Ruokinnasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pimboli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 11:13, 10.01.2007

Ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja pimboli »

Eli tähän muutama "tyhmä" kysymys ruokinnasta
1.Annatteko pakastesurviaisia miten kaloille? sulatatteko ne vai pistättekö pienen jäisen nokareen suoraan akvaarioon?
2.pakasteherneeet.... laitetaanko ne jäisinä vai sulaneina?
3.entäs muut kasvikset mitä kaloille voi antaa, niin keitetäänkö ne ekana ?

Anteeksi tyhmät kysymykset mutta en ole aikasemmin antanut noita kaloille... ja ostin vasta 100g pakastesurviaisia eikä ole hajuakaan miten niitä akvaarioon laitetaan :?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kaikilla mahdollisilla tavoilla niitä annetaan.

Eli kokeile !
Miten itse helpoimmalla pääset ja miten kalasi niitä parhaiten syö.

Vinkkejä...
1.pakastesurviaisia annetaan sulatettuna ja/tai jäisenä klimmpina.
itse sulattaisin ja antaisin mehujen imeytä vaikka keittiö paperiin niin ei vesi samene niin helposti.
Vähän kerrallaan !!

2.pakasteherneeet.... jäisinä niitä ei syö kyllä mikään kala kun niistä ei saa mitään irti mutta sulaa ne. No kalojen on kuitenkin vaikea rikkoa herneen kuorta joten se kannattaa rusentaa rikki. Jokiset kiehauttaa hieman niitä jolloin "liha" pehmenaa ja se kelpaa kaloille paremmin.

3. kasvikset mitä kaloille voi antaa
Kaloille voi antaa melkein mitä tahansa vihanneksia.
Jotkut kelpaa sellaisenaan ja joitkut voi kiehauttaa.

Kaikkien ruokien kanssa on tarkkailtava ettei niitä jää mätänemään akvaarioon. Eli kelpaamattomat on otettava pois viimeistään seuraavana päivänä jos niitä ei kukaan syö.

Kelluvat vihannekset voi upottaa laittamalla niihin pieniä kiviä kiinni tai vaikka pudottaa ne haarukalla pohjaan.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minä heitän survarit suoraan pakkasesta.

Myös katkaravut useimpien kalojen herkkua sekä kesäkurpitsa on kaikkien imumonnien ja malawien suurta herkkua.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
pimboli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 11:13, 10.01.2007

Viesti Kirjoittaja pimboli »

eli ihan tavallisia pakastekatkarapuja? pilkottaanko ne ekax ihan pienix ja sitten heitetään akvaarioon?
piip
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 19:02, 05.12.2006
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja piip »

Mäkin vastaan tällä mun pian kuukauden "vanhalla" kokemuksella! :D

Mä pidän palasta kädessä vedenpinnassa ja siinä sulattelen sitä pikkuhiljaa. On tosi kivaa, kun rihmikset ja lehtikset muunmuassa tulevat syömään kädestä! :P
Mä en vaan oo saanu vielä selville, että kuinka paljon sitä meidän tapauksessa pitäs antaa, että jäis seuravaks päiväks.. Mun ahmatit imuroi ne pari palaa jotka saa yhdessä hujauksessa!

Katkiksia oon antanu huuhdottuna ja pieneksi hakattuna, mutta niistä kyllä suurimman osan saan siivota pois seuraavana päivänä vaikken paljon annakaan kerralla.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Jatkan tähän kun sopivasti sivuaa aihetta:

Kauanko sulatettu survari säilyy? Mun kuusi pallokalaa ei ikinä jaksa kokonaista tai edes puolikasta palasta syödä. Eli jos sulatan palasen survareita, niin voisiko kuvitella, että ne mitkä jää syömättä, säilyis seuraavaan päivään vesitilkassa pakkasessa vai pilaantuuko ne nopeesti?
"Mä luin jostain..."
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

En säilyttäisi seuraavaan päivään. Ne ovat erittäin helposti pilaantuvia ja hajoamisprosessi alkaa heti sulatessa, voi sitä bakteerien melskettä. Tai no joo, olen joskus jääkaapissa pitänyt yön yli - onhan kaloillakin vastustuskykyä..

Ostan aina levyinä enkä niinä suurina paloina, niin on helpompi ottaa sopivia paloja. Heiluttelen sormien välissä palaa vedessä että kaikki hajoaa erilleen. Joskus tuli aika raju allerginen reaktio siitä käsiin, muttei taas nykyään. Silloin kun en voinut niihin koskea, laitoin vesilasiin sulamaan.

Ei normaalista ruokinnasta mitään sameuksia tule. Jos tulee, biologinen suodatus ei ole kunnossa. Sitäpaitsi pakasteissa on enimmäkseen vettä toisin kuin kuivaruuissa.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kuten yllä mainittiin niin en minäkään kyllä säilyttäisi/säilytä koskaan yön yli pakastimesta ottamiani toukkia tai matoja. Leikkaan tai lohkasen aina sopivan palasen levystä jonka anna pikkuhiljaa noin 1-3 tunnin aikana riippuen palasen koosta. Joskus mulla oli sellanen iso klöntti josta sain siivuja juustoleikkurilla hienosti.
Nyt tällä hetkellä mulla on käytössä vain kuivapakastettuja tuotteita joita on helppo laittaa ruokkijoihin.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

No aiemmin survariallergioista lukeneena mä en koskaan koske niihin käsin. Nappaan suoraan pakkasesta niille omistettuun vanhaan teesihtiin ja liotan kylmän veden alla vähän sulammaksi ja syötän pinseteillä fisuille. Mutta joo.. tänään kävin ostamassa lisää noita öttiäisiä ja mulle tarjottiin sellasta levyä, mutta en sitten kuitenkaan ottanut. Onhan mulla muita altaita ja kaloja joille se loppu kelpaa hyvinkin, mutta oisin halunnu pihistellä noita vaan palloille.

Kiitos vastanneille.
"Mä luin jostain..."
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

Oma korteni kekoon;

1.Suoraan pakkasesta akvaan, annan vain kerran viikossa sillä noi on aikas rasvapaukkuja kalalle joka ei osaa rasvaa polttaa ropastaan.
2.mikron kautta kuorin päällimmäisen kuoren pois ja akvaarioon
3.mikron kautta tai tuoreeltaan suoraan akvaarioon hieman harjan kanssa pesaisten, koitan käyttää luomu tuotteita
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”