Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
suski-87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:31, 25.04.2004
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Kukkiis kirjoitti:Mä en osaa olla, kun ei ole akvaarioita!! :D Tää niin odottaa, että pääsis jo muuttamaan ja sais alkaa laittamaan akvaariota kuntoon uudelleen.
Kyllä noissa jotain koukuttavaa on. Mie oon monesti päättänyt, ettei miun muuttotahdilla akvaarioharrastus voi olla se miun juttu millään tasolla. Nytkin viides osoite viiden vuoden sisään, ja kaikkien aikojen ennätys samassa osoitteessa itselläni on neljä vuotta ja sekin on tapahtunut vain kerran. Keskimääräisin asumisaika yhdessä paikassa taitaa olla pari vuotta. Ja akvaarioiden muuttaminen on aina yhtä kamalaa. Sillä sitä onkin harrastuksen pariin otteeseen jo lopullisesti lopettanut, mutta jotenkin kummasti taas edelliseen kämppään akva piti saada, ja muutettaessa se vaihtui sitten isompaan. Ja tuossa se yhä on, vaikka tämän kämpän sisälläkin se on pitänyt muuttaa jo kahdesti, ensin vesivahingon tieltä toiseen huoneeseen ja sitten takaisin.
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

suski-87 kirjoitti:
Kukkiis kirjoitti:Mä en osaa olla, kun ei ole akvaarioita!! :D Tää niin odottaa, että pääsis jo muuttamaan ja sais alkaa laittamaan akvaariota kuntoon uudelleen.
Kyllä noissa jotain koukuttavaa on. Mie oon monesti päättänyt, ettei miun muuttotahdilla akvaarioharrastus voi olla se miun juttu millään tasolla. Nytkin viides osoite viiden vuoden sisään, ja kaikkien aikojen ennätys samassa osoitteessa itselläni on neljä vuotta ja sekin on tapahtunut vain kerran. Keskimääräisin asumisaika yhdessä paikassa taitaa olla pari vuotta. Ja akvaarioiden muuttaminen on aina yhtä kamalaa. Sillä sitä onkin harrastuksen pariin otteeseen jo lopullisesti lopettanut, mutta jotenkin kummasti taas edelliseen kämppään akva piti saada, ja muutettaessa se vaihtui sitten isompaan. Ja tuossa se yhä on, vaikka tämän kämpän sisälläkin se on pitänyt muuttaa jo kahdesti, ensin vesivahingon tieltä toiseen huoneeseen ja sitten takaisin.
Hmm, mulla taitaa olla neljän vuoden sisällä kuudes osoite 8O Pari kertaa miehen luota pois, isompaan asuntoon muuttoa yms. Ja nyt täältä Pirkanmaalta takaisin kotikonnuille päin. JOS mä nyt olisin hetken paikoillani ja samassa asunnossa ilman miehiä :mrgreen:
330L, 140L, 90L, 16L
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

joo ei oo kyllä kivaa se akvan muutto. Odotan kauhulla koska tuota 400l pitää siirtää, toivottavasti ei ainakaan 5 vuoteen.
Mulla kävi tänään traaginen tapahtuma. =( Ostin uudesta akvaariosta yksinäisen hehkurasboran meille parveen, kun kävi niin sääliksi. En sitten huomannu että kun sen pussin laitoin kellumaan altaaseen et veden pinta nousi yli poikas boxin...
Pikku x poikanen ilmeisesti ui sieltä pois ja todennäköisesti rasboroiden suihin. :cry:
Saa nyt sitten timanttien kudetus jäädä taolle ja rasboroiden kudetus alkaa. Pakko saada lisää niitä pikkusia kun luulen et rasbora oli. Jos en saa sammalia siirtämällä poikasia on varmaan haettava varastosta 20l kudetus akva. Ei vaan millään jaksais sitä rumbaa, kun ei noista edes kunnolla erota kuka on uros ja naaras, saatika "alfa" uros.. Kovasti harmittaa oma kämmi.
Nano Riutta <3
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Meidän iso akva lähtee nyt sitten uuteen kotiin sunnuntaina...
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Huh, mäkin just sain sovittua tuon isoimman akvaarion kaupat. Huomenna tulee hakija :) Mutta on sitä muutettavaa tarpeeksi jo yhdessä tyhjässäkin tosiaan.
330L, 140L, 90L, 16L
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sain nyt vihdoin hoidettua liittymisen seuraan kuntoon. Ja eikun retkelle mukaan! Koska lehteä en ehdi varmaan saamaan tässä kuussa (tai mistä mä tiedän miten vikkeliä tässä seurassa ollaan...), niin kenelle voi ilmoittautua mukaan Sea-Lifeen?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
suski-87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:31, 25.04.2004
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Sisso kirjoitti:Sain nyt vihdoin hoidettua liittymisen seuraan kuntoon. Ja eikun retkelle mukaan! Koska lehteä en ehdi varmaan saamaan tässä kuussa (tai mistä mä tiedän miten vikkeliä tässä seurassa ollaan...), niin kenelle voi ilmoittautua mukaan Sea-Lifeen?
Ilmoittautumiset 16.1. mennessä seuran sähköpostiin, sähköpostiosoite löytyy seuran nettisivuilta. Lehteä ei ole itsellekään vielä tullut, tuo oli ohjeistuksena sähköpostiin tulleessa jäsenkirjeessä :)

