Liikakansoitusta 60l akvaariossa... (Oli: Karmea juttu!)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pusukala8
Starting Member
Starting Member

Liikakansoitusta 60l akvaariossa... (Oli: Karmea juttu!)

Viesti Kirjoittaja pusukala8 »

Eräs henkilö pitää akvaariossa kahta tähtipartamonnia, taistelukala koirasta, 6 kiilakylkeä, 5 leopardimonnista ja 1 piikkisilmää. Akvaario on 60 litraa! :frown: Hän ei itse tajua liikakansoitusta ja suuttuu jos hänelle yrittää sanoa sitä. Outoa!
Muuten, täällä nipoillaan ihan liikaa tekstistä! Voi sitä vähän rajoittaa niin että saa selvää, eikä kauheasti kiroilla. Mutta hirveän pienetkin kirjoitus virheet kyylätään ja lähetetään joku viesti "luitko säännöt"?. :roll: Voi että kun on kiva!

Edit: Välilyönti on se pitkä nappi näppäimistön alalaidassa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Eihän tuo mitenkään järkyttävästi liikakansoitettu allas ole. Itse poistaisin nuo tähtipartikset, koska kasvavat liian isoiksi tähän altaaseen, mutta muuten kalasto on ihan ok. No jaa, kiilakylkiä voisi olla enemmänkin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Karmein minun näkemäni taitaa olla 2 kultakalaa (pientä vielä silloin) 40-litraisessa, tai kultakala, kaksi lehtikalaa ja iso joukko muita 60-litraisessa.
kala(harra)staja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kala(harra)staja »

Häpeillen myönnän, että kotonani on ollut joskus kultakala kultakalamaljassa. Siitä on jo kohta ~10 vuotta aikaa. Kauppias myi ihan mielellään eikä me silloin tajuttu että se on eläinrääkkäystä. :(

Nykyään en todellakaan laittaisi kultakalaa sellaiseen...
Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Tuttavaperheellä on hyvänkokoinen allas, 400-600 L ehkä. Olen nähnyt sen viimeksi 1-1½ vuotta sitten ja silloin oli lehtikaloja, punapäätetroja, antennimonneja, joku iso pleko ja jotain muuta, en enää muista mitä. Ei kalastosta mitään, mutta kysäisin pari viikkoa sitten kuinka usein he vaihtavat vettä? Vastauksena " Allas on puolison, hän hoitaa sitä jos ehtii ja jaksaa. Ja koska ei tunnu jaksavan ja ehtivän, minä annan välillä ruokaa (hiutaleita), jos muistan ja lisään joskus vettä haihtuneen tilalle. En minä muista koska vettä olisi vaihdettu." :(
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Ehkä se oli sellainen hieno saksalainen "vanhan veden" allas 8)
kala(harra)staja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kala(harra)staja »

