Apuva! Yksi kala pilkkutaudissa, en lääkitse?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kissamonni
Junior Member
Junior Member

Apuva! Yksi kala pilkkutaudissa, en lääkitse?

Viesti Kirjoittaja Kissamonni »

Kiekkoaltaassa (500 l ) yhdellä kardinaalitetralla (toisesta, omasta altaasta siirretty 3 kpl) on ollut pilkkutauti ja se kala on delannut. Muilla kaloilla ei ole pilkkuja näkynyt, joten onkohan tämä menossa siihen pisteeseen vääjäämättömästi, että lääkekuuri pitää antaa...?

Onko kenelläkään mennyt ohi ilman lääkitystä???
Ottaa päähän jos kiekoilla alkaa näkymään pilkkuja mutta ei turhaan viitsisi lääkitä jos vain yhdellä on ollut ja siitä on jo viikko aikaa...
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Itse seuraisin tilannetta ja, jos jossain muussa kalassa näkyisi pilkkuja, aloittaisin lääkityksen. Ainahan ei kyse edes välttämättä ole pilkkutaudista.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Seuraa tilannetta, mutta jos se on pilkkutauti niin todennäköisesti se on jo tarttunut.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Itse lääkitsisin, pieni ennakko voi merkitä jo puolta voittoa.
Minä juon nyt kahvia!
Kissamonni
Junior Member
Junior Member

Kiitos! lämmöt 30 ja ei pilkkuja, vesiä vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Kissamonni »

joka päivä vähän, jatkan seuraamista... siitä on kuitenkin jo yli viikko. pitäisi olla muissakin... jo
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Pilkku saattaa ymmärtääkseni tehdä tämmöstä, esim. yks kala stressaantuu/heikkenee ja pöpöt saa kiinni vain sen ihosta. Loisen itiöitä tms. mitälie on vedessä, mutta ei saa otetta toisista, terveemmistä kaloista. Toisaalta pilkkukin saattaa toisinaan pesiytyö kiduksiin, jostain luin tästä, eli infektio ehkä on jo meneillään tms. Jos siis on pilkku.
Minä juon nyt kahvia!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla on yhdellä kardinaalitetralla ollut pilkkuja jo lokakuusta asti, eikä ne oo muuttuneet pätkääkään: kolme tai neljä kohollaan olevaa valkoista pilkkua pyrstön tyvessä. Muille kaloille ei ole tullut mitään. Eivät taida olla ainakaan pilkkutaudin pilkkuja..
KuvaKuva
Kuva
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Niin piti vielä lisätä, että pilkkutauti ei mene ohi ilman lääkitystä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

ansu75 kirjoitti:Mulla on yhdellä kardinaalitetralla ollut pilkkuja jo lokakuusta asti, eikä ne oo muuttuneet pätkääkään: kolme tai neljä kohollaan olevaa valkoista pilkkua pyrstön tyvessä. Muille kaloille ei ole tullut mitään. Eivät taida olla ainakaan pilkkutaudin pilkkuja..
Tuosta kardinaalitetrojen "pyrstöntyvitaudista" oli joskus täällä jotain puhetta. Ensin pyrstön tyvi turpoaa ja sitten alkaa muodostua valkoista kasvustoa siihen päälle. Se valkoinen siinä pinnalla on jotain vesihometta/bakteerihöttöä. Mulla oli joskus parvellinen tuollaisia tetroja ja jollain bakteerilääkkeellä lääkitsin. Suurin osa parani, parantumattomat jouduin lopettamaan.

Samaista parvea ostaessani (olisiko ollut 20 kpl..) yhdellä kalalla oli pilkkutauti eli siis ihan selkeitä pilkkuja evissa ja ruumiissa. Lopetin kalan heti ja ei tarttunut muihin. Siihen aikaan oli siellä akvaarioliikkeessä niin sitkeää pilkkutautikantaa etten alkanut edes harkitsemaan lääkitystä vaan tein noin julman teon että lopetin kalan :( Ja vielä kun alkoi valjeta että olin ostanut parvellisen tetroja joilla pyrstön tyvi on turvonnut... kahta lääkettä ei olisi voinut samanaikaisesti laittaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

ansu75 kirjoitti:Eivät taida olla ainakaan pilkkutaudin pilkkuja.
Ei näytä pilkulta. Se näyttää, kuin joku olisi pikkuisen kokeillut hampaitaan siihen, sitten tulehtunut/homehtunut ja arpeutunut.
-Omenakotilo-
Starting Member
Starting Member

Samat sävelet

Viesti Kirjoittaja -Omenakotilo- »

Meilläkin oli pilkkutautia kalassa,se kala kuoli kun emme lääkinneet sitä,onneksi se oli miljoona kala :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”