Akvaarioharrastuksen ongelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

venniA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 14:54, 19.11.2003
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja venniA »

saurama kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:
saurama kirjoitti:Lisäksi suuri osa kaveripiiristä on harrastajia ja ne, jotka eivät ole, jäävät mielellään tuijottamaan poissaolevan näköisenä altaan eteen.
Hmm... Muistan yhden kommentin, kun kaveri katsoi olkkarin akvaarioon ja näki loistokääpiökoiraan "Onpas harvinaisen ruma kala!" :mrgreen:
Niinpä. Vaan kun minä keskitynkin vain pohjakaloihin niin rumia otuksia ei altaissa näykään :mrgreen:
Joo ja sitten väitetään, että miksi sun altaassa ei ole kaloja?
No höh, jos viitsii uhrata parikymmentä minuuttia niin tasan jostain kannon kolosta vilahtaa partamonnin pyrstö tai tiikerinuoliainen vilahtaa takalasin tuntumassa piilosta toiseen.
Kun ei, pitäisi olla miljoonakaloja(mitenkään miljoonakalaharrastajia halventamatta) tai jotain mitä olisi "kiva katsella".
Ne yleisimmät kliseet on: mikset hommaa sinne haukia?, laita sinne ämpärillinen niitä taistelukaloja ja katso kun ne repii toisensa! [}:)]
Ja äijä yritti ihan oikeasti saada minut laittamaan 450 litraiseen kirjolohia :roll:
Minulla ei noi altaat vielä kovin pahasti ole päässeet villiintymään;
toissa vuonna 180 litraa, olin lukenut akvaario-oppaista, että aloittelijalle on semmoinen 100 litraa sopiva aloituskoko ja raukka luulin pärjääväni pitkäänkin. :roll:
Ei, kesällä 63 litrainen karanteeni, jonne tuli kylläkin loistokääpiöahvenia.
Sitten tapahtui käänne, löysin valaistumisen polun: AW:n. :mrgreen: Tajusin tiikerinuoliaisten tarpeet ja 450 litrainen saapui meille, tosin hieman nikottelemalla.
Kohta vielä se 80 litraa, entä sen jälkeen?
Eeeikä suinkaan kaverit hulluna pidä :roll:
Onko muka jotenkin kummallista, 1 pitää hyttysviljelmää, 2 pitää huoneessaan ämpäreittäin hiekkaa, kiviä, kantoja, juurenkappaleita ja kaikkea muuta kivaa kuten sukkahousun palasia ja sähkötarvikeputkea, puhumattakaan ämpäreiden ja letkujen paljoudesta, 3 jääkaapissa on kivoja ylläreitä, kuten verisiä surviaissääskentoukkia, 4 puhua latinankielisillä nimillä, 5 keittää matoja sekä puunkappaleita, 6
raivostua suunnattomasti siitä kun näkee huonosti hoidetun akvaarion
7!...noh jos lopetan listaamisen tältä erää [:I]
Välillä on tosin kivaa puhua ylihörhömäisesti pallokalojen hampaiden leikkaamisesta tai nitrospora-bakteerien toiminnan vaikutuksesta akvaarion biologisessa typpikierrossa :mrgreen:
Hulluna pitävät kaikki tyynni.
Tulipas purkauduttua :mrgreen:
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Noh, kerronpa teille minun reiluista kavereista... [;)]

Varsinkin yksi menee aivan hepuliin, vaikken ehtisi sanoa kuin vain "akv-..."
Hän alkaa huutaa, että eikö sulla todellakaan ole parempaa tekemistä, hanki elämä, mua ei kiinnosta! Vaikka en edes puhuisi hänelle, hän keskeyttää ja sanoo että pää kiinni. Ja mitä hän itse tekee? Selittää selittää selittää (ja selittää) omista asioistaan, omista harrastuksistaan jotka kiinnostavat minua näin paljon kuin tämä viiva on pitkä:.
Eli aika vähän siis, enkä minä koskaan ala huutaa hänelle siitä. Pitäkööt oman harrastuksensa niin minä pidän omani ja luonnollisesti puhun siitä koska se liittyy olennaisesti minuun, kuten esim. toinen harrastukseni partio, josta valitettavasti on tullut vielä suurempia kiistoja kuin akvaarioista.

On kuulemma noloa olla partiolainen, minulle sanottiin että tuskin he kehtaavat kulkea seurassani kun minulla oli partioviikkona partiohuivi kaulassa. Mistä he tietävät millaista partio on kun he eivät ole koskaan harrastaneet sitä tai mikä oikeus heillä on haukkua akvaarioita tylsiksi, kun he eivät ole koskaan omistaneet sellaista?!

Huh, tulipa vuodatus, ehkä nyt helpottaa :roll: ...
Jalapeno
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 11:58, 25.06.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

Olen tainnut aivopestä avokin aika sopivasti; tänään tuli sellainen mukavan näppärä pakettiauto vastaan ja avokki totesi, että tuolla olisi hyvä kuljettaa akvaariota :roll: (~700 L akvaarion puhepohjustus meneillään) . Kaverit suhtautuu ihan kivasti, tosin perus pilkkimis- ja särkijutut on kyllä tuttuja.
pauge75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 00:46, 06.12.2002
Paikkakunta: Pori, Turku

Viesti Kirjoittaja pauge75 »

Mun aviomies ei myöskään harrasta akvaarioita ja sen ymmärrys loppuu kanssa tohon 750l akvaan.. , minkä ihme kyllä sain meille kuukausi sitten hommata [;)] se kyllä sitä päivitteli, että mitä meidän vieraatkin sanoo kun on akvaariota puoli olohuonetta ja appiukko oli naureskellut, kun mun mies oli pyytänyt sitä akvaarion kantoon avuksi. Et sellasta.. ja kyllä mä saan kanssa kuulla siitä että kuinka paljon tollanen iso allas vie rahaa.

