyrstötön versio [users.utu.fi] ja nk. "yksisarvinen" [ekkwill.com] papukaija näyttävät, mihin papukaijapeukaloinnissa päästään jo nyt. Minkäköhänlaisilla otuksilla kymmenen vuoden päästä meitä pelotellaan? Em. esimerkkeihin vedoten olen lopulta kyllä Järven kanssa samaa mieltä siitä, että moiset epäeläimet pitäisi kieltää mieluummin EU-tasolla. Skeptikko olen tosin sen suhteen, että positiivista tässä asiassa tapahtuisi.

Pari huomiota mainitsemastani kiinalaissivustosta ja navigoinnista heille, joiden surffilaudasta puuttuu oikea merkistö ja/tai käyttäjältä kielitaito:
- linkkaamani sivun pyöreistä kultakalakuvista pääsee alasivuille
- muutamalta alasivulta pääsee navigoimaan edelleen eteenpäin sivun alaoikealta vaaleanharmaalla pohjalla olevasta linkistä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä olen jopa niin skeptikko etten usko akvaarioihmisten oppivan edes kalojen ulkoisten ruumiinosien suomalaisia nimiä!? :roll:
Silloin ei kalojen ulkonäöllä myöskään ole merkitystä, kunhan kummallinen on. [}:)]
Veden laatuvaatimuksetkin yhtä tyhjän kanssa (ei tosin kaikilla, mutta monella)!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
zisse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 10.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

papukaijakala..

Viesti Kirjoittaja zisse »

menin hölmö ostamaan tuon surullisen kuuluisan kalan..no, tuolla ne nyt kyhjöttää piilossa. luin vasta jälkeenpäin tuosta värimanapuloinnista..mietin juuri onkohan nuo kalat saaneet juuri sen värikäsittelyn..mistähän sen tietää? olin aikeissa hommata lisää ko. kalaa akvaan,mutta taidan siirtää ja katsoa miten nämä lähtee pärjäilemään...:( saavat herkästi kuulema pilkkutaudin?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Minä olen jopa niin skeptikko etten usko akvaarioihmisten oppivan edes kalojen ulkoisten ruumiinosien suomalaisia nimiä!? :roll:
Tapion 'pyrstötön' tosin näyttää aivan kuin pyrstöstä todella osa puuttuisi! 8O Päätöntä menoa, pyrstönpäätöntä.
Raymondo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 21:40, 25.08.2004

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Hyi helevetti! Kuka edes haluaa pitää tuommosia akvaariossaan? Ja ennenkaikkea mitenKÖHÄN paljon tuossa jalostuksessa otetaan eläinsuojelunäkökohtia huomioon kun tuommosia jalostetaan. Ainut kultakala jota voisin akvaariossani pitää on luonnonmuoto!
Tuossa kyllä oli jos jonkinlaista palloa, mulkosilmää ja kaksmetrisiä liehupyrstöjä... Kalaparat, elänevät jotain pari kuukautta kunnes kuolevat johonkin bakteeri-infektioon tai pilkkutautiin...
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
[]Samii[]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 14:56, 22.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja []Samii[] »

itselläni oli papukaijakala melko suuri ja jämerä... Kahdestaan hallitsivat suurehkon helmikirjoahvenen kanssa akvaariota :roll:
Helposti pilkkutauti tarttuu kyseiseen kalaan. Muissa kaloissa ei pilkkutautia ollut niin tähän tuli heti.. :? Muuten hyvin ärhäkkä kala ja helmikirjoahvenen kanssa hyvin toimeen tuli :) .
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Todella ikäväähän tuo on, eikä se ole kalojen vika että ne tuollaisia ovat, vaan ihmisen. Itselläni on ollut yksi papukaijakirjoahven joka on jo siirtynyt autuaammille vesille. Mutta itselläni on kaikemaailman "rescue" tapauksia esim tämä kaveri oli agressiivinen ja myyjä ei suostunut myymään sitä kellekkään juuri sen takia koska hyökkäili käteen kiinni. Tai jotain selkävamaista haarniskamonniakin löytyy täältä sitäkään myyjä ei halunnut juuri tuon takia myydä otin sen silti ja hyvinhän tuo pärjää on kaikista 4 prinssinakeista persoonallisin ja ahnein :mrgreen:. Huomioin aina näille kaikki erityistarpeet jne jos tarvis vaatii.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja viineri »

