Minulle tulee (allas löytyy jo) 125 litrainen kuutio (kaikki tekniikka yhteen altaaseen) ja ajattelin lähteä liikkeelle tuolla balling-zydeemillä.
Mutta..
Selittäiskö joku fiksumpi, että mikä prosessi syntyy kun kun altaaseen lisätään NaHCO3 (Natriumkarbonaatti?) ja CaCl2 (Kalsiumkloridi?)? Vai liittyykö nää sittenkään altaan puhtaana pysymiseen..?

Paljonko kyseisiä aineita kuluu ja kuinka paljon kustantaa kyseisten aineden hankkiminen (ka. €/kk)?? Ilmeisesti sitä löytyy jauheena, jota sekoitetaan RO/DI-veteen, jolloin pitää lisätä myös tasapainotussuolaa(vedenvaihtojen yhteydessä?).
Jos käyttää Bio Calsium Liquidia niin tarvitseeko silloin tehdä muuta kuin vedenvaihdot normaalin(?) suolan kanssa?
Ja kumpi on halvempi tapa? Joku semmonen vois kertoo, jolla on kokemusta.. osaan kyllä itekkin laskea ilmoitetuista arvoista mutta todellisuus on aina teoriaa ihmeellisempää!
Mikä prosessi hoitaa tuon suuremman jätteen poistamisen kun systeemissä ei ole vaahdotinta (kun ilmeisestikkään dosaatiopumpulla syötettävillä mössöillä ei ollutkaan puhdistuksen kanssa mitään tekemistä:roll: )? Aktiivihiili + Seachem denitrate (kakanmurskaaja?) + joku fosfaatinpoistaja(?) KÖ??? Riittääkö? Onko hyvä? Toimiiko?
Miten hyvin tällainen kokonaisuus pysyy tasapainossa?
Miten vaikuttaa valaistus? Jos käyttää ballingia niin voiko silloin käyttää HQI-valaisinta? Mikä on T5:n etu (jos sitä on)? Olen huomannut, että monet ballingistit käyttävät T5:sia..
Tarvitsenko näiden lisäksi jotain muuta, että saan homman kypsymään:
-Akvaario
-RO/DI-vedenpuhdistushässäkkä
-Suolaa
-Kiertovesipumppu(ja)
-Valaisin
-Dosaatiopumppu + kanisterit (NaHCO3 ja CaCl2 tai Bio Calsium Liquid)
-Aktiivihiili + Seachem denitrate + joku fosfaatinpoistaja(?)
-Elävä kivi + hiekat
-Testit
-Ja sitten kun joskus oon rikas niin isompi allas ja IKS aquastar kaikennäkösillä vempaimilla!!

Kai se tästä aukenee..?

PS. ..ja kertokaa ihmeessä ballingin harrastajat, että miten teillä homma menee. Onko ja millaisia ongelmia jos on... vai meneekö kaikki hyvin kun teistä ei kuulu mitään! Täällä keskustellaan enemmän muista harrastuksen muodoista... (kaikki on vaan ostamassa vaahdottimia ja kalkkireaktoreita!)!!
Kiitos ja hei!