Pohdintaa tapparakalalajeista

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pohdintaa tapparakalalajeista

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Olen itsekseni pohdiskellut, että kuinkahan moni omistaa eri tapparoita kuin luulee. Minä uskoin ostaneeni gasteropelecus sterniclaa, mutta rasvaevä paljasti totuuden e.m lajilla EI ole sitä, mutta lajilla thoracocharax securis rasvaevä on. Minä siis omistan tätä jättitapparaa (kala voi 9 cm pituiseksi).
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Meille myytiin tapparakaloja silleen että joukossa pitäisi olla juovatapparakala, marmoritapparakala ja tavallinen tapparakala Gasteropelecus sternicla.. Silti on vaan kahdennäköisiä tapparoita.. Jostain netissä sitten luin että juovatapparakala on sama kuin marmoritapparakala, vaikka niillä on eri tieteellinen nimi carnegiella strigata strigata ja carnegiella strigata fasciata?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Baensch'n mukaan näyttäis siltä, että C. s. fasciatalla olisi alin kylkikuvio tummempi ja yhtenäisempi. Muuta eroa en niissä huomaa...
villihorse
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja villihorse »

Hyvä tietää, kun itse olen hommaamassa marmoritapparakalaa.. Ovat vaan aikas hintavia, 7€ kipale.. ja pitää ottaa väh. 6kpl :?
Gerbiilit ja akvaariot on lemmikkejäni
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Hmmm, aika kalliilta kuulostavat nuo marmorit... Kummastakos oot käyny kattomassa Hilsulta vai TT:stä? Meidän on nuo marmorit hankittu Hilsulta ja hinta oli tuossa 4€ kieppeillä.
-scar-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -scar- »

ansu75 kirjoitti:Jostain netissä sitten luin että juovatapparakala on sama kuin marmoritapparakala, vaikka niillä on eri tieteellinen nimi carnegiella strigata strigata ja carnegiella strigata fasciata?
Pieni tietokantasurffaus:

Käytännössä kyseessä olisi joka tapauksessa yksi laji, josta on kuvattu aikanaan nuo alalajit. Tai oikeammin on aikanan kuvattu kaksi lajia, joita lienee myöhemmin käsitelty Carnegiella strigata - tapparakalan alalajeina. Ilmeisesti nykyisellään ei taideta pitää valideina noita alalajeja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”