Älkää hyvät ihmiset ostako ylijalostettuja, silvottuja, värjättyjä, geenimanipuloita yms. kaloja! Aina, kun ostatte noita kaloja, tuette niitä tuottavia tahoja. Jos kaikki akvaarioharrastajat lopettaisivat ylijalostettujen kalojen ostamisen, ei näitä kaloja enää tehtäisi. Niitä kaloja tuotetaan, mitä ihmiset ostavat. Tuskin suomalainen akvaarioharrastaja voi mitää tähän vaikuttaa, mutta kuitenkin. Ainakin periaatteen vuoksi. Valitettavasti nuo epämuodostuneet kalat näyttävät olevan suuressa huudossa ertityisesti Aasiassa ja Amerikoissa. Jos tälle asialle ei tehdä jotain, niin millaisiakohan hirvityksiä saamme nähdä esim. 10 vuoden päästä, jolloin geenimanipulointi on jo yleistä?

EU-tasolla pitäisi tälläisten kalojen maahantuonti kieltää. Se auttaisi jo paljon. Muutenkin EU-direktiivillä pitäisi lemmikkieläimille määritellä suuntaa-antavat häkin/terraarion/akvaarion/aitauksen minimikoot- ja vaatimukset.

http://users.utu.fi/jarsaa/kuvat/2.JPG Tuon papukaijaahvenen pyrstö on leikattu pois, jotta se näyttäisi sydämeltä. Ne ovat suosittuja ystävänpäivälahjoja suuressa maailmassa [}:)]
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
Turso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:55, 24.08.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja Turso »

Valitettavasti ihmiset eivät yleensä ajattele tuollaisia asioita, niin ihmeellistä kuin se onkin. Samalla tavoin ostetaan tehotuotettua lihaakin vaikka se maistuu pahalle ja samaan aikaan olisi mahdollista ostaa erinomaista luomu-lihaa. Tai ostellaan uhanalaista tonnikalaa tms. muualta raahattua kalaa vaikka on matikkakausi parhaimmillaan jne.... Surullistahan tuo toki on.
ikioma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 09:57, 19.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu/Uimaharju
Viesti:

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja ikioma »

