Vedenvaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja sihteeri »

Minulla on 240 -litrainen akvaario suht runsaalla kalastolla (parvikalaa) ja kasveja on paljon.
Akvaario minulla on ollut vasta 1,5 vuotta, mutta kaikki on sujunut hyvin, kalat viihtyneet ja kasvaneet, ei ongelmia veden kanssa jne.

Olen tähän asti vaihtanut vettä kerran viikossa puolet koko määrästä.
Nyt kuitenkin edessä on aivan uudenlainen ongelma, sillä vetemme tulee omasta kaivosta, joka alkaa olla typötyhjä kuivuuden ansiosta.

Eli kysymys kuuluukin: miten pitkäksi vedenvaihtovälin voi turvallisesti venyttää (pian voi olla kyseessä kantoveden tuominen muualta akvaarioon) ja paljonko vettä on silloin minimissään vaihdettava?

Jos vedenvaihdon "pakollisuutta" testataan vesitestein, mitkä arvot kertovat siitä, että vedenvaihto on tarpeen?

Olen ruokkinut kaloja nyt mahdollisimman vähän.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vähällä ruokinnalla tosiaan vesi huononee hitaammin ja hyvin voivat ja hyvin kasvavat kasvit auttavat osittain. (Tosin vanhat lehdet taas hajoavat veteen eikä mitään silloin poistu.)

Useinkin kalat tottuvat hyvin veteen joka vähitellen vanhenee ja ongelmaa tuleekin yleisimmin sitten liian runsaassa vedenvaihdossa tämän jälkeen, koska vesi muuttuu liian äkisti.

Voisit varmaan vähentää vedenvaihtoja johonkin 1/4 tilavuudesta viikossa aluksi ja tarkkailla miten kalat reagoivat. Nitraatin määrästä voi miettiä jonkin verran riittävää vedenvaihtoa. Sehän on suurimmillaan aina ennen vedenvaihtoa. Hanki mielellään ainakin pH ja nitraattitestit - tippatestejä ehdottaisin ja ainakin nitraatin osalta Tetraa.

Katsoppa uusimmat keskustelut Tetran Easy Balancesta. Ehkä sitä ainetta voisit harkita hankittavaksi, vaikken siitä juuri mitään muuta tiedä kuin mitä satuin lukemaan. Katso noista vesitesteistäkin haulla, ettei tulisi niin helposti vikaostosta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Nitraattia kannattaa seurata. Jos se alkaa kohota, niin tuollaista noin 50 mg/l voisi pitää ylärajana. Kannattanee vaihtaa edelleen viikottain, mutta vaihdettavaa veden määrää voi pienentää. Mittarina siis tuo nitraatti alle 50 mg/l.

Nitraatti indikaattoria perustuu siihen ettei tuo pitoisuus sinänsä ole vielä haitallista, mutta monien haitallisten yhdisteiden pitoisuudet nousevat vastaavasti. Vedenvaihdoissa taas ne vastaavasti alenevat. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

tuo puolet määrästä kerran viikossa kuulostaa kyllä aika paljolta... Itse olen saanut ohjeeksi 2/3 parin viikon välein, jopa 1/4. Eli luulisin et voisit vaihtaa vähemmän, pienemmän määrän kerralla ja harvemmin
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

^^ Nuo suositukset ovat ikäänkuin "nyrkkisääntöjä", mutta jokaisen on hyvä löytää omaan akvaansa sopiva vaihtorytmi. Kalaston runsaus/väljyys ja kasvillisuuden määrä vaikuttavat. Ja jarvijn viesti kertoo loput.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
111na
Elite Member
Elite Member

Jos on akvaariossa asukkaita vilkkaalla tavalla ja ruokinta hyvää, ei 50% viikossa ole useinkaan mitenkään yliampuvaa. Silloin vesi ei muutu vaihdossa paljoakaan vaikka vaihtaisi enemmänkin. Puhdas vesi on puhdasta vettä eikä se kovin likaiseksi ehdi muuttua.

Minä vaihdan tiheimmin asuttuihin akvaarioihin yleensä noin 40% viikossa. Välillä lipsahtaa pitemmäksikin vaihtoväli, mutta se on eri juttu. Nitraatti on siinä 10mg/l paikkeilla, yleensä alle.

