Voiko akvaariokauppoihin koskaan luottaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

4lasta
Junior Member
Junior Member

Voiko akvaariokauppoihin koskaan luottaa?

Viesti Kirjoittaja 4lasta »

Harmittaa...
Onko nyt niin, kun kovasti olen yrittänyt tehdä asiat oikein ja kysellä paljon niin silti minua huiputetaan ja vaan myydään kun ostetaan. Olen ostanut 120 litraiseen akvaani haaremin nk. rubiinirihmoja ja mietin muuta kalastoa ja nyt on käynyt ilmi että rihmat ilmeisesti tarttis isomman akvan. Sapettaa [}:)] Kauniita kaloja ovat enkä niistä kovin mielellään luopuisi. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitä mieltä olette kalastosta jos akva 100cmx30cmx40cm. Siellä on nyt 3 leopardimonnista ja haaremi noita rubiinirihmoja?
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Pitää silti ottaa itse selvää ennen kuin ostaa.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

On onneksi myös asiantuntevia liikkeitä, joissa ei myydä eliöitä pelkkä rahankiilto silmissä.
96l+38l+20l
4lasta
Junior Member
Junior Member

Toki olen yrittänyt ottaa selvää, olen ymmärtänyt näiltäkin palstoilta että kääpiörihmat menisi myös tuon kokoiseen akvaan. Kyllä täytyy myös pystyä luottamaan nk "asiantuntijaan". vertaa: jos ostan lihakauppiaalta lihaa ja pyydän hyvää pihvilihaa luotan siihen, että minulle myös myydään pyytämääni tuotetta vaikka en pihvinteon asiantuntija olisi. Tottakai vastuuni asiasta kannan, mutta silti saa ärsyttää. Eikös vaan... :cry: :cry:
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Eli kyseessä vissiin Huulirihmakala Colisa labiosa ?

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=355

Faunatar kertoo että 120l riittää joten ei mielestäni paniikkia [;)]
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

akvaariokauppoihin voi miun mielestä luottaa, mut pienellä varauksella. Kannattaa itse ottaa ensin selvää sopivista kaloista ennen kuin menee "heräteostoksille".
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Toki on muutama kauppa johon minä ainakin luotan. Mutta suurin osa eläinkaupoista (siis jossa on pääsijassa jyrsiät ym.) on epä asiantuntevia [}:)]
540l, 180l ja Minttu-koira <3
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Jos nyt oikein ymmärsin (kun vilkaisin paria aiempaa keskustelua noista rubiinirihmoista), että nuo rubiinirihmat ovat hunajarihman tai kääpiörihman punaista värimuotoa? Mulla oli tavallisia ja sunset kääpiörihmoja itsellä 128 litraisessa (80x40x40) akvaariossa ja ne menee kyllä siellä jos ovat rauhallisia, kavereina oli kardinaalitetroja ja kiilakylkiä, pohjalla partis ja piikkisilmiä.

Jos ovat rauhallisia, voit mielestäni ne pitää. Kutu on vaan sellaista aikaa, milloin voi tulla ongelmia, jos koiras kovin ärhäkkä.

Monnisethan on parvikaloja, joten ne varmaan kaipais muutamaa toveria (6-8 olis varmaan hyvä määrä tuohon, mutta ei oikein muita pohjakaloja sitten, leopardimonniset kasvaa kuitenkin isohkoiksi 6cm)

Ja sopii tuonne yksi parvi jotain 4-5 cm tetrojakin tai vastaavia. Itse huomasin että kaksi parvea tuon kokoisessa ei ollut kovin hyvännäköistä..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Viulu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Viulu »

