mulle kans kiekkoja
Valvoja: Moderaattorit
mulle kans kiekkoja
Terve vaan kaikille! Oon tässä surannu sivusta tota kiekko hommaa ja nyt haluaisin perustaa oman kiekkoaltaan. haluaisin tässä aluks tietää hieman akvan koko vaatimuksia ja suodatus vaatimuksia ja mitä muita kaloja voi niitten kans ottaa. jos nyt lähettäis siitä et koko ois tommonnen 500l Minkälaisia kustannuksia tulee kaikkineen
-
Mimos
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Tuossa on jonkun henkilön 750 litranen kiekkoallas.Suodatin tiedot löytyy ja muut asukit http://kapsi.fi/~skare/akvaario/750_litraa.html .
Kelpaako?

Kelpaako?
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kustannukset riippuvat täysin siitä mitä kaikkea aiot hankkia. Allas ja jalusta ovat yleensä se ns. huokea osa kun lähdetään toimivaa kokoonpanoa kasaamaan, tekniikka (jossa ei ainakaan suodatuksen kohdalla kannata säästellä kiekkojen ollessa kyseessä) voikin saada hinnan nousemaan moninkertaisesti. Myös se että hankkiiko ns. valmispaketin, kalusteakvaarion vai mahdollisesti käytetyn vaikuttaa kustannuskysymyksiin.
-suodatus: ennemmin liikaa kuin liian vähän. Ulko,- + sisäsuodatin vai matto,- + sisäsuodatin vai joku muu ratkaisu?
- valaistus: loisteputki T5/ T8, elohopea, monimetalli...?
-tarvitaanko hiilidioksidilisäystä, kunnon pullo elintarvikehiilidioksidia + tekniikka vai itsevalmistaen kiljupönttö?
-lämmitin/lämmittimet
Hintaa nostavat myös vesitestit, sisustustarvikkeet, lannoitteet, vedenparannusaine jne.
Kalojen hinnat riippuvat lajeista joita päädyt altaaseen hankkimaan. Mutta esim. kiekkojen hinnat tuntuvat kaupoissa liikkuvan n. 30-170€:n välillä. (unohtamatta tietenkään Stockan kiekkoja 350€/kpl...)
Tetrat ovat n. 1,20- 10€/kpl
Monniset n. 5-20€/kpl
Plekot n. 3-250€/60€ (harvinaisemmat voi maksaa useita satasiakin)
Kiekkojen kanssa käyvät lajit jotaka sietävät kiekkojen vaatimaa lämpötilaa, eivät käy kiekkojen kylkiin kiinni/ ole muuten turhan agressiivisia ja eivät "varasta" kaikkea ruokaa jotta suht' hitaille kiekoillekin riittäisi ruokaa.
Hyvä kiekkoaltaan kokoonpano voisi olla esim:
-parvi kiekkokaloja
-iso parvi tetroja
-pari plekoa
-parvi monnisia
Hillitty sisustus puulla ja kasveilla, niin että kiekot saavat näytellä sitä pääosaa.
-suodatus: ennemmin liikaa kuin liian vähän. Ulko,- + sisäsuodatin vai matto,- + sisäsuodatin vai joku muu ratkaisu?
- valaistus: loisteputki T5/ T8, elohopea, monimetalli...?
-tarvitaanko hiilidioksidilisäystä, kunnon pullo elintarvikehiilidioksidia + tekniikka vai itsevalmistaen kiljupönttö?
-lämmitin/lämmittimet
Hintaa nostavat myös vesitestit, sisustustarvikkeet, lannoitteet, vedenparannusaine jne.
Kalojen hinnat riippuvat lajeista joita päädyt altaaseen hankkimaan. Mutta esim. kiekkojen hinnat tuntuvat kaupoissa liikkuvan n. 30-170€:n välillä. (unohtamatta tietenkään Stockan kiekkoja 350€/kpl...)
Tetrat ovat n. 1,20- 10€/kpl
Monniset n. 5-20€/kpl
Plekot n. 3-250€/60€ (harvinaisemmat voi maksaa useita satasiakin)
Kiekkojen kanssa käyvät lajit jotaka sietävät kiekkojen vaatimaa lämpötilaa, eivät käy kiekkojen kylkiin kiinni/ ole muuten turhan agressiivisia ja eivät "varasta" kaikkea ruokaa jotta suht' hitaille kiekoillekin riittäisi ruokaa.
Hyvä kiekkoaltaan kokoonpano voisi olla esim:
-parvi kiekkokaloja
-iso parvi tetroja
-pari plekoa
-parvi monnisia
Hillitty sisustus puulla ja kasveilla, niin että kiekot saavat näytellä sitä pääosaa.
