Oikeanlaiset loisteputket

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

suraku
Starting Member
Starting Member

Oikeanlaiset loisteputket

Viesti Kirjoittaja suraku »

Olen ostanut akvaarion valaisimen noin vuosi sitten käytettynä ja nyt haluaisin siihen vaihtaa siihen mahdollisimman hyvät uudet putket kasvien kannalta. Millaisia suosittelette?

Lampun sisältä tai vanhoista putkista en löytänyt mitään tietoja. Valaisin on 161 senttiä pitkä ja putket kai sitten noin 150...jos sillä tiedolla nyt mitään tekee...

Voinko laittaa mitkä vaan sopivan pituiset kasveille tarkoitetut putket?

Entä millainen valo olisi katsojalle miellyttävä? Mielipiteitä? Millaista yksikköä näistä värisävyistä käytetään?

Varmaan löytyisi haulla, koitin kyllä selailla ja jotain tietoa löysinkin, mutta kysyn vielä näinkin. :D
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Koeta katsella minkälainen allas omaa silmääsi miellyttää. En tiedä onko kamalasti uudentyyppisiä värejä tullut valikoimaan, mutta sauraman tekemästä valotestistä on hyvä aloittaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Tampereen seudulta löytyy kauppa nimeltä Tamla. Sieltä saa Osramin putkia, joista sinulle sopisivat L 58W/965 Biolux tai L 58W/880 Skywhite. Voit myös soittaa Coral Aquariumiin, sieltä saa noita (ja muitakin) putkia edullisesti.

Varsinkin tuo Skywhite putki on erittäin hyvä kasvien kasvatukseen. Itse olen käyttänyt noita jo pari vuotta, enkä muita putkia enää huolisi.
suraku
Starting Member
Starting Member

-riff- kirjoitti:Varsinkin tuo Skywhite putki on erittäin hyvä kasvien kasvatukseen. Itse olen käyttänyt noita jo pari vuotta, enkä muita putkia enää huolisi.
Käytätkö siis molempia putkia yhtäaikaa? Olen ymmärtänyt että on kannattavaa sekoittaa erilaisia putkia...?? Täytyy hetimiten kysellä kyseisistä putkista. Kiitos linkeistä!

Sitten toinen kysymys myöskin valaistukseen liittyen. Mikä on paras tapa mielestänne lisätä valon tehoa? Heijastin, valkoiseksi maalaus, alumiini teippi, joku muu? Voiko heijastinta rakentaa itse? Kuvittelen nähneeni samanlaista "mitälie metalli levyä" Baukkarissa, kuin mistä akvaariokaupan heijastimet on... Jos rakentaa kannattaa varmaan vain vuorata valaisin kotelo sillä, niin ei tule seinämiä putkien väliin, vai miten? Olenko ihan hakoteillä... Vai onko sittenkin joku muu parempi tapa? Valaiskaa tiedotonta... [;)]
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

suraku kirjoitti:Jos rakentaa kannattaa varmaan vain vuorata valaisin kotelo sillä, niin ei tule seinämiä putkien väliin, vai miten? Olenko ihan hakoteillä... Vai onko sittenkin joku muu parempi tapa? Valaiskaa tiedotonta... [;)]
Noissa valmiissa heijastimissa on se hyvä puoli, että niiden avylla voi suunnata putkien valoa minne haluaa. Heijastinhan tulee putkeen kiinni, eli jokaisen putekn valoa voi suunnata erikseen. Jos vuoraa koko kotelon, se helposti hajottaa valon minne sattuu, tai näin minulle kävi. Itse kannatan valmiita heijastimia.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Kertokaas onko minua jymäytetty Faunattaressa?

Ostin muiden puutteessa putken: 30 wattia, Actizoo, nominal TX, eau douce.
Siis akvaarioon ja putkessa tuli mukana sytytin ja lukeepi että>: anti-algae spektri.

Maksoi hunajaa eli 29.90 eceä...
Maksoinko tyhjästä vai onko hintansa väärti?