Itsellä kanssa ollut huonoja kokemuksia aloittelijana akvaariokaupoilla. Esim. myyty levänsyöjiksi leväbarbeja 6 kpl 200 litraiseen, ei ne niin isoiksi kasva(!!), yksinäinen harlekiininuoliainen myytiin ja sanottiin, että kasvaa yksistään parhaitn ja tulee ahvenen kokoiseksi... Kaikesta tällaisesta viisastuneena yritän ottaa mahdollisimman paljon itse selvää ennen kauppaan menoa. On vaan yleisesti TODELLA ikävää, kun huomaa tulleensa "huijatuksi". Tosin enpä asioi enää kyseisessä liikkeessä... :twisted:
4lasta
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia vastauksistanne. Tuli vaan tuommoinen purkaus, anteeksi! Olin jo koko akvan kypsyttelyn ajan miettinyt kalastoa ja koittanut täällä lukea ja kävin ko. eläinkaupassa muutamia kertoja. Ja olin päätynyt (mielestäni harkinnan perusteella) "rubiinirihma"haaremiin ja tetraparveen sekä pohjalle parvi monnisia. Kypsyttelyn jälkeen lähdin tuomaan kaloja hitaasti akvaan ja ihan hyvin on mennyt. Kunnes nyt kun lähdin hankkimaan noita tetroja akvaani niin sain tietää ettei akvan koko nyt ihan hyvä noille rihmoille olisikaan. Monnisia on kyllä tulossa lisää, niin että olisi 6. Täällä koko perhe influenssassa, joten sen takia ehkä tuli "epätoivoinen purkaus". Sorry! Pikkuisen huono fiilinki ko. kauppaan tuli.
Serafia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Sanotaanko nyt näin, että bisnestähän (joskin huononlaista) ne tekee ne akvaariokauppiaat, joten myyvät kyllä vaikka mummonsa sinne teikäläisen altaaseen jos sitä vaan kehtatte pyytää... No hieman kärjistettynä, mutta kuitenkin. Eli itse en pärjäisi tuolla alalla, koska en pystyisi myymään kaloja vääriin oloihin, jolloin asiakaskunta suppenisi vain tosi harrastajiin.

Eli ei niihin myyjiin kannata luottaa (vaikka poikkeuksiakin on isommilla paikkakunnilla, joissa on vara valita asiakkaat), vaan itse kannattaa hankkia tieto, ennen kalojen ostoa!!
jnordi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jnordi »

Olen minä(kin) sitä mieltä, että esimerkiksi nämä foorumit ja muut vastaavat ovat ensisijaisia apuvälineitä akvaarion hankintaan liittyen. Valitettavaa on kuitenkin, että paljon on aloittelevia akvaristeja, joilla ei ole esim. nettiä käytössä, tai eivät muuten saa tietoa tarpeeksi akvaarioharrastukseen liittyen.

Voisin yleistää, kuitenkaan mihinkään sormella osoittamatta, että akvaarioliikkeillä on ne euron kuvat silmissä, kun tietämätön menee ostoksille. Tällä viikolla kauhulla katsoin kun kolme kultakalaa ja partamonni lähti lasimaljaan (lue: lasimaljaan). Itselläkin osittain kävi sama ilmiö aloittaessani harrastusta, jolloin minulle myytiin 200 litraseen 2 oskaria (tuolloin tosin pieniä), 2 lehtikalaa, 2 papukaija-ahventa. sekä partamonni. Oskarivalintaa perusteltiin tuolloin sillä, että eivät ne kasva rajoitetuissa olosuhteissa suuriksi. Tajusin kuitenkin, että ei se niin voi mennä. Rajoittuuhan sisäinenkin kehitys jos kroppa ei kasva. Onneksi sain edullisesti suuremman akvaarion ja nyt oskarit ja muut voivat hyvin. Kuitenkin jäi pieni aavistus, että tämä samainen kalakauppias olisi halunnut minulle myydä isomman akvaarion näiden kalahankintojen pohjalta.

J
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Asian voisi yleistää niin, että aivan jokaisessa kaupassa (siis muussakin kuin akvaariokaupassa) kannattaa suhtautua epäilevästi siihen, mitä myyjä selittää. Paitsi jos tietää täysin varmasti, että myyjä puhuu totta. Suurin osa myyjistä kuitenkin tekee työtä provisiopalkalla ja se houkuttelee alalle monenlaisia onnenonkijoita. Minulle kodinkoneliikkeen myyjä väitti, että mikroaaltouuni pitää vaihtaa uuteen vähintään viiden vuoden välein, koska viisi vuotta vanha mikro vuotaa jo todella paljon säteilyä.

