Näinkin voi käydä...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Näinkin voi käydä...

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Puhdistelin tuossa äsken tuota 100-litran akvaa...
Aluksi puhdistin suodattimen, sitten heilautin tuon pitkän letkun toisen pään altaaseen ja imaisin veden menemään lavuaariin. Laitoin suodattimen takaisin akvaarioon ja jäin hetkeksi katselemaan akvaarion viereen telkkua, toisella silmällä tapittaen akvaa, jonka vesi väheni nopeasti. Ouhkei, 75% akvaarion vedestä tyhjennetty. Sitten menin liittämään letkun toisen pään hanaan ja laitoin veden valumaan akvaarioon ihan kiitettävän nopeaa vauhtia. Palasin television viereen, kunnes yhtäkkiä: "WHOSOO!" Letku vierähti akvaariosta paineen ansiosta pois ja minä syöksyin ottamaan sen kiinni. Nostin sitten letkun takaisin akvaarioon ja tunsin, kun sukkani kostuivat vedestä. En sitten saanut letkua pysymään missään, kun liitin oli tipahtanut jonnekkin akvan syvyyksiin, joten jouduin pitämään letkusta itse kiinni. Hetken kuluttua kuului: "SPLASH!", kun akvaarion toinen kansilasi vajosi pohjaan. Pikaisesti nostin sen ylös, mutten saanut sitä pysymään paikoillaan, koska letku oli tiellä ja yhdellä kädellä oli hankala toimia. Toisella kädellä pidin siis kiinni letkusta ja toisella kansilasista, joka olisi vahingoittanut kasveja, jos sen olisin laskenut. Hetken kuluttua älysin, etten pysty sammuttamaan vettä, sillä tuonne hanalle on matkaa about 10m. Kuulin, että veljeni oli onneksi paikalla, joten annoin akvan täyttyä rauhassa.

Akvaario alkoi olla täynnä ja huusin veljelleni: Sammutatko sen hanan tai kohta valuu vesi akvasta yli!
Veljeni: Että mitä?
Minä: Otatko sen hanan pois päältä, tai kohta lattia lainehtii!
Veljeni: Minkä hanan?
Minä: No sen missä on se letku kiinni!
Veljeni: Siis sanos uudestaan!
Minä: Ota se hana pois päältä, sillä kohta lattiat lainehtii!
Veljeni: Aijaa hana vai?
Minä: Joo joo, vauhtia nyt!
Veljeni: Niin siis tää vai, missä on tää letku kiinni?
Minä: P****LE! Ota se nyt vaan äkkiä pois päältä, valuu jo lattialle!
Veljeni: Tää ei sammu!
Minä: Sammuu, sammuu, ei se oo rikki!
Veljeni: Mitä?
Minä: Ota se nyt P****LE pois päältä![}:)]
Veljeni: Mut ku tää ei sammu! *tulee vessasta pois tapittamaan akvaa, josta valuu vettä kovaa vauhtia lattialle*
Minä: Mitä h:vettiä?! *heitän letkun pois akvasta (=vesi valuu lattialle) ja heitän kansilasin myös lattialle*

Noh, sain sammutettua hanan, mutta idiootti veljeni oli vääntänyt lämpövivusta, joten siinä syy miksi ei sammunut. :roll: Lattialle todellakin meni yli 100 litraa vettä, jota sitten kluutasin tunnin verran. :x Yhtäkkiä tajusin katsoa akvan veden lämpötilää, joka näytti olevat 33! 8O Äkkiä sitten kauhoin kipolla vettä akvasta lattialle ja juoksin hakemaan jääpaloja. Otin lämmittimen pois päältä, huljautin jääpalat akvaan ja laitoin lisää kylmää vettä lämpimän tilalle.

Ja piste iin päälle on se, että kaikki huoneessa olevat huonekalut (paitsi pöytä) ovat vettäkestämätöntä materiaalia, joka paisuu hirveän näköiseksi hiemankin kostuttuaan.

