1. akvani, kysymyksiä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*jenni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 05.08.2005

1. akvani, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja *jenni »

Hei vaan kaikille :D !
Olen jo hiukan alle vuoden ajan suunnitellut akvaarion perustamista. Kaikki tarvikkeet ja tekninen laitteisto on hommattu kuukausia sitten, altaan saan muutaman päivän päästä. Ajattelin tässä kysyä teiltä akvaario-guruilta paria mieltäni askarruttavaa asiaa, jotta pääsen hyvään alkuun akvaarion täyttämisen kanssa.
Miten yleistä on se, että akvaario hajoaa ja alkaa vuotamaan? Miten voin yrittää ehkäistä akvaarion särkymistä?
Kannattaako ostaa kasvit samalla käynnillä, kun haen akvankin? Osaako kukaan neuvoa, miten paljon rahaa kannattaa varata mukaan kasviostoksille? Akvaario on siis 114 l ja haluan siitä kunnon kasviviidakon.. Faunattaressa huomasin ohimennen hintalappuja kasvialtaissa, 5 euroo.. 8 euroo... Lisääntyykö kasvit suht nopeasti? Ettei sitten kasvit tulis maksamaan allasta enemmän..
Kiitos kaikille, jotka jaksavat vastata. Eiköhän multa pian taas löydy lisää kysyttävää, kun pääsen alkuun akvaarioharrastuksessa :roll: .
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Hei ja tervetuloa harrastuksen pariin :D

Ei ne akvaariot kovinkaan usein hajoa, jos alusta on kunnollinen ja suora eikä kukaan kolhi allasta mitenkään :D uudessa altaassa silikoonienkin pitäisi olla kunnossa [;)]

Kasvit voi ostaa periaatteessa heti, jos aiot laittaa hiekat ja muut altaaseen saman tien. Kannattaa ostaa aluksi vaikka vedensuosikkia ja argentiinanvesiruttoa, sillä ne kasvavat nopeasti ja ovat muutenkin hyviä alotuskasveja. myös melalehdet ovat ihan hyviä pohjalle laitettavaksi näin alkuun. Miekkakasvit kannattaa ehkä hankkia hiukan myöhemmin, eivät aina menesty ihan uudessa akvaariossa. Kaikkia kasveja ei kannata hankkia kerralla: hanki osa ja mieti miten laitat ne ja mitä muuta seuraksi kannattaa hankkia. Kasvien kasvutahti riippuu suuresti lajista: esim. anubiakset kasvavat todella hitaasti ja vesirutto jopa kymmeniä senttejä viikossa, riippuen kasvuolosuhteista.

Akvaarioliikkeissä todella on aika korkeat hinnat, mutta kannattaa kysellä täällä ostetaan -palstalla kasveja, sillä voit saada niitä jopa ilmaiseksi. Lue tietysti ensin kaikki myydään- ja lahjoitetaan-jutut [;)]
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kasveista:

Kasvien hinnat vaihtelevat liikeittäin ja paikkakunnittain. Yleisin hintahaitari lienee siinä 4-7 euroa. Onneksi kuitenkin useimmat helppohoitoiset ja kestävät kasvit ovat suht halpoja (ainakin mitä olen itse ostellut). Harrastajilta voi joskus saada tavallisimpia lajeja jopa ilmaiseksi.

Noin aluksi voisit hankkia vaikka vesisaniaista, vedensuosikkia, intianvesitähdikkiä. Myöhemmäössä vaiheessa kun allas on kunnolla kypsynyt, niin vaikka melalehtiä ja anubiaita.

