Sinipallokala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Snobe
Junior Member
Junior Member

Sinipallokala

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Minulla on tuollainen 40-litrainen minipönttö täysin turhana seissyt jo kauan ja nyt olenkin miettinyt siihen jotain mukavaa pientä asukkia. Sinipallokala voisi varmaankin olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

Aika paljon olen netistä tietoa löytänyt, mutta muutama asia on jäänyt mietityttämään. Tarvitseeko sinipallojen akvaarioon lisätä suolaa, vai muistanko harakoita?
Lämpötila tuossa akvaariossa on 23,5 ilman lämmitintä. Eräillä suomalaisilla sivuilla mainittiin lämpötilaksi 22-25, onko kellään omakohtaisia kokemuksia lämmittimen tarpeellisuudesta?

Yhtä sinipalloa olen siis vain hankkimassa, koska tilaa on noinkin vähän. Vaikka niin pienelle rääppänälle tilaa taitaa olla ihan ruhtinaallisesti. [;)]
Intianvesitähdikki sekä argentiinanvesirutto näyttävät viihtyvän tuolla erinomaisesti, joten pallolle olisi myös tiedossa runsas kasvillisuus.

Niin ja jos varovaisesti uskallan vielä kysyä, että kuinka huikeissa hinnoissa nuo yleisesti ottaen pyörivät? Olisi mukvava tietää etukäteen, ettei tarvitse leukaluita korjailla sitten akkisliikkeen lattialta...
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

vedestä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ei tarvitse, eikä saa lisätä suolaa. Sinipallokalat ovat makeanveden pallokaloja. Lämpötilan olisi hyvä olla pari astetta korkeampi. Äärilaidat lienevät 22 ja 30.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minulla kuoli yksi sinipallo kun lämpötila laski yöllä liikaa lämmittimen hajottua.

Hintaluokka on 5-10 e/kpl, kaikkialla missä minä olen nähnyt niitä myytävänä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Snobe
Junior Member
Junior Member

Jep, eli lämmittimen hankin ensi tilassa ja sitten vastan palleroisen.

Kiitos avustanne. :)
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ole hyvä! Kiva kun tulee uusia pallokalaharrastajia. :D

Kunhan pidät huolta että hankit kunnollisen lämmittimen, ostin juuri kirppikseltä käyttämättömän lämmittimen jonka paketissa on jokin aikaa sitten lopettaneen eläinkaupan leima, ja vaikka lämmittimen säätää pienimmälle se lämmittää veden 26 asteeseen... ja tämä erittäin hyvin ilmastoidussa kavaariossa, eli jos olisi kansilasit ja heikko suodatus niin lämpöä olisi varmaan 32 astetta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Snobe
Junior Member
Junior Member

Juu, minulla kävi joskus ihan samalla tavalla yhden vanhan lämmittimeni kanssa. Laitoin sen akvaarioon ja töpselin seinään - onneksi huomasin jonkin ajan päästä vilkaista lämpötilaa, joka oli noussut aikas huikeisiin lukemiin...

Toivottavasti tulevan palleroni kanssa sujuu hyvin, onhan tuo 40-litrainen pieni, mutta olen tunnollinen vedenvaihtaja ja eiköhän se sitten vähän ajan päästä jo vaihdu suurempaan - jotta saa pikkuiselle kavereita. :)

Ja onneksi on olemassa tämä palsta ongelmien ilmetessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”