Altaan rakennus neuvoja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Altaan rakennus neuvoja

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Eli meillä on lasivitriini, 125*60*60* ja ajattelimme tehdä siitä akvaarion, jos onnistuu :roll: . Ympäriinsä menee lasit ja ylhäällä keskellä on metallinen poikkipuu. Siis kunnon kehikko ja metallilistat ja ym. Mutta entäpä lasit? Nyt siinä on n.4mm lasit. Voiko päälle tehdä tuplalasit vai olisko parempi ottaa pois ja laittaa kerralla joku 12mm lasi? Jos joku vois antaa pieniä tipsejä miten kannattais edetä... Isäntä tykkää rakennalla eikä vähästä sormi mene suuhun :mrgreen: .
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Epäilen yritystä turhaksi. Lasivitriinin jalusta ei kestä sitä vesimassaa ja painoa mitä siitä tulee.

Ja ne 4mm lasit ainakin pois ja sitten ne 12mm tilalle.

Mutta suosittelen altaan ostoa akvaario liikeestä ja isäntä voisi sitten vaikka verhoilla alumiiniputkijalustan.

Mitähän vakuutusyhtiö sanoo jos lasivitriini aiheuttaa olohuoneeseen puolenmetrin aallon?
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Tuossa ei ole minkäänlaista jalustaa, sekin itse tehtävä. Ja meillä on ennestään 4 allasta joten vakuutukset on kyllä kunnossa!! Ei aina huvittais päästä helpolla ja ostaa valmista :roll: . Me ollaan varmaan erilainen perhe, kun ollaan totuttu tekemään aika paljon itse ja se on vielä meistä hauskaa :mrgreen: . Ja nyt en tarkoita mitään kirjahyllyn lasivitriiniä vaan sellaisia mitä esim. näkee huoltsikoilla, esim. missä säilytetään sämpylät ym. Kuva olis varmaan hyvä..
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Joo kuva olisi hyäv, mutta voi altaan itsekin tehdä. Jos kerran isäntä haluaa, niin anna tehdä, mutta riippuen tulevan allas/vitriini virityksestä lasit on parempi olla jotain muuta kuin 4 millistä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

sannakatja kirjoitti:Tuossa ei ole minkäänlaista jalustaa, sekin itse tehtävä. Ja meillä on ennestään 4 allasta joten vakuutukset on kyllä kunnossa!! Ei aina huvittais päästä helpolla ja ostaa valmista :roll: . Me ollaan varmaan erilainen perhe, kun ollaan totuttu tekemään aika paljon itse ja se on vielä meistä hauskaa :mrgreen: . Ja nyt en tarkoita mitään kirjahyllyn lasivitriiniä vaan sellaisia mitä esim. näkee huoltsikoilla, esim. missä säilytetään sämpylät ym. Kuva olis varmaan hyvä..
No se muuttaa asiaa jos ei jalustaa ja kehikko muuten kuin akvaariossa .
Niin ei muuta kuin vanhat lasit pois ja 12mm tilalle voisi käyttää 8mm jos olisi vain 50cm korkea mutta kun 60cm niin aina 12mm ja pohjalle aina se 12mm.

Mukavaa ja viihtyisää rakentelua. :D :) [;)]
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Voisikos pohjalle tehdä tuplalasin ja muualle vaihtaa 12mm? Tulisi pohjasta ainakin tukeva?Ja miksi itse tehty on aina viritys :roll: . Kokemukseni mukaan olleet yhtä hyviä kuin kaupankin.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

En kyllä millään pahalla käyttänyt "viritys" sanaa. Huomasin vain, jälleen kerran, kun silikoneja vaihettiin, että se oli melkoista viritystä ja säätämistä. Ja aina kun itse alan jotain tekeen, niin kyllä siinä ainakin hermoja saa viritellä, ettei jätä urakkaa kesken. Että siinä mielessä itse tehden voi käyttää sanaa viritys, muuten kyllä olen sitä mieltä että, itse tehty on monesti parempikin kuin kaupasta haettu, myös akvaarioissa.
Miksei pohjalle voisi laittaa tuplalaseja, onhan ainakin varmistettu pohjan kestävyys. Kait sitten saa kuvia tms. sillä mielenkiinto, ainakin minulla, nousee ? Ja minkä kokoinen allas siitä tulee ?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Voi laittaa tuplalasit pohjalle mutta käsittääkseni se paksumpi pitää olla pohjalla. Siihen 4mm lasiin mitä siinä nyt on niin enkäyttäisi sitä muuhun kuin peitelaseihin.
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Altaan mitat oli yllä jo mainittu ja joo yritän kuvia laittella... en ole siinä vain mikään haka [:I]
MiPiK
Junior Member
Junior Member

Kuva.

Viesti Kirjoittaja MiPiK »

sannakatja
Junior Member
Junior Member

Kiitos siskoni, että sait kuvan viriteltyä :mrgreen: . Jep, tuosta pitäis allasta alkaa rakentamaan. Neuvoja ja ideoita otetaan vastaan!! Ja mikä olisi hyvä jalusta ratkaisu, lecaharkot vai joku muu? :roll: .
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Me laitettiin lecaharkkoja ja sen päälle löydettiin kirsikan väristä vesivaneria!! Käy kattoon tuolta meidän www-sivuilta 190 litrasen kohalta!!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”