(Niin, ja kannattaa ehkä suhtautua epäillen ihan kaikkeen muuhunkin joka paikassa, ei pelkästään kaupoissa)
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Mihin perustuu väite, että suurin osa myyjistä tekee työtä provisiopalkalla? Tottakai myyjän kuuluu muutenkin osata myydä, oli palkkaus mitä hyvänsä. Näin yleisesti siis ja viittaan tuohon mikroesimerkkiin.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että jokaisella itsellään on vastuu. Neuvoja pitää saada, ja niiden on oltava oikeita. Mutta kaikki ei ole aina sen myyjän syy.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Kaikkein varmin keino on ottaa AINA ensin itse selvää ja hankkia tietoa kysymällä muilta harrastajilta, tää kun on niin helppoa nykyään näiden foorumeiden ansiosta.
Täysin veden pitäväksi tätäkään onkelmaa ei saada kait koskaan mutta ehkä vähennettyä virhehankintoja, kun jollain lailla vielä pystyisi valistamaan myyjiä asiasta niin maailma olis taas parempi paikka lemmikki kaloille 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Calatar
Junior Member
Junior Member

Minun mielipiteeni..

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Mielenkiintoinen aihe!

Periaatteessahan myyjään pitää pystyä luottamaan. Uskon, että joka ikinen myyjä pyrkii siihen, että asiakas on tyytyväinen ostokseensa. Tuon tavoitteen saavuttaminen ei vaan ole aina niin yksikertaista kuin moni luulee.

Ongelmia tulee mikäli asiakas ei kerro riittävästi taustatietoja (akvaarion koko, muu kalasto, vesiarvot yms.) eikä myyjäkään niitä kysy.

Voi olla myös niin, että myyjä on uusi alalla eikä hänellä ole vielä riittävästi tietoa kaikesta alaan liittyvistä jutuista. Kukaan ei ole seppä syntyessään!

Tuo oli nyt myyjien puolustelua, mutta niin se vain on ettei kaikkia ongelmia voi sysätä myyjän harteille.

Olen itsekin purnannut täällä sitä kuinka minulle on myyty vääränlaisia kaloja akvaariooni. Myyjä vakuutteli mm. ettei juovaimubarbit kasva kovin suuriksi ja voin ottaa niitä useita 140-litraiseen akvaariooni. Tämä kyseinen myyjä on vanha konkari ja siksi minua suututti tuo väärän tiedon antaminen :x

Yhteenvetona: Meidän asiakkaiden kannattaa aina kertoa riittävästi taustatietoa myyjälle ja kysellä paljon häneltä. Mikäli hankinta menee pieleen niin meidän pitää kertoa siitä kyseiseen liikkeeseen. Kun asian esittää siellä asiallisesti niin asia voidaan varmastikin korjata jotenkin.

Tämä palsta on kyllä upea paikka hankkia tietoa ennen kalojen hankintaa!!! Esitänkin taas kerran kiitokset minua monet kerrat neuvoneille!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miksi kauppoihin pitäisi luottaa muussa suhteessa kuin että myytävät kalat ovat karanteenattuja ja terveitä. Sitä ne kuitenkaan eivät valitettavasti aina ole. Myydään kaloja joissa jo on tarttuva ja tappava sairaus, kuten kalatuberkuloosi ja/tai neontetratauti; valkopilkkutaudista nyt puhumattakaan.

Tieto kaloista ja niiden oikeasta hoidosta, vasivaatimuksista ja muusta pitää olla ostajan tiedossa jo kauppaan mentäessä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

jarvij kirjoitti:Miksi kauppoihin pitäisi luottaa muussa suhteessa kuin että myytävät kalat ovat karanteenattuja ja terveitä. ... Tieto kaloista ja niiden oikeasta hoidosta, vasivaatimuksista ja muusta pitää olla ostajan tiedossa jo kauppaan mentäessä.
Osittain samaa mieltä. Mielestäni ei voi vaatia asiantuntija-tason tietämystä kaikista niistä lajeista joita kaupan piirissä liikkuu. Kuitenkin nämä "kultakalat ja lehtikalat ja kardinaalitetrat menee ihan hyvin yhdessä 100-litraisessa"-kommenttien heittäjät pitäisi laittaa vastuuseen sanomisistaan. Tärkeintä on ettei myyjä esitä asiantuntijaa jos ei sellainen ole.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Calatar
Junior Member
Junior Member

...

