UV-lamppu?
Valvoja: Moderaattorit
UV-lamppu?
Mistä tiedän, että onko akvaariossani UV-lamppu? Lukeeko se loisteputkessa? Mä olen akvaarioni ostanut käytettynä pakettina, enkä ole pahemmin valaisimeen paneutunut, kun ei ole ollut tarvetta
Toinen loisteputki on kirkas Aquarelle ja toinen punertava kasvilamppu (ilmeisesti?).
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: UV-lamppu?
ei akvaariokäytössä ole uv-lamppuja, toivottavasti.Madrecita kirjoitti:Mistä tiedän, että onko akvaariossani UV-lamppu? Lukeeko se loisteputkessa? Mä olen akvaarioni ostanut käytettynä pakettina, enkä ole pahemmin valaisimeen paneutunut, kun ei ole ollut tarvettaToinen loisteputki on kirkas Aquarelle ja toinen punertava kasvilamppu (ilmeisesti?).
Kelvinimäärä kertoo kuitenkin enemmänkin, eli 10000K on käytännössä kasvilamppu ja 6500K on päivänvalolamppu.
Käsittääkseni >10000K lamppuja taas käytetään meri- ja murtovesiakvoissa.
Re: UV-lamppu?
Kyllä UV-lamppuja käytetään akvaarioissa hyvinkin yleisesti. Tosin juuri siellä meripuolella, kuten mainitsitkin. Sinivalot löytyvät todella usein meriakvaarioista ja näissä putkissa UV-valon osuus on erittäin suuri. Eivät ne ihan black-lighteja vastaa, koska näkyvää valoa putkista lähtee, mutta kyllä ne on selkeästi luettavissa UV-lampuiksi.Mörrikkä kirjoitti:ei akvaariokäytössä ole uv-lamppuja, toivottavasti.![]()
Kelvinimäärä kertoo kuitenkin enemmänkin, eli 10000K on käytännössä kasvilamppu ja 6500K on päivänvalolamppu.
Käsittääkseni >10000K lamppuja taas käytetään meri- ja murtovesiakvoissa.
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
No nämä ovat tuohon tarkoitukseen erikoistuneita UV-valoja. Kyllä niitä UV-putkia saa ihan normaaliin valaisimeenkin, jolloin tarkoitus on valaista UV-valolla akvaariota. Esimerkiksi juuri meriakvaarioissa ihan jokapäiväistä touhua. UV-Valolla kun sattuu olemaan taipumusta korostaa monien korallien värejä. Ja ilmeisesti korallit myöskin konkreettisesti hyötyvät UV-säteilystä.Pakke kirjoitti:UV-valoa ei johdeta ilmaan vaan veteen, toisinsanoen vesi johdetaan putkeen jossa on kvartsilasin sisällä UV-lamppu, joka "tuhoaa" patogeenejä.
Jos laittaa UV-C lampun tavalliseen lamppuun nii se tappaa myös kalojen pinnalta hyödylliset bakteerit ja kala kuolevat varmasti. UV-C valo ei saa olla missään tekemisissä kalojen kanssa. Lamppu pitää ola suljetussa tilassa/laitteessa jossa kiertää puhdistettava vesi. Hyvin varustetuista avkaliikkeistä saa em. valaisimia.Madrecita kirjoitti:Kiitokset tästä valaisevasta keskustelusta!![]()
Täytyy siis ruuvata loisteputket irti, kun ne tekstit on tietysti väärällä puolella lukemista ajatelleen... Keskustelu kyllä tukee mun olettamaa siitä, että ei olisi mitään UV-lamppuja.