Itselläni on nuori papukaijakirjoahven pariskunta, jonka hankin vast'ikään, en liikkeestä vaan yksityiseltä. Ennen pariskunnan ostopäätöstä tutkiskelin nettiä etsien tietoa kyseisestä kalasta, se kun oli minulle ennestään tuiki tuntematon. Kaikki suomen kieliset tiedot koskien kyseistä kalaa olivat äärettömän negatiivisia, suorastaan agressiivisia, joista huokui paheksunta koko kalaa mutta myös niitä ihmisiä kohtaan jotka uskaltautuivat sanomaan omistavansa/omistaneensa kyseisen kalan.
Mielenkiintoni heräsi, moista mestaus mentaliteettia oli kovin vaikea ymmärtää. Kuvia nykyisistä kaloistani sain ennen ostopäätöstä, ihan "normaalin" näköisiä otuksia ovat, ja lieneekö tuo karmea kalabaliikki netissä vaan vahvistanut haluani tutustua lähemmin näihin parjattuihin otuksiin.
Sekuntiakaan en ole katunut, ovat maailman ihanimpia eläviä, kertakaikkiaan. Niitä voi kutsua ihan kyllä lemmikiksi, niin ovat sosiaalisia ja "kesyjä". Upean luonteen omaavia tosiaan, uiskentelevat meillä sekalaisen seurakunnan kesken, kaikkien kanssa tulevat erinomaisesti toimeen, eivät myllää allasta jne. Muista saman sortin kaloista olen jäävi sanomaan mitään, mutta omiini olen mitä tyytyväisin.
Mitä tulee kyseisen kalan alkujuuriin, olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei ole ihmisen mitään järkeä jalostaa mitään eläintä sellaiseksi, ettei se pysty esim. liikkumaan lajilleen tyypillisellä tavalla, sen elämä muutoin on millään muotoa kivuliasta jne. Eli kaikkinaiset ylilyönnit jalostuksessa puhtaasti ihmisen omaksi "iloksi" ovat mielestäni enemmän kuin tuomittavia. Kaloista kun puhutaan niin nimenomaan esim. ruumiin rakenteen muovaaminen sellaiseksi että se haittaa liikkumista tai jopa aiheuttaa kipua (kierot selkärangat, pyrstöttömyys) jne. En myöskään ymmärrä tuota kalojen keinotekoista värjäystä, omasta mielestäni suorastaan järjetöntä...Sitä väriähän voi toki oikeasti jalostaa muilla keinoin.
Olen jäävi myös sanomaan oikastaan mitään tuohon kalojen risteyttämiseen keskenään, siihen kun en ole lainkaan perehtynyt. Äkikseltään tuntuisi että miksei, kun puhutaan VAIN akvaariossa pidettävistä kannoista. Tästä lausahduksesta kuitenkaan on turha kenenkään herneitä vetää nenään, koska kuten sanottu en ole asiaan lainkaan perehtynyt, heitin vaan noin lonkalta ensi aatokset asian tiimoilta...
Koirankasvatusta vuodesta -90, kahdeksan altaan onnellinen omistaja, tuplamummo :D
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Mukava kuulla välillä positiivistakin palautetta tästä kalasta niin hirveältä tapaukselta se saadaan kuullostamaan, voi kala parkaa :( :mrgreen:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Itselläni on 3 kappaletta ja voisin hyvin ottaa lisääkin, sen verran mukavia kavereita ovat ja ne jotka mulla on aiemmin olleet ovat olleet myös luonteeltaan todella mukavia ja yhtään kalaa ei ole kuollut näiden takia. Jos omistaisin isomman akvaarion niin varmasti ottaisin lisää, yksiä luonteeltaan upeimpia kaloja mitä mulla on koskaan ollut.
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Minullakin on papukaijamitälieahvenia jotka ostin Puutorin Akvaariosta kolmisen vuotta sitten. Täällä AW.n sivuilla sitten myöhemmin selvisi kristallinkirkkaasti kuinka hirveitä epäsikiöitä olin kotiini kantanut. Myönnän että kyseessä oli heräte-ostos.
Olin uusio-aloittaja ja kaloista tyhjä allas odotti kotona asukkaita. Maksoin silmää räpäyttämätttä melkein sata euroa neljästä oranssista kalasta, joilla on normaalit evät, pyrstö, silmät ja suu. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä enkä ole vieläkään katunut. En silti mitenkään kannata hybridi-kaloja, joten tuskin koskaan enää niitä kaupasta ostan, mutta koti löytyy täältä kyllä aina jos joku yksityinen luopuu monstereistaan.

Kalat saivat pitää henkensä ja kotinsa,eihän se niiden syy ole että ovat hybridejä .

Akvaariossani ne olivat ja ovat edelleenkin kauas näkyviä väriläiskiä, lähempää seurattuna saavat aina minut hymyilemään ja hyvälle tuulelle.

Ovat suuria persoonia, täysin harmittomia, kaikki ruoka kelpaa, eivät kiusaa ketään. Useita kutuja on ollut, täysin avohoitajan elkein. Poikasia ei tule, ovat steriilejä. Ovat todella kesyjä ja maailman helpoimpia haavittavia.

Terveitä ovat olleet, mutta hapenpuute on se mikä nämä kalat herkästi tappaa. (Sisäsuodatin oli mennyt yöllä tukkoon ja Sewelliat ja paplarit olivat henkihieverissä, kidukset aivan sinisinä, kun kaikki muut voivat vielä suht hyvin.

Pidän kovasti niistä ja suru tulee puseroon kun aika joskus jättää.

Tosin sitten ovat plekot, ripsimonnit, tiikerinuoliaiset,niilinhauki ja muut oikeat kalat lohtuna :mrgreen: .
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja viineri »

Mukava kuulla positiivisiakin kommentteja näistä kaloista! En silti ostaisi, koska en halua tukea kalateollisuutta kehittämään uusia hybridejä ym. epäsikiöitä.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Niinpä,se on surullista että ihminen peukaloi tällätavalla eläinkuntaa. Pidin yhdelle uudelle kalakauppiaalle palopuheen aiheesta ettet saa tilata näitä enää!
Niin kauan kun on kysyntää,niitä tehtaillaan.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: N: papukaijakala

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ja varsinkii tuo pyrstöevän leikkaus on jotain semmosta jota en kyllä kerta kaikkiaan voi ymmärtää, ei taas äly paljon päätä pakota. [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”