Vastatkaa heti- kannattaako lehtikaloja risteyttää?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Vastatkaa heti- kannattaako lehtikaloja risteyttää?

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Kaipaan "tosinopeita" kommentteja siitä, onko teidän mielestä esim. moraalisesti arveluttavaa tai muuten vaan hölmöä koettaa kasvattaa tavallisen= luonnonmuotoisen koiras- ja mustahkon heikosti oranssiotsaisen naarasmarmorilehtikalan kutua poikasiksi? Juuri löytyi kutu miekkakasvin lehdeltä, kun kalat ovat olleet uudessa akvaariossaan jotkut yli ja lehtikalat alle viikon.
Yleensä ottaen en itse ole pahemmin arvostanut luonnonmuodon sekoittamista jalostettuihin. Luonnonmuotoinen tahtoo tässä sanoa, että saman näköinen kuin scalare on Amazonilla mutta varmaan todella monta sukupolvea akvaarioissa sisäsiittoistettu.

Tämän altaan kalasto muuten on tällä hetkellä aika mielenkiintoinen: 9 lehtikalaa (aiemmin olleet jäljelle jääneet mun ison akvaarion parvesta sekä 5 itsekasvatettua marmorilehtikalan isoksi kasvanutta poikasta toisesta akvaariosta), 8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä), lippukirjoahven koiras ja naaras ja muutama partamonni, jotka yhtä lukuunottamatta ovat kaverilta saatuja poikasia. Lehtikalat ja timantit ovat jo päiväkausia suunnitelleet kutuja.
Mikko Heino
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Moraalisesti arveluttavaa on se, onko sulla koko porukalle tarpeeksi iso allas? 8O
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Jos nuo kaikki on jossain ja sulla on tekstin mukaan vielä isompi allas niin minkä kokoisia nää pienempi ja isompi on? Tämänkin kun pitäs vetää varmaan pitkälti toistatuhattalitraa ollakseen kahdeksan kirjoahven parin reviiri. Mieluummin kait pari kuutioo jos laskee että mulla 250 litrasessa kolmas fisu samaa sorttia (=lehtikala) oli liikaa.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Sama laji siinä on kuitenkin kyseessä. Ihan yhtä moraalisesti arveluttavaa kuin risteyttää ruskea ja musta labradorinnoutaja. Voi olla varma, että jälkeläiset eivät ole niin sisäsiittoisia, mutta niiden tulevaa ulkonäköä voi vain arvailla.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

itsellänikin marmori ja luonnonmuoto ovat kuteneet rivakasti, mutta plekot ovat tykänneet kaviaarista eli en ole saanut yhtään poikuetta vielä.

Tuossa ei ole kyse kuin väristä joka ei varsinaisesti ole edes mikään eri laji. Sama kuin ihmisillä on blondi ja brunette tekis lapsen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Ernonu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 08:27, 15.03.2005
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori/(jkl)

Viesti Kirjoittaja Ernonu »

Ja esim labbiksiakin taidetaan kyllä astuttaa ristiin väriensä puolesta...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Vastatkaa heti- kannattaako lehtikaloja risteyttää?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

mheinowl kirjoitti:Luonnonmuotoinen tahtoo tässä sanoa, että saman näköinen kuin scalare on Amazonilla mutta varmaan todella monta sukupolvea akvaarioissa sisäsiittoistettu.

