Kuinka kauan harmaaripsimonni voi elää?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Kuinka kauan harmaaripsimonni voi elää?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minulla on n. 15 v. elänyt Synodontis schall ja tuli tässä mieleen että kuinkahan monta elinvuotta mahtaa vielä olla jäljellä? Kala on tosi pirteä, kova syömään ja siivoamaan omaa kuoppaansa. Mittaa tällä komistuksella on n. 25 cm pyrstön kera eli akvaariossa se ei liene enää isommaksi kasvakkaan (akvaarion pituus on 200 cm). Luonnossahan erään lähteen mukaan tälle monnille kertyy pituutta 37 cm.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

quote:
Minulla on n. 15 v. elänyt Synodontis schall ja tuli tässä mieleen että kuinkahan monta elinvuotta mahtaa vielä olla jäljellä? Kala on tosi pirteä, kova syömään ja siivoamaan omaa kuoppaansa. Mittaa tällä komistuksella on n. 25 cm pyrstön kera eli akvaariossa se ei liene enää isommaksi kasvakkaan (akvaarion pituus on 200 cm). Luonnossahan erään lähteen mukaan tälle monnille kertyy pituutta 37 cm.


Ikää sille voi kertyä hyvin vielä vaikkapa tuplaten. Ripsimonnit ovat todella pitkäikäisiä kaloja. Minulla on ollut yksilö reilut 19 vuotta eikä se ollut taloon muuttaessaankaan enää poikanen. Eli sen ikä on 21-22 vuotta. Ikää ei huomaa mistään. Se on täysin nuorten yksilöiden kaltainen.

Pollin revisiossa suurin tunnettu yksilö on ollut 43 cm. Kalasi siis voi vielä kasvaa aika paljonkin.

Minulla ei ole ollut schallia liki kymmeneen vuoteen. Vähien kokemusten perusteella se oli salamannopea harmaa piru, joka iski sumeilematta raivolla muiden isompienkin ripsimonnien kimppuun. Miten sinun yksilösi on pärjännyt muiden kalojen kanssa?
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ei koskaan ole käynyt kenenkään kimppuun. Tai siis silloin 14 v sitten se tappeli murrosikäisenä partiksen kanssa ihan hulluna kunnes vein sen partiksen pois. Minulla oli samoihin aikoihin ruskoripsimonni (tai siitähän ei voi olla ihan varma oliko ihan aito sellainen) ja senkään kanssa ei tappeluita syntynyt.

Nyt altaassani on 6 täysikasvuista selkäuimarimonnia ja niillekkään vanha Mörräri ei anna kyytiä. Taitaa olla niin kypsässä iässä tai on vaan sattunut poikkeuksellisen rauhallinen yksilö. Oiskohan niin että kun hällä on hyvät oltavat ja oma kunnon piilo niin ei tuollaisia ikäviä luonteenpiirteitä satu? Kova poika (en tosin ole varmistanut sukupuolta sieltä peräaukon seutuvilta tutkimalla) se on tosiaan kaivamaan mutta kasvit jättää rauhaan.

Päivisin se ei ole koskaan liikkunut mutta sekin taika on nykyään murtumassa. Annan paljon elävää ruokaa esim surviaisia ja kiekkoseosta ja niitten hajua se ei voi vastustaa vaan tekee ihan kirkkailla valoillakin syöksyjä ruoka-apajille. Sitten iltaisin kun mulla on vaan yksi sinertävä kasviputki päällä niin kala voi liikkua jo enemmänkin ja syö tarjoamaani ruokaa tikunnokasta. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää....kalan luonne voi siis kehittyä Mahtava kala!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”