Voiko pallokotilo syödä ahventen mädin?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Onia
Member
Member

Voiko pallokotilo syödä ahventen mädin?

Viesti Kirjoittaja Onia »

Eli siinä se kysymys jo tulikin...

Minulla on akvaariossani mm. avainkirjoahvenpariskunta ja kaksi pariskuntaa perhoskirjoahvenia.

Olen ajatellut hankkia pallokotilon, mutta olisiko se uhka ahventen kuduille? Mietin vaan, että kotilohan voisi kuorensa suojassa liu`uskella aivan rauhassa kudun päälle ja pistää sen poskeensa.

Entä kuinka tehokkaita levänsyöjiä pallokotilot ovat? Pystyisikö pari pallokotiloa huolehtimaan 63 litraisen akvaarion levistä, ilman muiden levänsyöjien apua?

Kiitos paljon vastauksista!
T: Aino
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Luulisin että kyllä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Pallokotiloilla on hirmuinen ruokahalu, joten kyllä mäti tekee kauppansa samoinkuin muiden kotiloiden munatkin. Ne syövät myös limaskaa ja suodattavat pintavettä. Mitä lämpimämpi vesi ja mitä enemmän ruokaa, sitä nopeammin ne kasvavat ja vähemmän aikaa elävät. Huonommissa oloissa elinikä voi tuplaantua.

Yksi pallokotilo riittää vaikka 100-litraiseen ja jos niitä on enemmän voi seurauksena olla väestöräjähdys, ellei lähes viikoittain tarkista kansilaseja ja poista munaryppäitä. Eräs keino on myös valita altaaseen vain naaraat tai koiraat. Tein itse niin hyvällä menestyksellä, mutta se vaati aikaa ja tarkkailua, koska koiraan ja naaraan erottaa maallikko vain siitä että koiras on päälimmäinen.

Ainakin pohjan pinnan ne pitävät puhtaana, mutta eivät yleensä kaivele hiekkaa, kuten esim. monniset. Olen kyllä joskus nähnyt pallokotilon tekemässään pienessä hiekkakuopassa, mutta vähän mysteerioksi jäi miten se sen oikein teki. (Epäilen sopivaa vedenvirtausta, joka aiheutti kuopan kotilon ympärille hienolla hiekkapohjalla.) Uskoisin kuitenkin, että pallokotilolla voi korvata partamonnin, jos vain kotiloista pitää.

Kotilo on kuitenkin aika arka. Jos ahvenet sitä vähän tönivät, voivat ne estää mätinsä syönnin, mutta voi olla etteivät ne ymmärrä hitaasti liikkuvaa kotiloa vaaralliseksi. En keksi juuri muuta suojaa mädille kuin, että siirrät sen niin kapeaan koloon, ettei kotilo mahdu. Tai tietenkin kelluvaan, kokonaan katettuun poikasaltaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”