???
Niinpä voi olla että ainoa "luonnonmuoto" joka lehtikalassa on jäljellä lienee väri ja nimi :( . Jos kyseessä olisi aito luonnonkala (tai vaikka luonnosta tulleista kaloista suoraan polveutuva kala) niin voisin itsekkin harkita kaksi kertaa josko sekoittaminen värimuunnokseen kannattaa. Mistä tuo luonnonmuotolehtari on kotoisin?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

janecky kirjoitti:Jos nuo kaikki on jossain ja sulla on tekstin mukaan vielä isompi allas niin minkä kokoisia nää pienempi ja isompi on? Tämänkin kun pitäs vetää varmaan pitkälti toistatuhattalitraa ollakseen kahdeksan kirjoahven parin reviiri. Mieluummin kait pari kuutioo jos laskee että mulla 250 litrasessa kolmas fisu samaa sorttia (=lehtikala) oli liikaa.
Mutta kun sitä ei voi kirjoahventen kanssa ajatella aina näin suoraviivaisesti. Eli kolmas kala 250 litraisessa voi olla liikaa, mutta kuusi kalaa 400 litraisessa voi olla taas juuri sopivasti. Toisaalta minuakin kiinnostaisi tietää, minkälainen purkki on kyseessä
/jari
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Jos siellä on jo kutu, miksi edes kysyä? Mielenkiinnolla vaan seuraamaan, mitä siitä sekoituksesta kasvaa [;)]
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Arvatkaa muuten kaduttaako, että edes laitoin tuon kysymyksen. Tuo eka vastaus oli niin aquawebbiä niin aquawebbiä kuin ikinä voi. Vaikka harvinaisen naiivi oli oma kysymyksenasettelukin. Kai kysymys juontui siitä, että olen joskus nähnyt niin hölmön näköisiä lehtikaloja, että ne olisi voinut jättää tuottamatta. Samoin mulla oli valta ottaa kutu niiltä pois, jolloin olisin saanut tod.näk joitakin hassun näköisiä kaloja kasvatettua tai sitten antaa luonnon hoitaa. No, yövalolla kutu säilyi yön ja on hävinnyt vasta tänä iltana. Ehkä odotan suosiolla, että mulla on samanrotuisia emoja eri kannoista ennenkö yritän lisää.

Ja mitä tulee tuon altaan kala(=ahven)tiheyteen, niin ei nuo nyt heti näytä olevan hätää kärsimässä, ja tuo nyt oli hyvin tilapäisratkaisu. Mun mielestä esim. timanttikirjoahvenilla on vähän niin, että jos 80 litran altaassa on 5 nuorehkoa timanttia, ne nahistelee, valtaa reviirin ja voi suunnilleen ajaa heikoimman hengiltä. Jos niitä on 25, ne eivät mahdu valtaamaan reviiriä ja ketään ei pahemmin sorsita.
Miten kaupoissa voidaan pitää kalat niin tiheästi kuin pidetään?
Mutta totta kai on selvää, että ylisuuri kalatiheys ei pidemmän päälle ole hyväksi eikä tuokaan akvaario kauaa ole tuolla kalastolla.

Ehkä mun pitää kirjoitella vähemmän tänne ja enemmän keskittyä saamaan muuttorumbasta mun loput 1000 litraa akvaarioita vesiin noiden nyt vesissä olevien 700 litran lisäksi.
Mikko Heino
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Se oli hyvin sanottu! ;) Onnea uuteen kotiin.



edit. en tarkoittanut että pitäisi kirjoittaa vähemmän.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Ei kai tuosta nyt kannata nokkaantua, jos joku kysyy, onko altaasi tarpeeksi suuri :| Sehän vain kertoo, että täällä on ihmisiä, jotka välittävät kaloista, ja haluavat niiden parasta. Suoraan kysymykseen on parasta lääkettä suora vastaus [;)]
Jos haluat pitää lehtikalasi tyylipuhtaina, on tosiaan viisainta laittaa ne loputkin litrat (*oon kade*) toimintaan, ja erottaa nuo eri muodot toisistaan. Kalasi kun eivät näköjään sorsi ketään värin perusteella [;)]
(Toisin kuin meillä; korallimiekkapyrstö uros ei ole näkevinään marmorin väristä naarasta :roll: )
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
brië
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 21:16, 16.01.2006

Viesti Kirjoittaja brië »

