Valkoisia kaloja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Valkoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja frank »

Kauhuaamu [}:)]

Jägerin lämmitin hajonnut ja 140 litrasessa veden lämpö 45c! [}:)]

Eli kypsiä kaloja [}:)]

Nyt on siis kalakeitto :mrgreen:

Ostin lämppärin Aquaristikshopista keväällä.

Nyt alkaakin saksanharjoittelu reklamaatiokirjoituksella. [}:)]

Ei kukaan ole tänään tarjoamassa kalapäivällistä? :mrgreen:
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Voihan, mukavia aamuja tuollaiset :x . Onneksi on niin lämmin kämppä, etten tarvitse edes talvella lämmittimiä vaan altaiden lämpö pysyy sopivana. Kesällä saakin sitten viilennellä ja tosissaan..
-Ansku
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

:(

Onneksi täälläkään ei tarvita lämmittimiä...
-uusio-harrastaja-
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

:| Aika kurjaa. Mulla on kerran ollut lämmitin käytössä. Tuli kai sen altaan mukana jossa silloin oli.
Taistelukaloja yritin kudettaa. Lämmitin oli mennyt päivällä rikki ja taistoakka siellä herkutteli hehkutetra-illallista kun tulin töistä.

Meillä kans sisällä niin lämmintä, ettei tarvi altaissa lämmittimiä.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulla mossahti kans lämppäri keväällä, onneks huomasin sen siinä vaiheessa, kun vesi oli + 30 C, tuurilla säästyin vahingolta olin näet juur menossa nukkumaan. Aamulla olis kans ollut soppaa..
Mistä näistä tietää..
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Voi kurjuus. Toivottavasti ei mennyt mitään hirveän kalliita ja harvinaisia kaloja. Miten kasvit kesti lämpöhalvauksen? Täällä ei kesällä tarvita lämppäriä, mutta talvella on pakko käyttää. Tuo keittäminen on kai se pahin skenaario altaan hajoamisen jälkeen.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Harmillinen juttu :frown:

Kuitenkin täytyy omasta kokemuksesta mainita, että itse ostan altaisiini niin pienet lämmittimet, että ne juuri jaksavat pitää sen tietyn lämpötilan eivätkä juurikaan yli. Näin lämmittimien hajotessa ei pääse tapahtumaan mitään katastrofia. Ainakin arvokalojen kohdalla tekisin näin.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Mulla meni tuossa about kuukausi sitten ~19kpl seepraplekojen poikasta kun lämmitin hajosi... 1 sissi jäi henkiin.

No onneksi huomasi tuon hajoamisen ennen kuin yhtään aikuista kuoli.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

Hara kirjoitti:Mulla meni tuossa about kuukausi sitten ~19kpl seepraplekojen poikasta kun lämmitin hajosi
...sattuu... 8O

Mulla ei onneksi ole ikuna lämmitin kosahtanut, mutta kyllä teki helteillä tiukkaa kun lt kohosi yllättäen 32 C. Kaikki kalat selvisivät hengissä vaikka tukalalta se näytti.
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

Täällä meni keväällä pikkualtaasta lämmitin. Altaassa sukarapuja ja hehkurasboroita. Onneksi huomasin kuolleen kirsikkasukaravun ja tajusin alkaa etsiä syytä. Altaassa oli lämmintä lähemmäs 30 astetta ja lämmitin vaan paahtoi... Onneksi ei tullut kalasoppaa. Lämmitin meni takuuseen, sukarapu ei.

Mulla myös on pienet lämmittimet, jos tarvetta niin ennemmin kaksi pientä kuin yksi iso. Todennäköisyys kummankin hajoamiseen samaan aikaan taitaa olla aika olematon. Iso raha tuo 440 €, toivottavasti saat edes jotain korvauksia :(
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Ei järki :cry:

Minä kauhulla jo odotankin milloin minulle osuu kohdalle tuo lämppärin hajoaminen. Nyt kesällä se ei ole ollutkaan kuin harvakseltaan päällä, koska kämpässä on muutenkin mukava kiekkolämpötila eli sellaiset 28 astetta.
Ex-kiekkoilija...
rosalinda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 11:39, 30.07.2004
Paikkakunta: Lapinlahti (Ylä-Savo)

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

Minulla hajosi kanssa lämmitin noin 15 vuotta sitten. Kaikki kalat tummaleväplekoa vaille kuoli. Meinas itku tulla kun ammensin valkoisia kaloja pinnalta roskiin :cry:
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Samanlaisia kokemuksia täällä. :?

Halpislämmitin keitti 300-litraisen. Satuin kävelemään altaan ohi ja huomasin palettikalakoiraan uivan selällään. Mitäh? 8O
Palettikalapari ja keisaritetrat kuolivat kaikki, mutta muut kalat selvisivät ja elävät edelleen. Mukaanlukien viileän veden asukkaat, loistobarbit ja paratiisikalan.