:roll:

Ite olen käyttänyt heijastuksen lisäämiseen: Bilteman heijastinteippiä ja irrallista talousalumiinifoliota usenkertaisena ja sullottuna putken taakse. Onko tässä mitään järkeä? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
suraku
Starting Member
Starting Member

ParratonMonni kirjoitti: Noissa valmiissa heijastimissa on se hyvä puoli, että niiden avylla voi suunnata putkien valoa minne haluaa. Heijastinhan tulee putkeen kiinni, eli jokaisen putekn valoa voi suunnata erikseen. Jos vuoraa koko kotelon, se helposti hajottaa valon minne sattuu, tai näin minulle kävi. Itse kannatan valmiita heijastimia.
Mitä haittaa on jos valo hajoaa ympäri akvaariota? Kasvejahan on kuitenkin ympäri akvaariota. Varmaan kyselen tyhmiä, mutta parempi kysyä kun tehdä ensin ja todeta että pieleen meni... :D

Entäs muut vaihtoehdot? Maalaus, teippi? Tulisiko halvemmaksi, ilmeisesti? Hajottaa varmaan valon ihan samallalailla...???

Vielä tuli mieleeni, että löysin netistä joltakin saksalaisilta akvaario sivuilta sellaisen sytkän loisteputkiin, joka sytyttää ja sammuttaa valon puolen tunnin aikana. Matkii siis auringon nousua ja laskua. Olisiko siinä peräti ollut ajastinkin että tekisi tuon 12 tunnin välein...Jos nyt ihan oikein kurjalla saksankielen taidollani selvitin... Onko tuttu? Saako suomesta? Toimiiko? Kiinnostaisi kovastikin!
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

suraku kirjoitti:Käytätkö siis molempia putkia yhtäaikaa? Olen ymmärtänyt että on kannattavaa sekoittaa erilaisia putkia...?? Täytyy hetimiten kysellä kyseisistä putkista. Kiitos linkeistä!

Sitten toinen kysymys myöskin valaistukseen liittyen. Mikä on paras tapa mielestänne lisätä valon tehoa? Heijastin, valkoiseksi maalaus, alumiini teippi, joku muu? Voiko heijastinta rakentaa itse? Kuvittelen nähneeni samanlaista "mitälie metalli levyä" Baukkarissa, kuin mistä akvaariokaupan heijastimet on... Jos rakentaa kannattaa varmaan vain vuorata valaisin kotelo sillä, niin ei tule seinämiä putkien väliin, vai miten? Olenko ihan hakoteillä... Vai onko sittenkin joku muu parempi tapa? Valaiskaa tiedotonta... [;)]
En käytä enää kuin Skywhite putkia. Bioluxit eivät olleet yhtä tehokkaita ja näyttivät minusta huonommilta. Eri putkia ei tarvi sekoittaa kasvien kasvun vuoksi, mutta jos värisävy ei miellytä itseä, niin sitten ehkä.

Lisää valoa saa heijastimilla, Jos haluaa halvan mutta hyvän ratkaisun, niin mattavalkoisella maalaus on paras vaihtoehto. Folioteipit, ym räpellykset voi unohtaa.
Jos haluaa kunnon heijastimet, niin Arcadian valmistamat ovat parhaita. Niillä saa valon sunnattua hyvin altaan pohjalle.
suraku kirjoitti:Vielä tuli mieleeni, että löysin netistä joltakin saksalaisilta akvaario sivuilta sellaisen sytkän loisteputkiin, joka sytyttää ja sammuttaa valon puolen tunnin aikana. Matkii siis auringon nousua ja laskua.
Himmentimet eivät toimi tavallisten kuristimien kanssa, vaan valaisimessa täytyy olla elektroninen kuristin.
suraku
Starting Member
Starting Member

-riff- kirjoitti: Himmentimet eivät toimi tavallisten kuristimien kanssa, vaan valaisimessa täytyy olla elektroninen kuristin.
Siis ??? Nyt meni ihan hepreaksi... Anteeksi jos kiusaan asioilla joista en ymmärrä vaikka haluaisin. :D [;)]
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Viola kirjoitti:Kertokaas onko minua jymäytetty Faunattaressa?
Ostin muiden puutteessa putken: 30 wattia, Actizoo, nominal TX, eau douce. Maksoi hunajaa eli 29.90 eceä...
Maksoinko tyhjästä vai onko hintansa väärti?
Olet maksanut erikoistuotteesta erikoisliikkeessä ihan normaalin hinnan.