Itsellä seuraava muutto on varmaan joskus parin vuoden päästä takaisin Pirkanmaalle päin, sitten kun saa opinnot hoidettua alta pois. Ellei sitten vahingossa bongaa jotain opiskelijabudjektiin mahtuvaa asuntoa jossa olisi pikkupihan lisäksi myös sauna sitä ennen. Sitten muutolle ei ehkä vain voisi mitään :D
ABK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 19:39, 18.10.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja ABK »

En viitsi aloittaa uutta aihetta minnekkään, joten pistän kysymykseni tähän. Sain kaveriltani pari päivää sitten n. 140l akvaarion kalat mukaanlukien, koska hän oli lopettamassa akvaarioharrastusta. Suodatin matkasi kotiimme ämpärissä, jossa oli vettä. Kotona laitoin suodattimen pörisemään. Selvisikö suodattimen bakteerikanta n. puolen tunnin ajasta vai pitääkö akvaario kypsyttää uudelleen.
32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Suodatin kyllä pärjäsi mainiosti, mutta kuitenkin olisi hyvä aloitaa rauhallisesti ja antaa altaan olojen tasaantua jonkun aikaa. Eli hyvin pientä ruokintaa ja vaikka pari paastopäivää viikossa parin ensimmäisen viikon ajan. Kalat eivät ole moisesta moksiskaan, mutta tekee ihan hyvää vesiarvoille varmuuden vuoksi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

Jes, ilmoittauduin mukaan Sea-Lifeen.
Pystyin korvaamaan menetety Rippikoulumenot. :D
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Thanks, Suski.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mun uuden possuparven jäseniä :D
H_robertsi.jpg
H_robertsi.jpg (55.92 KiB) Katsottu 857 kertaa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sulla on, mauiwee, tosi hienot akvat! Kuviasi katsoessa taas vähän kaihertaa tuo oman kasvittomuus, mutta parempi näin...

Olen mallaillut akvaan miehen Tikka/Petzi-otsalamppua, jossa on supertehokas led ja voi että näyttää hyvältä, kun suuntaa sen ylhäältä sivusta valaisemaan kuunvalokeilan tapaan. Mitähän ledtarpeita löytyisi Turusta, jotta saisi jotain samantapaista? Ei kuitenkaan täysin DIY-linjaa, kun ei mies niitä mulle kuitenkaan näprää, on muutakin hommaa. Kattelin eilen Arcadian underwater bright lediä, mutta niitä oli vaan väreissä ja tahdon ihan-vaan-valkoisen. Samalla reissulla poika sai muutaman kääpiöpallokalan. Iha ufokaloja! Aamulla yksi löytyi nukkumasta vatsastaan kiinni etulasissa. Löytyykö täältä muita pallokalojen huoltajia?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

Muuten ilmoittaako TAY hallitus että sai ilmoittautumisen, kun ilmoittautui Sea-Lifen retkeen mukaan?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ei mulle ainakaan oo tullu mitään ilmoitusta että olisivat huolineet mut mukaan. :P
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

