Kenellä lifalileja?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sinikaarina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 18:54, 30.04.2004
Paikkakunta: oulu

Kenellä lifalileja?

Viesti Kirjoittaja Sinikaarina »

Kertokaa lifalileistänne, minkäkokoisessa akvassa asustavat, ketä kavereina ja muita kokemuksia.
Itselläni on 128 litraisessa poikue kasvamassa ja tarkoitus on jättää siihen kaksi tai kolme, kunhan sukupuolet eroittaa.
Voinko laittaa mitään muita kaloja joukkoon, vai onko parempi pitää lajiakvaariona kun akvaarion koko on kuitenkin noin pieni.
Matias
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:17, 06.11.2004

Viesti Kirjoittaja Matias »

Minulla on Hemichromis Lifalilileja, eli Punatimanttiahvenia.
http://www.eau12.com/exoops/modules/fre ... falili.jpg Niitä on tällä hetkellä 11, 250 litraisessa, mutta vähennän niiden määrää ehkä, jos ongelmia alkaa esiintyä tai ostan niille toisen altaan. Mitä lifalilileja sinulla tarkalleen ottaen on?
250l ja 125l
Sinikaarina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 18:54, 30.04.2004
Paikkakunta: oulu

Lifalilit

Viesti Kirjoittaja Sinikaarina »

Noita samojahan ne ovat, onko sinulla muita kaloja samassa akvassa. Kiinnostaisi tietää kuinkahan suuri reviiri mahtaa olla kutuaikana, voisko vaikka neontetroja tai muita pikkukaloja ajatella kavereiksi.
Ovat muuten varsinaisia suursyömareitä noi ahvenet.
Matias
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:17, 06.11.2004

Viesti Kirjoittaja Matias »

Kalat ovat olleet minulla vasta pari kuukautta, joten eivät ole vielä kuteneet. Minulla on samassa altaassa keltabarbeja ja partamonni. Ihan hyvin ovat pärjänneet. Minä en laittaisi neontetroja, sillä ahvenet popsisivat ne aika pian suihinsa(ainakin luulen niin). Laita jotain jotain plekoja tai jotain muita isompia kaloja seuraksi(?), mutta yhteen sopivuus kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen ostoa.
250l ja 125l
Sinikaarina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 18:54, 30.04.2004
Paikkakunta: oulu

Lifalileistä

Viesti Kirjoittaja Sinikaarina »

Taitaa lifalilien harrastajia olla aika vähän kun ei kovin paljon tietoa tahdo löytyä näistä.
128 litraiseen ei varmaan kantsi kovin paljon muita kaloja ajatella, mutta olis hauska tietää näiden elintavoista pienessä ja suuremmassakin akvaariossa.
hs75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 00:07, 29.12.2003
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Minulla on aikuistuvia lifalileja 180-litraisessa nyt inkkarien kanssa. Vielä eivät ainakaan ole kuteneet, mutta selvää reviirihakuisuutta on havaittavissa. Muuten on hyvin mennyt niiden kanssa, mutta pandamonniset saivat kyytiä muutaman viikon yhteiselon jälkeen. Kaksi kuoli evien raatelun jäljiltä tulleeseen eväruttoon. Kaksi on enää jäljellä, mutta niiden evät ovat kasvaneet takaisin uudessa niille ja kuparimonnisille hankitussa akvassa. Kuparimonnisista eivät lifalilit välittäneet niin paljon, vain yhden pyrstöä hiukan typistivät.

Saattaa olla että joukossa on vain yksi terroristi, ainakin yksi oli pienestä pitäen muita ärhäkämpi. En koskaan tarkemmin päässyt näkemään mikä niistä pahoinpiteli pandoja...

