Kalojen kotiutumis vaikeudet

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
puffergirl
Starting Member
Starting Member

Kalojen kotiutumis vaikeudet

Viesti Kirjoittaja puffergirl »

Kaksi sinimalwia kotiutui meille eilen ,ja kotuitettiin ihan ajan kanssa. Mutta kalat tuntuvat kärsivän jonkin moisesta stressistä. Kalat säikkyvät valoa ,ja meillä on akvaariossa aika heikko valaistus muutenkin. Ilman valoa kalat kuitenkin syövät ja uivat normaalista ,mutta kun valot sytyttää menevät kalat piilloon ja säikkyvät liikettä. Onko ihan normaalia ,ja pitäiskö meijän pitää valoja pois päältä että kotiutuvat rauhassa ,vaiko sitten pitää päällä että tottuvat? Vesiarvot on ihan ok ,ettei niistä johdu.
BBhouse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BBhouse »

Kyllähän tuo ihan normaalilta kuulostaa, omassa altaassa Sinihuulet piilottelivat aluksi taustan takana ja jos sattuivat eksymään etulasin läheisyyteen niin pienenkin liikkeen huomattuaan kalat kaikkosivat taustan taakse. Itselläni ainakin nuo valot olivat päällä, eli en mitään pimennystä pitänyt kun kalat altaaseen tulivat.
Nykyään tilanne on päinvastainen, aina akvaarion ohi kävellessä kalat tulevat etulasiin kiinni ja loiskivat vettä pinnassa uuden ruokailuhetken toivossa.
Eli kyllä ne kalat ajan kanssa liikkeeseen tottuu, muista vaan tarjota kaloille tarpeeksi piilopaikkoja, sieltä ne aluksi kurkistelevat ja kyllä ne lopulta piiloistaan liikkellekin lähtevät.
mr-tomppa
Starting Member
Starting Member

Sala akvaario

Viesti Kirjoittaja mr-tomppa »

Meillä ihan sama juttu. Olen ajatellut vaihtaa lajia, kun sinihuulet on jo yli kuukauden piiloitellut kivien välissä. Altaassa piiloittelee myös kolme aulonocaraa. Ei kai niitä kiviäkään viittis ottaa pois että näkis ne kalat joskus. Aulonocarat oli päivän esillä pari viikkoo sitten kun oli kutu. Sen jälkeen ne on piilotellut. Valot kun laittaa pois, alkaa altaassa kuhina.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

malawit ovat aina aluksi säikkyjä uudessa altaassa. Myös jos vaihtaa sisustusta kuten itse tein toissa päivänä niin kalat ovat nyt taas hetken ajan säikkyjä kunnes kohta taas saavat omat kotiluolansa vallattua ja säikkyys lähtee
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Suomu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Minä olen tuore malawisti, perustin malawialtaan vasta parisen viikkoa sitten webbiläisten hyvien neuvojen ja ohjeiden turvin :D
Muutama kala jo altaassa uiskentelee ( allas oli jo valmiiksi kypsä). Yksikään kala ei ole piilotellut kivien koloissa, ei edes ensimmäisenä päivänä vaan kaikki uivat rohkeasti altaassa edestakaisin ja ruokaa anovat joka kerta kun altaan ohittaa. Eivät säiky edes liikettä altaan lähellä. Tästä tulikin mieleeni että onko arkuus enemmän lajisidonnaista vai onko se vaan yksilöistä kiinni? Eli voiko olla niin että joku laji olisi rohkeampi kuin joku toinen?

Pari-kolme kalalajia on vielä hankinnassa joten mielenkiinnolla odottelen onko niistä yksikään arkailevaa sorttia. Lohdullista kuitenkin tietää että arkuus ajan kanssa häviää, tarvitaan vaan kosolti sitä olematonta kärsivällisyyttä :mrgreen:
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Meillä oli vähän samanlaisia kokemuksia kuin Suomulla. Alussa tulleet kalat (trewat, caeruleukset) hävisivät n. puoleksi tunniksi kivenkoloihin. Sen jälkeen lasissa kiinni. Mitä enemmän kaloja tuli, sitä rohkeammaksi homma meni.

On meilläkin nähty lajieroja. Saulosit tuntuvat olevan herkempiä ja arempia muutoksille kuin muut meidän fisut. Pitää hakea niitä NL-aquasta lisää, että näkee oliko kyseessä vain yksilö/poikue-ero vai onko tuo lajina herkempi/arempi.

En olisi kovin huolissani. Kyllä ne sieltä tulee. Vai onko sulla puffegirl vain nuo kaksi kalaa? Jos näin on, niin lisää kaloja niin kyllä ne rohkaistuvat. Yksinään ne ovat helposti pelokkaita, kun luontaisesti elelevät sellaisissa "kasoissa". Meillä on 21 malawia pääaltaassa (+17 cyaneorhabdosta poikasaltaassa) niin eipä ne juuri säiky edes valojen sytyttelyä. Jopa noi poikaset on nyt kolmen viikon jälkeen melko rohkeita omassa niukasti sisustetussa altaassaan.

T:Jarkko
puffergirl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puffergirl »

Kiitos vastauksista. Toinen on ollut jo tänään rohkeempi ja käynyt syömässäkin valon olessa päällä. Mutta toinen vaan nyhjää paikoillaan.Tällähetkellä on vaan nuo kaksi kalaa ,viikon päästä tulee loput kalat. Sillä vaan hätäilin kun ei meillä koskaan ole ollut noin arkoja kaloja.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Tuo kalojen vähyys voi hyvinkin olla syynä. Kimpassa ovat omien kokemusteni mukaan rohkeampia. Toinen syy voi olla, että eivät vielä tunne sinua. (Naurakaa vaan :mrgreen:) Mie kun sain pari päivää sitten silmälasit niin kalat on olleet vähän hämmissään, että kuka tuolla lasin takana onkaan ja arastelleet mua.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kaupallinen vinkki tähän väliin:
Itse olen huomannut kaloja kotiuttaessani selvän eron stressin häviämisvauhdissa kun olen käyttänyt Easy-Lifen fluid filter mediumia. Kannattaa kokeilla, omat kalaseni tuolla liikkeessä ainakin ovat tykänneet :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”