(Lähes) vastaava putki "sähköliikkeestä" lähtee noin 10:llä.
Kun siirryt pois erikoistuote liikkeestä ja osta normaaliin kuluttajatuotteeseen jota myydään 10000 liikkeessä suomessa niin hinnat ei ole enää niin kovia. En tiedä ketä valmistaa nuo Actzoon putket mutta epäilisin että Philipsin kanssa yhteistyötä tekevä firma mutta niitä ei löydy kuin noista erikoisliikkeistä. Ja yleensä noista erikoisliikkeistä ei löydy korkeatasoisia "kuluttaja" loisteputkia.
Tosta Osramin Skywhitestä sen verran että osram on tehnyt tietämättään loistavan akvaarioputken jossa loistavat ominaisuudet. Väri on hieman valkoinen johon voisi sekoittaa Bioluxia sekaan. (skywhite 8000K, Biolux 6500k)

Nuo 30W putket saa sähköliikkeestä noin 5-15 Eurolla riippuen putken ominaisuuksista.
Sähköliikkeistä löytyy Osramin putkia akvaarioon ja kasveille löytyy juuri nuo Bioluxit ja Skywhitet hinta luokkaan 8,5 Euroa. Lisäksi on Fluora ja Natura joiden luonteet soveltuu myös akvaario käyttöön.
Olen juuri itse tilannut noita 30W Skywhite putkia joita onnistuin saamaan muun lamppukuorman mukana tulemaan ilman erikoishintaa.
Skywhite 30W:t ei ole tukkurin vakio ohjelmassa ja ne ovat yleensä tilaustavaraa johon tulee lisähintaa aikaslailla reilusti.

Jos joku tietää mistä löytyy noille erikois akvaarioputkille datasivuja niin olisin kiitollinen tiedosta.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

suraku kirjoitti:
-riff- kirjoitti: Himmentimet eivät toimi tavallisten kuristimien kanssa, vaan valaisimessa täytyy olla elektroninen kuristin.
Siis ??? Nyt meni ihan hepreaksi... Anteeksi jos kiusaan asioilla joista en ymmärrä vaikka haluaisin. :D [;)]
Eli siis kaikki kotimaiset (esim. Giant) valaisimet ovat perinteisellä kuristimella, elektronisia on ainoastaan esim. Arcadian, MP:n ja Juwelin valaisimissa. Erittäin luultavasti sinulla ei ole elektronista kuristinta valaisimessasi. Voit tarkistaa asian katsomalla, onko valaimessa sytytintä. Kuva löytyy näiltä sivuilta. Jos on, niin valaisimessa on perinteinen kuristin.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Ostin ensin KodinAnttilasta 30 wattisen putken: warmwhite etc...vein kotiin ja totesin: onpa pirunmoinen ukkosilma akvassa...en kyllä kato tuota 2:ta vuotta...Anttila hyvitti putken hinnan 8 eceä..ei missään lähiliikkeissä ollut muita kuin tuo Faunattaren putki n. 30 eceä...hienosti loistaa kasvit ja kasvaa kasvit mutta eivät kasva levät...Kas kun olen polkupyöräilijä, niin Rio ja Reporanka ovat multa ohitseaeaiheen..ja
2 vuotta / 30 eceä = 15 eceä / vuosi...pikkuhinta hyvästä putkesta mutta tuo sytytin
on ihan turhan panttina, nehän eivät rikkoonnu kovin herkästi?
Viola & eläintarhantynkä
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Re: Oikeanlaiset loisteputket

suraku kirjoitti: putket kai sitten noin 150...jos sillä tiedolla nyt mitään tekee...
Tuo "pituus 150cm" on juuri määräävä seikka sinun valaisimessasi.

T8, 58W halkaisija 26mm.
(Jos putki on paksumpi kuin 26mm niin 65W jos tosivanha , jos tosi tooooosi vanha niin 80W)

Jos siinä on tavallinen kuristin niin siinä on sytytin. Eli kun menet kauppaan osta sytytin ja loisteputki molemmat aina samaan aikaan vaikka se sytytin ei olisikaan rikki. (Sytkärin hinta on alle 1Euron)

Suosittelen sinulle noita Osramin Skywhitejä ja Bioluxia.
Kokeile niitä ja jos et tykkää niin hae sitten akvaarioliikkeestä "oikea" akvaarioputki.

