Imumonnin elinikä ja siirto

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Virpi
Starting Member
Starting Member

Imumonnin elinikä ja siirto

Viesti Kirjoittaja Virpi »

Otsikko ei ihan kuvaa ongelmaa, mutta tässäpä koko ongelman ydin:

Muutimme pari vuotta sitten ulkomaille ja jätin altaani kaloineen kaverille "hoitoon". Nyt takaisin palattuamme sain viestin, että kaveri haluaa akvasta eroon. Asun 200 kilsan päässä, joten akvan siirto kaloineen taitaa olla liikaa, eikä mulla sille tilaa olisikaan. Akvassa on noin 6 vuotta mulla ollut imumonni/partamonni, joka on ollu mulla alusta asti ja on jotenkin hirmu rakas. Sen haluaisin säästää ja tuoda kotiin turvaan. Mutta kannattaako? Siirto kestäisi noin 3 tuntia.. Paikkaa sille vielä ei ole, mutta aattelin hankkia pienen jotain 60-80 litrasen altaan, jos monnin siirto onnistuu..

Kaiken lisäksi sillä on kuulemma silmät tulleet harmahtaviksi? Jokin sairaus vai..mä en ole itse akvaani nähnyt takaisin muuton jälkeen mutta tiedän että se on ollut vähän heitteillä, eli muita kaloja sieltä tuskin kannattaa pelastaa vieraisiin akvoihin tautiriskin takia :?

Mitään järkeä ees ajatella monnin pelastamista???
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

Kyllä partis kolmen tunnin siirron kestää ihan hyvin, ei pitäisi tulla ongelmaa. Ulkomailta tuotettaessa ne kalat ovat useita vuorokausiakin reissussa.

Partikselle yleensä suositellaan väh. 100 litran akvaariota, mutta koosta ja sukupuolesta riippuen voisi mun mielestäni majoittua 80-litraiseenkin. Pohjan pinta-ala tietysti ratkaisee.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Miksi et huoli koko entistä allastasi takaisin? Ihan tavallisena muuttonahan tuo menee, eikä 3h ole yhtään paha. On niitä altaita muutettu suomen halkikin, ei tosin omiani.

Ei muuta kuin katsomaan altaalle paikka valmiiksi ja hakemaan sitä. Kasvit sankoon ja kansi kiinni, kalat sankoo/kalapusseihin ja katsotaan ettei lämpötila laske liiaksi matkalla, eli vaikkapa kylmälaukkuun. Suodatin märkänä muovipussiin, ei saa kuivua eikä kylmetä. Vedet pois altaasta. Hiekat sankoon tai pariin. Kivet ja kannot vaikka muovipussiin. Ja eikun autoon ja kotia köröttelemään.

Kotona allas paikoilleen, tarkista että on ehjä sekä suorassa. Hiekat sellaisenaan tai jos ovat oikein likaisia niin oieni huuhtelu, myös pohjalannoite voisi olla paikoillaan, eli se hiekan alle. Kivet ja juurakot altaaseen, sekä puolilleen vettä n. 25 asteista ellei kalat muuta vaadi. Kasvien istutus ja altaan täyttö. Pesemätön suodatin ja muut tekniset laitteet päälle ja tarkistamaan jotta toimivat. Vedenparannusainetta sekä mahdolliset muut kemikaalit. Ja eikun kaloja kotiuttamaan.

Helppoa, kun sen on tehnyt 6 kertaa muutamassa vuodessa :mrgreen:
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kyllä mielläkin muutto kesti parisen tuntia, vaikka vaan 25km oli välimatkaa. Meni siinä kasveja asetellessa hyvä tovi, kun piti saada kaikki tip top 8-)

Ja tosiaan, kuinka moni pääsee eläinkaupastakaan uusien kalojen kanssa alle puolen tunnin kotiin? Meillä menee ainakin tunnista kahteen vähintäänkin. Ja se ulkomailta tuontikin kestää aikamoisia aikoja. Kun pakkaa kalat hyvin,nin ei ole hätäpäivää. Tuollasessa omien kalojen "sisäisessä muutossa" on vielä helppo, kun voi käyttää saaveja ja ämpäreitä(kansi päälle), nin kalat on helppo pakata, saa paljon vettä, kenties kasvejakin suojaksi saaviin.
*laa la laa*
Virpi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Virpi »

Oon muuttanut tuon altaan kanssa 4 kertaa kaupungin sisällä..eli altaan siirto on kyllä tuttua touhua ;) Kalat on vaan niin huonossa jamassa..niitä on kuollut tasaiseen tahtiin, sillä allas on todellakin ollut retuperällä :(

Mulla ei ole mitään toivoakaan saada allasta mahtumaan tähän asuntoon. Ymmärtäisistte jos näkisitte, ei yhtään tyhjää seinätilaa. Mulla on suunnitelmissa myydä akva tyhjänä..hammasta purren, koska tilanne on mikä on..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”