Tarvitsevatko miekkapyrstöt suolaa?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Tarvitsevatko miekkapyrstöt suolaa?

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Kävin taas vaihteeksi tänään eläinkaupassa, tällä kertaa kaupunkimme paremmassa vaihtoehdossa ja mielenkiinnostani seurasin miekkapyrstöjä jotka siis olivat samasta altaasta kuin itse ostamanikin ja huomasin niidenkin raapivan itseään. Menin myyjien puheille ja kerroin tarinaani omista miekkapyrstöistäni jotka ovat raapineet-pitäneet hieman taukoa-ja taas raapineet itseään. Hämilleen menivät myyjät kun huomasin heidän altaastaan samoja oireita kuin omassanikin on ollut. Kun he eivät enää keksineet minulle mitään lääkettä eikä vedenkovettajaa myytäväksi, he kauppasivat minulle sitä korallimurskaa jota 3-4 viikon välein ruokalusikallinen tiputetaan altaaseen. Lisäksi myyjä sanoi joskohan voisi suolaa laittaa sekaan, mutta määrästä en nyt sitten tiedä :roll: . Kysynkin siis nyt täältä että jos suolaa laitettaisiin miekkiksille niin kuinka paljon sitä laitetaan 140litraiseen altaaseen?
osku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osku »

Olisikkohan kannattanut kysäistä kauppiaalta, että sattuvatko kauppiaan kalatkin uiskentelemaan suolavedessä? Olen itse kasvatellut jonkin verran miekkapyrstöjä ja huomannut sen tosiseikan, että vertaillessa "kotikutoisia" kaupan vastaaviin niin kyllä taitavat nämä "kotikutoiset" olla helpompia kotiuttaa kuin kaupasta ostetut.
Ankku123
Member
Member

osku kirjoitti:Olisikkohan kannattanut kysäistä kauppiaalta, että sattuvatko kauppiaan kalatkin uiskentelemaan suolavedessä?
Ei ne ilmeisesti suolavedessä uiskentele, myyjä kertoi että he kolmen-neljän viikon välein heittävät sitä korallimurskaa sinne altaaseen. Minulla menee kohta kyllä järki noiden miekkapyrstöjen kanssa, kukahan haluaisi ne? :roll: :cry:
osku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osku »

Eipä heitetä kirvestä kaivoon, olisikkos se mahdollista, että niillä jokin pöpö olisi vai joko olet kokeillut lääkitä? Minulle tuo korallijuttu on uusi, nehän vaikuttavat ilmeisesti ph:on?
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Oletko varma, että kaloillasi ei ole mitään loisia mitä ne yrittäisi raapia pois?
-S.M.R-
Ankku123
Member
Member

Jaa-a, luulenpa että minulle on jo myyty kaikki mahdollinen mikä liittyy loisiin, sen takiahan kauppias ei enää muuta keksinytkään kuin suolan lisäämisen ja korallimurskan. Suolakylvyn olisi luullut auttavan mutta ei!! Tiedä häntä sitten... :roll:
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

Itselläni on miekkapyrstöjä, sekä kaupasta ostettuja, että omia kasvatteja, enkä ole koskaan suolaa lisännyt. Onko vesiarvot aivan kunnossa. Itselläni miekkapyrstöt viihtyvät kun gh on 12, saa olla enemmänkin, ph 7,3 ei yhtään alempi, muttei myös kovin paljoa korkeampikaan. Sekin on varmasti kiinni siitä mihin ne ovat tottuneet. Kantapään kautta huomasin, että jos ph on lähempänä kahdeksaa, alkaa hankaus ja kalat menevät vaaleiksi. Eli jos lisäät esim. soodaa, tarkista ettei ph ole liian suuri. Itse en lähtisi suolan kanssa läträämään.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

osku kirjoitti:Olisikkohan kannattanut kysäistä kauppiaalta, että sattuvatko kauppiaan kalatkin uiskentelemaan suolavedessä?
Tuskin olisivat suolaisessa vedessä, vaikka tarvitsisivatkin. Pääsääntönä on, että jos ovat tulleet idästä, tarvitsevat. Soitto kauppiaalle ja kauppias ottaa tukkurilta selville, missä ja minkälaisissa oloissa kalat on viljelty.

Kannattaa suosia kotimaista, jos vain on mahdollisuus valita.
Ankku123 kirjoitti:Ei ne ilmeisesti suolavedessä uiskentele, myyjä kertoi että he kolmen-neljän viikon välein heittävät sitä korallimurskaa sinne altaaseen.
Mikähän sen korallimurskan funktio on? Miekkapyrstöt elävät kovassa vedessä, joten mitä iloa tuosta korallimurskasta pitäisi olla? Se kun ei edes liukene emäksiseen veteen.
Ankku123 kirjoitti: kauppias ei enää muuta keksinytkään kuin suolan lisäämisen ja korallimurskan.
Jättäisin tuon kauppiaan kommentit omaan arvoonsa jatkossa. Kyllä kauppiaan pitää tietää, onko ne viljelty suolavedessä vai ei. Korallimurskastakaan ei ole kuin kauppiaalle hyötyä (=rahallista).
lincci kirjoitti:Eli jos lisäät esim. soodaa, tarkista ettei ph ole liian suuri.
Sooda ja ruokasooda ei ole sama yhdiste. Akvaarioon lisätään ruokasoodaan (natriumbikarbonaatti = NaHCO3 = natriumvetykarbonaatti)
Muusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Korallimurskan funktio on ilmeisesti veden kovettaminen, mutta kuten todettu niin sehän ei toimi kun ei liukene :roll:

Ruokasooda nostaa veden karbonaattikovuutta ja sitä kautta ph:ta.