Minkälainen valaistus akvaariossa tulee olemaan? Entä pohja ja lannoitus, vesi? Kannattaa hiukan kertoa olosuhteista niin tietää sitten mitä kasveja suosittelee :)
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
ChubaChubs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 11:44, 13.08.2005

Viesti Kirjoittaja ChubaChubs »

Mulla ainaki melalehti alko heti kasvamaan ku laitoin se kypsyvään akvaan! :mrgreen: Teki uusia lehtiä ja uusia kasveja, vaikka sanotaan että ne kasvaa melko hitaasti ja sulattavat lehdet helposti.. 8O
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Mulla ainaki melalehti alko heti kasvamaan ku laitoin se kypsyvään akvaan! Teki uusia lehtiä ja uusia kasveja, vaikka sanotaan että ne kasvaa melko hitaasti ja sulattavat lehdet helposti..
Samoin minulla, siksi suosittelinkin sitä heti :D Tosin minulla on muutenkin tuollaista mutantisoitunutta versiota, jopa 30cm korkea tuuhea puska jota joutuu karsimaan välillä 8O Ja taatusti oikea laji, kun oli ensin ihan normaali!
*jenni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 05.08.2005

Viesti Kirjoittaja *jenni »

Akvaarioon tulee pohjalle hienoa hiekkaa, ja lannoitteeksi tabletteja kasvien juurille. Valaistukseksi 2 loisteputkea, kaloille ja kasveille. Näin olen suunnitellut, mutta suunnitelmaahan voi vielä muuttaa, jos on parempia ehdotuksia [;)] ..
Akvasta tulisi trooppinen seura-akvaario, jonka vesi : (pehmeä-) keskikova, pH 6-7,5 ja lämpötila n. 26-27'c.
Kaloiksi olen miettinyt ainakin neontetra-parvea, taistelukalaa, kääpiörihmakala-pariskuntaa ja miljoonakala-parvea. Tässä onkin hyvä rako kysyä uutta aihetta aloittamatta, että meneekö nuo samaan altaaseen? Lukemani perusteella ainakin pitäisi olla samanlaiset vaatimukset veden suhteen. Eipä taida kuitenkaan 114 l:iseen mahtua kahta parvea..?
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

*jenni kirjoitti:...vesi : (pehmeä-) keskikova, pH 6-7,5 ja lämpötila n. 26-27'c.
Kaloiksi olen miettinyt ainakin neontetra-parvea, taistelukalaa, kääpiörihmakala-pariskuntaa ja miljoonakala-parvea. Tässä onkin hyvä rako kysyä uutta aihetta aloittamatta, että meneekö nuo samaan altaaseen?
Neontetrat viihtyvät vähän viileämmässä vedessä; kardinaalitetrat ovat hyvin samannäköisiä ja noissa lämpötiloissa paremmin viihtyviä, kelpaisiko ne? Taistelukala ja kääpiörihmat ovat reviirikaloja, jotka toki, niinkuin kirjoititkin, viihtyvät noissa vesiarvoissa, mutta valitettavasti myös samoilla alueilla eli pintaosissa. Valitsisin vain jommankumman noista, niin ei tule reviireistä taistelua. Myös miljoonakalat viihtyvät pääosin pinnan tuntumassa, joskin käyvät myös pohjaosissa ruokaa etsimässä. Eli tunkua voi tulla pintaosissa..
Jos kuitenkin päädyt miljoonakaloihin, on tärkeää, että varmistat, että myytävät miljoonakalat ovat kasvaneet pehmeissä vesissä (usein liikkeissä myytävät kalat elelevät kovissa vedissä ja jos ne pehmeään veteen heität, kato käy). Pohjakaloja voisit myös harkita, esim. monnisia.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla kyllä anubias kasvaa ihan kiitettävää yhden lehden viikkotahtia...Kaipa se on sitten niin paljon oloista kiinni että kasvaako vai eikö kasva...
adaina
Member
Member
Viestit: 277
Liittynyt: 15:58, 23.05.2003
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja adaina »

Taistelukalat ja miljoonakalat eivät käy yhteen, koska taistelukalalle ja miljoonakaloille tulee todennäköisesti kärhämää.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Mulla kyllä anubias kasvaa ihan kiitettävää yhden lehden viikkotahtia...Kaipa se on sitten niin paljon oloista kiinni että kasvaako vai eikö kasva...
Niin minullakin noin suurinpiirtein, mutta ei se nyt niin vauhdikas kasvutahti ole eikä se vielä uutta akvaariota heti "viidakoita".


