Mielenkiintoisia ohjeita kypsytyksestä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Mielenkiintoisia ohjeita kypsytyksestä?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Olemme aloittelemassa akvaharrastusta vuosien jälkeen ja kyllä täytyy jälleen kerran kiittää nettiä ja varsinkin aw:läisiä hyvistä, päivitetyistä ohjeista esim. altaan kypsytykseen.
Mielenkiintoista on, että Helsingin lemmikkieläinliikkeissä (ei tosiaan akvaarioihin erikoistuneissa) sain hyvinkin mielenkiintoisia ohjeita kypsytykseen, muistuttivat enemmän kaloilla kypsytystä tai "kevytkypsytystä". Esim. eräs liikkeen omistaja, joka omien sanojensa mukaan on harrastanut akvaarioita jo usean kymmenen vuoden ajan, suositteli minulle pelkkää kalanruoan viskomista altaaseen n. viikon ajan, jonka jälkeen allas on varmasti kypsä kalojakin varten... Vesitesteillä ei kuulemma tee mitään ja valmistajien bakteeriseoksetkin ovat pelkkää rahanhaaskausta.
Millaisia neuvoja te olette aloitellessanne saaneet ja oletteko mahdollisesti noudattaneetkin niitä?
Meillä on ihan hirvensarvisuola+kalanruoka-kypsytys nyt 12. päivää menossa, nitriitti nousussa etc. Suuret kiitokset J. Järvelle ja 111na:lle (toivottavasti kirjoitin oikein) hyvistä neuvoista! :D
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Perpetua
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Perpetua »

Moi ja tervetuloa mukaan!

Meilläkin vastikään käynnistetty mun vanha intohimoharrastus. Mulle myytiin nitrivecciä, jota en ensin käyttänyt... mutta kun yks myyjä sanoi että viikon kasvillinen kypsytys piisaa kardinaaliparvelle, oon ottanu sen käyttöön. Nyt alkaa tilanne olla kunnossa ja nitriitit nollissa pysyvästi. Senpä tästä opin että seuraava akva kypsytetään jjarven ohjeilla! Aikas ressaavaa nimittäin kytätä vesiarvoja ja vaihtaa vettä joka päivä - varsinkin kaloille luulisin... Toisessa kaupassa myivät bactozymiä mutta testeistä ei siellä piitattu. Että onhan noi aika kirjavia. Tää oon kyl loistopaikka!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tetran SafeStart on kypsytyksissä toimiva ja nopea. Siihen vain lisäksi ruokasoodaa ja ammoniumia. Alle kahdessa viikossa kypsyy. Testattu on jo moneen kertaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vilpsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mä sain ohjeen kypsytää Safe Startilla ja kalanruualla. Nelisen viikkoa siinä meni, mutta hyvin on tuntunut toimivan. Kaloja olen lisännyt pikkuhissukseen ja jopa herkiksi väitetyt kääpiömonniset pärjäilevät hienosti :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Siinä hidastaa tuo että kalanruoan sisältämien valkuaisaineiden pitää ensin hajota bakteerien toimesta aminohapoiksi ja edelleen ammoniumiksi. Sitten vasta typpibakteerit voivat hapettaa sitä edelleen.

Lisäämällä suoraan anmmoniumia tai ammoniakkia, jäävät nuo alkuvaiheet pois.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Aion kokeilla Järven palikkaohjetta tuon seuraavan altaan kanssa. Tämä uudelleen löydetty harrastus taitaa nimittäin viedä mukanaan, 2 allasta hyvää vauhtia kypsymässä ja kolmas odottaa tuossa ensi tiistaita, käyn silloin ostamassa sitä safestarttia. [;)]
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”