Riippuuhan se kalalajeistakin, kuinka puhdasta vettä ne vaativat.
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos neuvoista!
Kalastoa on tosiaan runsaanlaisesti, sillä vähentämisyritykset ovat tyssänneet kasveihin: en ole saanut poistettavaksi aikomiani kaloja haaviin kun aina joku kasvinlehti on tiellä. Joten siellä ovat.
Suurimpia (ei siis kovin suuria) ovat keltabarbit, joista isoimmat 5 -senttisiä. Lisäksi mustatetroja, neontetroja ja runsaasti erilaisia monnisia.

Vesitestejä olen tehnyt aina välillä, mutta lukemat tuntuvat pysyvän vakiona. Pitää nyt sitten testailla tuota nitraattia tiuhempaan.
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Soita paikalliseen palolaitokseen ja tilaa vettä kaivoon [;)] niin ne tekevät muuallaki! :mrgreen:
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Eivät tee enää nykyään. Palolaitos ei enää lain mukaan saa tuoda vettä samoilla säiliöillä, joilla kuljetetaan vettä pelastustehtäviin.

Mutta hyvältä näyttää akvassa, nitraatit ovat edelleen hyvin matalalla vaikka vedenvaihdosta on 10 päivää.
Eftu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eftu »

Paikallinen vesilaitos tuo vettä, mutta tietysti maksusta.
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Noup, kysytty on, keskustassa on paloposti josta voi hakea omiin astioihin. Lisäksi toimii yrittäjä, joka tuo vettä 2 kuution säiliöllä... :roll:
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Luultavasti kalasi eivät kovin syvästi järkyty, vaikka vaihtaisitkin vain 1/4 vedestä. Ruokintaa voisi myös vähentää, anna kaloille joka toinen päivä kerran päivässä sapuskaa.
On varmaan mahdottomuus sanoa kauanko kuivuutta kestää, jotenka parempi pistää kaikki "saastuttavat" aineet (ruoka esmes) mahdollisimman vähälle käytölle.
Kuvia
317L kalakippo.
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Olen myös aloitellut uudelleen harrastusta, ja oon kans miettiny tuota veden vaihtoa. En muista miten sillon 10 vuotta sitte toimin, mutta jos vettä saa vaihtaa viikottain, niin puhdistetaanko samalla pohjaa??
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Käytät kaivovettä? Niissä usein on rauta, happamuus ym ongelmana... Sun kalat ilmeisesti hyvin viihtyneet eli sinun kaivossa ok vesi :P
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

justiina8 kirjoitti:Olen myös aloitellut uudelleen harrastusta, ja oon kans miettiny tuota veden vaihtoa. En muista miten sillon 10 vuotta sitte toimin, mutta jos vettä saa vaihtaa viikottain, niin puhdistetaanko samalla pohjaa??
Pohjaa ei tarvitse puhdistaa viikottain vaikka vettä vaihtaakin. Jos laitat pohjalle hiekkapuhallushiekkaa, eli sitä hienoa jota useat nykyisin käyttää niin pohjaa ei tarvitse lapota ollenkaan. Pinnalle kertyneet roskat voi toki imaista silloin tällöin letkulla pois. Hiekkapuhallushiekasta on keskusteltu paljon, käytäthän hakua.
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nostanpa aihetta :)
Jep, meillä käytetään oman kaivon vettä ja ei ongelmia. Vesitestejä olen normaalisti tehnyt kuukauden parin välein, eikä koskaan mitään ongelmia.

Mutta tähän tämän hetken tilanteeseen. Tuolla yllä selitin miten olen aikaisemmin vaihtanut vettä.
Pohjavesitilanteemme on heikennyt edelleen ja nyt on tilanne, että akvaarioon on vaihdetty vettä viimeksi 2 viikkoa sitten, silloinkin vain noin 50 litraa. Suodattimet olen pessyt kahdesti viikossa.

Tällä viikolla (toivottavasti) meille vedetään kaupungin vesijohto, vettä ei sitä ennen todellakaan ole.
Ruokkinut olen kaloja joka päivä, mutta niukemmin kuin normaalisti.

