Hienot, hyvät ja edulliset valot kattoon?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sazza
Junior Member
Junior Member

Hienot, hyvät ja edulliset valot kattoon?

Viesti Kirjoittaja Sazza »

Moi vaan!

Tiedän,että valoista on paljon keskustelua, mutta jos joku valokonkari vois antaa suht suoria ohjeita ja vinkkejä?

Halutaan kattoon spotit? Tai sen kaltaiset.

Allas on 250litraa, 100cm pitkä ja 50cm korkea ja saman syvä. Kasveja on reilusti, ja haluankin siirtyä nyt sellaiseen eloon, että kansilasit hittoon ja valot kattoon - eli kasvit saavat aivan vapaasti rönsytä altaan yläpuolelle :mrgreen: . Tai siitä haaveilen. Meillä on paljon monnisia ja muutama pieni kirjoahven, joten eikös näille ole ihan turvallistakin olla avoimessa akvassa, kun en ole huomannut että ne hyppisivät.

Mistä ja millaiset valot? Edulliset. Ja millaiset lamput niissä pitää olla? Nykyisin toinen putki on kasvivalo ja toinen ns. vesivalo.

Olisin kiitollinen, jos joku voisi neuvoa.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Itse laitoin omaan 240 litraiseen ( pit. 120cm, syvyys 45cm) 3 Osramin Floraset - merkkistä elohopepurkauslamppua. Sain Huuto-netistä suht edullisesti, polttimoineen ja postikuluineen alle 100e. Kasvit ovat tykänneet kyllä hyvää ja altaan hoitaminen on helpottunut huomattavasti kun ei tarvi enää raskaiden loisteputkivalaisinten kanssa pelleillä. Noihin lamppuihin käyvät ilmeisesti vain tietynlaiset polttimot, Osram HQL deLuxe 80w, MUTTA eivät normaalin ovaalin mallisina, vaan sellaisina spottimallisina, joissa on yläosassa heijastimet. Jotkut tykkää että noiden valo on liian keltaista ja värintoistokyky huono, mutta itselleni kyllä kelpaavat.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Sazza
Junior Member
Junior Member

Kiitos Fisuli!
Selkeä vastaus :mrgreen:

Onko muilla esittää vastaavia ehdotuksia, tai onko muilla valmistajilla olemassa samantapaisia lamppuja? Löysin noista Osramin lampuista kuviakin ja ne on just sellaiset, mitä ollaan ajateltu!

Mitäköhän nuo maksaa uutena?

-----------------

Hei vielä.

Löysin sellaisen verkkokaupan, jossa myydään ainakin tavallisia kotivaloja. Sieltä riippuvalaisimista löytyi sellainen kuin

ANTON: valoteho:100W E27
Valaisinosa alumiinia, kirkas johto, harmaa kattokuppi. Koukkukiinnitykseen. Hinta 38,60e. Voiko tälläiseen laittaa esimerkiksi noita Osramin HQL 80W-lamppuja? Ulkonäkö miellyttää ja teho riittää, mitä nyt noista ymmärrän!

Verkkokauppa siis LAMPPUKAUPPA.fi
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Yksi 70W monimetalli lamppu tuottaa keskimäärin saman verran valoa, kuin 125W elohopealamppu, eli sähköä säästyy aikalailla. :)
Mutta jos haluaa kaksi lamppua esim. tasaisemman valaistuksen takia, niin sitten nuo 80W elohopeat voisivat olla ihan hyvä vaihtoehto.

Yksi vaihtoehto olisi vielä energiansäästölamput, laittaa vaan tarpeeksi tehokkaita esim. 23-30W vaikka 4kpl. Riittää kyllä kasvienkin kasvatukseen ihan hyvin.
Sazza
Junior Member
Junior Member

Kiitos vaan lisäinfosta. Olen joskus yrittänyt päästä jyvälle noista monimetalleista, mutta eurojen kohdalla sanoo ymmärrys yli :roll: Jos olisi varaa laittaa noihin paljon valoon, tekisin jotain muita hankintoja akvaani. Haaveilen, että valoremppani maksaa max 100 eskoa. Mutta onkohan se haave vain?