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
UV-C lampuissa on erilaiset kannat kuin normaaleissa loisteputkissa. Niitä ei siis voi käyttää tavallisessa loisteputkivalaisimessa.Raid kirjoitti:Jos laittaa UV-C lampun tavalliseen lamppuun nii se tappaa myös kalojen pinnalta hyödylliset bakteerit ja kala kuolevat varmasti. UV-C valo ei saa olla missään tekemisissä kalojen kanssa. Lamppu pitää ola suljetussa tilassa/laitteessa jossa kiertää puhdistettava vesi. Hyvin varustetuista avkaliikkeistä saa em. valaisimia.Madrecita kirjoitti:Kiitokset tästä valaisevasta keskustelusta!![]()
Täytyy siis ruuvata loisteputket irti, kun ne tekstit on tietysti väärällä puolella lukemista ajatelleen... Keskustelu kyllä tukee mun olettamaa siitä, että ei olisi mitään UV-lamppuja.
Ovat muuten samanlaiset kuin tavallisissakin loisteputkissa. Olen itse rakentanut ulkolampeen 2 x 55w UV-C suodattimen, itse lamput tilasin saksasta. Hintaa laitteelle tuli rapiat 150€. Myös akaavrioossani on 36W UV-C pituus 120cm.Putki tilattu saksasta. Myöskin on olemassa 5-18w PL-C lamppua joissa on ihan normaaleja kantoja esim kouluvalaisimissa.-riff- kirjoitti:UV-C lampuissa on erilaiset kannat kuin normaaleissa loisteputkissa. Niitä ei siis voi käyttää tavallisessa loisteputkivalaisimessa.
Eri asia on sitten kuka haluaa/pystyy rakentamaan niistä UV-C suodattimen.
oheisessa linkissä valikoimaa.
http://www.dokoi.nl/winkel2005/10000095 ... index.html
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Nostetaanpa aihetta ylös. Itse olen rakentamassa UV-C suodatusta uuteen altaaseen. Rakennuksen suhteen on kuitenkin ongelma.
Kaikki muu UV-C systeemissä on käytännössä valmista (ja hyvät onkin) mutta itse putket puuttuu.
Tarvitsisin 30W UV-C loisteputkia (ihan sellaisia tavallisia) tuohon systeemiin.
Sitä en ole vielä päättänyt, että laitanko 1x30W vai 2x30W, altaaseen tulee vettä kiertoon kuitenkin semmoiset n. 1800litraa ja kalasto herkähköä.
Edelliset putket samoissa PVC rungoissa ovat olleet: "Sylvania ultra violet UV-C 30W"
Mistähän mahtaa saada tälläisiä UV-C putkia, valmistajalla ei hirmuisesti väliä..
EDIT: Mahtaisikohan jostain löytyä 36Wattisia, sellaisia nelipiikkisiä energiansäästölampun tapaisia UV-C loisteputkia?
Kaikki muu UV-C systeemissä on käytännössä valmista (ja hyvät onkin) mutta itse putket puuttuu.
Tarvitsisin 30W UV-C loisteputkia (ihan sellaisia tavallisia) tuohon systeemiin.
Sitä en ole vielä päättänyt, että laitanko 1x30W vai 2x30W, altaaseen tulee vettä kiertoon kuitenkin semmoiset n. 1800litraa ja kalasto herkähköä.
Edelliset putket samoissa PVC rungoissa ovat olleet: "Sylvania ultra violet UV-C 30W"
Mistähän mahtaa saada tälläisiä UV-C putkia, valmistajalla ei hirmuisesti väliä..
EDIT: Mahtaisikohan jostain löytyä 36Wattisia, sellaisia nelipiikkisiä energiansäästölampun tapaisia UV-C loisteputkia?
-
rsy
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Ainakin JBL:ltä löytyy 36W 2G11 -liitännällä varustettuja UVC putkia. Tuolta tilasin omani.pleko_88 kirjoitti:
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
No juu tuohan se kanta olikin, kun googlella tarkistin. Hyvä, että noita ainakin löytyy. Kiitos!rsy kirjoitti:Ainakin JBL:ltä löytyy 36W 2G11 -liitännällä varustettuja UVC putkia. Tuolta tilasin omani.