Milsku kirjoitti:Ei mulle ainakaan oo tullu mitään ilmoitusta että olisivat huolineet mut mukaan. :P
Okei, kun mullekaan ei tullut, niin piti vaan tarkistaa et tuliko muille. :)
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Uudessa asunnossa jo parikin sopivaa paikkaa akvaarioille ;) Sitten vaan etsimään sopivia jostain :mrgreen: Ja missä on se moraali .. ostaa kalat, myy kalat, ostaa taas uusia...
330L, 140L, 90L, 16L
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Kukkiis kirjoitti:Uudessa asunnossa jo parikin sopivaa paikkaa akvaarioille ;) Sitten vaan etsimään sopivia jostain :mrgreen: Ja missä on se moraali .. ostaa kalat, myy kalat, ostaa taas uusia...
Mun mielest akvaarioihin ei liity mitään moraalia tai moraalitonta, vaikka niitä myisi ja ostaisi uusia, kalat ei kiinny omistajiinsa. Eri asia kun puhutaan muista lemmikeistä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja bj »

Samaa mieltä, tosin turhia siirtoja tulee välttää, mut ihan yhtä paha on esmees kotona laittaa kalat akvaariosta toiseen sillä erotuksella vain, etteivät joudu missään kuljetusastiaassa olemaan kauaa. Kylhän nuo siirrot aina jonniin verran stressaa kaloja, että harkintaa silleen tarvitaan. Mut myynti tai kalaston vaihto esim. ei ole sama kuin koiran vaihto.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Niin, nehän ovat vain kaloja...

Tässä tuleekin se törmäyskurssi, miksi useat akvaristit vihaavat minua. Mielestäni on jotenkin ikävää ostaa ja myydä kaloja pois, kun niihin kyllästyy. Kun jonkin kalan ottaa, on sen tarkoitus elää loppuelämänsä siinä akvaariossa. Tiedän kaloja, joilla on menossa todella mones omistaja. Kalat kuitenkin oppivat tuntemaan akvaarionsa ulkopuolista elämää ja havaitsevat liikkeet jne. Uusi siirto heikentää aina kalaa.

Mistä voimme tietää, etteivät kalat kiinny omistajiinsa? Emme mistään varmuudella.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
suski-87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:31, 25.04.2004
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

JukkaV kirjoitti:Niin, nehän ovat vain kaloja...

Tässä tuleekin se törmäyskurssi, miksi useat akvaristit vihaavat minua. Mielestäni on jotenkin ikävää ostaa ja myydä kaloja pois, kun niihin kyllästyy. Kun jonkin kalan ottaa, on sen tarkoitus elää loppuelämänsä siinä akvaariossa. Tiedän kaloja, joilla on menossa todella mones omistaja. Kalat kuitenkin oppivat tuntemaan akvaarionsa ulkopuolista elämää ja havaitsevat liikkeet jne. Uusi siirto heikentää aina kalaa.
Mutta jos kalat myy vaikka muuton alta pois, niin kumpi on lopulta isompi shokki kaloille? Päätyminen mahdollisesti hyvinkin lähelle täysin kypsään altaaseen saman hanaveden piiriin lyhyen pussissa olon jälkeen, vai pahimmillaan usean tunnin muuttoruljanssi paikkaan jossa vesiarvot voivat heilahtaa kerralla paljonkin kun vanhaa vettä ei olla juuri mukaan saatu, altaaseen jonka bakteerikanta on kuljetuksessa todennäköisesti jonkin verran kärsinyt ja joka koitetaan nopeasti elvyttää kalastolle sopivaksi? Stressiä seuraa varmasti molemmista.