Voila, kyllä *FiSu* veljensä kanssa hoitaa! 8-)
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Voi ih :( tuliko isokin vesivahinko? vai saikko jotenkin ihmeen kaupalla kaiken veden pois lattialta ja nopeesti? 8O
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Saako tiedustella veljen ikää?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Veljet ovat sellaisia. :D

Niksinä ensi kertaan: voit kääntää letkun kahdenkerroin ja puristaa nyrkkiisi, niin vedentulo lakkaa. [;)]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Minuakin ikä kiinnostaa [;)]
Mutta! Vastaisuuden varalle:
Voit koittaa taittaa letkun kaksinkerroin, niin lähtee hanasta/liittimestä irti, tai paine ei riitä ja kävelet vain letkun pää kädessä vessaan sammuttamaan hanan.

Ite "lähes" vastaavaan tilanteeseen joutunut (letku ei pysy altaassa ja hana valuu), niin onnistui. Kiitos laiskuuteni! En jaksanut hankkia sopivan kokoista klemmaria pikaliittimeen :mrgreen:

Edit:Oho! Liinaltakin tuli, enkö huomannut, vai oliko edit sielläkin [;)]

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

KtMan kirjoitti: Edit:Oho! Liinaltakin tuli, enkö huomannut, vai oliko edit sielläkin [;)]

T:Krisse
En huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa tulevan. :D Ei Edithkään.
TWallius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 12:41, 31.12.2003
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TWallius »

Tässä tuli todistettua taas se kolmannen käden tarpeellisuus (miksi sitä ei ole?).:D No, osanottoni kuitenkin tapahtuman johdosta. Toivottavasti lattiat eivät olleet laminaattia.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

helppo homma

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Vedenvaihto on helppo ja nopea homma ... jos kaikki menee hyvin. Kannattaakin olla tarkkana, ettei joka kerta tee paljon enemmän turhaa (ja mahdollisesti haitallista) työtä kuin hyödyllistä. Oma huippusaavutukseni on kolmen kansilasin rikkominen yhdellä vedenvaihtokerralla.

"Kokemus on sarja munauksia." (A. Pere, vanha konepiirustuksen proffa joskus 1980-luvun alkupuolella)
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Tässä taas loistava esimerkki siitä kuinka hauska ja rentouttava harrastus akvaarionpito on.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

"Kokemus on sarja munauksia." (A. Pere, vanha konepiirustuksen proffa joskus 1980-luvun alkupuolella)
Aimo, tuo deskriptiivisen geometrian guruista guruin ja suomalaisen koneenrakennuksen pyhistä pyhin :mrgreen:
/jari
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Fisu, jos lattiallesi pääsi todella 100 l vettä, huonekalut eivät ole ainoa ongelmasi. Jos asut taloyhtiössä (kerros- tai rivitalo), sinun pitäisi ilmoittaa kiinteistön kunnossapidosta vastaavalle esim. talomiehelle. Jos asut omakotitalossa, sinun pitää itse tilata kosteusmittaus. Jos (ja kun) vettä on päässyt talon rakenteisiin, lattiat pitää avata ja kuivattaa. Muussa tapauksessa sinne tulee kosteusvaurio, hometta jne. hirveyksiä. Olihan ne vakuutukset kunnossa?
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
HEZZU
Member
Member
Viestit: 463
Liittynyt: 21:37, 11.12.2003
Paikkakunta: Haukipudas(Oulu)

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Toisinaan tuo vedenvaihto ottaa jopa hermoille. Tuo oli kyllä jo ääritapaus :roll: Jotenkin vaan kaikki menee niin hankalasti kun vaihtaa vettä :mrgreen: Kaikkea pikkuärsytyksiä kuten letku menee aina mutkille, joskus irtoaa pari kasvia, vettä loiskuu lattialle ym.ym.
-HEZZU-
fleedu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 12:28, 04.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Ämpärit kunniaan :)
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Muistuttaa kummasti minulle tässä vähän aikaa sitten tapahtunutta vedenvaihto/lattianpesukertaa..

Siivoilin 500- ja 140-litraisia altaitani, isompi oli jo putsattu ja aloin täyttää sitä kansilasin alle lukitulla letkulla samalla kun lapposin vettä pienemmästä. Kummasti ilmaantui kuitenkin jotakin, joka johti minun siirtymiseeni toiselle puolelle taloa siinä vaiheessa, kun 140-litrainen oli putsattu, mutta 500-litrainen täyttyi yhä edelleen uudella vedellä omia aikojaan.

