Akvaariosopissa ei kerrota kaloista!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
~~IQnaz~~
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariosopissa ei kerrota kaloista!

Viesti Kirjoittaja ~~IQnaz~~ »

Ollaan käyty akvaariosopissa nyt jonkun aikaa, eikä henkilökunta kerro ikinä mitään kaloista. Itse pitää asioista selvä ottaa. Kerranki ne myi noin vaan levänuoliaisen meille, kysymättä mitään ja meiän akvaario oli 63 litranen! Ei me alottelioina vielä mittään tietty. :P
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Siellä on töissä kivoja tyttöjä, jotka kivasti osaa haavia kalat pussiin ja hymyillä nätisti rahastaessaan...
Kannattaa pyytää paikalle se mies myyjä (enpä muista nimeä), mutta vaikuttaa ainakin ihan pätevältä kaverilta. [;)]
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Hei

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Itsekkin useissa Akvaariosopeissa monesti asioinut ja huomannut kaikissa samaa vikaa... Lisäksi useat neuvot mitä saa ovat "hieman" omituisia!! Esim."akvaarioon kannattaa vaihtaa vettä kerran kuussa" :?
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Se nyt on vaan niin, että parempi ottaa itse selvää, joko täältä tai googlella. Usein kauppiaat vain myyvät sitä, mitä asiaka haluaa. Kantapään kautta opittu. :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Ette varmaan ole ainoita akvaarioliikkeen "uhreja". Hyvä on itse kysellä ja kotona ottaa asioista lisää selkoa esim netin avulla, tehdä ostopäätös vasta sitten kun tietoa on. Usein niidenkin akvaarioliikkeen pitäjien, jotka asioista kertoo, puheiden motiivina on ikävä kyllä saada elantonsa ja myydä tavaraa ja kalaa. Eli kaikkea ei kannata uskoa. Täältä AW:sta saa hyvää tietoa :mrgreen: !
froggie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggie »

Täälläkin on asiat opittu karvaasti kantapään kautta, akvaariosoppi oli ensimmäinen "kalakauppa" minkä Oulussa edes tiesin, neuvoivat kovasti kyllä. Lopputulos oli sitten 40 litraa, jossa 4 neontetraa, 2 piikkisilmää, 2 miekkapyrstöä, 1 milliskoiras ja sille kaverina 2 tyttöä ja hännänhuippuna toki 2 partamonnia. :? Melkoinen kalasoppa, sitten kun alkoi itse ottaa asioista selvää (lue: kalat alkoivat kuolla ja sairastella) niin tuli jotain tolkkua tähän hommaan. Ja ystävälleni neuvoivat (ennen kuin edes tutustuimme) että taistelukalaa on ihan hyvä pitää pyöreässä 7 litran maljassa. No, apaattinen kala oli sitten aina, siihen asti kun ystäväni osti oikean kokoisen altaan. Että näin paljon kannattaa luottaa akvaarioliikkeen myyjiin. :cry: En toki halua yleistää, joukkoon mahtuu monia ammattitaitoisia ja oikeasti asiasta tietäviä/välittäviä myyjiä, omalle kohdalleni on vain sattunut vaikka ja mitä. Mutta nykyään otan kyllä ensin selvän ennen kuin ostan yhtään ainoaa kalaa. :frown:
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Itse en ole koskaan "eksynyt" akvaariosoppiin, kävin senegalissa nyt käyn tuossa paikallisessa eli Taitotassussa. Tuttuni osteli akvaariosopista kaloja, miljoonakala uroksia taistoherran kanssa, sekaan vielä sini/helmirihmakaloja ja isoja albiinomonnisia, allas noin 100 litranen. Kalakuolemat oli yleisiä, viikon sisällä ostosta, lääkitystä menin yms. Onneksi olen tiennyt "toisten kokemuksesta" ettei sinne kannata mennä.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minä en asioi lainkaan Oulun akvaariosopissa. Enkä PetManiassa (joka oli ennen Akvaariosoppi). Syynä ihan se, että myyjät ovat mielestäni tylyjä ja tietämättömiä. Lisäksi näissä liikkeissä kalojen hoito on minusta vaikuttanut huonommalta kuin useissa muissa.

Kuitenkin, mielestäni pitäisi aina ottaa etukäteen selvää ja miettiä minkä kalan (/kaloja) akvaarioonsa haluaa ja mikä sinne sopii (tilan/vesiarvojen/kalaseuran ym puolesta). Minusta ei ole hyvä ajatus mennä vain ostamaan esim. "jotain levänsyöjää" tai "jotain vähän isompaa kalaa" altaaseen, ellei siis tiedä mitä hakee. Tietämätön tekee helposti vikaostoksia.
esuhonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja esuhonen »

Kyllä minusta(kin) tulee asiakkaan vähän itsekin tietää mitä on hankkimassa, eikä kauppiaan vastuulle voi sälyttää ihan kaikkea. Ei kai kukaan menisi koiraakaan ostamaan niin, ettei ole perehtynyt etukäteen siihen, millaisen rodun edustajan itselleen haluaa! Tyyliin "pentunahan tää oli ihan pieni, ettäs kehtasi myydä mulle kertomatta että tästä tulee tällanen metrinen vasikka" [;)]
Lucil
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lucil »