Meillä nykyisistä kaloista pisimpään ovat olleet inkkarit (tai osa niistä, parvi on koottu useammassa erässä). Ne hankittiin edelliseen asuntoon 134-litran altaaseen. Allas hankittiin käytettynä, ja siitä alkoi pettää silikonit, joten kalat joutuivat muuttamaan silikonirempan ajaksi evakkoon toiseen altaaseen. Silikonien kuntoon saamisen jälkeen kalat palasivat kotialtaaseensa. Pian sen jälkeen sain tiedon uudesta asunnosta niin että muutto sijoittui päivää aikaisemmaksi kuin interrailille lähtö. Akvaariolle en halunnut suorittaa pikaista muuttoa jättäen sitä sitten kuukaudeksi "oman onnensa nojaan" ei akvaarioita harrastavan ystävän vastuulle, jolle onneksi löytyi vaihtoehto kun naapurissa asuva ystävä suostui tarjoamaan kaloille tilapäisen kodin silloin heillä vielä tyhjillään olleesta 200-litraisesta. Interrailin jälkeen kalat muuttivat sitten uuteen asuntooni, johon niille tuli 344-litran allas. Kalat ehtivät asua uudessa altaassaan alle puoli vuotta, jonka jälkeen huone jossa allas oli piti tyhjentään vesivahingon vuoksi ja allas muuttaa pariksi kuukaudeksi viereiseen huoneeseen, jonka jälkeen se tyhjennettiin taas ja palautettiin omalle paikalleen. Mikäli tämän koko ketjun olisi osannut aavistaa siinä kohtaa, kun tuo 134-litrainen vaati uudet silikonit, sitä olisi varmasti ollut inkkariystävällisempää myydä kalat uuteen kotiin, ja hankkia uudet kalat interrailin jälkeen uuteen asuntoon. Ainakaan itse en usko, että tässä meidän tapauksessa kalat pääsivät kaikkein helpoimmalla sillä, ettei omistaja vaihtunut, vaikka kalatappioilta onneksi vältyttiin.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Asiaan liittyen mua on alkanut ärsyttämään mun salamanteriplekot. Ostin ne päiväaktiivisina plekoina ja ne möllöttää vaan koko päivän samassa kohdassa. Ruoka-aikaan saattavat siirtyä sen 5 cm. Mies painostaa myymään ne pois ja hankkimaan 1 tai 2 isompaa ja aktiivisempaa plekoa, mut en tiiä mitä tekisin.
On ne kauniita mut ei niistä kyllä iloa mun silmälle ole. Tunnen ne kuvioinnin perusteella jo melko hyvin, toiselta puolelta. Kun ne makaa aina samoissa asennoissa. Toki voisin takavarikoida niiden luolaston, mutta en niin ämmä ole.
Nano Riutta <3
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja catze »

^Kun saan isomman akvan toimimaan, niin pienempiä plekoja saa tarjota.

Kyllä mä uskon, että mulla on ainakin pari kalaa jotka on kiintyneet juuri mun hahmoon.. ei muiden. Tulevat heti etulasiin, testattu on :mrgreen:
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Pesin ulkosuodattimen. Saldo 2kpl reilu sentin mittaista langanlaihaa timanttitetran poikasta ja 1kpl petokotilo.
Pesempä ainakin ylimmän kerroksen tästä lähtien useammin. Poikasille ainakin vesikirppu maistui 30min akvaarioon muuttamisen jälkeen. Toivottavasti selviävät shokista.

Hehkut pääsi tänään ämpäriin kutemaan. Ajattelin että keskiviikkoon asti saavat olla siellä. Ainut häiritsevä tekijä on ilmastimen jatkuva pulputus. Toivottavasti miehen hermot kestää.
Nano Riutta <3
anbeau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:13, 25.09.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja anbeau »

Nyt alkaa olla akvaariosuunnitelmat aika hyvällä mallilla, kasvejakin luulis saavan aika pian lisää. Mutta olis pari kysymystä, en jaksa/halua etsiä tietoa vaan kysyä juuri teitä, oi turkulaiset :)

Elikkäs, kasvien lannoitus. Mulla on akvaariossa nyt vaan rusolehtiä ja jotain, mikä muistuttaa jaavansammalta, mutta en tiedä onko, koska tuo ei ainakaan 1,5 vuoden aikana ole suostunut kiinnittymään mihinkään. Nää on menestynyt ihan hyvin näinkin, en ole siis lannoittanut ollenkaan. Ennen oli kasveja vähän enemmänkin, mutta ne kaikki kuoli, luultavasti valon vähenemisen takia, kun en ollut huomannut, että lampun suojalasi oli likastunut, se oli käytännössä ihan musta. Mutta juu. Nyt on tulossa - kai - ainakin seuraavia lajeja: ruskomelalehti, tiikerilumme, kääpiökeihäslehti, Hemianthus micranthemoides ja jotain muuta. Ehkä. Kysyn uudelleen jos en saa tuota kasvipakettia :D Eli miten niitä pitäisi lannoittaa, ja mistä ostan lannoitteen? Kalastona on 20+ kpl kiilakylkiä, pari monnia, ja tulossa lisää.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”