Avainkirjoahventen sukupuolten tunnistus käyttäytymisestä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Avainkirjoahventen sukupuolten tunnistus käyttäytymisestä

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Minulla on kaksi noin vuoden ikäistä avainkirjoahventa, sukupuolia ei voi varmuudella erottaa ulkonäön perusteella, mutta mitenkäs käyttäytyminen ?

Molemmat pullistelevat kiduskansia toisilleen, ja vuoronperään ajavat toisiaan takaa.
Eivät mitenkään rajusti hätyyttele toisiaan, eli tuo on enemmän sellaista leikkisää, enimmän aikaa ovat hyvää pataa keskenään.

Väilllä toinen jää väristelemään itseään poikittain toisen eteen ja toinen katselee vain vieressä touhua hölmistyneenä, tässäkin vaihtavat osia, eli vuorotellen väristellään.

Osaako kukaan kertoa kumpia nuo ovat, onko esimerkiksi kiduksien pullistelu pelkästään urosten ominaisuus, mitä itse vähän epäilen..
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä varma pariskunta, koiraan selkä- ja vatsaevä(?) ovat pidentyneet jopa pyrstöevän yli liehuviksi viireiksi. Ovat siis oikein pitkät. Naaraalla evät taasen selvästi lyhyemmät ja pyöreämpireunaiset. Nämä ovat etenkin nuorina hyvin sosiaalisia kirjoahvenia, jotka käsittäkseeni hyvin harvoin ajautuvat oikein suutappeluun.Lisäksi jos altaassa on vain kaksi koirasta, eikä yhtään naarasta, ei noilla ole mitään syytäkään ottaa kunnolla yhteen. Eli käytöksen perusteella on näistä vähän hankala mennä sanomaan vielä mitään täysin varmaa. Mutta noita eviä tosiaan kannattaa tutkailla, omamme eivät ole vielä vuodenkaan ikäisiä, mutta kun nuo meille tuollaisina musta-aavetetran kokoisina tulivat, sukupuolet erotti jo. Ja tosiaan nimenomaan noista evistä. Täytyypä vielä sanoa, että itsekään en nuita välttämättä osaisi erottaa, mutta akvaariokauppiaani minulle valaisi tämän asian. Kiitokset siis hänelle siitä. :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Taju kirjoitti:Meillä varma pariskunta, koiraan selkä- ja vatsaevä(?) ovat pidentyneet jopa pyrstöevän yli liehuviksi viireiksi. Ovat siis oikein pitkät. Naaraalla evät taasen selvästi lyhyemmät ja pyöreämpireunaiset.
Ja meilläkin varma pariskunta ja evien pituudet täysin päinvastoin kuin teillä, Taju. :mrgreen:

Väristelyharjoitusten aikana genitaaleja zoomailemalla selviää sukupuolet helposti.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Voivathan ne olla meilläkin niin päin, että koiras lyhyteväinen ja naaras pitkäeväinen. Itseni tuntien, minä voin hyvinkin olla se, joka muisti akvaariokauppiaan sanomiset väärin päin. :mrgreen:

Joka tapauksessa, eikös tuokin kuitenkin puolla sitä, että sukupuolet voi evien mallista erottaa, koska teilläkin sukupuolilla noissa kuitenkin on eroa? Vai olenko nyt ihan hakoteillä? Jolloin meillä ei ilmeisesti olekaan varma pariskunta... [:I]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Taju kirjoitti:Voivathan ne olla meilläkin niin päin, että koiras lyhyteväinen ja naaras pitkäeväinen. Itseni tuntien, minä voin hyvinkin olla se, joka muisti akvaariokauppiaan sanomiset väärin päin. :mrgreen:

Joka tapauksessa, eikös tuokin kuitenkin puolla sitä, että sukupuolet voi evien mallista erottaa, koska teilläkin sukupuolilla noissa kuitenkin on eroa? Vai olenko nyt ihan hakoteillä? Jolloin meillä ei ilmeisesti olekaan varma pariskunta... [:I]
Oikeastaan viestini oli se, että eviä mittailemalla ei saa kuin itsensä sekaisin... totuus löytyy sieltä massun alta. Eli muistat kauppiaan sanomiset ihan oikein, mutta niistä sanomisista ei apua ole.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Evistä tunnistaminen on tosiaan hankalaa, molemmilla yläevä on terävä ja pidentynyt, mutta ei kuitenkaan yllä pyrstön yli, kalat ovat noin 8 cm. pituisia, eli ei ihan poikasia enää.

Toisella on otsa hiukan erimallinen, ikäänkuin siihen olisi muodostumassa lievä otsakyhmy, tämä yksilö on myös hiukan isompi.

Kuitenkaan en ole huomannut mitään muutoksia genitaalialueella kummassakaan, pitää nyt vielä yrittää tarkkailla. Ilmeisesti uroksellakin voi olla genitaalipapilla aikaisempien viestien perusteella ?

Vedenvaihto toimii näilläkin innostavana tekijänä noihin kuturituaaleihin.