Tällä hetkellä on samassa akvaariossa lifalilien kanssa on 16 inkkaria. Näiden yhteiselo sujuu oikein hyvin - ainakin toistaiseksi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on kolme bimaculatus -naarasta 720 -litraisessa (suurin oisa lifalileinä myytävistä ovat bimaculatuksia). Erittäin kauniita kaloja ovat, ja minulla on käynyt onni siinä, että ovat kaikki naaraita, eli eivät tee hankalasti sijoitettavaa jälkikasvua. Ne kyllä kutevat säännöllisesti, mutta "tyttöjen välinen rakkaus" ei oikein teetä jälkikasvua [;)]

Ostin omat tyttöni harrastajan altaasta, jossa ne olivat yhdessä mm. kardinaalitetrojen kanssa. Tyytyväisenä ostin parven kardinaaleja. Kyllä niitä riitti sen yhden yön yli. Hädin tuskin. :| Yksi oli seuraavana aamuna enää elossa. Eli ei voi mitenkään suositella pienempien kalojen seuraan. Kuten monet muutkin ahvenet, ne tottuvat kaloihin, joiden seurassa ovat kasvaneet eivätkä välttämättä syö niitä, mutta uusia yksilöitä kyllä popsivat iloisesti poskiinsa. Enkä pieneen altaaseen laittaisi seuraksi suurempiakaan kaloja. Nämä ovat erittäin ärhäköitä kokoisikseen, eli tilaa pitää olla kun nämä keksivät ruveta niihin kuuluisiin kutupuuhiin. Kunnon tilavassa altaassa suurempien kalojen seurassa ovat erittäin sympaattisia ja huiman värikkäitä kaloja.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Sinikaarina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 18:54, 30.04.2004
Paikkakunta: oulu

Lifalijeja vai bimaculatuksia

Viesti Kirjoittaja Sinikaarina »

Olen yrittänyt kaivella tietoa mistä lifalilit ja bimaculatukset erottaa, joku puhui tummien pilkkujen määrästä (minun kaloilla kolme), mutta varmaa tietoa en ole löytänyt. Lifalileina olen kyllä harrastajalta ostanut.
Epäilys kyllä on että ovat bimaculatuksia.

hs75. Mahtaako meidän affenet olla sukua keskenään, oletko saanut ne Jäälistä?

Enpä taida muita kaloja sitten 128 litraiseen laittaa, mutta kumpi parempi naaras ja koiras, vai samaa sukupuolta.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

-Alix- kirjoitti:suurin oisa lifalileinä myytävistä ovat bimaculatuksia
Vastaväite: eivät ole, vaan lifalilejä. Saattaa tietty riippua hieman paikkakunnasta mitä kumpaa lajia harrastajat kauppoihin tuuppaavat, mutta näkemäni peruusteella puolustan lifalilin yleisyyttä.
Sinikaarina kirjoitti:Olen yrittänyt kaivella tietoa mistä lifalilit ja bimaculatukset erottaa
Lifalili jää selvästi pienemmäksi ja etenkin naaras on ruumiinrakenteeltaan 'pönäkämpi', se näkyy hyvin esim fishbasen kuvissa:
lifalili
bimaculatus

Lifalilin tummista täplistä kiduskannessa oleva erottuu selvemmin, kyljessä olevan ollessa normaalivärityksessä haalea. Mun yksilöillä ei ole pyrstön tyvessä tummaa täplää.

Tässä on muutama kun mun sinteistä viime vuosilta:
http://photobucket.com/albums/v679/Fisu/Lifalilit/
Kari
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jaa, minulla taas on suhteellisen sun linkin mukaisten lifalilirn näköisiä kaloja, joilla selkeästi näkyy kolmas piste pyrstönjuuressa kun ovat neuraalimmassa värissä. Mene ja tiedä. Minä olen ollut siinä uskossa että tuo piste on mikä ne erottaa.

Tosin kun akvaariossa lisääntyvistä, helposti kutevista ja vieläpä suhteellisen yleisistä affenista on kyse, niin mikään ei estä sitä, etteivät suurin osa markkinoilla olevista lifalili/bimaculatus -yksilöistä olisi risteytyksiä. Tämä selittäisi tunnusmerkkien sekavuuden ja vaihtelevuuden.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 21:48, 06.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Meilläkin on näitä hemichromis-ahvenia altaassa yksi pariskunta ja "miljoona" poikasta. Ja me olemme olleet vakaasti sitä mieltä, että ovat bimaculatuksia. Punakirjoahvenina ne ainakin ostettiin. Ja noina myös poikaset myydään.