Ein voi suositella miljoonakaloja millään muotoa tuohon akvaarioon, vaikka pehmeässä vedessä olisivatkin kasvaneet. Taistoilla ainakin voi olla taipumuksia teurastaa ne heti tilaisuuden tullen :roll: Mielestäni ne ovat muutenkin huono vaihtoehto ja lisäntyessään aktiivisesti täyttävät viellä koko altaan...
kirre68
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:56, 21.11.2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Olisiko seuraavanlainen fisusto mieleisesi:

Kääpiörihmulipariskunta
~10 kardinaalitetraa
6 monnista, esimerkiksi aina yhtä viehättävää kuparimonnista
Vakioveikkona partis
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

ei ei kuparimonnista noin lämmään veteen! mielummin helmimonninen.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
kirre68
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:56, 21.11.2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

wantukka kirjoitti:ei ei kuparimonnista noin lämmään veteen! mielummin helmimonninen.
8O Oikein piti tehdä pikainen googletus ja tutkia kuparisen lämpösuosituksia. Noin kymmenen sivustoa jaksoin vilkaista ja yhdessä ylälämpösuosituksena oli 26 astetta, muissa 28-30 astetta 8O 8O Meillä juuri tästä syystä on ollut kuparisia taiston altaassa. Ovat siellä kuteneet moneen kertaan ja muutenkin ovat hyvinvoivia, vilkkaita, pulskia menijöitä. Tästähän lämpötila-asiasta pitäisi laittaa gallup :mrgreen:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

ja minä taas olen löytänyt tietoa, että kupareiden lämpötila on n.23
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
kirre68
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:56, 21.11.2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

wantukka kirjoitti:ja minä taas olen löytänyt tietoa, että kupareiden lämpötila on n.23
No johan :roll: Pistänpä tästä kyllä just nyt kyselyn :P
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

"Melalehti", "Anubias".. Aika suhteellisia käsitteitä. Melalehtiä ja "anubiaita", kun on monia erilaisia. Toiset varsin helppoja, toiset vaikeita. Kun kertoo, että minun kasvini X kasvaa loistavasti, vaikka... niin olisi hyvä yksilöidä tarkemmin se kasvi X.

Monissa akvaarioliikkeissä kasveja saa 5 poteissa halvemmalla kuin erikseen ostettuna. Tyypillisesti 5 kasvia maksaa 20 euroa. Hyvin harvoissa paikoissa kalliimpia, eikä sieltä kannata ostaa ellei ole pakko. Halpoja liikkeitä kannattaa suosia näiden osalta.

Se, kasvaako kasvi nopeasti vai hitaasti, vaikuttaa suuresti itse kasvi. Jotkut kasvit täydellisissä oloissakin kasvavat luonnostaan hitaasti. Toiset taas venyvät 15-20 senttiä viikossa tavallista nopeutta.

Aluksi akvaarioon kannattaa hankkia köynnöstäviä, nopeasti kasvavia kasveja (vedensuosikki, intianvesitähdikki, rotala, tammenlehväruoho...), jolloin kasvaessaan ne syövät leviltä ravinteita pois. Mutta kasvien valintaa vaikuttaa myös käytetty valaistuskin. Nopeasti ja helposti kasvavat kasvitkaan eivät menesty ilman riittävää valoa.

Joku taisi mainita vesisaniaisen aloituskasviksi. No, joo... Mutta 114 litraisessa akvaariossa vie koko tilan :D Sopii paremminkin triplasti suurempaan akvaarioon.
*jenni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 19:32, 05.08.2005

Viesti Kirjoittaja *jenni »

Päätin sittenkin, että ostan joko 140 l tai 170 l:isen akvaarion, jotta on sitten kerralla hyvä (mun makuun) 8-) . Mahtuisikohan jo jompaan kumpaan isompaan altaaseen sekä kääpiörimakala-pari että yksi taistelukala? Vai onko kellään mielessä muuta aloittelijan lajia, joka viihtyy yksin tai parina, on kaunis ja näyttäytyy päivällä? Ja on edellä mainittuun veteen sopiva - tietenkin..

Akvaarioon haluaisin ainakin parven kardinaalitetroja ja kääpiörihmat. Suunnitelmia ei ole lyöty lukkoon vielä, ja onhan tässä aikaa miettiäkkin, ennen kuin kalojen ostaminen alkaa olla ajankohtaista :mrgreen: .
Asiasta toiseen..
Olisin kiitollinen, jos kertoisitte, mikä on semmonen monni/monninen, joka on valkoinen ja punasilmäinen? Minkä laista vettä tarvitsee?