Ilmeisesti nämä voi pitää yhdessä vaikka osoittautuisivat molemmat uroksiksikin ja yhden naaraan lisääminen joukkoon voi jopa aiheuttaa, että kenelläkään ei ole enää hauskaa, vai onko jollakulla kokemuksia ?
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kyselenpä nyt vielä tässä samassa ketjussa varmistuksia. Eli onhan se nyt niin päin, että naaraan genitaalipapilla on suurempi kuin koiraan?

Luulen muuten, että näillä homma toimii vähän kuin lehtikaloillakin, eli jos varman kutuparin haluaa, voi nuoria yksilöitä pitää aluksi pienessä parvessa. Kun pariskunta löytyy, ylimäräiset esim. myydään. Eli siis en usko, että jos Shadowman tuonne nyt lisäät naaraan, olisi edessä suoralta kädeltä verilöyly. Kun vain on selvinnyt, kuka suostuu kutemaan ja kenen kanssa, muut osapuolet kannattanee poistaa. Paremmin asiasta tietävät kuitenkin korjatkoon, jos olen ihan väärässä.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Onkohan kellään kuvaa, varmasti eri sukupuolta olevista avaimista ? Olen yrittänyt hakea, mutten löydä (en kyllä muutenkaan löydä mitään hakemalla) ja kun en nyt tajua, että mistä kohti haen näitä eroja. Toisella (isommalla) on mahan alus evätkin, niin kuin muutkin, paljon pidemmät kuin toisella ja tämä on se kumpi näistä noita kuoppia tuonne väsää, eli makaa pohjalla ja väristelee itseään, niin siihen massun alle tulee pikkuhiljaa kuoppa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Tässä on varma naaras

Kuva
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla on avainpariskunta, joka on yrittänyt kutuakin, mutta se on aina päätynyt parempiin suihin. Myyjä yritti pyydystää ulkonäön perusteella pariskunnan, ja tuurilla meni oikein :). "Varma koiras" todellakin osoittautui koiraaksi. Niin kuitenkin kävi, että naaraan evät lopulta venyivät pidemmiksi liehukkeiksi. Koiras on kookkaampi kuin naaras ja sillä on korkeampi otsa. Välillä koiras ajaa naarasta takaa ympäri akvaariota ja käy pullistelemassa sille. Kun kutu viimeksi epäonnistui, naaras oli ihan hätää kärsimässä. Raukka veti evät suppuun ja yritti paeta parhaansa mukaan. Minusta näytti niin säälittävältä :(.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä vois tuo toinen olla naaras, on kyllä lihavamman näköinen kuin toinen. Tällä kuoppien kaivajalla näyttää olevan "patti" silmien yläpuolella ja on "hoikempi" kuin toinen.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Kokeillanpa laittaa kuviakin näkyville, kun tuli otettua,
tässä on isompi noista kahdesta:

Kuva

Tässä tuo hiukan pienempi:

Kuva

Jonkinlainen pieni nysty löytyyy molemmilta mahan alta, ei kuitenkaan
noin selvä, kun tuossa nallun kuvassa.

Omani voisivat tuon otsaseudun perusteella olla uroksia, kun vertaa
tuohon aikaisempaan kuvaan, jossa on kovin loivaotsainen tuo naaras.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Tämä aihe kiinnostaa minuakin. Mulla se toinen yksilö on selvästi dominoivampi. Toinen alistuu aina. Voiko siitä päätellä mitään? Näkyykö ne papillat muuten vain kutuaikana?
Rihmis
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 17:40, 02.10.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Mulla toi papilla näkyy vain naaraalla.
Mulla koiras on dominoivampi isompi ja se kaivelee pohjaa ja sillä on evät pidemmät.
Naaras on pienempi ja sirompi ja se väristelee itseään koiraan läsnä ollessa.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

No voi kili!
Jostain luin, että tuo otsakyhmykin on sellainen tuntomerkki joka saattaa muodostua koiraalle vanhemmiten. Onko näin? Eli vaikka kalasta ei löytyisi kyhmyn kyhmyä, ei ole välttämättä siltikään naaras? Eli noita ei kertakaikkiaan erota muulloin, kuin kutupuuhissa..? :?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Avaimet

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Entäs se pyrstön malli? Pitääkö se paikansa? Minkä ikäisenä ne erot voi nähdä? Eli koiras pyrstö > ja naaras )
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Avaimet

Viesti Kirjoittaja rsy »

nirppu kirjoitti:Entäs se pyrstön malli? Pitääkö se paikansa? Minkä ikäisenä ne erot voi nähdä? Eli koiras pyrstö > ja naaras )
Enpä noista omista viisvuotiaista ainakaan löydä minkäänlaisia pyrstöeroja. :roll:
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Kieku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 23:51, 08.02.2006
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Varma naaras
http://i104.photobucket.com/albums/m161 ... Naaras.jpg

Ja muutama kuva yhdestä uroksesta. Kahessa kuvassa pyrstön muoto näkyy kohtalaisesti.
http://i104.photobucket.com/albums/m161 ... 7/Uros.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m161 ... 7/ukko.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m161 ... ukko-1.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m161 ... Uros-1.jpg

Mulla piti olla parempiaki kuvia, mutta en koneelta löytäny..olen kai hukannu 8O

Ite olen sitä mieltä, että pyrstön muoto paljastaa sukupuolen melko varmasti.