Jos haluat kellertävämpää valoa niin osta sitten jokin lämpimämpi sävyinen putki. Itse laitan aina "lämpimimmän" loisteputken eteen.
Eli värilämpötila ilmoitetaan Kelvineinä K
Ja mitä korkeampi tuo K-arvo on niin sitä sinertävän violettisemmaksi valo menee. 20000K on usein merivesi altaissa ja 10000-15000 on akvaariokasviputkissa mutta niissä on harvoin muut ominaisuudet hyviä.
Alle 10000K loisteputkista löytyy monia jotka soveltuu akvaarioon. Ja jos haet noita paremman sarjan putkia niin niissä löytyy muut ominaisuudet jotka ovat loistavia ja huomattavasti parempia kuin normaaleissa akvaario putkissa.

Akvaarioon käy oikeastaan millainen tahansa loisteputki. Perustelen asiaa sillä että valon väri riippuu aina myös akvaariovetesi väristä.

Jos lisäät valoa todella paljon niin "väristä" huolimatta voi akvaariosi muuttua monella eri tavalla. Toiset valot saattaa kasvattaa juuri sinun akvaariossasi olevat levät räjähdysmäiseen kasvuun tai sitte ei tapahdu mitään erikoista.
Viola kirjoitti:Ostin ensin KodinAnttilasta 30 wattisen putken: warmwhite etc...vein kotiin ja totesin: onpa pirunmoinen ukkosilma akvassa...en kyllä kato tuota 2:ta vuotta...Anttila hyvitti putken hinnan 8 eceä..ei missään lähiliikkeissä ollut muita kuin tuo Faunattaren putki n. 30 eceä...hienosti loistaa kasvit ja kasvaa kasvit mutta eivät kasva levät...Kas kun olen polkupyöräilijä, niin Rio ja Reporanka ovat multa ohitseaeaiheen..ja 2 vuotta / 30 eceä = 15 eceä / vuosi...pikkuhinta hyvästä putkesta mutta tuo sytytin on ihan turhan panttina, nehän eivät rikkoonnu kovin herkästi?
No menit sitte ihan toiseen ääripäähän tuossa putken valinnassa.
Warmwhite on yleensä 2700Kelviniä eli todella kellertävänpunervaa valoa lykkäävä putki.

Ukkosilma ????

Skywhite => polttoikä akvassa 3 vuotta/ Hinta ~2,5€ / vuosi että sitä rataa...

Kaikkien loisteputkivalmistajien suositus on että vaihdetaan sytytin aina samalla kertaa kuin loisteputkikin. Jos sytytin hajoaa hajottaa se usein myös putken. Sytytin on usein pitkäikäisempi akvaariokäytössä koska sytytyksiä on yleensä vain 1 päivässä mutta siltikin se on hyvä vaihtaa aina samalla putken kanssa.

Pienenä vinkkinä kirjoittakaa tussilla molempiin päivämäärä koska ne on laitettu paikoilleen.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Viola kirjoitti:Ostin ensin KodinAnttilasta 30 wattisen putken: warmwhite etc...
Ei sieltä anttilastakaan ihan mitä tahansa putkea kannata ostaa. ;) Kasvien kannalta tuo warmwhite voi olla ihan hyväkin ja yhdistämällä sen jonkin toisen putken kanssa silmääkin alkaa miellyttämään.

Tuolta jo aiemmin linkittämästäni valotestisivustosta löytyy:
WarmWhite
Kuva
ja vaikka Philips 965, joka omaa silmääni miellyttää
Kuva
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Huomasin kun kuvasin videokuvaa altaasta, että valo välkkyy. En sitä ollut paljaalla silmällä aiemmin huomannut, nyt on alkanut hieman häiritsemään. Onko ominaista loisteputkille vai johtuuko se sytyttimestä vai onko putki tullut tiensä päähän. Ostin valaisimen ja putket käytettyinä, muistaakseni myyjä sanoi et olis muutaman kuukauden ollut käytössä.
(ja loisteputket arcadian tropical+freshwater)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

suraku kirjoitti:
ParratonMonni kirjoitti: Noissa valmiissa heijastimissa on se hyvä puoli, että niiden avylla voi suunnata putkien valoa minne haluaa. Heijastinhan tulee putkeen kiinni, eli jokaisen putekn valoa voi suunnata erikseen. Jos vuoraa koko kotelon, se helposti hajottaa valon minne sattuu, tai näin minulle kävi. Itse kannatan valmiita heijastimia.
Mitä haittaa on jos valo hajoaa ympäri akvaariota? Kasvejahan on kuitenkin ympäri akvaariota. Varmaan kyselen tyhmiä, mutta parempi kysyä kun tehdä ensin ja todeta että pieleen meni... :D
Hajottaa valoa niin, ettei se suuntaudu pelkästään akvaarioon, vaan myös ulos sieltä.
suraku
Starting Member
Starting Member