Meillä uros ehkä n. 10 senttinen, naaras 7-8 cm. Mun mielestä meidän koiraalla on pyrstön tyvessä tumma täplä - että kumpiakos ne sitten onkaan? :roll: :mrgreen:
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 21:48, 06.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Lifalilit

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Sinikaarina kirjoitti:Noita samojahan ne ovat, onko sinulla muita kaloja samassa akvassa. Kiinnostaisi tietää kuinkahan suuri reviiri mahtaa olla kutuaikana, voisko vaikka neontetroja tai muita pikkukaloja ajatella kavereiksi.
Ovat muuten varsinaisia suursyömareitä noi ahvenet.
Jäi vastaamatta tähän...
Meillä ahvenet (hemichromis bimaculatus - punakirjoahven) ovat, siis vanhemmat, 180 litraisessa. Kutivat muutaman päivän meillä oltuaan ja nyt ensimmäisen kudun poikaset alkavat olla myyntikokoisia.

Kaikki meni niin kauan hyvin ja ok, kun poikaset pysyttelivät piilossa. Mutta kun poikaset alkoivat uimaan, alkoi altaassa tulla ruumiita. :( Meillä oli muutama pieni pintakala, joita ahvenet jahtasivat ja purivat. Pikku kalat kuolivat vammoihinsa. Myös isommat allastoverit saivat huutia, sillä seurauksella, että ne piti evakuoida kunnes ahvenperhe sai oman purkin.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Tämä lifalili vs. bimaculatus juttu näyttää mutkikkaalta...

Tässä oli jokseenkin järkeen käypää stooria lajeista
http://www.sydneycichlid.com/old_scp/hemichromis.html#A
Kirjoissa lajien kuvat ovat paikoin vankasti sekaisin; Merguksen Aquarien Atlaksen foto index osassa on sama kuva sekä bimaculatuksen että stelliferin kohdalla ja kuva on mun mielestä lähinnä lifalili.
Axelrodin Atlaksessa on vieläpä samalla sivulla kuvia kahdesta täysin erinäköisestä cristatuksesta joista toinen on lifalilin näköinen. Bimaculatus näyttää siltä pitääkin eli rusehtavan punertavalta ja siniset täplät puuttuvat vartalosta. Vanha, muttei välttämättä huono Goldsteinin cichlids of the world (eka painos jo 1973, toka 1988) kuvaa täysin lifalilin näköisiä kaloja "recently imported forest form of "Hemichromis" bimaculatus" ja "A recent importation (during 1971) consisted of reddish fish with many longitudinal rows of iridescent scales", Loiselle kuvasi lajin vasta 1979, joten kuvissa voisi olla lifalili.
Kari
fanny
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 13:12, 22.03.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fanny »

Heips,

sekalaiselta vaikuttaa tämä lifalilin ja bimaculatuksen tunnistaminen. Osaatteko kertoa kuinka vanhoina sukupuolet voi erottaa? Minun affeneni (luulin niiden olevan lifalileja mutta taitavat olla bimaculatuksia kolmine kylkipisteineen) eivät ole vielä ihan täysikasvuisia (noin 7 cm) ja kaikki näyttävät ihan samoilta :roll:
Onko koiraan ja naaraan värityksessä eroja?
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Tässä kuvassa on pari.
Koiras on vasemmalla ja naaras oikealla. Koiras on suurempi ja 'luiska otsaisempi' sekä kutuaikaan tummempi. Selkä- ja peräevä ovat teräväkärkisemmät kuin naaraalla. Tuosta pituudesta, nuo alkavat kutemaan naaraiden ollessa siinä neljän viiden sentin mittaisia ja koiraat hieman suurempia. Mulla olevan lajin edustajat eivät koskaan kasvaneet kymmen senttisiksi, suurin koiras on n. 8-9 cm ja naaraat ovat olleet suurimmillaan 6-7cm.
Kyllä sukupuolia voi aika hyvin arvailla jo kolme+ senttisistä ainakin käyttäytymisen ja ruumiin muodon perusteella.
Kari
hs75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 00:07, 29.12.2003
Paikkakunta: Liminka

