Kääpiöpallokaloille akvaario

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minsku
Starting Member
Starting Member

Kääpiöpallokaloille akvaario

Viesti Kirjoittaja minsku »

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut hankkivani kyseisiä palloja. Minulla on kaksi pientä allasta tyhjänä joten tarkoitus olisi perustaa akvaario vain palloille, ehkä muutamalla pohjaeläjällä.Ongelmani onkin nyt enää että kumpaan kannattaisi tuleva pallola perustaa. Toinen on mitoiltaan 60x30x35 ja toinen matala 100x40x27(korkeus). Olen ajatellut että tuo isompi olisi parempi, mutta onko palloille haitaksi jos allas on noin matala?
Muitakin ohjeita vastaanotetaan! Mitä kaikkea syötätte pikku-palloillenne?
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Hyvin paljon riippuu siitä mitä palloja ajattelit altaaseesi hankkia, mutta jos ihan noita kääpiöversioita niin varmasti kumpivain käy. Mutta sitten jo isommille (punapyrstö tai kimalais) varmasti käy ahtaaksi tuo pienempi. Ja noita isompia palloja ei varmaan montaa kannata tuohon isompaankaan laittaa.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kääpiöpallot eivät varsinaisesta tarvitse korkeutta mihinkään, muodostavat reviirirajoja pohjan muken joten pidempi allas on parempi. Itselläni 9 kääpiöpallukkaa, 3 hara haraa, 1 partamonni ja 4 makkarakalaa 127l, 100cm pitkässä purkissa. Korkeutta tuossakaan ei kamalasti ole. Tuohon 100x40 pohjaiseen altaaseen voit mielestäni ottaa mitä vain 10-30 pallukan väliltä ;). Meilla pikkuiset syövät pakastesurvaria ja -artemiaa, kuivattua JBL:n survaria, xs-kokoisia sirkkoja ja pakastekatkarapua. Aluksi ei pitkään aikaa kelvannut mikään muu kun pakastesurvari, ajan kanssa niitä voi toteutella kaikeen. Myöskin Junglen Pepso food -kuurin aikana sain ainakin osan syömään lääkeruokaa. Seuraavaksi meillä tulee kokeiluun Seran Krill.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Adrianna kirjoitti: xs-kokoisia sirkkoja
Syötätkö sirkkoja ihan elävinä niille?

Mulla kasvaa parhaillaan jamaikalaisia kenttäsirkkoja, ihan huviksni kasvatan, enkä tullut eds ajatelleeksi että ne voisi maistua myös kaloille :D

Mulla kääpiöpallot syö myös pakastesimpukkaa, josta voi sulatettuna ottaa pientä mössöä irti. Isoja paloja ne ei tietenkään saa syötyä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Elävinä juu, jalasta kiinni pinseteillä ja pinnan alle. XS-S kokoiset saadaan silputtua nopsasti "veitsihammasrykmentin" toimesta, isompia en ole kokeillut. Olettaisin että tuolla egolla XL:tkin yritettäisiin syödä :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
lounastus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lounastus »

Mistä hommaatte palloillenne kotiloita? tai miten kasvatatte, missä ja mitä?.... oon niitä aatellu hankkivani kun kuullostaa niin veikeiltä... [;)]
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä pallot on saaneet ihan nuita kierteisiä, joita mulla on joka altaassa hiekkapohjaa möyhentämässä. Nyt ihan juurikin "perin" Adriannan omppukotilofarmin, eli vastakuoriutuneita omppoja olen kanssa antanut.

Kaikille kääpiöpalloilijoille joilta löytyy myös omppukotiloja; hyvän lomaruoka-automaatin kääppiksille saa, kun siirtä omppujen munaryppäitä pallolan laseihin kiinni, jolloin omput kuoriututuvat suoraan lounaspöytään... :twisted:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”