Biltema vai Maxit monnisille?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Onko monnisille väliä jos vaihtaa nykyisen bilteman 0,2-1mm maxitiin 0,5-1,2 joka on aavistuksen verran karkeampi?
Onko tämä maxit vaikeampi seuloa/tonkia?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Molemmat käy. Biltemaa ei juuri tarvitse pestä, ja sitä on itselläni kaikissa kuudessa monnisaltaassa, sekä myös isommissa altaissa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
mamitar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 12:46, 17.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Saako Biltemasta vielä sitä hiekkaa? Miten mulla on käsitys, että olisin lukenut jostain jossain vaiheessa ettei sitä saa enää??? Entä tämä Maxit, mistä sitä saa? Ja vielä, tukkiiko tuo noin hieno hiekka sisä- tai ulkkosuodattimia?

(en ole tyhmä kun kysyn, tyhmä olisin ellein tietäisi enkä kehtaisi kysyä :mrgreen: )
510 l. kalasoppa-allas.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Saa biltemaa. Maxittia K-raudasta, jos haluaa pesu talkoisiin. Ulkosuodattimen imua ei kannata hienon hiekan kanssa laittaa aivan pohjalle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
mamitar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 12:46, 17.03.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Kiitti :D Bilteemaa ei siis tarvi pestä? Entä huuhdella? Siitäkin kun olen kuullut eri versioita. Joku vissiin laittanut ihan siitä vaan ettei ees huuhtaissut ole.

Tällä hetkellä altaassa on karkeaa jokisoran tapaista, mutta jotenkin tekisi mieli vaihtaa hienompaan. En ole vielä päättänyt kumpi olisi parempi, niistäkin kun kiistellään :roll: Jossain vaiheessa olen pienemmässä altaassa kokeillut Bilteemaa, mut siitä on jo aikaa. Silloin oli hyviä kokemuksia siitä. Tosin en tykkää siitä pohjan tonkimisesta, kuinka usein sitä hienon hiekan pohjaa pitäisi möyhentää ettei mene tukkeeseen? Niin ja onko ollenkaan järkevää seuraavaa ratkaisu et laittais eka alimmaksi kerrokseksi karkeampaa ja sit päälle hienoa esim. Bilteemaa?
510 l. kalasoppa-allas.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hienompi aines painuu aina alimmaksi, eli ei ole kannattavaa. Vähän olen noita "sävytellyt" suuremmalla raekkoolla ja tummemmalla hiekalla. Mulla on kaikissa kierteisiä, niin ei ole huolta tukkeutumisesta. Huuhdellut olen bilteman siltikin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Jaes67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 08:09, 28.08.2009

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja Jaes67 »

Itse olen käyttänyt sekä tuota hienoa biltemaa, että tuota 0,5-1,2 maxitia. Täytyy sanoa, että olen viimeaikoina suosinut biltemaa, koska sitä ei tarvitse pestä (enkä kyllä ole huuhtonutkaan). Toisaata onhan maxit vähän paremman väristä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Maxittia olen käyttänyt silläkin uhalla että se pitää pestä.. Väri on mukavan punertavaa ja kalat näyttävät siinä värinsäkkin paremmin. Suosittelen, vaikka työläs on. :)
Johanna71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:51, 09.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Biltema vai Maxit monnisille?

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

Minulla isommassa Maxittia ja pienemmässä Biltemaa, molempiin olen ollut tyytyväinen (ja niin näyttäisivät monnisetkin olevan). Itse pesin Maxitin hiekan kesällä isossa saavissa ulkona painepesurin avulla eli homma helpottui huomattavasti. [;)]
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”