Apu ei nyt löydykään akvaariokaupasta vaan askartelukaupasta :D . Askartelukipsi on lääkkeen nimi [;)] . Nostaa kokonaiskovuutta. Tarkista oikea annostus mittaamalla teelusikalla ämpäriin - anna liueta - mittaa ja lisää tarvittaessa lisää. Eikä sitten mitään yhtäkkistä kokonaiskovuuden nostoa 1:stä 15:een ettei kalat peljästy.

Jos liika raha lompakkoa rasittaa niin akvaariokaupasta löytyy vaihtoehtona JBL:n AquaDur+:aa joka ajaa saman asian isommalla rahalla :P
lincci
Junior Member
Junior Member

aqua2002 kirjoitti: Sooda ja ruokasooda ei ole sama yhdiste. Akvaarioon lisätään ruokasoodaan (natriumbikarbonaatti = NaHCO3 = natriumvetykarbonaatti)
Näinpä, kiitos tarkennuksesta. Itse lisään apteekista saatavaa bikarbonaattia, joten enpä huomannut olla tarkkana.
Ankku123
Member
Member

Muusa kirjoitti:Apu ei nyt löydykään akvaariokaupasta vaan askartelukaupasta :D . Askartelukipsi on lääkkeen nimi [;)] . Nostaa kokonaiskovuutta. Tarkista oikea annostus mittaamalla teelusikalla ämpäriin - anna liueta - mittaa ja lisää tarvittaessa lisää. Eikä sitten mitään yhtäkkistä kokonaiskovuuden nostoa 1:stä 15:een ettei kalat peljästy.
Kuinka paljon nostan kokonaiskovuutta ja siis kuinka paljon pitää sen kovuuden olla? Eli käsittääkseni miekkiksillä 10dH-30dH entäpä se toinen kovuus? Jos ph nousee liian paljon, millä lasken sitä? Voi jestas että menee kyllä järki :x
lincci
Junior Member
Junior Member

Ankku123 kirjoitti: Kuinka paljon nostan kokonaiskovuutta ja siis kuinka paljon pitää sen kovuuden olla? Eli käsittääkseni miekkiksillä 10dH-30dH entäpä se toinen kovuus? Jos ph nousee liian paljon, millä lasken sitä? Voi jestas että menee kyllä järki :x
Älä nyt hermojasi menetä. Nosta se kokonaiskovuus kipsillä ainakin 12gh, riippuu muusta kalastostakin kuinka ylös, mutta tuo on minimi. Eikä siis kerralla noin korkeaksi, vaikka itse olen kyllä laittanut kaupan pehmeästä vedestä kalat suoraan omiin kovuuksiini, eikä ongelmia ole ollut. En siis neuvo sinua tekemään samoin. Voit vaihdella vettä vaikka kolmen päivän välein ja pikkuhiljaa nostaa kovuutta. Ruokasoodan lisäys riippuu raanavetesi ph:sta. Jos se on valmiiksi korkea, esim. oma raanaveteni on 7,6, kannattaa olla varovainen, ettei ph nouse liiaksi. Itselläni on kh vain 4, muuten ph nousee liikaa. No sittenhän on nämä liivatesysteemit, millä ph:ta voi laskea, mutta niitä en käytä, koska kasvit kasvavat ja kalat tuntuvat viihtyvän. Kokonaiskovuus on tärkeämpi olla korkeampi kuin karbonaattikovuus, joka säätelee ettei ph laske liian alas. Itselläni ei ph laske kh 4:llä ja viikottaisella vedenvaihdolla kuin 7,3:meen. Sekin on sitten kiinni akvaariosta, mutta ajan kanssa opit tietämään oman akvaariosi käyttäytymisen. Ja annosteluvinkiksi. Itsellä 200 litraisessa vettä vaihtuu 100l ja kipsiä lisään 5 tl ja bikarbonaattia 1ml. Raanaveden molemmat kovuudet 2-3.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Muistathan muuten sitten nostaa varovasti ja vähän kerrallaan kovuuksia (samoin pH:kin). Ei mitään äkkimuutoksia arvoissa, jolloin kalat voivat pahimmassa tapauksessa kellua seuraavana päivänä vatsat ylöspäin. Voit vaikka nostaa jokaisen vedenvaihdon yhteydessä kovuuksia pikkuhiljaa ylöspäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”