Shadowman! Sinun kuvissa ylempi näyttää urokselta ja alempi vois olla naaras. Mulla on paljon pienemmillä poikasillaki nämä erot näkyny.
Mietin vain, että voiko käydä niin, että jos yhdessä on vain kaksi urosta, eikä yhtään naarasta.. voisko alistetumman urosmaiset tuntomerkit kehittyä hitaammin?
Oiskohan teillä enemmän tietävillä tietoa? Alko askarruttaa tuo ajatus :roll:
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

No niin, nyt alkoi paljastua uusia asioita, eli jos oletetaan, että ylempi on uros ja alempi naaras:
Huomasin eilen, että naaraalla oli tuo papilla venynyt isommaksi, ja se antoi urokselle kyytiä niin, että se kyhjötti jo illalla nurkassa ihan mustana.

Tänään ruokatunnilla huomasin, että laakean valkoisen kiven päällä oli kutu, jota naaras leyhytteli sivuevillään ja piti muut kalat paikalta poissa !
Tuo kutupaikka on aika piilossa, mutta onnistuin nappaamaan jonkinlaisen kuvan:

Kuva

Mätimunat ovat keltaisia, linevätkö hedelmöittyneitä ja kuinka vanhoja, ilmeisesti kyseessä on sitten pariskunta ?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Onnea Shadowman!

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Hienoa, että avaimesi kutivat!!!

Minä kans elän vielä toiveessa, että mulla olis käynyt niin hieno tuuri, että noi mun omatkin olis pari. Hirmu hyvin ne ovat yhdessä liikkuneet. Välillä oikein huolestuin, jos näin toisen, mutta en toista. Mä olen koko ajan elänyt toiveissa, että se dominoiva yksilö olis koiras, kun se on paremmin pitänyt puolensa myös muita kirjoahvenia kohtaan. Se on myös ihan himpun verran isompi, jotenkin erimallinen muutenkin ja sen evät ovat pidemmät kuin toisella. Niitä papillojakin olen yrittänyt katsoa niin, että silmiä särkee, mutta niitä ei ole oikein mulle esitelty. Pitäis yrittää ottaa niistä kaloista kuvia tänne (muutakin kuin noi vauvakuvat), mutta ne ovat vähän epäluuloisia mun kameraa kohtaan. Kokoa niillä rupee olemaan yli 7 cm, joten se sukukypsyysikä alkaa varmaan pian olla saavutettu.
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 21:05, 24.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Hienoa, että kutu onnistui, toivotaan, että pitävät värinsä, jos kutu muuttuu valkoiseksi, se ei ole hedelmöittynyt. Meillä vaihtoivat vahtivuoroa, jotta toinen pääsi välillä syömään.
Yövalosta on meillä ollut apua, etteivät syö kutua.
Viimeksi taisivat siirtää poikaset suojaisempaan paikkaan heti kun olivat kuoriutuneet ja hoitivat hommansa hyvin, että poikaset pysyivät kasassa. Kuitenkin kaikki poikaset hävisivät reilussa viikossa kuoriutumisesta, joten ensi kerralla siirrän ne poikasakvaan.
Papillasta sen verran, et meidän naaraalla vaaleampi ja koiraalla tummempi.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

mustikka01 kirjoitti:
Papillasta sen verran, et meidän naaraalla vaaleampi ja koiraalla tummempi.
Eikös naaraan g-papilla ole huomattavasti suurempi kuin uroksella.
(Ja se ainut varma ruumiinosa mistä sukupuolen tunnistaa.)
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
mustikka01
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 21:05, 24.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mustikka01 »

Kyllä, naaraalla isompi, leveämpi ja vaaleampi ja vielä sen olen huomannut, että pidemmän aikaa esillä, kun koiraalla tuntuu olevan vain H-hetkellä. [;)]
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Näyttää, että tämä ensimmäinen kutu meni vähän harjoittelun piikkiin.
Mätimunat olivat hävinneet jo samana iltana ja partamonni köllötteli
tyytyväisen näköisenä viereisellä kivellä. :?

Avaimet olleet siitä asti vähän vaisuja ja värittömiä, tosin näyttäväthän
nuo muutenkin olevan aika herkkätunteisia, josko surevat epäonnistumistaan :P

Oppivat varmaan ajan kanssa paremmin vahtimaan kutuaan, jos homma
vaikka etenisi pidemmälle..

Papilla oli tosiaan kutemisen aikana naaraalla isompi, mutta vain hieman.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Aika heikkoa saattaa olla Avainten kudun selviäminen samassa lätäkössä partiksen kanssa.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”