Jonkin ajan kuluttua kuulin keittiöön epäilyttävää lorinaa, ja tajusin, että vesi oli tullut yli altaasta jo jonkin aikaa. Siirsin letkun isosta altaasta täyttämään pienempää, ja aloin kuivalla liotettuja tapetteja ja lattioita. Vettä oli tullut lattialle paljon, mutta tarkemmista arvioita on paha sanoa yhtään mitään.. Kaiken kuivaamisessa meni ihan kohtuullisesti aikaa, ja juuri kun olin saamassa tuloksia aikaan kuivaamisen kanssa, kuului pienemmän altaan suunnalta lorinaa, ja vedet tulivat nyt vuorostaan sieltä lattialle. Tätä seurasi hirveä ravi sammuttamaan hana, ja edelleen lisää lattianpyyhkimistä. Onneksi en ollut vielä tuolloin muuttanut kerrostaloon.. :roll:
"It's an addiction and it can't be fixed"
hohto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 12:20, 07.03.2004
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja hohto »

Viimeksi kun vaihdon vettä tuossa viikonloppuna ampiainen hyökkäsi kimppuuni :o kamalaa, siinä sitten letku lensi kauniissa kaaressa lattialle, oouu nouu kuivattelua ei ollut paljoa mutta kun se vesi päätti mennä kaapin alle :frown:
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Olen huomannut itsekin, että tuossa letkulla täytössä on sellainen pieni mahdollisuus, että lattiat kastuu. :mrgreen: On jo muutaman kerran käynyt niin, että olen huomannut (onneksi) siinä vaiheessa, kun allas on ollut piripinnassa, että kohta loiskuu jos en lopeta täyttämistä. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Fisustaja, 22:38, 19.05.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Cofu
Member
Member
Viestit: 370
Liittynyt: 21:54, 14.01.2004
Paikkakunta: Kouvola, Klas

Viesti Kirjoittaja Cofu »

ReimaR kirjoitti:Tässä taas loistava esimerkki siitä kuinka hauska ja rentouttava harrastus akvaarionpito on.
Älä muuta sano :mrgreen: .

*nauraa vedet silmissä*

Anteeksi *Fisu* mutta tällästä tämä akvaarioelämä välillä on ja toisten vahingoille on kiva nauraa kun samalla muistelee omia kohelluksiaan :mrgreen: .

Lyhyesti meidän veshaginkot:
Tapahtuipa samana päivänä, ensin avo astuu täyteen vesi sankoon joka on keskellä eteistä matkalla makkarin 60L pikkuakvaan, Perrr.... Seuraavaksi minä viisaana heitän sangosta kalankakkavedet ammeeseen, jossa makailee ison altaan kansilasi sopivasti poikittain, ja kaikki vedet roiskuvat minun päälleni, ...kele... ja vihoviimeisenä putkihökötysväsäyssysteemi irtoaa liitosestaan kahtia juuri kun täydellä paineella lasketaan isoon altaaseen uutta vettä ja lattia lainehtii veden vallassa. *lal lal laa*
Että tuliko sitten seuraavana päivänä marssittua kauppaan ostamaan se ihan ehjä yksiosainen letku :mrgreen: . Kyllä tälle jo jälkeen päin pystyy nauramaan.
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Moniko on kokeillut akvaa täyttäessä letkun päässä puutarhaletkuihin liitettävää "pistoolia" ?
Siitähän saisi vedentulon katkaistua juoksematta kylppäriin.
HEZZU
Member
Member
Viestit: 463
Liittynyt: 21:37, 11.12.2003
Paikkakunta: Haukipudas(Oulu)

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

sera1 kirjoitti:Moniko on kokeillut akvaa täyttäessä letkun päässä puutarhaletkuihin liitettävää "pistoolia" ?
Siitähän saisi vedentulon katkaistua juoksematta kylppäriin.
o/ Tänään kokeilin. On se näppärä vehje. Ei tarvitse enää kaveria veden vaihdossa, kun käytän tuota pistoolia. Meillä on ollut noita pistooleita montakin puutarhakäytössä, mutta ne tahtovat ruveta vuotamaan ajan kuluessa, eikä kukaan ole jaksanut vaihtaa tiivisteitä :mrgreen:
-HEZZU-
-Fisu-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 14:50, 22.06.2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Kyllä täytyy sanoa että noilla ämpäreilläkin onnistuu joskus tekemään tuhoja...

