Minkä kokoinen akvaario oskuille?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Minkä kokoinen akvaario oskuille?

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Minkä kokoiseen akvaarion pistäisitte 3-4 oskaria. Eikö noin 1000-litrainen jo riittäisi. Onko kokemuksia oskareiden tilavaatimuksista?
MAMA
Junior Member
Junior Member

Oskuille tilaa...

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Itselläni on nyt kaksi oskaria n.500l altaassa ja tilaa ei ole yhtään
liikaa. Itse en usko suosituksiin joiden mukaan ensimmäiselle oskarille
100l ja seuraaville eväkkäille 200l/kpl. Mielestäni johonkin 800l voisi kyllä
harkita neljää oskaria, mutta mielellään 1000l neljälle. Lisäksi pitää olla
erittäin kiinnostunut säännöllisestä vedenvaihdosta (viikoittain).

Jos oskareista muodostuu kutupareja loput voivat joutua silti ahtaalle,
jopa 1000l altaassa kun vanhemmat valtaa reviirin.

Lisää osoitteessa: (+linkit)
http://koti.mbnet.fi/oskutvs
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Neljälle Oskarille minäkin laittaisin tuon 800-1000 litraa. Mieluummin enempi, sillä urosten väliset kiistat voivat aiheuttaa kovaakin turbulenssia. Ja mieluummin pitkä ja leveä allas kuin korkea... Tämä on minun mielipiteeni.

Minulla on kaksi ihanaa Oskua ja Sitruunakirjoahven 540 -litraisessa, ja pakko myöntää, että liikaa tilaa ei ole. Ja vettä lorautetaan suurperheen tarpeiden verran :roll: Tosin olen ajatellut että Oskut saisivat kohta muuttaa jonnekin uuteen kotiin ja keskittyisin tuohon Sitruunaan, joten jos joku on kiinnostunut..? Tuisku ja Muisku ovat suht. nuoria, noin 30 cm, aikoinaan pelastettu 250-litraisesta (jossa oli neljä Oskaria!!!). Tosin luovutan ne ainoastaan hyvään kotiin, sen verran rakkaita otuksia ovat. Jonkinnäköinen kuva löytyy osoitteesta http://community.webshots.com/photo/600 ... 9916gRzXUL
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
MAMA
Junior Member
Junior Member

Hieanoja oskuja

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Onpa komian näkösiä Astronotus Ocellaattuksia! Koti löytyisi kyllä heti, jos meillä vaan olisi isompi allas.

Mut eihän oskareista voi luopua! :mrgreen:
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

On tosiaan suloisia oskuja, otettais kyllä heti jos voitais, mutta opiskelijabudjetti ei oikein salli tuota vesitilavuuden lisäämistä kämppään! :cry:
kala(harra)staja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kala(harra)staja »

Onko noi Oskarit niitä kaloja, jotka tykkäävät "sisustaa" itse? Vai olenko lukenut aivan eri kalasta?
Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Oskarit myllerryksessä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kiitos kehuista! :mrgreen: Tuisku ja Muisku ovatkin upeita yksilöitä joista ei raaskisi luopua ihan ensi tilassa! Jomman kumman lajin pitää vain sääli kyllä väistyä, kaikkia rescue-kaloja ei voi pitää iänikuisesti kun tila/luonteet tulevat vastaan, sitruunakirjo kun kasvaessaan muuttuu aina vain ärhäkämmäksi tyypiksi. Veikkaan myös, että leppoisille ja rakastettaville Oskuille löytyy helpommin koti kuin tuliselle Sitruunalle. Eli lähinnä ajattelen kalojen parasta ennen omia mieltymyksiä (Oskut ovat aina olleet ykköskaloja, niiden takia tuon ison altaan hankinkin).

Nämä Oskut osaavat hypätä räkmixin perään ja "sikistä" (eli saada "hepulit") ennenkuin saavat ruokaa. Ja toki, kaivavat ihan omia poteroitaan hiekkaan, ei niille kelpaa mikään valmiiksi sisustettu laatikko, itse se pitää laittaa edustuskuntoon. Eivät tosin ole koskaan repineet kasveja (miekkalehtiä), toisin kuin Sitruunakirjo. Eli, jos jollain on aito kiinnostus pitää Oskareita, niin ilmoittakoon, nyt tai myöhemmin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”