Ja jos vielä viitsisitte kertoa seuraavien lajien vaatimukset veden suhteen :
-punapäätetra
-raitanuoliainen
-kääpiönuoliainen

En nimittäin kirjoista löytänyt vastauksia yllä esittämiini kysymyksiin, mutta kaupassa nämä lajit olivat hurjan viehättäviä.
Etenkin nuoliaiset, jotka lepäilivät lehden päällä möllöttäen..!
Jos vaikka aikaanne ja vaivaanne säästäen selvennätte, sopivatko suunnittelemaani akvaarioon, juu vai ei [;)] ..

Kiitoksia muuten monista vastauksista, nyt tiedän suurinpiirtein, paljonko varaan käteistä kasviostoksille :D. Käsitin, että kaikki kasvit ostetaan kerralla, en ymmärtänyt, että jotkut lajit kasvavat noin nopeasti 8O !
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Hei!

Vastailisin nyt lähinnä noihin kalastokysymyksiin.

En suosittele mitään synnyttäviä lajeja, niiden tautiherkkyyden takia. Neontetrat voivat joutua taistelukalan iltapalaksi. Kardinaalitetrat vaativia hoidokkeja, joita ei suositella uuteen akvaarioon/aloittelijoille.

Raitanuoliaisen (Botia striata) koko 8-10 cm, pH 6-8, GH 2-12 ja lämpöä 23-26 astetta, allas yli 150 l. Pidetään ryhmissä, voi olla agressiivinen.

Kääpiönuoliainen on uhanalainen laji, jota ei ilmeisesti enään luonnosta löydy. Joten annetaan kaupassa olevat (ilmeisesti viljellyt) kalaset mieluiten sellaiselle, joka saisi ne lisääntymään, ja näin kannan kasvamaan. (lähteet Akvaristi 3/2004)

Punapäätetra 4 cm, pH 6-7, GH <8, lämpöä 23-26 astetta, allas 50 litraa.
(lähde M.Varjon akvaario opas)

Se valkoinen punasilmäinen monninen on kuparimonnisen muunnos eli albiinomonninnen, oikein passeli tavalliseen seura akvaarioon, kunhan et laita nuoliaisia kaveriksi (saattavat syödä monnisten silmät).

Sitten kalastoon. Kyllä 140/170 litraseen pitäisi mahtua kääpiörihmakala pari ja taistis. Toisaalta voisit ottaa kääpiörihmakala uroksen ja vaikka hunajarihmakala uroksen. Nämä herrat kun kiusaavat naisrassukkaa ihan liikaa. Yleensähän kyllä rihmakaloja suositellaan pidettävän parina, mutta yksin on paljon parempi. Sitä paitsi olen usein nähnyt liikkeissä kääpiörihmakaloja myytäväin vain pareittain, mutta altaissa on ollut vain uroksia.
Sitten voisit ottaa jonkun parven esim kiilakylkiä tai kirsikkabarbeja tai punapäätetroja. Pohjalle albiinomonnisia ja leväkalaksi esim partamonni, raitanuolimonni tai ottoja (taitavat tosin olla aika herkkiä kaloja).

Eli kalasto:
- 1 taistis
- 1-2 kääpiörihmaa/hunajarihmaa
- 10 kiilakylkeä/kirsikkabarbia/puunapäätetraa
- 5-8 albiinomonnista
- 1 partis/ 3 raitanuolimonnia

Sopivat sekä 140 että 170 litraiseen ja edellä mainitsemiisi vesiarvoihin.

Ja onnea uudelle harrastukselle :P
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Sitä minä vain että ei ottoja eli noita nuolimonneja ja taistoja tai rihmoja samaan altaaseen, niillä kun on hieman erilaiset vaatimukset lämpötilan ja virtauksen suhteen. Otot tykkäilee viileää ja virtaista, taistot ja rihmat sen sijaan lämmintä ja tyyntä. 8-) Mutta se partis kyllä sopii leväimuriksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”