No tiedä luonnonmuodosta sitten mitään, mutta itse olen antanut savupantterin ja "tavallisen" kutea, jos niin kerran tykkäävät tehdä [;)]
Eihän siitä vielä mitään vauvakaloja tule, kun eivät osaa hoitaa kutua, mutta itse en nää siinä mitään arvelluttavaa.
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Joopa, sori että oli sekä kristallipallo, että ajatustenlukulaite yhtäaikaa huollossa. Olisihan minun toki pitänyt tietää, että juuri sinulla kalat ovat vain väliaikaisesti tungettuina pieneen altaaseen, toisin kuin niillä 87:llä kirjoittajalla, jotka kysyvät miten saavat 100-litraisessa olevat kultakalansa kutemaan. :roll:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Marimer kirjoitti:Joopa, sori että oli sekä kristallipallo, että ajatustenlukulaite yhtäaikaa huollossa. Olisihan minun toki pitänyt tietää, että juuri sinulla kalat ovat vain väliaikaisesti tungettuina pieneen altaaseen, toisin kuin niillä 87:llä kirjoittajalla, jotka kysyvät miten saavat 100-litraisessa olevat kultakalansa kutemaan. :roll:
Ei pidä myöskään olettaa että jokaisella kysyjällä on liian pieni akva. Se mikä pitäis muistaa on myös toisen ihmisen muistaminen ja neuvoa voi antaa muutenkin kuin heti moraalisoimalla.

Voi kysyä että myös asiat kohteliaasti eikä heti laittaa
Moraalisesti arveluttavaa on se
yritetään muistaa muitakin ja pitää tää meidän kaikkien yhteisenä harrastuksena jossa kaikki viihtyy ja kaloilla on hyvä olla. [;)]
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kun Mikon harrastus on kerran taas "aktivoitu", niin Mikkohan saapuu kokoukseen sunnuntaina ;)?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

paul kirjoitti: Voi kysyä että myös asiat kohteliaasti eikä heti laittaa
Moraalisesti arveluttavaa on se
Luehan ketjun ensimmäinen postaus, ja mieti mistä tuon sanamuodon "keksin". [;)]
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Marmoreitahan niistä poikasista tulee jos risteyttää tavallisen ja marmorin keskenään. Ei sen kummempia ulkonäöllisesti kuin jos "risteyttää" kaksi marmorilehtikalaa.
mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Adrianna kirjoitti:Kun Mikon harrastus on kerran taas "aktivoitu", niin Mikkohan saapuu kokoukseen sunnuntaina ;)?
Mikko nyt ei oikein tiedä. Voisi tehdä huomenna jotain järkevääkin ja mennä metsään kiertämään linturuokintoja. Eri asia pystyykö heräämään, kun tähän aikaan kekkuloi hereillä.

Ja anteeksi tuosta mitä kirjoitin vastineeksi vastauksiin. Sanottakoon että vain ekan vastauksen kritisointi oli vähän tyhmää sitä vastaajaa kohtaan, ajatuksissani vähän kritisoin montaa muutakin vastausta. Ylipäätään taidan olla vähän herkkä sävylle, jolla täällä keskustellaan.

Enää en uskalla täällä kertoa, mitä sille 315- litraiselle nyt kuuluu. Älkää kyselkö ja eletään rauhassa ;-)
Mikko Heino
mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Näköjään oli jäänyt altaan koko mainitsematta, tosin ei sillä ollut alkuperäisen kysymyksen kannalta mitään merkitystä. Mainittakoon nyt, että altaan koko on noin 315 litraa, mutta kalasto on jo vähän vaihtunut. Ekan 10 päivän aikana akvaarioon ilmestyi ilmeisesti 2 lehtikalan ja 1 timanttikirjoahvenen kutu, joista kahdesta jälkimmäisestä alkoi hetki sitten kuoriutua jotain pikku purkissa. Kai se on katsottava, mitä niistä tulee; vaikkakin oletettavasti oudon värisiä lehtikaloja ja huonosti kaupaksi meneviä timanttikirjoahvenia joita mulla on ennestäänkin jo ainakin 15 liikaa.