Frendit välillä naureskelee, kun olen lähdössä kalojen ostoreissuille. Mutta onneksi mulla on myös akvaariohenkisiä ystäviä joiden kanssa voinkin sitten puhua akvaarioista sydämeni kyllyydestä :mrgreen:
NannaJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:30, 26.04.2004

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Mulla on sikäli onnellinen tilanne, että kaverit on jo aikapäiviä sitten tottuneet mun omituisiin harrastuksiin eikä kuittaile tai hätkähdä enää mistään :D

Ongelma on vain rakkaan aviomiehen kanssa. Akvaarioita on tällä hetkellä kolme (63 l, 174 l ja 317 l), mitä nyt voi pitää ehdottomana miniminä. Mieheni mielestä meille ei "mahdu" enää useampia akvaarioita!
Rahankäytöstä riitelemme myös säännöllisesti. Mutta akvaarioharrastuksen rahanmeno on kuitenkin niin pientä verrattuna varsinaiseen rahasyöppöön, hevoseen, että olen onnistunut toistaiseksi hukuttamaan kalakustannukset pääsyöpön kustannuksien sisään. Eli riidat koskevat (toistaiseksi) vain hevoseen käytettyä rahaa.

Sukulaisten ääliömäisiin kommentteihin akvaariokalojen syömisestä olen löytänyt tehokkaasti vaientavan vastauksen: "Itse asiassa olin kyllä ajatellut että söisimme ensin nuo rotat. "
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

NannaJ kirjoitti:Mulla on sikäli onnellinen tilanne, että kaverit on jo aikapäiviä sitten tottuneet mun omituisiin harrastuksiin eikä kuittaile tai hätkähdä enää mistään :D
Onnellinen tosiaan... Mun kavereilla on sellasta ihme teinix-meininkiä että pitäis olla joka asiassa tosi cool. Hullu saa olla mutta vaan sellasella tietyllä tavalla ja harrastuksetkin jaetaan hyviin ja huonoihin sen perusteella, mikä nyt sattuu olemaan muodissa...

P****t, sanon minä, akvaariot ja partio on aina muodikasta minulle [;)] ...
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Mörkö kirjoitti:
P****t, sanon minä, akvaariot ja partio on aina muodikasta minulle [;)] ...
Partio on kiva/hyvä harrastus, itekkin harrastan sitä (koht 5vuotta tulee täyteen...)
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Korva kirjoitti:
Mörkö kirjoitti:
P****t, sanon minä, akvaariot ja partio on aina muodikasta minulle [;)] ...
Partio on kiva/hyvä harrastus, itekkin harrastan sitä
Mitä, et kai?! [;)]
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Ne iänikuiset ongelmat: raha ja hieman myös ajanpuute. Sitten myös hullu ristiriita: toisaalta tekisi mieli vähentää altaita (98 l, 140 l, 250 l), toisaalta tekisi mieli lisää erilaisia kaloja sekä kasveja - ja siis myös altaita. Äärrgh... :x
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Korva kirjoitti:Partio on kiva/hyvä harrastus, itekkin harrastan sitä (koht 5vuotta tulee täyteen...)
Partiota ja rapuja, hieno homma!

Aloitin partion joskus kymmenen ikävuoden tienoilla. Tänään 36, ensi viikonloppuna partiotaitokisoihin apuhommiin. Kerran partiolainen, aina akvaristi. Eiku mites se meni.

Mika
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 12:29, 28.01.2004
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Vuolijoki

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

Ei munkaan kaverit mihinkään syvälliseen akvaariokeskusteluun ala, mutta kyllä kaikki kylässä käyvät tarkistaa ensin onko akvaariossa kaikki ok. ja anoppi muistaa aina kysyä että mitenkäs ne kalat pärjäilee. Jopa miehen puolen raavaat rekkamies tuttavat herkistyvät silloin tällöin hiljentymään akvaarion eteen. ja ainahan edes vitsailua riittää.

Miehen kanssa on tehty sopimus että ymmärretään toistemme omituisuudet; jos minä jaksan istua tuntitolkulla "off-roadin" ajossa, siellä missä tietä ei ole nähtykään ja ihailla uusia ihania valtavia maasturin renkaita, niin hän puolestaan istuu mun kanssa akvaarion edessä ja miettii kalojen käyttäytymistä tai ainakin korjaa ronklattavan suodattimen. Mies myös kastelee kätensä akvaarioveteen, jos olin joutunut viime aikoina kaverina lapioimaan maata auton alta.. ymmärtäkää toisianne, niin teitäkin ymmärretään..?
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Mörkö kirjoitti:
Korva kirjoitti:
Mörkö kirjoitti:
P****t, sanon minä, akvaariot ja partio on aina muodikasta minulle [;)] ...
Partio on kiva/hyvä harrastus, itekkin harrastan sitä
Mitä, et kai?! [;)]
Heti ku pääs vartsaan niin sillon menin. (eli kymmenne ikäsenä :roll: )
Partio vyö on muuten nytkin mun housuissa... :mrgreen:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”