Korvike karvalehdelle?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tiistaina laitoin karvalehteä kolmeen altaaseen. Tänään huomasin että kahdessa altaassa karvalehdet olivat mädänneet ihan mössöksi, voi sitä sotkua 8O Piti suursiivota molemmat akvat, kaikki juurakot, kivet, kookoskuoret piti nostaa pois ja vaihtaa melkein kaikki vedet, jotta sain karvalehden jäännemössöt imuroitua pois. Kolmannessa altaassa karvalehti taas kukoistaa ja on jo selkeästi kasvanut parissa päivässä. Kaikissa näissä altaissa oli viime viikon torstaista tiistaihin asti totaalipimennys sinilevähäädön takia. No, nyt toistaiseksi levääkään ei näy. Valaisimissa (molemmissa altaissa 1 x 15 W - toisessa Sylvania Aquastar ja toisessa Philips Aquarelle - putki, kyseessä on n. 40-litraiset altaat) on nyt ajastimet, säädetty 2 x 4 h päivässä näin alkuun ettei levä uusiutuisi. Karvalehteä hommasin ravinnesyöpöksi avustamaan leväntorjunnassa. Pimennyksen aikana altaissa oli myös General Tonicia, mutta vaihdoin vettä pimennyksen jälkeen ennen karvalehtien lisäämistä. Siinä altaassa missä karvalehti taas viihtyy, on valaistuksena 2 x 9 W Megamanin energiansäästölamput, allas on 20-litrainen ja kyseessä on kovan veden kotiloallas, siinäkin on samanlainen ajastus valaistuksessa eli 2 x 4h ja tauko siinä välissä. Nämä missä karvalehdet mätäni ovat pehmeän veden altaita. Karvalehteä en taida viitsiä uudestaan kokeilla niihin ettei tule taas samanlainen sotku... joten mitähän nopeakasvuista ravinnesyöppökasvia niihin kannattaisi kokeilla?
Akvarismia 1992-2014
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ei ihme jos karvalehtesi on sulahtanut. Se kun ei tykkää tuosta general tonicista. Jahka olet vaihtanut vettä ja ajanut lääkejäämät pois aktiivihiilellä niin luulisi karvalehdenkin taas viihtyvän siellä.

Muita kasvivaihtoehtoja on vaikka kuinka, mutta jos nyt sitten arvotaan tällä kertaa vaikkapa vedensuosikki. Sitä on ainakin tarjolla usein.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Täältä ääni liuskavesisaniaiselle.

Todella tehokas ravinneimuri, hoiti minulla sinilevän kurittamisen. Helppo karsia, sen kun nostaa ylimääräiset pois.
Lahjoitan sitä kulujen hinnalla. Laita yv, jos kiinnostaa.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Holstedt kirjoitti:Ei ihme jos karvalehtesi on sulahtanut. Se kun ei tykkää tuosta general tonicista. Jahka olet vaihtanut vettä ja ajanut lääkejäämät pois aktiivihiilellä niin luulisi karvalehdenkin taas viihtyvän siellä.

Muita kasvivaihtoehtoja on vaikka kuinka, mutta jos nyt sitten arvotaan tällä kertaa vaikkapa vedensuosikki. Sitä on ainakin tarjolla usein.
Niin no saattaa olla toki että karvalehdet sulivat näissä kahdessa altaassa mahdollisten General Tonic jäämien takia eikä siinä pikkualtaassa, koska vaihdoin suhteellisesti enemmän vettä pienimpään akvaarioon, missä karvalehti viihtyy. Mutta mikäs tää aktiivihiilisuodatus oikein on? Mulla on näissä kaikissa altaissa suodattimina ilmapumppukäyttöiset pillisuodattimet, ei niihin taida saada aktiivihiiltä viritettyä... tosin vaihdoinhan mä eilen niihin melkein kaikki vedet, joten tuskin siellä enää juurikaan on jäämiä.
Akvarismia 1992-2014
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on ollut aina hyvin kummallinen suhde karvalehteen (kuten myös pikkulimaskaankin). [;)] Karvalehteä on tullut 3-4 kertaa kokeiltua ja aina se on pudottanut kaikki karvansa. Pelkkiä pehmenneitä varsia siellä sitte enää leijailee. Ja parissa viikossa on mennyt sellaiseksi. Samoin on ton pikkulimaskan kanssa. Lukuisia kertoja kasveja ostaessani sitä on tullut salamatkustajana mukana, mutta aina se on viikossa kahdessa hävinnyt.

Mä ehdotan vesiruttoa. Sen olen saanut omassakin altaassani kasvamaan. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

nepis76 kirjoitti:Samoin on ton pikkulimaskan kanssa. Lukuisia kertoja kasveja ostaessani sitä on tullut salamatkustajana mukana, mutta aina se on viikossa kahdessa hävinnyt.
Tuntuu, että ovat salaperäisesti teleportanneet itsensä tänne mun altaisiin :mrgreen:. Nimittäin niin monta kertaa olen nyppimällä nyppinyt kaikki vihreät hitusetkin pois... Parin viikon kuluttua pinta on taas ollut aivan ummessa limaskasta.

Ei sulla nepis76 ole mitään kaloja, jotka ne napsisivat?
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

nepis76 kirjoitti: Mä ehdotan vesiruttoa. Sen olen saanut omassakin altaassani kasvamaan. [;)]
Tarkoitatko siis Elodea canadensista? Jokin eri lajike kuin argentiinanvesirutto? Pärjänneekö lämpöisessä, 26-29-asteisessa vedessä?
Akvarismia 1992-2014
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Paul:lle- Eipä ole sellaisia kaloja... Allas on 50 cm korkea, aiemmin kalastona oli vain nuoria neontetroja ja pandamonnisia, joten vipinää oli puolesta välistä allasta alaspäin. Myöhemmin näiden lisäksi ovat tulleet lasikimalaismonnit sekä kardinaalikalat, joista jälkimmäiset ovat sen verran uusia asukkeja altaassa, ettei limaskaa ole niiden aikana voinut mistään tulla. Koskaan en ole näistä kenenkään popsineen limaskaa nassuunsa.

Tindra:lle- Sori, unohdin ihan tarkentaa lajiketta, eli mulla on siis ollut pohjavesiruttoa (Hydrilla verticillata, mikäli on vielä tuonnimistä). Se on ihan nätti kasvi, kasvaa sekä pohjaa myöten, että sitte ihan istuttamalla ryhmiin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Pohjavesiruton optimilämpötila on 20-27 C.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Entäpäs ihan tavallinen vedensuosikki, tai vaikka se vihreä ärviä eli ööh oliko sen nimi nytten Brasilianärviä? [;)]
IkanIkan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:13, 08.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku/Brändö

Re: Korvike karvalehdelle?

Viesti Kirjoittaja IkanIkan »

Minultakin ääni liuskavesisaniaiselle, en ole sen parempaa ravinnesyöppöä löytänyt. Kokeiltu on karvalehtdet, vesirutot ja tammenlehväruohot. Tuo viimeksimainittu oli toiseksi paras ravinnesyöppö mutta otti ja kuoli sinileväongelmaisessa altaassani, joten siitä ei ollut pitkään apua. Luiskavesisaniaiset on kuten sanottu helppo noukkia pois myös kun niin haluaa. Ainoa ongelma niiden kanssa on se että ne tuppaavat viihtyessään varjostamaan liikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”