UV-lamppu?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Madrecita
Junior Member
Junior Member

UV-lamppu?

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Mistä tiedän, että onko akvaariossani UV-lamppu? Lukeeko se loisteputkessa? Mä olen akvaarioni ostanut käytettynä pakettina, enkä ole pahemmin valaisimeen paneutunut, kun ei ole ollut tarvetta :? Toinen loisteputki on kirkas Aquarelle ja toinen punertava kasvilamppu (ilmeisesti?).
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: UV-lamppu?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Madrecita kirjoitti:Mistä tiedän, että onko akvaariossani UV-lamppu? Lukeeko se loisteputkessa? Mä olen akvaarioni ostanut käytettynä pakettina, enkä ole pahemmin valaisimeen paneutunut, kun ei ole ollut tarvetta :? Toinen loisteputki on kirkas Aquarelle ja toinen punertava kasvilamppu (ilmeisesti?).
ei akvaariokäytössä ole uv-lamppuja, toivottavasti. :mrgreen:
Kelvinimäärä kertoo kuitenkin enemmänkin, eli 10000K on käytännössä kasvilamppu ja 6500K on päivänvalolamppu.
Käsittääkseni >10000K lamppuja taas käytetään meri- ja murtovesiakvoissa.
jumase
Senior Member
Senior Member

Re: UV-lamppu?

Viesti Kirjoittaja jumase »

Mörrikkä kirjoitti:ei akvaariokäytössä ole uv-lamppuja, toivottavasti. :mrgreen:
Kelvinimäärä kertoo kuitenkin enemmänkin, eli 10000K on käytännössä kasvilamppu ja 6500K on päivänvalolamppu.
Käsittääkseni >10000K lamppuja taas käytetään meri- ja murtovesiakvoissa.
Kyllä UV-lamppuja käytetään akvaarioissa hyvinkin yleisesti. Tosin juuri siellä meripuolella, kuten mainitsitkin. Sinivalot löytyvät todella usein meriakvaarioista ja näissä putkissa UV-valon osuus on erittäin suuri. Eivät ne ihan black-lighteja vastaa, koska näkyvää valoa putkista lähtee, mutta kyllä ne on selkeästi luettavissa UV-lampuiksi.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Loisteputkissa on maininta, jos säteilee UV:ta.
Pakke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pakke »

UV-valoa ei johdeta ilmaan vaan veteen, toisinsanoen vesi johdetaan putkeen jossa on kvartsilasin sisällä UV-lamppu, joka "tuhoaa" patogeenejä.
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Pakke kirjoitti:UV-valoa ei johdeta ilmaan vaan veteen, toisinsanoen vesi johdetaan putkeen jossa on kvartsilasin sisällä UV-lamppu, joka "tuhoaa" patogeenejä.
No nämä ovat tuohon tarkoitukseen erikoistuneita UV-valoja. Kyllä niitä UV-putkia saa ihan normaaliin valaisimeenkin, jolloin tarkoitus on valaista UV-valolla akvaariota. Esimerkiksi juuri meriakvaarioissa ihan jokapäiväistä touhua. UV-Valolla kun sattuu olemaan taipumusta korostaa monien korallien värejä. Ja ilmeisesti korallit myöskin konkreettisesti hyötyvät UV-säteilystä.
Pakke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Niin aivan, onhan sitä uv-a,uv-b ja uv-c säteilyä. Mitä aallonpituutta käytetään valaistukseen? Eikös se uv-c ole se jolla desinfioidaan vettä, jotain 245-265nm?
Madrecita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Madrecita »

Kiitokset tästä valaisevasta keskustelusta! :D

Täytyy siis ruuvata loisteputket irti, kun ne tekstit on tietysti väärällä puolella lukemista ajatelleen... Keskustelu kyllä tukee mun olettamaa siitä, että ei olisi mitään UV-lamppuja.
Raid
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raid »