Siivosin tässä taannoin akvaariota ja urakka oli täyttämistä vaille valmis. No kaadoin sitä vettä sitten sisäsuodattimen päälle ämpäristä jotta pohjarakennelmat eivät sortuisi... No suodatin kun tunnetusti on päätylasissa kiinni niin pieni heilahdus ja *hups*, vettä lurahti yli akvaarion ja kas kas sitä lensi myös TELEVISION 8O sisälle joka sattuu köllöttämään siinä vieressä (onneksi ei ollut päällä). Iski siinä pieni paniikki ja rupesin kuivaileen vettä tapetista ja lattialta. Kuivausurakka ei sinänsä ollut vaikea koska vettä lensi vain vähän mutta järkytys oli suuri kun avasin telkkarin. Kuva oli mustavalkoinen! Hätäilin siinä aikani ja suunnittelin jo telkun viemistä korjaukseen, mutta viidessä minuutissa värit olivat palautuneet (ilmeisesti kun tv lämpeni ja kuivatti veden pois) joten sain huokaista helpotuksesta että ei käynyt pahemmin. :roll:

Tapahtumasta lähtien olen aina "öösannu" vettä pienemmällä kipolla akvaan ja hyvin toimii joskin on aikas hidasta :D .
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
Mja
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 17:54, 19.03.2004
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mja »

Meillä vesi käsittelyn (kovetus) vuoksi lasketaan ensin saaviin. Siitä sitä kanniskellaan ämpärillä, ja altaan vieressä on toinen jonka pohjalla pieni pumppu.

Ilman toista pumppuakin onnistuu lappoletkulla. Letkulla voi "lorottaa" etulasia myöden, niin kupliakaan ei tule.

Vielä :) ei ole sattunut isompia vahinkoja.

Suunnitelmissa on kyllä isompi pumppu, jolla vesi siirtyisi kylppärin saavista letkulla akvaarioon asti. Tuohon voisi ajatella jotain hanaa. :roll:
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Mä lappoan veden ampäreihin ja kannan vessanpyttyyn.
Uudet vedet taas tuon ämpärillä akvan luo ja mätän saunakauhalla akvaarioon.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

systeeminne kuulostaa kovin vaikealta.

1. Itse päästän vettä hieman altaaseen, katkaisen vedentulon sulkemalla vedenvaihtoletkun palloventtiliin, otan letkun irti pikaliitoksesta ja laittan sen 40cm päähän pönttöön johon se alkaa lapota.

2. Sitten menen katsomaan töllöö, jonka aikana allas tyhjenee vajaaseen puoleenväliin.

3. Laitan letkun takaisin pikaliitokseen ja avaan palloventtiilin jolloin uutta vettä alkaa virrata altaaseen.

4. Suljen palloventtiilin kunnes allas on täynnä.

Eipä miulla kastu lattiat eikä muutenkaan tartte erityisemmin vedenvaihtoon osallistua, kun letkut ja ostamani/rakentamani vedenvaihtosysteemi hoitavat sen. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Jalapeno
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 11:58, 25.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

-Fisu- kirjoitti: ...vettä lurahti yli akvaarion ja kas kas sitä lensi myös TELEVISION sisälle...
*naps*
...kun avasin telkkarin...
Ottipas sydämestä lukea... 8O
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

pleko_88 kirjoitti:systeeminne kuulostaa kovin vaikealta.

1. Itse päästän vettä hieman altaaseen, katkaisen vedentulon sulkemalla vedenvaihtoletkun palloventtiliin, otan letkun irti pikaliitoksesta ja laittan sen 40cm päähän pönttöön johon se alkaa lapota.

2. Sitten menen katsomaan töllöö, jonka aikana allas tyhjenee vajaaseen puoleenväliin.

3. Laitan letkun takaisin pikaliitokseen ja avaan palloventtiilin jolloin uutta vettä alkaa virrata altaaseen.

4. Suljen palloventtiilin kunnes allas on täynnä.

Eipä miulla kastu lattiat eikä muutenkaan tartte erityisemmin vedenvaihtoon osallistua, kun letkut ja ostamani/rakentamani vedenvaihtosysteemi hoitavat sen. 8-)
Laitatko lappoletkun jollekin tietylle syvyydelle, ettei allas tyhjenisi lähes kokonaan?

Entä kun täytät, niin miten estät ylitäytön?

Palloventtiili on sinänsä ihan kätevä, vaikka vedentulo katkeaa letkun luttaamisellakin. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”