Se mikä minua ihmetyttää, on ettei vesitestien tuloksissa ei ole tapahtunut mitään muutosta! Viimeisestä kunnon vedenvaihdosta on kuukausi, sitten kahden viikon aikana kahdesti vain noin 50 litran vaihto ja nyt kahteen viikkoon ei mitään.

Mikä veden pitää "kunnossa" ? Kaloja (pienehköjä parvikaloja ja monnisia) on vähän turhan paljon akvaarion kokoon nähden, kasveja on melko paljon.
Piuku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Miksi muuten peset suodattimet kaksi kertaa viikossa?
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Koska en ole vaihtanut vettä. Arvaa huviksesi, miten suodattimet likaantuvat?
minulla siis on 2 sisäsuodatinta, ulkosuodattimesta luovuin koska yksi koiristani rakasti letkujen pureskelua :roll:
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mitä kaloja ja minkä verran siellä akvaariossa tarkalleen on? Ehkäpä niitä sittenkin vaan on sen verran vähän, että eivät tuon enempää vettä kuormita...? Kalojen aineenvaihdunta voi käsittääkseni olla tosi hidastakin pienellä ruokinnalla (esim. tuollaisen viikon paaston ei pitäisi aikuisia kaloja hetkauttaa mitenkään).

Mun mielestä vettä kannattaa vaihtaa aina kerran viikossa (siis silloin, kun sitä ylipäätänsä on [;)] ), mutta määrän voi sitten säätää lähinnä noiden nitraattiarvojen avulla. Kasvien kannalta sitä saisi kai olla vähintään sellainen 5-10 mg / litra, mutta kalojen takia itse yritän pitää sen alle 20 mg / l. Mulla tämä onnistuu n. 30 % viikoittaisella vedenvaihdolla. Kaloina on 240 litraisessa 25 tetraa, 11 monnista, 2 partista, 3 noitamonnia, n. 5 ottoa ja tuhottomasti kierteisiä.
Be merrier with a terrier!
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Kirjoitit kuitenkin, että kasveja on melko paljon. Se varmasti vaikuttaa nitraattiarvoihin. Voi olla, että nitraattiarvot eivät nousisi vaikka olisit kuukauden vaihtamatta vettä. Kasvithan käyttävät nitraattia ravinteenaan. Jos et esim. ole lisännyt nestemäistä kasvilannoitetta, kasvit käyttävät akvaarioon muodostuvaa nitraattia. Meillä on lähes pakko käyttää nestemäisiä lannoitteita, koska nitraattipitoisuus pysyttelee lähellä nollaa, vaikka ei olisi reiluun viikkoon vaihtanut vettä. (Tosin meillä saattaa kyllä olla aika vähän kalaa akvaarion kokoon nähden)

Kaikki menee varmaan ihan hyvin, kunhan muistat vaihtaa vettä varovasti, sitten kun sitä tulee. Vaikka ensin 1/4 ja muutaman päivän päästä taas 1/4. Ja pikkuhiljaa sitten normalisoida vaihtoja.
111na
Elite Member
Elite Member

Piuku kirjoitti:Miksi muuten peset suodattimet kaksi kertaa viikossa?
Tämä liittyy ns, mekaaniseen suodattimeen. Näin saadaan suodattimeen kerääntynyttä vielä liukenematonta (ainakin osittain) ja vielä hajoamatonta ainesta pois akvaariosta. Joka päivä olisi tietysti tehokkainta. Lisäksi uuden aineksen imurointi usein pohjalta auttaa säästämään vedenvaihtotarvetta.
pikku-barbi kirjoitti:Jos et esim. ole lisännyt nestemäistä kasvilannoitetta, kasvit käyttävät akvaarioon muodostuvaa nitraattia.
Kasvit käyttävät yhtenä ns. pääravinteenaan typpeä, ammoniumina ja nitraattina. Akvaarion kasvilannoitteet eivät sisällä typpeä, vaan sitä tulee akvaarioon kalanruuasta.

