Pohdintaa tapparakalalajeista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Viesti:
Pohdintaa tapparakalalajeista
Olen itsekseni pohdiskellut, että kuinkahan moni omistaa eri tapparoita kuin luulee. Minä uskoin ostaneeni gasteropelecus sterniclaa, mutta rasvaevä paljasti totuuden e.m lajilla EI ole sitä, mutta lajilla thoracocharax securis rasvaevä on. Minä siis omistan tätä jättitapparaa (kala voi 9 cm pituiseksi).
Meille myytiin tapparakaloja silleen että joukossa pitäisi olla juovatapparakala, marmoritapparakala ja tavallinen tapparakala Gasteropelecus sternicla.. Silti on vaan kahdennäköisiä tapparoita.. Jostain netissä sitten luin että juovatapparakala on sama kuin marmoritapparakala, vaikka niillä on eri tieteellinen nimi carnegiella strigata strigata ja carnegiella strigata fasciata?
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
-
- Junior Member
- Viesti:
Pieni tietokantasurffaus:ansu75 kirjoitti:Jostain netissä sitten luin että juovatapparakala on sama kuin marmoritapparakala, vaikka niillä on eri tieteellinen nimi carnegiella strigata strigata ja carnegiella strigata fasciata?
Käytännössä kyseessä olisi joka tapauksessa yksi laji, josta on kuvattu aikanaan nuo alalajit. Tai oikeammin on aikanan kuvattu kaksi lajia, joita lienee myöhemmin käsitelty Carnegiella strigata - tapparakalan alalajeina. Ilmeisesti nykyisellään ei taideta pitää valideina noita alalajeja.