Albiinomonniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Albiinomonniset

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Näitä akvassa tällä hetkellä vasta 5 kappaletta.

Mutta jösses mikä siivousteho näillä pikkutalkkareilla. Kyllä on pohja siisti. Hauska seurata vipellystä pitkin akvaariota, tämä tuntuu olevan päättymätöntä.

Monnisia varten laitoin akvaarioon kookoksen puolikkaat luoliksi, mutta eipä nämä paljon siellä viihdy, vaan pitää pitkin akvaariota touhottaa. Laseja pitkin mennään vauhdilla ja mustaneontetraparven keskellekin pitää yrittää päästä, varsinkin jos just on hiutaleruokaa altaaseen laitettu.

Nämä on vasta muutaman päivän mulla olleet, mutta on kyllä niin veikeitä kavereita, että muutama on pakko saada lisää.

Kiva ois vaan tietää, minkä albiinomuunnoksia ovat, niin vois ottaa ko. lajia ihan "väriversiona" lisäksi.
317 L (sekala)
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Mun mielestä kans albiinomonniset (Kuparimonninen) ovat tosi vilkkaita. Saavat ihme pyrähdyskohtauksia ja silloin mennään akvaarion päästä päähän niin että pyrstö ei meinaa pysyä peräs. :D Tosin mulla ei ole kuin Kupari- ja Täplämonnisia noiden lisäksi.

Eikös se ollut niin että Täplämonnisten albiinomuodolla ois tummat silmät tai silmän aluset ja Kuparimonnisella saman väriset mitä koko kalakin?
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
IceQueen
Member
Member

ellmarj kirjoitti:Mun mielestä kans albiinomonniset (Kuparimonninen) ovat tosi vilkkaita. Saavat ihme pyrähdyskohtauksia ja silloin mennään akvaarion päästä päähän niin että pyrstö ei meinaa pysyä peräs. :D Tosin mulla ei ole kuin Kupari- ja Täplämonnisia noiden lisäksi.

Eikös se ollut niin että Täplämonnisten albiinomuodolla ois tummat silmät tai silmän aluset ja Kuparimonnisella saman väriset mitä koko kalakin?
Onko noin? Mä en meinaan tiedä, mistä erotan minkä albiinomuunnoksia nuo omat on...

Mulla on 5 ja kahdella muistaakseni on tummat silmät, mut kolmella taas saman väriset kuin koko kala.

Oisko mulla siis kahta eri lajia?

Haluaisin meinaan ostaa "värillistämuotoa" olevia monnisia samaa lajia, kuin noi albiinot on, ja ois ihan kivat tietää, minkäs muunnoksia nuo albiinot on. :) En yhtään huomannut liikkeessä kysyä, mut vaikutti kyllä, että myyjä ei tiennyt ees sitä, että albiinomonniset ei oo oma lajinsa vaan jonkun muunnoksia, siihen malliin puheli, että albiinomonnisten laji on vilkkaampi kuin mikään muu monnislaji.
317 L (sekala)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Kuparialbiinolla on punaiset silmät. Mulla on sekä albiinoja että kupareja ja ne risteytyvät keskenään. Pikkuiset ovat sitten ilmiasultaan kupareja mutta kantavat albinismin geeniä.
Nyt on kuparien ja albiinokuparien joukkoon laskettu 2 2 senttistä albiinokuparia...voi että pienet ovat ihania vipeltäjiä. :mrgreen:

Useimmiten albiinomonniset ovat kuparimonnisia: niillä siis punaiset silmät.
Täplämonnisalbiinoilla muistaakseni tummat silmät. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Sainpa nyt itsekin tähän selvyyden, kun olen miettinyt mitä nuo omat albiinoni ovat.
Ovat sitten näemmä albiinoja kuparimonnisia, kun ovat punasilmäisiä.
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
IceQueen
Member
Member

Viola kirjoitti: Useimmiten albiinomonniset ovat kuparimonnisia: niillä siis punaiset silmät.
Justiinsa... eli mulla on nyt sitten kahta eri monnislajia.

Onkos tästä haittaa? Ja oisko nyt sit viisainta täydentää molempia lajeja vai yrittää päästä eroon toisesta?
317 L (sekala)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Viola kirjoitti:Kuparialbiinolla on punaiset silmät. Mulla on sekä albiinoja että kupareja ja ne risteytyvät keskenään. Pikkuiset ovat sitten ilmiasultaan kupareja mutta kantavat albinismin geeniä.
Nyt on kuparien ja albiinokuparien joukkoon laskettu 2 2 senttistä albiinokuparia...voi että pienet ovat ihania vipeltäjiä. :mrgreen:

Useimmiten albiinomonniset ovat kuparimonnisia: niillä siis punaiset silmät.
Muistat väärin. Albiino täplämonnisella on aivan yhtä punaiset silmät kuin kuparillakin. Pistäpä kuukkeliin Corydoras paleatus + albino niin saat muutama kymmenen kuvaa, joista useimmat punasilmäiset esittävät varmuudella paleatuksia. Fullerin ja Eversin kirjassa on kuva kahdesta albiino täplämonnismuodosta. Molemmat ovat punasilmäisiä. Lajien erottamiseen tarvitaan muita tuntomerkkejä.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Mitä nuo muut tuntomerkit on? Eväruotojen määrä, vai kylkipanssareiden määrä? Kalan muoto, koko?
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Ahaa. Minäkin olen luottanut tuohon silmien värijuttuun. [:I] Ja myös googlettanu prboyn esittämällä tavalla, mutta kuvitellut että siinä on vika. Eli aina kuvissa ei ole sitä mitä haetaan. Voiko sitten selkäevän perusteella tunnistaa kyseisiä kaloja? Eikö täplämonnisella ole terävämpi tai pystympi selkäevä, vai onko sekin vain mun kuvitelmaa??
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
IceQueen
Member
Member

Njoo, mun monnisten määrä kutistui tänään neljään, kun yks albiinomonninen päätti heittää veivinsä... Oli jo eilen vähä omituisen oloinen, ja tänä aamuna makaili kivien välissä mut lähti vielä liikkeelle. Kaupasta kun tultiin tossa 17 aikoihin, kala oli kuolleena kannon päällä.

Liekö muuttostressi aiheuttanut kuoleman vai mikä lie, mitään ulkoisesti ei ainakaan ollut havaittavissa ja muut 4 monnista painaa pitkin pohjaa pirteinä.
317 L (sekala)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

ellmarj kirjoitti: Voiko sitten selkäevän perusteella tunnistaa kyseisiä kaloja? Eikö täplämonnisella ole terävämpi tai pystympi selkäevä, vai onko sekin vain mun kuvitelmaa??
Ikävä kyllä ei voi. Myös täplämonnisesta on jalostettu erilaisia huntueviä yms. Pelkästään värivammaisen kuparimonisen voi kyllä erottaa samanlaisesta täplämonnisesta habituksesta eli ulkonäosta. Jos katselet tarpeeksi kumpaakin alkuperäistä lajia (jalostamattomia yksilöitä) opit kyllä helposti erottamaan ne rakenteesta.

Mutta kaikkein parhainta on jättää kaikki vammaiset kauppaan. Mailmasta tunnetaan ilmeisesti yli 200 aitoa ja alkuperäistä monnislajia. Kyllä niiistä pitäisi löytyä jokaiselle jokunen.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
IceQueen
Member
Member

prboy kirjoitti: Mutta kaikkein parhainta on jättää kaikki vammaiset kauppaan. Mailmasta tunnetaan ilmeisesti yli 200 aitoa ja alkuperäistä monnislajia. Kyllä niiistä pitäisi löytyä jokaiselle jokunen.
Mitäs noille "vammaisille" nyt sitten uskaltais ottaa kaveriks? :mrgreen:
317 L (sekala)
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Meillä ainakin albiinot täplämonniset ovat vähän leveämmän mallisia kuin albiinot kuparit. Ovat myös värisävyltään hieman erilaisia. Albiinot kuparimonniset ovat jotenkin valkoisempia mielestäni kuin albiinot täplät. Täplät ovat vähän kellertävämpiä tai punertavampia. Mielestäni albiinokupareiden silmät näyttävät kirkkaamman punaisilta kuin albiinotäplien, mutta se tosiaan saattaa johtua siitä, että täplämonnisten silmänympärykset ovat tummemmat.

Mulla oli alunperin akvaariossa yksi albiinokupari ja 5 albiinoa täplämonnista. Siinä sitten yritin miettiä, että oliko se yksi samaa lajia, kun oli tullut eri paikasta. Edellinen omistaja ei lajia varmaksi tiennyt. Kun paljon katselin sitä, niin se näytti kyllä vähän erilaiselta kuin muut. Se oli ainakin isompi ja mielestäni sen kyljessä oli selvempi kuvio. Silloin minulle kuitenkin sanottiin, että niiden asioiden perusteella en voi lajia tunnistaa. Myöhemmin nämä ominaisuudet eivät olekaan enää erottaneet kaloja toisistaan. Taisin saada linkkejä joihinkin kuviin, joita katsellen aloin pikkuhiljaa erottaa lajeja toisistaan. Minun oli ehkä helpompi edetä siinä tunnistusprosessissa, koska minulla oikeasti oli kumpiakin lajeja, joten erot alkoivat hahmottua kun oli mihin verrata.

Mistäköhän löytäisi ne kuvat joita silloin joskus käytin? Hmm, taisin saada linkkejä joltain yv:nä jotka on jo poistettu. Nykyään sanoisin, että tunnistan heti akvaarioliikkeessä ovatko ne albiinot täpliä vai kupareita. Kuparit ovat paljon yleisimpiä. Joskus "huvittelen" akvaarioliikkeessä kysymällä myyjältä, että mitä lajia albiinomonniset ovat. Yllättävän moni ei tiedä.

