Kas niin... tilanne on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että minulle onkin tulossa kaksi allasta. Ensimmäinen tulee olemaan 120 litrainen.
Sinne suunnittelin jotain isoa parvea, mahdollisesti kardinaalitetraa? Muita värikkäitä vaihtoehtoja?
Pohjalle mieluusti viher- ja leopardimonnisia, montako? Sopiiko vielä piikkisilmiä? Levänsyöjiä?
Toinen allas tulee vuoden alussa, 720 litrainen. Sinne kerään kalaston joko lehtikalan tai helmirihmakalan ympärille. Kumpi parempi?
Mitä sopii samaan altaaseen? Palettikalat kiinnostavat, mutta sopivatko?
Ja joku iso parvi tai kaksi tännekkin. Levänsyöjiä?
Vastaanotan ehdotuksia, parvissa saisi mieluusti olla väriä.
Kalastoa
Valvoja: Moderaattorit
Ei vielä tiedossa...
Mitä pitäisi tietää ennen altaan laittoa? Voisin tietty kysyä eläinkaupasta, testaavatko niitä.
JATKOKYSYMYS: Kun altaat tulevat minulle eri aikaan, ensimmäinen lie jo kypsynyt ja tasapainossa... (toivottavasti)
Siispä, voinko laittaa toisen altaan suodattimen kypsymään ensimmäiseen altaaseen? Kai sen luulisi edistävän asiaa?
Mitä pitäisi tietää ennen altaan laittoa? Voisin tietty kysyä eläinkaupasta, testaavatko niitä.
JATKOKYSYMYS: Kun altaat tulevat minulle eri aikaan, ensimmäinen lie jo kypsynyt ja tasapainossa... (toivottavasti)
Siispä, voinko laittaa toisen altaan suodattimen kypsymään ensimmäiseen altaaseen? Kai sen luulisi edistävän asiaa?
Riina P
Olisi hyvä tietää veden pH, Kh, nitraatti, nitriitti, sekä lämpötila mitä olet suunnitellut. Voit pistää suodattimen valmiiseen altaaseen "kypsymään", ja se todellakin jonkun verran edistää uuden akvaarion kypsymistä ihan reilusti.
Tuo kypsytysvaihe on maailman pitkävetisin viikko... SE ON HIRVEÄ!
mutta hyvä kuitenkin... 
Jyrza

Jyrza
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kalastoa
Vihermonniset kannattaa unohtaa 120 litraisen altaan suhteen. Kasvavat aikamoisiksi jötkäleiksi, joten 720 litrainen on paljon parempi paikka. Leopardimonniset sopivat 120 litraiseen oikein hyvin, samoin piikkisilmät ja kardinaalitetrat.
Esimerkki 1 sopivasta kalastosta:
- haaremi hunajarihmakaloja
- parvi kardinaalitetroja
- parvi piikkisilmiä
- muutama katinkultamonni tai partamonni
Esimerkki 2 sopivasta kalastosta:
- parvi seeprakaloja
- parvi neontetroja
- parvi leopardimonnisia
- muutama nuolimonni tai partamonni
720 litraisesta: allas on oikein hyvä niin lehtikaloille kuin helmirihmakaloillekin. Oma mieltymys ratkaisee. Itse ottaisin haaremin helmirihmakaloja, sillä ne miellyttävät jotenkin enemmän.
Palettikaloja en ottaisi, sillä ne saattavat olla melkoisen kiukkuisia otuksia enkä innostu poikastulvan kummitätiydestä.
Jos minulla olisi 720 litrainen allas, niin voisin ottaa sinne esimerkiksi haaremin helmirihmakaloja, parven safiiritetroja, parven kiilakylkiä/punapäätetroja, pari parvea monnisia (esim. viher- sekä helmimonnisia), helmipartamonneja tms, ehkä noitamonneja...
Vaihtoehtoja on niin kauheasti.
Esimerkki 1 sopivasta kalastosta:
- haaremi hunajarihmakaloja
- parvi kardinaalitetroja
- parvi piikkisilmiä
- muutama katinkultamonni tai partamonni
Esimerkki 2 sopivasta kalastosta:
- parvi seeprakaloja
- parvi neontetroja
- parvi leopardimonnisia
- muutama nuolimonni tai partamonni
720 litraisesta: allas on oikein hyvä niin lehtikaloille kuin helmirihmakaloillekin. Oma mieltymys ratkaisee. Itse ottaisin haaremin helmirihmakaloja, sillä ne miellyttävät jotenkin enemmän.
Palettikaloja en ottaisi, sillä ne saattavat olla melkoisen kiukkuisia otuksia enkä innostu poikastulvan kummitätiydestä.
Jos minulla olisi 720 litrainen allas, niin voisin ottaa sinne esimerkiksi haaremin helmirihmakaloja, parven safiiritetroja, parven kiilakylkiä/punapäätetroja, pari parvea monnisia (esim. viher- sekä helmimonnisia), helmipartamonneja tms, ehkä noitamonneja...
Vaihtoehtoja on niin kauheasti.

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.