Kyllä minun mielestäni myyjällä tulee olla myymistään kaloista tiedossa niiden koko täysi-ikäisenä ja vaatimukset vesiarvojen suhteen.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Valitettavasti akvaario kaupoissa ei kovinkaan usein ole tietokonetta, akvaariokirjoja tai muita oppaita joista voisi tarkastaa vaatimukset heräteostoksia tehdessä. Tampereella on yksi paikka jossa on tehty kaikista liikkeen eläimistä esittelyt kansioon.
Calatar
Junior Member
Junior Member

kami82 kirjoitti:Valitettavasti akvaario kaupoissa ei kovinkaan usein ole tietokonetta, akvaariokirjoja tai muita oppaita joista voisi tarkastaa vaatimukset heräteostoksia tehdessä. Tampereella on yksi paikka jossa on tehty kaikista liikkeen eläimistä esittelyt kansioon.
Täkäläinen Faunatar saa plussaa siitä, että siellä on akvaarioiden kyljissä esittelyt kaloista. Niissä kerrotaan kalan vaatimukset vesiarvojen suhteen sekä myös kalojen koko aikuisena. Myymälä saa myös plussaa erittäin ystävällisestä sekä innostuneesta henkilökunnasta. Siellä on ilo asioida! :D
4lasta
Junior Member
Junior Member

Kylläpäs on nyt keskustelua virinnyt. Mielestäni tärkeä aihe.
Nyky-yhteiskunnassahan tuppaa KAIKKI nykyään menemään yhä enemmän siihen suuntaan että asiakas tulee ja ostaa/hankkii mitä haluaa eikä edes toivota myyjän asiantuntemusta. Isoihin marketteihin voi mennä ja ottaa hyllyltä mitä haluaa. Lääkkeetkin ollaan tuomassa maitokauppoihin, asiakkaan/ostajan oletetaan tietävän ja hankkineen tietoa riittävästi. Näistä asioista voi toki olla montaa mieltä, mutta ainakin minä toivon erikoisliikkeiltä asiantuntemusta heillä myytävistä tuotteista.
Niin oli tässäkin tapauksessa. En siis missään tapauksessa mennyt ja sanonut, että ostaisin 3 rubiinirihakalaa niinkuin moni tässäkin ketjussa tuntuu olettavan. Tietenkin silloin myydään useinmiten eikä kysellä. Vaan.. menin isohkoon, tunnettuun eläinkauppaan, jossa vanha konkari osui myyjäkseni. Kyselin, kerroin toiveistani, kerroin akvan koon ja mitat. Kiertelimme ja hän esitteli erilaisia vaihtoehtoja mitä voisin ottaa. Hän ehdotti mm. rubiinirihmahaaremia. En tuolloin ostanut vaan palasin kotiin pohtimaan ja ottamaan selvää. Kun sitten palasin viikon kuluttua ostoksille saman naisen kanssa keskustelin taas ajatuksistani. Ja sitten hän myi minulle kalani.
Sen takia siis sapettaa, tulee olo että hän haluaa minulle isomman akvaarion myydä hetken kuluttua kun käy ilmi etteivät kalani oikein mahdu nykyiseeni. Tuohon kauppaan en kyllä halua enää oikein mennä.
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

ikp kirjoitti:Mihin perustuu väite, että suurin osa myyjistä tekee työtä provisiopalkalla? Tottakai myyjän kuuluu muutenkin osata myydä, oli palkkaus mitä hyvänsä.
Se perustuu siihen, että tunnen esimerkiksi useita kodinkonemyyjiä, huonekalumyyjiä ja automyyjiä. Lähes kaikilla on jonkinlainen kannustejärjestelmä. Tietenkin myyjän pitäisi osata myydä, enkä tarkoittanut että kaikki myyjät ajattelevat lyhytnäköisesti sitä yhdestä kaupasta tulevaa palkkaansa. Mutta jos myydyistä tavaroista saa prosenttiosuuden, se houkuttelee myyjiksi myös sellaisia henkilöitä, jotka ajattelevat ainoastaan sitä, että saavat myytyä mahdollisimman paljon mahdollisimman kallista tavaraa, joka johtaa siihen että seuraava palkkapussi on paksu.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
4lasta
Junior Member
Junior Member

Hyvä keskustelun herättäjä olin... hätiköin ilmeisesti sillä kyllä lähes kaikkien akvaariokauppojen kotisivuilla ko. kalat mahtuvat ihan hyvin 120 litraiseen akvaani. Sitä vaan pelästyy, että näinkö sitten markkinavoimat jylläävät. Että otan yksittäisen moitteeni takaisin, mutta hyvää keskustelua sai aikaan [;)] [;)]
ikp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ikp »

Epäilenpä silti tai lähinnä tiedän, että suurimmalla osalla ei provikkapalkkaa ole. Eikä taatusti eläintarvikealalla. Eri asia kalliimmat tavarat tietenkin, autot yms.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”