Nyt olisi kalaston suunnittelu edessä 128 litran purnukkaan. Vesiarvot ovat liuskatesteistä peräisin, mutta eivätköhän ne jotakin viittaa anna.
Nitriitti 0
Nitraatti noin 25
GH 3
pH 6,4
värisilmäni ei kyllä erota, että mikä KH on. Välillä 0-6 KH kuitenkin.
Lämpö 26-27 *C
Olen lueskellut kirjoja ja vieläkin enemmän tämän (upean

Akvaario on hiekkapohjalla ja runsaalla kasvustolla. Pohjalla möllöttelee jo partispoika, jonka vaaleudesta aiemmin olin huolissani. Körilään vaaleus taitaa todellakin olla vain värin vaihtelua, sillä vaaleammat (stressilaikut?) ovat hävinneet, mutta ukkeli vain vaihtelee väriä vaaleammasta hieman tummempaan. Nyt, kun se asia on kunnossa, uskallan harkita kalalauman laajentamista. Hiekkapohjaa partioi kierteissarvikotiloarmeija.
Joitakin kriteereitä olen listaillut:
-ei liian vaikeahoitoisia, etten aloittelijana onnistu saamaan koko kalakeittoa hengiltä
-kuitenkin näyttäviä
-sopuisuus on tärkeää, jotta en saa harmaita hiuksia huolesta ja kalat ruhjeita kahakoista
-tahdon suhteellisen runsaan akvaarion, joten ei aivan mahdottomia kasvien tuhoajia
-ei välttämättä mitään aivan peruskalastoa
-veikeitä ja rohkeita luonteeltaan.

Toiveena on tasapainoinen ja kaunis akvaario kalaston suhteen. Jokaiseen vesikerrokseen jotakin, jotta tasapaino säilyy. Mollit ja platyt olisivat kovin kaunis yhdistelmä, mutta vesiarvoihin taitaa tyssätä. Olisiko jotakin kaunista yhdistelmää väreissä musta ja punainen/oranssi? Jonkinlainen suurehko (tetra?)parvi, monnisia pohjalle parvi, ehkä joku kaunis haaremi/pariskunta. Mitenkä hunajarihmat? Kardinaalit ovat ehdottomasti neoneita kauniimpia, mutta joka paikassa toitotetaan, etteivät ne ole aloittelijoiden kaloja. Mustatetrat ovat myös silmää miellyttäviä, mutta tahtoisin purnukkaan myös jotakin väriä. Eläinkaupassa oli ihan käsittämättömän näköisiä, tai oikeastaan näkymättömiä, läpinäkyviä kaloja, jotka olivat parvieläjiä. En nyt millään jaksa muistaa niiden nimeä, enkä ole moisiin ainakaan kirjojen sivuilla törmännyt.
Lisäksi ihastuin päättömästi säntäileviin, pitkuloisiin kaloihin, jotka koko ajan uivat paikasta toiseen ja ympyrää ihan käsittämätöntä vauhtia. Sellaisia rusehtavia ja musta viiva koko kyljen verran. Hunajarihmojen seuraan kaipaisi kuitenkin ilmeisesti rauhallisempaa sorttia?
Eniten noiden kalojen luonteet, aggressiivisuus ja käyttäytyminen mietityttää. Kirjoista ei oikein selvää tietoa löydy. Mielenkiintoisia seurattavavia kuitenkin olisi kiva hommata.
Kiitos jo etukäteen! Vaikka foorumia olen kovasti selaillut ja kalastokysymyksiäkin lukenut, niin sitä tahtoo ihan varman ja henkilökohtaisen tiedon, ettei mene ryssimään koko harrastusta heti alkuunsa.