Kaverini akvaarion vettä vaihdetaan (tai oikeastaan koko allas siivotaan) kerran vuodessa eikä muulloin. Silti kalat, sikäli kun minä tiedän, pärjäävät hienosti ja jopa kutevat. Se kyllä välillä ärsyttää, kun hänen kalansa tuntuvat itse asiassa pärjäävän paremmin kuin minun. :frown:
Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Ja ystäväni puoliso pitää 100L altaassa leväbarbeja, tiikerinuoliaista (se vanha tuttu juttu, kotilonsyöjäksi :( ) , piikkisilmiä, taistelukalakoirasta, partista, monnisia, tetroja ja varmaan vielä jotain muita, joita en muista. Allas oli täynnä tupsulevää tiheästi ja minulle esiteltiin taannoin sitä, että "altaassa on nyt tosi hyvin kaikki, tasapaino on saavutettu, levä kasvaa hyvin". Vedenvaihdosta ei vastattu mitään. Jouduttiin vähän törmäyskurssille kaverin kanssa...
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Tämä on sitä samaa sarjaa, kun sisko tuumasi, että Tinski se vaihtaa ihan liian usein vettä akvaarioihinsa. Noin ½ viikossa on meidän rytmi ja hänen taisi joskus olla jotain ihan muuta :cry:
~Tinski~
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Työkaverillani oli aiemmin 60-litraisessa 3 kultakalaa (ja ties mitä muuta). Joku oli kai saanut hänet ymmärtämään, että ei se nyt oikein käy tuollainen peli. Hän osti n. 200 litraisen niille. Kultakalat ovat kuulemma n. 3 vuoden ikäisi ja tämän kokoisia (näyttää n. 7 cm sormillaan). Kysäisen mitä ne saavat ruoakseen. Saavat kai jokainen pari hiutaletta päivässä. Selitin hänelle, että tota noin, jos antaisit niille ruokaa vaikka parin minuutin ajan niin paljon kuin ne syövät. Hän kertoin kuukauden jälkeen että ne ovat kasvaneet kauheesti.
Kalojen hoidosta innostuneen oli sitten päättänyt, että nyt kun on iso allas, niin sinne pitää saada lisää kaloja. Osti sitten pari kultakalaa lisää, parven kardinaalikaloja ja parven tiikerinuoliaisia.

Hmm.... :frown:
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Yli 80-kymppinen ukkini kysyi 100-litrasen altaani nähdessään: Onko siellä lehtikaloja? Sai siinä sitten yrittää selittää nykyakvaarioharrastuksesta, itsellään kun oli ollut akvaario about 40-v sitten. Mitään pumppua ei siihen aikaan tietenkään ollut, käsin olivat levän lasista puhdistaneet. Aikansa kutakin.

:mrgreen:
Kalinka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalinka »

No eipä ole kiva tarina tämäkään...
Olen ostamassa eräältä henkilöltä allasta 200l, jos vaan johonkin saisin sen mahtumaan, ja rahaa saisin jostain...
Kalastona hän on siinä pitänyt sokkotetroja, haarniskamonneja, punapleco, kuvioripsimonni, kissamonni, sekä 25, ja 30cm tummaleväpleco, ja isopurjepleco. Tuumasi vaan että kaloja ei ole enempää jäljellä, muut on menny... :x
Mulla on myös 400 litrainen allas mihin nämä isoimmat pääsisivät. Eihän sekään ole vielä tarpeeksi, mutta huomattavasti parempi kuitenkin kuin 200l!
Petunia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petunia »

Yhdellä tuntu tutulla on noin 100 litranen allas jossa asustaa kaksi pusukalaa ! Lisäksi joitain monneja. En ole itse allasta nähnyt mutta voin kyllä kuvitella [}:)] . Aivan kuten tätini sanoo , "Lemmikkeja ja lapsia hankkiessaan pitäisi suorittaa samanlainen tutkinto kuin autokorttiakin hankkiessa !"
"Puh ?" sanoi Nasu. "Niin Nasu ?" kysyi Puh. "Ei mitään , tarkistin vain että olet siinä".
Muusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kaikkein pahin...
Isosiskollani oli joskus 2 kultakalaa semmoisessa konjakkilasin näköisessä astiassa (boolimalja?), kooltaan noin 5 litraa 8O toinen kultakala sitten söi toisen elävältä...ja yllättäen kuoli vähän myöhemmin itsekin 8O
Avril
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Petunia kirjoitti:Yhdellä tuntu tutulla on noin 100 litranen allas jossa asustaa kaksi pusukalaa ! Lisäksi joitain monneja. En ole itse allasta nähnyt mutta voin kyllä kuvitella [}:)]
Jepjep, näitä riittää. Eräs sukulainen tässä joku viikkonloppu kertoi sisarensa perheen akvaariosta, jossa on yli 10-vuotias pusukala + runsaasti muita. He eivät kuulemma voi käsittää, miten akvaarion vesi on niin sameaa, ettei takalasia näy kunnolla. Kasvitkaan eivät kuulemma kasva - mutta kalat voivat kyllä siitä huolimatta hyvin. :roll:

