128-litrainen, riittääkö?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
gianäiti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:57, 05.01.2007

128-litrainen, riittääkö?

Viesti Kirjoittaja gianäiti »

Mulla on pari allasta, joista toinen 600litrainen ja toinen tuo 128. Nyt on kiinnostus herännyt näihin malaweihin/tangajikoihin ja haluaisin tuon pienemmän altaan siihen tarkoitukseen.. Kaiken muun tiedon etsin ja varmaan löydänkin täältä, mutta ennen etsimistä kysyisin teiltä, jotka olette jo nestoreita näissä asioissa, että kannattaako noin pieneen alkaa edes rakentelemaan ja saako siihen mitään hyvää aikaiseksi? Isompi allas tai siis parikin (toinen merivesiallas) tulee kunhan tilaa tulee lisä(lapset muuttaa maailmalle), mutta jospa aloittelisin tuolla pienellä? olisko järkeä ja saako siihen mitään kaloja laitettua?
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Tästä ajottain käydään vääntöä, mutta minusta 128 litraa on mille tahansa malawiahvenelle liian vähän. Sen sijaan tanganjikalaisista löytyy sen kokoiseen jo useampiakin vaihtoehtoja. :)

Eli ei tarvitse heittää kirvestä kaivoon tai akvaarioon, vaan tutustua esimerkiksi mielenkiintoisiin Lamprologus -suvun kotilokutijoihin.
Jaana77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 20:00, 25.04.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Jos mulla ois sellainen "ihana minitankki", niin minä laittaisin sinne varmaan tanganjikan niitä kotilo-hommeleita (kotilokutija vai mikä se oikea nimitys olisikaan)...
arasila
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 10:11, 29.04.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Keskustelua pieniin altaisiin sopivista malaweista ja tanganjikoista löytyy melko paljon aikaisemmista ketjuista hakutoiminnolla.

Noin tiivistäen 128-litraiseen altaaseen sopii joko suunnilleen 10 yksilöä jotakin pientä malawi-lajia (esim. demasoneja) tai sitten vaihtoehtoisesti tanganjikalaisia kotiloahvenia tai pieniä kivikkolajeja (ks aikaisempi ketju).

Tanganjikasta löytyy myös harvinaisempia pieniä lajeja, esim. Altolamprologus sp. "Sumbu shell", mutta näitä on vain satunnaisesti saatavissa Suomesta (lähinnä NL-Aquasta). Lisäksi ne ovat kalliita ja saattavat olla melko vaikeita hoidettavia.

Kirjoahventen lisäksi tanganjikalaisista lajeista 128-litraiseen altaaseen voi harkita joitakin pieniä monnilajeja, esim. Synodontis petricola, Phyllonemus typus ja Lophiobagrus cyclurus (vain yksi koiras altaaseen, jos se on alle 500-litrainen). Kahta jälkimmäistä lajia olen itse hankkinut Ruotsista, petricolia on säännöllisesti saatavilla Suomestakin. Ostaessa kannattaa varoa hybridejä. Aidon petricolan tunnistaa siitä, että selkäevän ensimmäinen ruoto on kokonaan valkoinen ja pyrstössä ei ole täpliä.
Dauthi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 238
Liittynyt: 19:11, 05.03.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Ei mahdu.
Ostetaan/Otetaan malaweja!
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja malawi »

Mulla oli malaweja 5-vuotta 120 litrasessa altaassa. Lisääntyivät säännöllisesti ja voivat hyvin. Sinne voi sellainen 10-12kpl laittaa. Katso vaan ettet ota mitään isoks kasvavia. Tohon vois ottaa mun mielestä jotain ruostemalaweja, sinihuuli tyylisiä. Mitä isompi sitä parempi, mut jos ei ole niin sit pitää tyytyä mitä on!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

En edelleenkään ymmärrä näitä "mulla ainakin oli 10 kalaa hillopurkissa, lisääntyivät kuin kanit ja voivat hyvin" -tyyppejä. On useaan otteeseen hoettu ja hoettu, että ei lisääntyminen ole mikään merkki kalojen hyvinvoinnista.

Ap saikin jo hyviä vinkkejä (kotilokutijat saavat minulta äänen :)). Malawiahvenet sen sijaan jättäisin pois laskuista.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja malawi »

100 tai 120 litranen allas ei ole mikään hillopurkki. Eikä sun tarvii ymmärtää.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

malawi kirjoitti:100 tai 120 litranen allas ei ole mikään hillopurkki. Eikä sun tarvii ymmärtää.
On se joillekin kaloille..malawit (ainakin omani) ovat vilkkaita ja nopeita kaloja, joten tilaa heillä soisin olevan. Satalitrainen on hyvän kokoinen allas, mutta joillekin toisille kaloille.

Niin ja kalojen omistajahan se viime kädessä kantaa vastuun kaloistaan - kukin omantuntonsa mukaan..ihmetellä silti kait saa?
gianäiti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:57, 05.01.2007

Kiitos

Viesti Kirjoittaja gianäiti »

vastauksista! :D No jospa minä sitten jättäisin tällä kertaa sen altaan muuttamisen ja laitan sitten kun saan sen kolmannen purkin ja siis isomman. Näyttää kuitenkin nuo muutamat monnit ja mustatetrat viihtyvän tuossa, joten hyvä näin! Kyselen sit mahdolisesti talven aikana uusia vinkkejä, jos niitä tulee mieleen. Aurinkoista loppukesän jatkoa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”