Minä perustin juuri uuden kiekkoaltaan allas 530L Akvastabil + kaapisto+valokansi 3x58W lisäksi tekniikkaa Eheim 2x 2028 +2048 lisäksi Saksasta Zacplus hiilidioksiidi kontrolleri missä myös lämmön säätö.
Kasvit ja sisustukset niin hintaa on tullut jo n.3500 euroa ja tässä ei sitten ole vielä kaloja eli kyllä kaikki rahansa saa menemään jos niin haluaa.
Kasvit ja sisustukset niin hintaa on tullut jo n.3500 euroa ja tässä ei sitten ole vielä kaloja eli kyllä kaikki rahansa saa menemään jos niin haluaa.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
kiekkoilija
- Member

Minä taas ostin aqua-webistä käytetyn kiekkolan 720l 1200€ hyvä tekniikka ym. lisäksi olen hankkinut pari ilmastinta ja ruokinta automaatin. KAlastoa olen vähitellen muuttanut mieleiseksi. ja kiekkojen osuus kalastosta on lisääntynyt muiden vähentynyt. Kasvit pääosin tuli akvaarion mukana loput hankittu aqua-webistä. Jos kaikki mitä akvaarioon on satsattu rahaa laskettaisiin varmaankin hirvittäis, mutta onneksi ei tarvi laskea. Ja joka kerta kun kylässä käy ihminen joka akvaa ääneen ihailee tuntuu että wau niinpäs onkin hieno eli kannatti. (Ite alkaa aina välillä tottuun omaan akvaansa eikä sitä niin ihmeellisenä pidä)
Niin ja nälkä kasvaa syödessä nyt haluaisin monimetallit...
Niin ja nälkä kasvaa syödessä nyt haluaisin monimetallit...
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Ai perskales, se kokoonpano:
Giant 540
2x58W+1X38W
Eheim 2252
Eheim Proffa 2 (1050L/h)
Hiilaripullo+paineenalennin+anturi
ZooZajac kontrolleri+magneettiventtiili+takaisku+levitin
ilmapumppu
Lämmitin Jäger 300W
UV-C suodatin, Tetratec 400
+ajastimet, ruokamaatit jne. Vasta 6 kiekkoa joihin rahaa palanut 150 euroa.
Giant 540
2x58W+1X38W
Eheim 2252
Eheim Proffa 2 (1050L/h)
Hiilaripullo+paineenalennin+anturi
ZooZajac kontrolleri+magneettiventtiili+takaisku+levitin
ilmapumppu
Lämmitin Jäger 300W
UV-C suodatin, Tetratec 400
+ajastimet, ruokamaatit jne. Vasta 6 kiekkoa joihin rahaa palanut 150 euroa.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[quote="Morpho]Eivät ne kiekot tarvitse mitään ihme juttuja, isohkon altaan ja reilut veden vaihdot.
Kunnon ulkosuodatin on hyvä olla sekä laadukas lämmitin, muullla laitteistolla ei ole niin väliä[/quote]
Tuo oli lohduttavaa kuultavaa, kun kuulostaa välillä, että kaikki pitää olla niin vimosen päälle ja paljon
Kunnon ulkosuodatin on hyvä olla sekä laadukas lämmitin, muullla laitteistolla ei ole niin väliä[/quote]
Tuo oli lohduttavaa kuultavaa, kun kuulostaa välillä, että kaikki pitää olla niin vimosen päälle ja paljon
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Hintoja mm. täällä
.
Juuh, suodatin, allas ja kalat on ne mihin kannattaa eniten satsata. Kaikki muu onkin sitten ns. omien mielihalujen mukaan, ts. kukin tyylillään.
Juuh, suodatin, allas ja kalat on ne mihin kannattaa eniten satsata. Kaikki muu onkin sitten ns. omien mielihalujen mukaan, ts. kukin tyylillään.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viesti:
Mielestäni noissa vain altaan hinnat. Saksalaisen nettifirma Aquaristikshopin sivut antavat vähän enemmän ehkä osviittaa hinnasta.
PS. löytyi muuten ihan Lemmikkiexpressinkin sivuilta![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
PS. löytyi muuten ihan Lemmikkiexpressinkin sivuilta
En ole Crisse mutta tietoa olisi eli on pelkkä altaan hinta. Kaapiston kanssa riippuen ovien määrästä ja väristä hinta jossain 1200€ molemmilla puolilla (riippuu neuvottelu taidoista).tikkar kirjoitti:Crisselle/ tuleeko toho 650 hintaan kaapisto muka mukaan
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
mulle kans kiekkoja
Kaikkihan on alussa kallista.Mulla olis koko paketti myytävänä käytettynä kaloineen päivineen.
mulle kans kiekkoja
Jeps! Oikea johtopäätös ! Kuvia saa asianomaiset itse pyytämällä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)