Re: Lifalijeja vai bimaculatuksia

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Sinikaarina kirjoitti:Olen yrittänyt kaivella tietoa mistä lifalilit ja bimaculatukset erottaa, joku puhui tummien pilkkujen määrästä (minun kaloilla kolme), mutta varmaa tietoa en ole löytänyt. Lifalileina olen kyllä harrastajalta ostanut.
Epäilys kyllä on että ovat bimaculatuksia.

hs75. Mahtaako meidän affenet olla sukua keskenään, oletko saanut ne Jäälistä?
Juu, ilmiselvästi samasta poikueesta ovat! :mrgreen: Kokoero on valtava, suurin on 6-7 cm ja pienin n. 3,5 cm kun pyrstöä ei laske mukaan. Kolme pilkkua näidenkin kyljissä on. Kuvista päättelisin näyttävän enemmän lifalileiltä, mutta ken tietää... :|
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 21:48, 06.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Fisu kirjoitti:Tämä lifalili vs. bimaculatus juttu näyttää mutkikkaalta...

Bimaculatus näyttää siltä pitääkin eli rusehtavan punertavalta ja siniset täplät puuttuvat vartalosta.
Eli siis, bimaculatuksellako ei ole sinisiä täpliä? Onko ne sun fisut, joiden kuvaan olit linkittänytkin, sitten lifalilejä? Ööh... 8O Meidän kalasilla on sinisiä pilkkuja, niitä mustia täpliä on (kai) kolme. Tai sitten kaks... :roll: Poikasilla näkyy ainakin tosi selvästi pyrstön tyvessä musta täplä.

Mitä nää meidän kalat nyt oikein sitten on? 8O 8O Ostettu punakirjoahvenina, eli siis mun käsityksen mukaan bimaculatuksina. Onko toi lifalili sitten se punaTIMANTTIahven vai mikä? :roll: 8O :mrgreen:
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Olen vahvasti siinä uskossa että mun kalat ovat lifalilejä. Otin vielä kuvia yhdestä alle 30mm poikasesta 1 2 3 ja vanhimmasta ja suurimmasta koiraasta.
Lifalilin poikasilla näkyy tumma täplä pyrstön tyvessä, mutta se haalistuu pois aika nopeasti. Noissa poikaskuvissa täplästä näkyy haalea aavistus. Sinisiä täpliä näkyy selvät rivit eri ikäisillä yksilöillä ja eri mielialoissa. Punaisen pohjavälin sävy vaihtelee mielialan mukaan ja samoin mustien täplien tummuus kiduskannessa ja kyljissä, mutta siniset täplät pysyvät kutakuinkin samanlaisina.
Kari
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

muuriset kirjoitti:
Fisu kirjoitti:Tämä lifalili vs. bimaculatus juttu näyttää mutkikkaalta...

Bimaculatus näyttää siltä pitääkin eli rusehtavan punertavalta ja siniset täplät puuttuvat vartalosta.
Eli siis, bimaculatuksellako ei ole sinisiä täpliä?
Eikus, kummallakin on niitä kiiltäviä, sinisiä täpliä, bimaculatuksella on kaksi tummaa täplää, lifalilillä kaksi. niitä on kyllä erittäin vaikea erottaa toisistaan... :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 21:48, 06.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Voi elämä, että voi mennä vaikeaksi! :mrgreen: Meidän poikaset, jotka alkavat olla myyntikokoisia, ei kyllä ole noin punaisia, kuin Fisun ottamissa kuvissa... 8O Mutta siniset pisteet näkyvät, samoin tosiaan ainakin siellä pyrstön tyvessä se musta täplä.

Mitä taasen aikuisiin yksilöihin tulee, niin niilläkin on siniset pisteet ja kolme mustaa täplää (kiduskannessa, kyljessä ja pyrstön tyvessä). Vääntäkää nyt mulle vielä rautalangasta, että kummalla - lifalilillä vai bimaculatuksella - niitä täpliä oli kolme, kummalla kaksi. :roll:

Niin, ja kumpi on punatimanttiahven ja kumpi punakirjoahven?
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”