Niin ja oli outoa sijoittaa kaloja suuri määrä tilapäisesti mihinkään, mutta halusin parittaa lehtikaloja ja timantit toin siksi, ettei mulla ollut muita sopivia fisuja tuomaan lehtikaloille kotoista oloa, kun ne olivat aluksi tosi säikkyjä. Ja ne timantitkin pariutuivat aika hyvin. Ja mainittakoon, että valitettavasti ne kasvoivat niin huonolla ruokinnalla, että ne kaikki ovat vähän alimittaisia. Nyt on kasvatusasiat paremmin, kun kaikki fisut tulevat samaan kaupunkiin ja innostustakin on enemmän kuin vuosiin.
Mikko Heino
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

No lehtikalat pariutuivatkin sitten innolla;) (Vaikkeivät ehkä aivan toivomallasi tavalla... )
Sehän oli oikea lemmenpesä, kun ne timantitkin sitten intoutuivat. [;)] Hyvän kokoiset tankit sulla, ei voi kuin kateellisena vaan lukea :|
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Ei näköjään tule loppua tästä keskustelusta, aika isolta osin tosin omaakin syytä kun aina kirjoittaa lisää. Mun suurimmat altaat, nyt tiedoksi vaan, ovat vain puolkuutioinen 200*50*50, tuo n.315 litranen ja vanha p100* k50*s40= 200 litranen jota en edes uskalla täyttää ihan kokonaan ennenkö uusin silikonit kokonaan tai osittain. Lisäksi on kaksi melko virallisen mallista kiekonviljelypyttyä, k50 * s55 ja leveys toisessa 50 ja toisessa vähän alle. Loput pytyt on pieniä eli alle satalitraisia. 315l ja 200l eivät vielä ikinä ole olleet mulla yhtä aikaa vesissä.

Mutta asiaan: jos haluatte vielä tuhlata aikaa tähän viestiketjuun, niin koittakaapa ihan piruuttaan laskea, kuinka monta lukutaidotonta tähän threadiin on kirjoittanut.
(Itsestäni tosin väitän sen, että kun tavallaan kerroin toistamiseen altaan olevan vain tilapäinen paritusallas niille ahvenille joita siellä oli ja ehkä on, syynä oli 95%:sti nuoruuskeski-iän akuutti dementia.)

Lukutaidottomuus nimittäin on todella yleistä kaikilla webbifoorumeilla, joihin olen tutustunut. Tarkoitan lukutaidottomuudella tässä sitä, että luetaan tai ainakin sisäistetään vain osa tekstistä ja sitten kommentoidaan.
En ole kyllä siinä suhteessa kovin moitteeton itsekään.

Lisäksi tiedän varsin hyvin, että mulla on varsin paha tapa kirjoittaa hankalia lauserakenteita joita on vaikea lukea.

Eikä sitten edelleenkään vedetä lisää herneitä neniin, jookos?
;-)
Mikko Heino
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo vissiinkin ainakin mulla on jonkinlainen ymmärtämisongelma, kun en millään tajua, mikä tässä threadissa saa epäilemään vastaajien lukutaitoa. Oikeastaan ihmettelen ainoastaan sitä, että miksi ihmeessä alunperinkään laitoit tähän noita kalamääriä tuohon kysymykseen? Ainakin itseäni kiinnosti ihan oikeasti, että minkäkokoisessa altaassa pystyy pitämään 14 lehtikalaa, 8 timanttikirjoahventa ja lippukirjoahven pariskuntaa. Sinällään mulle on ihan sama, vaikka pitäisit niitä 63L altaassa.
/jari
mheinowl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:35, 03.12.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja mheinowl »

Tässä tulee lukutaitokommentointia, älkää ottako pahalla.
JJVi: olet ilmeisesti lukutaidoton tältä osin, koska luulet lehtikaloja olleen 14; vaikka selvästi ekassa viestissä lukee niitä olevan 9.

