52 litrasen uudelleen kypsyttäminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monne
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 14:26, 28.04.2007

52 litrasen uudelleen kypsyttäminen

Viesti Kirjoittaja monne »

Eli tarkoituksena olisi vanha 52 litran akvaario kypsyttää uudelleen, mm. siksi koska siellä tuntuu olevan paljon taudinaiheuttajia ja loisiakin, kalat "raaviskelevat" itseään lehtiin ja niillä on tälläkin hetkellä eväruttoa. Lääkitys oli kyllä muutama viikko sitten mutta nuo tuntuvat sairastuneen siihen uudelleen.
Akvaario on siis noin 3 vuotta vanha, siellä asustaa 6 miljoonakalaa (1 uros ja 5 naarasta joista 2 poikasia) ja partamonni [:I] . (Ei kai sitä saisi noin pienessä tilassa pitääkään?..) Vesiarvoista ei ole tietoa, niitä ei ole koskaan mittailtu kun ei olla tiedetty että sellaistakin pitäisi harrastaa :? . Viimeistään nyt olisi siis parannuksen aika!
Paljon olen lueskellut tätä foorumia mutta muutama kysymys olisi vielä silti.

1. Mihin sijoitan kalat sen kypsytyksen ajaksi? Voinko kaataa vanhasta akvasta vedet + suodattimen sellaiseen muovilaatikkoon ja laittaa kalat sinne kypsyttämisen ajaksi? Äiskä kävi sellaisen sinertävän 35 litran laatikon ostamassa (ei näy läpi), käykö se? Tuskin sairaita kaloja ottavat eläinkauppaankaan :roll: . Ja minulla pitäisi siis olla kaksi suodatinta jos laitan ne kalat sinne muovilaatikkoon.. Pitää siis ostaa uusi suodatin? Kalliiksi tulee :? Voiko tuota muovilootaa pitää myöhemmin sitten karanteeni akvaariona tms ettei se toinen suodatin mene ihan hukkaan? Jos se laatikko siis käy. Ja miten pitäisi menetellä sitten kun tulee kalojen aika siirtyä "uuteen" akvaarionsa, samalla tavalla kuin uusien kalojen kanssa eli muovipussissa kellumaan akvaarioon ja lisätään vettä vähitellen jne?

2.Millä puhdistan akvan sen jälkeen kun olen tyhjentänyt sen? Käykö pelkkä kuuma vesi vai tarvitseeko vielä jotain muuta? Astianpesuainetta ei taideta suositella..

3. Itse kypsytys. Tarvitsen siis hirvensarvisuolaa ja vaikkapa tuota Tetran SafeStarttia ympiksi. Minkä verran sitä suolaa minun pitäisi laittaa ensimmäisenä päivänä? Seuraavana päivänä siis vähennän määrän puoleen ja kolmantena..? Käsitin asian vähän näin: sekoitan siis desilitraan vettä 1 gramman hirvensarvisuolaa ja otan siitä jollain ruiskulla n.22,5 millilitraa ja siitä akvaarioon? Onko oikein? Seuraavana päivänä sitten 11,25 ml ja kolmantena ja seuraavina 5,5jotain ml...? Näin itse laskeskelin tuolta aquahoidon sivulta. Sitten odotan että nitriitti nousee (nitriittipiikki?) ja sitten että se laskee nollaan. En ole mikään matemaattinen ihme että älkää ampuko jos noi luvut on ihan päin metsää.. :D

4. Pitääkö luopua partamonnista, viedä eläinkauppaan? :|
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Ei ne taudit ja ongelmat sieltä mihinkään lähde uudestaan kypsyttämällä. [;)] Kaikki pitäis desinfioida ja kalat uusia.
96l+38l+20l
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Jeps ei auta uudelleen kypsytys, jos sairaat kalat otetaan sinne uudelleen. Lisäksi sairastumisen syy lienee pohjimmiltaan altaan hoidossa ja mahdollisessa huonossa vedessä, arvailisin ma. Mitkä ovat vedenvaihtorutiinit ja muut akvaarion hoitotoimenpiteet?

Suosittelisin että ensin kävisit hankkimassa ne vesitestit. Tärkeimmät lienee pH ja nitriitti eli NO2. Muita hyviä mutta ei niin välttämättömiä ovat kH-, gH- ja NO3-testit. Vesiarvoista näkee, josko niissä olisi suoraan joku pielessä. Miljoonakalathan yleensä viihtyvät parhaiten hieman emäksisessä ja kovemmassa vedessä kuin mihin arvot suomalaisten akvaarioissa (ymmärtääkseni) yleensä asettuvat - ainakin itselläni pH akvaariossa pysyttelee siellä seiskan alapuolella ilman mitään toimenpiteitä.

Partamonni on liian suureksi kasvava kala tuonkokoiseen akvaarioon, mutta selkeästi tautisesta akvaariosta on suorastaan vastuutonta laittaa kaloja eteenpäin muille harrastajille tai kauppaan, varsinkin jos kala itse on selkeästi sairas myös. Eli vaihtoehdoiksi jäisi lopettaminen tai sitten koitetaan saada kalat tervehtymään minkä jälkeen luovuttamista eteenpäin voisi harkita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”