Onko kala näin "tyhmä"?
Valvoja: Moderaattorit
Onko kala näin "tyhmä"?
Mun "ottoni" löytyi kuolleena kiven ja lasin välistä. Pakki ilmeisesti puuttunut?
Eikö kala osaa peruuttaa? Sinne minne mahtuu, pitäisi kaiken järjen mukaan mahtua myös poiskin.
Eikö kala osaa peruuttaa? Sinne minne mahtuu, pitäisi kaiken järjen mukaan mahtua myös poiskin.
-
- Junior Member
Mullakin jäi kerran täplämonninen lasin ja imukupeistaan puoliksi irronneen sisäsuodattimen väliin. Mitään hullumpaa ei kuitenkaan käynyt, koska satuin huomaamaan asian melkein saman tien.
Kalan tyhmyydestä epäilen asian olevan kuitenkaan kiinni.
Ainakin omat täplämonniseni osaavat peruuttaa, joten kaiken järjen mukaan kalani olisi pitänyt mahtua myös pois. Joskus kuitenkin käy niin, että kala jää jumiin. Se on saattanut tunkea liian syvälle tai kaivellut pohjaa ja saanut kivirakennelman tai juurakon kaatumaan päälleen. Koska akvaarion sisusta koko ajan vähäsen elää (harvoilla on joka ikinen esine silikoonattu lasiin kiinni), akvaariossa on kaikki mahdollistajaanap kirjoitti:Eikö kala osaa peruuttaa? Sinne minne mahtuu, pitäisi kaiken järjen mukaan mahtua myös poiskin......

Kalan tyhmyydestä epäilen asian olevan kuitenkaan kiinni.
Voisin kuvitella, että ei tunnu oikein hyvältä kalasta tuo "peruuttaminen", kun ainakin luulis suomujen harittavan vastaan.
Riippuu myös varmaan kalan "mallista", miten se toimii jumiin jäädessään. Kyllä mä olen joutunut pari kertaa pelastamaan helmirihmakalan ulkosuodattimen imuputken takaa, kun on siellä kyyhöttänyt.

Riippuu myös varmaan kalan "mallista", miten se toimii jumiin jäädessään. Kyllä mä olen joutunut pari kertaa pelastamaan helmirihmakalan ulkosuodattimen imuputken takaa, kun on siellä kyyhöttänyt.
Kerran kuului malawi-altaasta ihmeellistä nakutusta ja kun menin katsimaan oli yksi esteri mennyt kiven ja lasin väliin. Se nakutus kuului kun se yritti työntyö siitä pienestä rakosesta joka oli yläkulmassa. No onneksi olin paikalla ja äijä pääsi vapauteen sekä kyseinen kivi vaihtoi paikkaa.
Olen jo aikaisemmin kyseisen kalan nimennyt blondiksi kun tekee kaikkea tyhmää missä ei ole järkeä
Olen jo aikaisemmin kyseisen kalan nimennyt blondiksi kun tekee kaikkea tyhmää missä ei ole järkeä

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Onko kala näin "tyhmä"?
jaanap kirjoitti:Mun "ottoni" löytyi kuolleena kiven ja lasin välistä. Pakki ilmeisesti puuttunut????
Eikö kala osaa peruuttaa? Sinne minne mahtuu, pitäisi kaiken järjen mukaan mahtua myös poiskin......
Riippuu kalasta. Otto varmaan voikin olla niin "tyhmä", mutta luulenpa, että se on joutunut sinne muusta syystä, kenties ollut niin huonokuntoinen ettei ollut jaksanut lähteä pois? Usein huonokuntoiset fisut menevät piiloon lepäämään. Tai sitten jäänyt jumiin...
Kuten joku jo sanoikin, kirjoahvenet osaavat pakittaa, pienetkin.