Varovaisesti siinä sitten kysäisin, miten iso tämä kysyinen allas on. No, sukulainen ei sitä tarkkaan tiennyt, mutta käsillään viittilöi ja arvioi litramäärän jotakuinkin 70-80 l... Ja sitä paitsi, sukulaiseni omalla tyttärellä, serkullani, oli vuosi sitten taistelukala kukkamaljakossa.
Petunia
Junior Member
Junior Member

Avril kirjoitti:Varovaisesti siinä sitten kysäisin, miten iso tämä kysyinen allas on. No, sukulainen ei sitä tarkkaan tiennyt, mutta käsillään viittilöi ja arvioi litramäärän jotakuinkin 70-80 l... Ja sitä paitsi, sukulaiseni omalla tyttärellä, serkullani, oli vuosi sitten taistelukala kukkamaljakossa.
Meitä on moneksi. Pitäisi ihan tosissaan ajaa eduskuntaan sellaista ehdotusta , että kaikki lapsia ja lemmikkieläimiä hankkivat joutuisivat suorittamaan kokeen , jossa testattaisiin olisiko hiestä mihinkään :mrgreen:
"Puh ?" sanoi Nasu. "Niin Nasu ?" kysyi Puh. "Ei mitään , tarkistin vain että olet siinä".
Mr. z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

Petunia kirjoitti:Aivan kuten tätini sanoo , "Lemmikkeja ja lapsia hankkiessaan pitäisi suorittaa samanlainen tutkinto kuin autokorttiakin hankkiessa !"
Niin ja mitä se auttaisi? Ajokortin omaavat henkilöt rikkovat liikennesääntöjä silti. Asian voisi hoitaa siten, että on olemassa selkeät säännöt siitä mikä on rääkkäystä ja mikä ei ja jokin taho mihin näitä rääkkäys tapauksia voi ilmoitella. Olen varma että jos ilmoitat viranomaisille, että naapurilla on 20 kiekkoa 40 litran altaassa, vastaavat viranomaiset, että mitä sitten? Viranomaiset eivät mielestäni näe kaloja riittävän "lemmikkeinä". Tuntuu siltä että rääkkääys muuttuu eläinrääkkäykseksi vasta siinä vaiheessa kun otus on > koira. Tietysti kalakauppiaille voisi opettaa kaupankäynnin etiikkaa ja näin siirtää vastuuta sille puolelle pöytää.
Petunia
Junior Member
Junior Member

Voi olla että moni eläin eläisi parempaa elämää , jos omistaja tietäisi enemmän ko eläimen hoidosta , ravinnosta ja luontaisesta elinympäristöstä.
Mr. z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

Petunia kirjoitti:Voi olla että moni eläin eläisi parempaa elämää , jos omistaja tietäisi enemmän ko eläimen hoidosta , ravinnosta ja luontaisesta elinympäristöstä.
Juu, no onhan se noinkin. Tosin ihmiset jotka laiminlyövät lemmikkien hoitoa, ovat usein aika välipitämättömiä ihmisiä ja he eivät vaan tajua että asioita ei voi tehdän niin kuin he tekevät. Menet neuvomaan em. kaltaista immeistä ja voit olla varma että hänen suhtautuminen on jollain tavalla hostiilia sinua kohtaan.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Oliskohan aihetta muokata otsikkoa vähän kuvaavammaksi, kun näköjään valtaisan monta sivulatausta kerännyt noin huomiotaherättänyt otsikko...
Pitäisiköhän tästälähin kirjoittaa otsikoksi "Ihan hirveänkarmean kuolemanvakava juttu" joka kerta kun kysyy jotain että varmasti luetaan... Saatika kun haluaa vain kertoa jostain eikä tarvitse apua esim. kalan sairasteluun.

Lisään: Hienoa, kiitos nopeasta toiminnasta. :D
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”