"Tämän altaan kalasto muuten on tällä hetkellä aika mielenkiintoinen: 9 lehtikalaa (aiemmin olleet jäljelle jääneet mun ison akvaarion parvesta sekä 5 itsekasvatettua marmorilehtikalan isoksi kasvanutta poikasta toisesta akvaariosta), 8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä), lippukirjoahven koiras ja naaras ja muutama partamonni, jotka yhtä lukuunottamatta ovat kaverilta saatuja poikasia."

Eli kerroin lehtikaloja olevan 9, sulkeissa lukee että kaloja oli x yksilöä mun jäljelle jääneistä ja 5 poikasta. Eli tehdäänpä laskutoimitus: 9-5= 4 eli jäljelle jääneitä oli neljä ja yhteensä 9. Lauserakenne oli (mulle valitettavan tyypillisesti) monimutkainen, mutta huomioi sulkeet.


Marimer oli ilmeisesti lukutaidoton, koska:
"Joopa, sori että oli sekä kristallipallo, että ajatustenlukulaite yhtäaikaa huollossa. Olisihan minun toki pitänyt tietää, että juuri sinulla kalat ovat vain väliaikaisesti tungettuina pieneen altaaseen, "...

Kirjoitin, että "tällä hetkellä" ja "8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä)" .
Eli eipä olisi kristallipalloa tai ajatustenlukulaitetta tarvittu, jos olis ymmärtänyt ja ennen kaikkea lukenut ja sisäistänyt.

Tosin olin itse lukutaidoton ja luulin lukutaidottomuutta ilmentäviä vastauksia olevan enemmänkin.

Tätä ei ole tarkoitettu provosoinniksi. Vastaan vain, kun ilmiselvästi edelleen ymmärrettiin väärin. Ja korostan myöntäväni sen, että kirjoitan liian vaikeasti ja muiden on varmaan tosiaan vaikeaa välillä tajuta mun kirjoittama samoin kuin miä.


Mitä tulee kalamäärään altaassa, niin mun mielestä kalojen määrästä ei pahemmin tullut ongelmia. Ainoastaan eräs lehtikala mun marmoripoikueesta, ilmeisesti koiras, piilotteli suodatinten takana. Eikä aika todellakaan ollut pitkä.


Ja todella, ei sitten edelleenkään vedetä lisää herneitä neniin, jookos?

-------------------

Voisin sitten pikku hiljaa yrittää tosiaan lopetella tätä keskustelua. En halua täysin leimautua änkyräksi, joka ei voi tippaakaan antaa periksi ja jankkaa vain samaa kakkaa kaikkia muita vastaan. Taidan jättää loput sanomatta, mutta sen sanon, että omasta mielestäni toin omat vikanikin aika reilusti esille.

Ei todellakaan pahalla.
Mikko Heino
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

mheinowl kirjoitti: Marimer oli ilmeisesti lukutaidoton, koska:
"Joopa, sori että oli sekä kristallipallo, että ajatustenlukulaite yhtäaikaa huollossa. Olisihan minun toki pitänyt tietää, että juuri sinulla kalat ovat vain väliaikaisesti tungettuina pieneen altaaseen, "...

Kirjoitin, että "tällä hetkellä" ja "8 timanttikirjoahventa (emännän akvaariossa vain pariutumiskäynnillä)" .
Eli eipä olisi kristallipalloa tai ajatustenlukulaitetta tarvittu, jos olis ymmärtänyt ja ennen kaikkea lukenut ja sisäistänyt.

Ei herneitä täälläkään, mutta se "tällä hetkellä" tarkoittaa sitä, että ne kalat ovat tällä hetkellä siellä. Ei sitä, että ne ovat lähdössä pois. Väliaikaisesti olisi ollut varmaankin parempi sana kuvaamaan tilannetta meille tyhmille ja lukutaidottomille. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”