Fishy fella.
-
- Advanced Member
Meillä oli kerran kuparimonninen ängennyt lämmittimen ja lasin väliin, pieniä palovammoja oli (eli selässä vaalea läiskä), mutta selvisi hengissä. Mutta onhan ihmisiäkin jotka tunkee itseään vaikka ja mihin, lapsilla taitaa olla suosittua pää kaitettein välissä ja on aikuisillekin soiteltu palokuntaa, kun ovat jumissa jossain. Ettei ne kalat välttämättä ole tyhmiä, vaikka jumiin johonkin jäävätkin.
Meillä joulunaikaan sinieväpleko oli ahtanut itsensä sisäsuodattimen alle
ja jäänyt sinne jumiin. Löytyi kuolleena kun palasimme joulunvietosta, harmittelin kovasti että jos oisin ollu kotona, oisin sen saanu autettua sieltä pois, itse se ei tajunnut / osannut / pystynyt pakittamaan.
Varmasti oli kaveri kyllä sinne joutuessaan hyvissä voimissaan, se on aina ollut oikea linssilude ja ahkera kuin mikä, tohotti rauhallisesti ympäri allasta aamusta iltaan. Ei mitään merkkejä sairauksista tai edes masennuksesta
joten uskon ettei ole ihan sieltä välkyimmästä päästä vaan.

Varmasti oli kaveri kyllä sinne joutuessaan hyvissä voimissaan, se on aina ollut oikea linssilude ja ahkera kuin mikä, tohotti rauhallisesti ympäri allasta aamusta iltaan. Ei mitään merkkejä sairauksista tai edes masennuksesta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
Meillä yksi ilta oli kultajuovapleko tunkenut itsensä suodattimen poistoputken ja lasinväliin. Altaasta kuului mahdoton loiske kun paikalle tulin. Ja totta tosiaan ei se "nuija" pakkia osannut päälle laittaa vaan yritti epätoivoisesti vaan eteenpäin. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Junior Member
Samaan kategoriaan tavallaan: meidän lapsuuskodissa oli allas, jossa (kuinka ollakaan) kultakaloja. Toinen niistä oli sellainenkin rohmu, että yritti syödä kaiken!!
Ei ollut kerta, eikä kaksikaan, kun siltä piti irrottaa suusta soranmurikka, jonka se oli pohjaa tonkiessaan vetäissyt kitaansa, muttei saanutkaan sitä enää puhallettua pois.
Kävi kyllä sääliksi napata kala kouraan ja pinsettien avulla vapauttaa se aina tekemään uudelleen ja uudelleen sama temppu. Tais olla supernälkäinen lapsi!
Aika kammo jäänyt kultakaloista! Mitä jos sitä olisi ollut reissussa, ja se raasu olisi tukehtunut itseaiheutettuun tilaansa? Onko yleisesti suositeltua, että kultakaloille laitetaan mieluummin hiekkapohja? Tuota tullut mietittyä, muttei niin ahkerasti, että olisin kuitenkaan tietoa aktiivisesti hakenut.
Ei ollut kerta, eikä kaksikaan, kun siltä piti irrottaa suusta soranmurikka, jonka se oli pohjaa tonkiessaan vetäissyt kitaansa, muttei saanutkaan sitä enää puhallettua pois.
Kävi kyllä sääliksi napata kala kouraan ja pinsettien avulla vapauttaa se aina tekemään uudelleen ja uudelleen sama temppu. Tais olla supernälkäinen lapsi!
Aika kammo jäänyt kultakaloista! Mitä jos sitä olisi ollut reissussa, ja se raasu olisi tukehtunut itseaiheutettuun tilaansa? Onko yleisesti suositeltua, että kultakaloille laitetaan mieluummin hiekkapohja? Tuota tullut mietittyä, muttei niin ahkerasti, että olisin kuitenkaan tietoa aktiivisesti hakenut.
- Member
- Akvaarioseurat: -
Meillä jäi kerran hyvin aggressiivinen seeprakala miniruukun reikään kiinni. Väännettiin se sitten sieltä irti. Suomuja lähti ja evä katkesi, mutta nyt kala on akvaarion terveimpiä asukkaita! Toisella kerralla jäi keltabarbi suodattimen ja seinän väliin ja stressaantui siitä huomattavasti. Onneksi huomasin sen!
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?