Madrecita kirjoitti:Kiitokset tästä valaisevasta keskustelusta! :D

Täytyy siis ruuvata loisteputket irti, kun ne tekstit on tietysti väärällä puolella lukemista ajatelleen... Keskustelu kyllä tukee mun olettamaa siitä, että ei olisi mitään UV-lamppuja.
Jos laittaa UV-C lampun tavalliseen lamppuun nii se tappaa myös kalojen pinnalta hyödylliset bakteerit ja kala kuolevat varmasti. UV-C valo ei saa olla missään tekemisissä kalojen kanssa. Lamppu pitää ola suljetussa tilassa/laitteessa jossa kiertää puhdistettava vesi. Hyvin varustetuista avkaliikkeistä saa em. valaisimia.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Jossain joskus luki, että ovat hyviä karanteenialtaissa. Mutta normaaliin akvaarioon ei ole järkeä laittaa. Yleensä ovat tarkoitettuja matelijoille (kuten päivägekoille)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Raid kirjoitti:
Madrecita kirjoitti:Kiitokset tästä valaisevasta keskustelusta! :D

Jos laittaa UV-C lampun tavalliseen lamppuun nii se tappaa myös kalojen pinnalta hyödylliset bakteerit ja kala kuolevat varmasti. UV-C valo ei saa olla missään tekemisissä kalojen kanssa. Lamppu pitää ola suljetussa tilassa/laitteessa jossa kiertää puhdistettava vesi. Hyvin varustetuista avkaliikkeistä saa em. valaisimia.
UV-C lampuissa on erilaiset kannat kuin normaaleissa loisteputkissa. Niitä ei siis voi käyttää tavallisessa loisteputkivalaisimessa.
Raid
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raid »

-riff- kirjoitti:UV-C lampuissa on erilaiset kannat kuin normaaleissa loisteputkissa. Niitä ei siis voi käyttää tavallisessa loisteputkivalaisimessa.
Ovat muuten samanlaiset kuin tavallisissakin loisteputkissa. Olen itse rakentanut ulkolampeen 2 x 55w UV-C suodattimen, itse lamput tilasin saksasta. Hintaa laitteelle tuli rapiat 150€. Myös akaavrioossani on 36W UV-C pituus 120cm.Putki tilattu saksasta. Myöskin on olemassa 5-18w PL-C lamppua joissa on ihan normaaleja kantoja esim kouluvalaisimissa.

Eri asia on sitten kuka haluaa/pystyy rakentamaan niistä UV-C suodattimen.
oheisessa linkissä valikoimaa.

http://www.dokoi.nl/winkel2005/10000095 ... index.html
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Nostetaanpa aihetta ylös. Itse olen rakentamassa UV-C suodatusta uuteen altaaseen. Rakennuksen suhteen on kuitenkin ongelma.

Kaikki muu UV-C systeemissä on käytännössä valmista (ja hyvät onkin) mutta itse putket puuttuu.
Tarvitsisin 30W UV-C loisteputkia (ihan sellaisia tavallisia) tuohon systeemiin.

Sitä en ole vielä päättänyt, että laitanko 1x30W vai 2x30W, altaaseen tulee vettä kiertoon kuitenkin semmoiset n. 1800litraa ja kalasto herkähköä.

Edelliset putket samoissa PVC rungoissa ovat olleet: "Sylvania ultra violet UV-C 30W"

Mistähän mahtaa saada tälläisiä UV-C putkia, valmistajalla ei hirmuisesti väliä..

EDIT: Mahtaisikohan jostain löytyä 36Wattisia, sellaisia nelipiikkisiä energiansäästölampun tapaisia UV-C loisteputkia?
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

pleko_88 kirjoitti:
EDIT: Mahtaisikohan jostain löytyä 36Wattisia, sellaisia nelipiikkisiä energiansäästölampun tapaisia UV-C loisteputkia?
Ainakin JBL:ltä löytyy 36W 2G11 -liitännällä varustettuja UVC putkia. Tuolta tilasin omani.
-=Rami=-
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

rsy kirjoitti:Ainakin JBL:ltä löytyy 36W 2G11 -liitännällä varustettuja UVC putkia. Tuolta tilasin omani.
No juu tuohan se kanta olikin, kun googlella tarkistin. Hyvä, että noita ainakin löytyy. Kiitos!
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”