Kuten arvata saattaa, kyseisen altaan lämmitin on nykyään hieman laadukkaampaa merkkiä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Ohhoh. Aika paljon tuntuu noita lämppäreitä hajoavan. Minkäs merkkisiä nämä on olleet? Ettei vaan olis kysymys jostakin tyyppiviasta.
*laa la laa*
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tässä taannoin oli tarve viritellä altaaseen lämmitin. Kaapista löytyi kolme jägeriä, joista yhdessäkään ei toiminut termostaatti. Eli ainakaan niitä en enää hanki,
/jari
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minullakin poksahti lämmitin viime syksynä. Vehje ei keittänyt kaloja, vaan ihan tosissaan räjähti. Olin juuri karsimassa kasveja pytystä, käsi noin 15cm lämmittimestä, kun vehje yhtäkkiä sanoi poks. Lasinpalat levis pitkin allasta, itse sain sähköiskun ja pienen haavan. Kaloissa ei näkynyt heti mitään vikaa, mutta parin tunnin kuluttua yksi keltakääpiöahvenista löytyi kuolleena. Koska kalassa ei aiemmin ollut ollut mitään vikaa, veikkaan kuolinsyyksi sähköiskua. Lämmitin oli merkiltään Visitherm - ensimmäinen ja viimeinen ko. merkkinen vehje minun taloudessani. Ikää lämmittimellä oli n. 13kk. [}:)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Resun se keitti täällä. :? Ja joskus vuosia sitten toinenkin ikivanha lämmitin, jonka merkin kertova tarra on ajat sitten irronnut. Sillä kertaa "onneksi" karanteenialtaassa, jossa ei ollut kuin selkäuimari, pari platya ja korumonninen. Viimeksi mainittu kuoli.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
tindis81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 22:40, 08.08.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tindis81 »

No huh huh :?
Kaikkea sitä voi sattuakin. Ja minä kun olen aina luottanut Jägerin lämmittimiin...Ei muista oikeastaan kokemusta olekaan. Tosin nyt kesällä ei lämmitintä ole tarvinnutkaan, on sen verran "ihanat" helteet olleet...
rosalinda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 11:39, 30.07.2004
Paikkakunta: Lapinlahti (Ylä-Savo)

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

Mulla lämppäri oli Jägerin, jossa olisi vielä ollut takuutakin jäljellä. En vaan löytänyt sitä hiivatin lappua :twisted:
En käyttänyt lämmittimiä sen jälkeen. Kiekkojen takia vasta 2 vuotta on olleet uudelleen käytössä.
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Aquaristik.shop

Viesti Kirjoittaja frank »

Haa Saksa rules!

Vastasivatten reklamaatiooni kohteliaasti. Odotan vaimoni kotiin tuloa , niin saan kunnollisen suomennoksen, kun Saksantaitoni on puutteellinen. Hyvittävät ainakin lämmittimen ja osan kaloista! :D
Mikäli tajusin tekstiä, niin pitää selvittää kalojen tämänhetkinen hinta.
Lasin ne suurinpiirtein vahingon satuttua, summa oli n 440 €. Mielenkiinnolla odotan heidän hyvitysmääräänsä. Tuskin rahaa, mutta mahdollisesti lahjakortti heidän liikkeeseensä. Kannattaa valittaa :mrgreen:
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

MKM kirjoitti:Minullakin poksahti lämmitin viime syksynä. Vehje ei keittänyt kaloja, vaan ihan tosissaan räjähti. Olin juuri karsimassa kasveja pytystä, käsi noin 15cm lämmittimestä, kun vehje yhtäkkiä sanoi poks. Lasinpalat levis pitkin allasta, itse sain sähköiskun ja pienen haavan. Kaloissa ei näkynyt heti mitään vikaa, mutta parin tunnin kuluttua yksi keltakääpiöahvenista löytyi kuolleena. Koska kalassa ei aiemmin ollut ollut mitään vikaa, veikkaan kuolinsyyksi sähköiskua. Lämmitin oli merkiltään Visitherm - ensimmäinen ja viimeinen ko. merkkinen vehje minun taloudessani. Ikää lämmittimellä oli n. 13kk. [}:)]
Onkos kellään muulla jotain pahaa sanottavaa Visithermin lämmittimistä? Mulla on Visithermin 25 W lämmitin ja se on mun mielestä paras lämmitin mikä mulla on käytössä ollut. Toinen Seran lämppärini ei näköjään 30 asteeseenkaan säädettynä lämmitä veden kuin joku 25,5 asteiseksi, tehoa on siis riittävästi, 50 W 40-litraiseen akvaarioon. Hydorit taas toimii miten sattuu, joten mieluusti hankkisin toisen Visithermin, mut eipä niitä näytä oikein saavan mistään Suomessa. Lisäksi Visithermien ulkonäkö näyttää hieman muuttuneen.
Akvarismia 1992-2014
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:32, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Valkoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Valkoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja narm »

Joskus posahtanu Sera ja sen jälkeen pysyny aika tarkkaan Jägereissä,jotka toimineet vallan mainiosti.
Vesiliskot
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:14, 15.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Valkoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja Vesiliskot »

Mulla kanssa hajos Jäger tossa syksyllä. Olin kerran aikasemminkin ehtinyt ihmetellä päivän aikana että miten toi on koko ajan päällä, kun valo palaa, mutta olin just lähössä jonnekin niin en ehtinyt tarkistaa lämpötilaa. (Joo, ihan kuin ei ois sen vertaa aikaa liiennyt..) No, illallahan mä sen tajusin että, hitto, lämppärin termostaatti on rikki. Onneksi ei ollut "kuin" 34 astetta, eikä yhtäkään kalaa ollut ihme kyllä kuollut. Enkä saanut edes takuuta siitä, kun ei ollut sitä kuittia enää puolivuotta oston jälkeen. :roll:

Onkohan noissa Jägereissä yleisestikin vikoja, vai onko ne vaan yleisimpiä lämmittimiä, että niitä hajoais sitten enemmän. Kuitenkin jägerin sekä seran lämmittimet käytössä edelleen, sera jo varmaan neljättä vuotta.
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 13:32, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo
Viesti:

Re: Valkoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

jeps, mä lopetin (väliaikaisesti ) akvaario harrastuksen ca 2002, ja silloin vein kaikki isot pusut yms äitini purkkiin,
pari vuotta siellä, ja sitten lämmitin tekin rassu nassuista kalasoppaa .. yhyyyy...

vihreä jäägeri tais olla syypää juu !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”