Meillekin myytiin hassu yhdistelmä kaloja eka kerta kun käytiin ostamassa. Myyjä sanoi et se on harrastanut akvaarioita 12v et kyllä se tietää.
Myi sitten meille 2 partista, 3 leväbarbia ja 8 mustamollia 135litraseen.. :frown:

Kun ehdotin et voidaanks ottaa leväbarbeja akvaarioon myyjä kyllä sanoi et se on aika siinä ja siinä, mut nehän kasvaa niin hitaasti et ei kai siitä oo mitään haittaa, ja hyvinhän ne sitä levää syö, et ne on kyllä mukavia kaloja.

Et silleen.
tellu73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tellu73 »

Mulla on kyllä ollu ihan positiivisia kokemuksia Akvaariosopin puolelta.Sieltä kun kalat on hommailtu niin myyjä on ensin kysyny,että minkä kokoinen akvaario meillä on ja mitä kaloja on valmiina.Ja puhtaat hyvin hoidetut akvaariot on. Sieltä on melkeen pakko hommata kalansa,koska oman paikkakunnan kaupasta ei voi ostaa.Tosin täälä palstalla eräs kirjoitteleva henkilö asuu samalla paikkakunnalla kuin minä,enkä käsitä kuinka hän voi sieltä ostaa mitään.Olen varma,että jos joku täälä palstalla kävijöistä kävisi kyseisessä eläinkaupassa,lähtisivät pois naama punaisena hammasta purren.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
~~IQnaz~~
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ~~IQnaz~~ »

olen huomannut että keskustan akvaariosoppi on parempi kuin se toinen.
Siellä saa kyllä ihan suht. hyvää palvelua. [;)]
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Totta, että pitäisi itse ottaa selvää, mutta on ihan kiva mennä kalakauppaan katsomaan, vaikka juuri tota levänsyöjää tm. Monesti niitä kaloja joita olen kirjoista katsonut, ei löydy kaupasta tai sitten löytyy jokin tuntemattomampi kala, joka sitten sopisikin yhtä hyvin.

Meille mm. piti (vuonna nakki) ostaa kolme nuoli-imumonnia(nykyään nuolimonni?), ja kaupassa sitten olikin kulta-levänuoliaisia. Nämä kuulemma olivat kullanvärinen muoto nuoli-imumonnista, jotenka niitä tuli. Elivät vissiin puoli vuotta pienessä akvassa, vaikka"kasvaa noin 10cm kokoiseksi":roll:

Samaisia kaloja tuli kaksi kappaletta 128l. akvaan kun menin liikkeeseen hakemaan jotakin kotilonsyöjäksi. Ilmeisesti oli harjottelija kun möi meille nuo("10cm"), muutoin ko.liikkeessä asiantuntevaa palvelua. Onneksi ehtivät asustella tuossa vain puolisen vuotta, kunnes pääsivät 320l. akvaan. Toisin toinen sittemmin kuollut, hyppäsi akvasta yön aikana lattialle :|
Itsekin olisi voinut ottaa selvää, mutta tuo 10cm on aika yleinen puhe tuosta. Lieneekö peruja siitä, että jää niin pieneksi pienessä altaassa tm.
*laa la laa*
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

~~IQnaz~~ kirjoitti:olen huomannut että keskustan akvaariosoppi on parempi kuin se toinen.
Siellä saa kyllä ihan suht. hyvää palvelua. [;)]
Paitsi että Pet Mania on lopettanut toimintansa. Lilzoo on ainoa(?) keskustan liike.
froggie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggie »

Näin on, keskustassa on enää vain Lilzoo, harmi kyllä. Pitää siis lähteä "merta edemmäs kalaan".
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Kukapa siis pistää esim. Faunattaren (akvaariopainoitteisen toki!) pystyyn Ouluun.. 8-)
riirku
Starting Member
Starting Member

Zeppeliinin kauppa

Viesti Kirjoittaja riirku »

Hei!
Me kävimme viikko sitten taas kerran tutkailemassa Oulun akvakauppatarjontaa. Zeppeliinin akvakaupassa ( en vaan muista nimeä ) saimme erittäin asiantuntevaa palvelua. Myyjä esimerkiksi kyseli tarkkaan, minkä kokoisia altaita on ja mitä kaloja niissä on ennestään. Eikä halunnut myydä meille sellaista kalaa, joka ei niihin olisi sopinut. Tiesimme kyllä itsekin, ettei mitään liehuevää voi noihin altaisiin ostaa.
Tuossa liikkeessä aiomme asioida myöhemminkin.
Akvaariosoppi oli tosi järkytys. Altaissa kuolleita kaloja, suodattimissa kuolleiden kalojen palasia. Ymmärrän toki, että kaloja kuolee, mutta kun ei viitsitä ( keretä ? ) siivoamaan niitä altaista pois, vaan annetaan olla niin kauan , että hajoavat. Sitä en ymmärrä. Ei paljon tehnyt mieli sieltä ostaa mitään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”