Tarkin tunnusmerkki on se silmänympäryksen väri.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

C. paleatus ja tumma silmänympärys
Kuva

C. aeneus ja ei-tumma silmänympärys
Kuva

Eli albinoina noilla on molemmilla punainen värikalvo.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Noista kuvista ja vähän googlettamalla näyttäisi eron huomaavan selviten selkäevän muodosta. Kuparilla pyöreämpi ja lyhyempi selkäevä, kuin täplämonnisella. Myös täplämonnisen ruumis näyttää pitkulaisemmalta. Käykö nuo hyvinä lajitunnisteina?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

IceQueen kirjoitti:
prboy kirjoitti: Mutta kaikkein parhainta on jättää kaikki vammaiset kauppaan. Mailmasta tunnetaan ilmeisesti yli 200 aitoa ja alkuperäistä monnislajia. Kyllä niiistä pitäisi löytyä jokaiselle jokunen.
Osta kupareja tai täpliä. Jos mahtuu niin molempia se 6 :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
IceQueen
Member
Member

paul kirjoitti:
IceQueen kirjoitti:
Osta kupareja tai täpliä. Jos mahtuu niin molempia se 6 :)
No, akvaarion koko on 180l ja pohjan pinta-ala 100x40cm, joten ei taida molempia mahtua kuutta kappaletta?

Partiksia 2 (toinen menossa toiseen akvaan, kunhan sen saan vaan haettua ja kypsytettyä).

Sit tosiaan noita albiinoja jäljellä vielä 4, joista erottuu 2 "pariskuntaa", toiset pienempiä ja vaaleampia, toiset enemmän oranssihtavia ja selvästi isompia. Ostohetkellä kyllä olivat lähes samankokoisia ja värisiä, nyt muutaman viikon jälkeen on alkaneet selvästi erottua toisistaan ja kulkevatkin pareittain aina samanväriset keskenään.

Eli ilmeisesti multa löytyy tosiaan molempia?
317 L (sekala)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kyllä 100 x 40 pinta-alalle 20 monnista mahtuu ihan hyvin
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
IceQueen
Member
Member

paul kirjoitti:Kyllä 100 x 40 pinta-alalle 20 monnista mahtuu ihan hyvin
Ai? No hyvä homma!

Olenkin niin hirmuisesti tykästynyt monnisiin, että mieluusti niitä sinne sen 20 otankin! :P Mahtava seurata noita pikkuvipeltäjiä!

Tässäpä kuvaa mun monnisista. Kuvassa näkyy nyt molempien väri- ja kokoluokkien edustajat, mielestäni aika selvästi näkyy erot.

Kuva
317 L (sekala)
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Kumpi noista nyt sitten olisi kumpi?
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Perässä tuleva on Corydoras aenus eli kuparialbiino ja etummainen kaiketi täplämonnisen albiino?
Tuossa näkyy hyvin tuo selkäevien eroavuus. Hyvä kuva kun olet saanut noin lähekkäin kaverukset!

Noita takimmaisia löytyy multa, etummaisia en ole koskaan livenä nähnyt!
Kuparialbiinoista ne pullukat ja suuremmat ovat naaraita ja hoikat ja pienemmät koiraita. :P
Viola & eläintarhantynkä
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Juuri niin sen ei pitänyt mennä.. :D Meitsillä on nyt sitten kai täplämonnisia..
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
PiaH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PiaH »

paul kirjoitti:Kyllä 100 x 40 pinta-alalle 20 monnista mahtuu ihan hyvin
Taitavat ihmisten käsitykset sopivasta monnismäärästä erota kovastikin. Kyselin tuolla toisaalla, että voisinko ottaa 210-litraiseen altaaseen, jossa pohja on 110 cm x 43 cm, kaksi viiden monnisen parvea ja sain vastaukseksi, että kymmenen monnista alkaa olla maksimi ja että mieluummin vain yhtä lajia. Noh, nyt ko. altaassa uiskentelee 5 kuparimonnista, 5 kaarimonnista ja partis. Pohjalla on vipinää mutta ei mielestäni vielä liikaa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

PiaH: molempia parvia voisit suurentaa! Mikäli et sitten kudeta omia kalojasi ja ota poikasia niistä lisää.
Mulla 128-litraa ja kuparimonnisia: 3 albiinoa + 4 kuparia + 3 uutta poikasta, lisänä yöllä liikkuva vanha partisukko. Yhtään ei ole liikaa jengiä, enempikin mahtuisi. Muina kaloina taistoja sekä eläktetrojen jämiä 5 kpl.
Viola & eläintarhantynkä
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

IceQueen:
Tosi hyvä kuva, tuossa näkyy juuri se värierokin niin selvästi.

Meillä kyllä kuparimonniset ovat pitkulaisempia kun täplämonniset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”