Kasveihin sitoutunut typpi (N) on edelleen akvaariossa ja jos kasveja ei karsita, vaan niiden annetaan olla itsekseen vanhojen lehtien jäädessä veteen, silloin kasvit eivät vaikuta nitraatin määrään vedessä. Tietysti voimakas kasvun aika niin että akvaario täyttyy kasveista (tai levistä) sitoo typpeä. Myös bakteeriston kasvu ja kalojen kasvu sitoo typpeä. Vastavuoroisesti hajoaminen vapauttaa veteen typpeä.
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nop niin! vettä saatiin torstaina, jolloin vaihdoin neljänneksen vettä pesemättä suodattimia. Tänään pesin suodattimet ja vaihdoin jälleen neljänneksen vettä.
Vesilaitoksen vedestä mittaustulokset ovat likimain samat kuin oman kaivon vedestä. Pikkuisen kovempaa, mutta tuskin kovin merkittävästi!
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Hieno juttu, helpottaa varmasti muidenkin kuin kalojen elämää :P. Itse olen viettänyt yhden kesäloman mökillä niin, että vettä riitti vain vessan vetämiseen... Kai tuota juoksevaa vettä arvostaa kunnolla vasta sitten, kun on ollut jonkin aikaa ilman :roll:
Be merrier with a terrier!
Fatbloke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fatbloke »

Itse olen palailemassa harrastuksen pariin ja olen ihmetellyt viimeaikaisia muutoksia/ristiriitaisuuksia. Siis itse olen viimeksi ollut mukana kuvioissa 12 vuotta sitten ja silloin olivat valutussuodattimet juuri tuloillaan. Silloin nyrkkisääntönä oli 1/4 vettä 4 viikon välein, normaalisti kansoitetussa akvaariossa.
Pyrkimyksenä oli pidentää suodattimen huoltoväliä, jotta kerkiäisi kunnolla tekeytymään. Eli silloin suodattimen puhdistus myös 4 viikon välein, mutta veden vaihtojen välissä. Valutussuodattimilla pyrittiin jopa 1/2 vuoden huoltoväleihin. Itse en nuorena ja köyhänä päässyt testailemaan valutussuodattimia, mutta käytössä oli ulkosuodatin 250 l akvaariossa. Ja se vaihtoväli riitti hyvin pitämään nitraatin sopivissa arvoissa.

Nyt ihmetyttää tämä nykyinen vedenvaihtorumba, eli jopa 75 % vedestä viikottain ja sitten tarvitsee lisätä hiilidioksidit ja lannoitteet.
Mihinkä on kadonnut biotoopin rakennus? Tällä nykyisellä vedenvaihdolla kalat saadaan vaan stressaantumaan.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Fatbloke kirjoitti: Nyt ihmetyttää tämä nykyinen vedenvaihtorumba, eli jopa 75 % vedestä viikottain ja sitten tarvitsee lisätä hiilidioksidit ja lannoitteet.
Mihinkä on kadonnut biotoopin rakennus? Tällä nykyisellä vedenvaihdolla kalat saadaan vaan stressaantumaan.
Minä kysyin samaa tuossa muutama viikko sitten. Olin muutaman vuoden ilman kiekkokaloja ja käytin vedenvaihto väliä 2-3 viikkoa n40% vedestä.

Kaikki toimi moitteettomasti mutta altaassa ei ollut muita isoja kaloja kuin 7 Tiikerinuoliaista ja 2 leväbarbia sitten 30 kardinaalikalaa ja 10 kirsikkabarbia altaalla kokoa 325L. Nyt altaassa kiekkoja joiden ruoka tottumukset toisenlaiset syövät paljon ja pakasteruokia jotka väistämättä sotkeavat vettä enemmän kuin pelkkä hiutale ruoka.

Aloin sitten vaihtaa vettä 40-50% per viikko ja yllätys yllätys kiekkojen olemus muuttui paljon pirteemmäksi. Lisäsin voimakkaasi veden ilmastusta ja tuplasin/triplasin suodatus tehon. Kiekkojen hengitys rytmi tasaantui huomattavasti eli ei näkynyt sellaista läähätystä mitä yleensä näkee altaissa joissa paljon kiekkokaloja. Eli olen kääntänyt kelkkani tuon vedenvaihdon suhteen ainakin silloin kun altaassa kiekkoja.
Ja enpä usko että muutkaan kalat siitä huonoa tykkää, itselläni tuo vedenvaihto oli ainakin lähinä laiskuutta kun päästin sen jopa 3 viikkoon. :(

Ps tuota 75% vettä viikossa vaihtoon en kyllä ymmärrä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”