Lisää mielipiteitä ja ehdotuksia?
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Itekin haaveilen hienommista ja paremmista valaisimista ainakin isoimpaan altaaseen -hinnan kohdalla sitten meikäläiselläkin sanoo *tilt* :?
Miehelle en uskalla ehdottaakaan... :P

Ois kiva nähä ihan kuvia mitä virityksiä ihmisillä roikkuu akvojensa päällä!

Minkähänlaiset viritykset sais noista energiasäästölampuista jos 3kin valaisinta laittais roikkuun katosta...
Se johtojen kans sählääminen arveluttaa että miten saa hienosti laitettua.

Edullisinta mulle ois tietty ostaa toinen altaan pituinen valaisin vanhan rinnalle ja ripustaa sekin kattoon.
-uusio-harrastaja-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Wanha ja suttunen kuva oman 317l altaan 150W monimetallin "neitsytkäytöstä" :mrgreen: :
Kuva

Nyt jos laittaisin uudestaan niin tuohon 130cm pitään altaaseen voisi laittaa vaikka 2x70W vierekkäin, tulin tasasemmin toi valo eikä olis allas noin hämärä reunoilta. Toisaalta, saahan sitä monnipitoinen allas ollakkin 8-) .

127l, 100cm pallolaan tulee 2x80W elohopeat kunhan saan haalittua niitä kaksin kappalein kasaan. Kill:n myynti-ilmossa oli komia kuva jostakin bongattuna. (löytyhän se kuva kun kuuklasi)
Kuva

Taitaapa olla vielä erään aquawebbiläisen allas :mrgreen: .

Jos noita itse valaisimia vertaa niin onhan tuo monimetalli ruma kuin *kele kun noihin Osrameihin vertaa...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Nuo on siistin näköset lamput tuossa 4vierekkäin. Mitenhän siinä on johtojen kans sämplätty, ei kuvasta paljastu.

Miten nuo monimetallit -häikäseekö ne kovasti silmään?
loisteputket on siitä veemäiset että ku ne nostaa ylös nii päiväunet on otettava muualla ku siinä altaan viereisellä sohvalla; ukko jaksaa marmattaa siitä asiasta! :mrgreen:
-uusio-harrastaja-
murme_monni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murme_monni »

Tänne ehkä tulossa n. 90 litrainen kuutioallas ja loisteputkia en siihen halua, vaan jotain akvaarion yläpuolelle ripustettavaa tekisi mieli.
Millainen valaisin tuohon olisi sopiva? Tietenkin edullinen ja tehokas. [;)]
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mulla on sellainen mielikuva, että halvimman roikkuvan version saa, jos jaksaa itse näskätä loisteputkista jonkunlaisen systeemin.
Versioita olen nähnyt monenlaisia, lähinnä kuvista. Ovat olleet nättejä.
Itselläni eivät kyvyt riitä moisen tekemiseen.

Seuraavaksi edullisin olisi HQL lamput.
Itse tilasin Saksasta, aquaristikshopista. En suosittele tilaamaan sieltä.
Aquaristic.netissä myydään myöskin roikkuvia elohopeoita. Samanlaiset kuin omani maksavat siellä vähän reilu 73€.
Ensin vaikuttivat aivan liian keltaisilta, mutta kun vaihdoin allasta, niin kas kummaa, keltaisuus ei olekaan häiritsevää.

Monimetallit ovat sitten ne kalleimmat, jotka ovat ostoslistallani sitten joskus.... [;)]

Nämä siis mielikuviani, korjatkaa, jos ovat ihan mettässä. :D
murme_monni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murme_monni »

En kyllä mitään takuulla osaa värkätä, niin että kaipa ne pitäisi jostain ostaa. :)

Käytettynä varmasti saisi ainakin suhteellisen halpana vaikka noita elohopealamppuja, sellaisen varmasti ostaisin jos jollakulla vain sattuisi myynnissä olemaan. (vink vink [;)] )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”