ParratonMonni kirjoitti: Hajottaa valoa niin, ettei se suuntaudu pelkästään akvaarioon, vaan myös ulos sieltä.
Eikö valaisinkotelo estä sen?
UffeS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja UffeS »

mistähän putiikista täällä pääkaupunkiseudulla löytyis hyllytavarana noita Osram 30W Skywhite ja Biolux putkia?
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Micke
Advanced Member
Advanced Member

UffeS:lle

Voi olla vaikeaa löytää noita mutta SLO:n tukun kautta tavaransa tilaavat sähköliikkeet myy niitä.
Uskoisin että SLO:lla löytyy juuri nyt niitä koska en tilannut koko laatikkoa.

Minulle on tulossa juuri jokunen noita 30W putkia ja mun oli aika vaikea saada niitä.
Voit kysyä tarjousta myös minulta jos määrä on iso.
Postikulut on noin 20 euron luokkaa. Pystyn antamaan kilpailukykyisen tarjouksen postitettunakin jos tilaat putkia yli 8 kpl.
Hinta 30W putkelle jotain 8 euron luokkaa. Tiedän vasta ensiviikolla tarkan hinnan.
UffeS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja UffeS »

Kiitos Micke tarjouksesta! Soitin eilen muutamaan sähköliikkeeseen Hesassa ja eihän nuo putket tosiaan ole missään hyllytavarana vaan joutuvat tilaamaan ne Osramilta. Tein tilauksen parille putkelle ja ne tulee parin päivän päästä.
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Laita rapsaa tulemaan kuika kauan kesti ja mitä maksoi.
Ja tietysti mitä pidät valoista.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

-riff- kirjoitti:Tampereen seudulta löytyy kauppa nimeltä Tamla. Sieltä saa Osramin putkia, joista sinulle sopisivat L 58W/965 Biolux tai L 58W/880 Skywhite. Voit myös soittaa Coral Aquariumiin, sieltä saa noita (ja muitakin) putkia edullisesti.
Kannattaa piipahtaa myös Tampereen Akvaarioseuran kerhohuoneella katsastamassa loisteputkitarjonta... sieltä löytyy edullisesti ainakin noita yllämainittuaj Osram 965 Biolux 6500K putkia (monen kokoisia) joita itse käytän kasvialtaissa ja jäljellä saattaa olla vielä myös joitakin Philips Aquarelleja (10000K).
suraku
Starting Member
Starting Member

Koskas Tas:lla on seuraava tapaaminen seuran tiloissa niin pääsisi katsomaan? Onko jo tullut tämän vuoden kalenteria? Vai pääseekö muinakin aikoina katsomaan?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tietääkö kukaan, mistäs Turun seudulta kannattais lähtee kyselemään noita putkia. Katoin niitä vertailukuvia, eniten miellyttäisi täälläkin se Original Tropical - Freshwater yhdistelmä. Saakohan noitakin tilattua jostain sähköliikkeistä?
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Hyvin vaikeaa löytää noita ihan omilla nimillään olevia akvaarioputkia sähköliikkeistä.
Niiden valmitus on hjyvin pientä verrattuna ns. normaaleihin putkiin. Joten niiden myynti ei ole sähkötukkureiden intresseissä pienen volyymin takia. Koita tutkia ko. loisteputken ominaisuuksia jos löydät jostain suurten valmistajien sivuilta vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja niin niitä voit kysellä sähköliikkeestä.

Tutki nettisivuja
Osram, Philips, Sylvania, GE, ja lukuisat muut merkit.

Ps. muista että akvaarioveden väri vaikuttaa todellapaljon siihen miltä akvaario näyttää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”