Suositelkaa minulle kirjoahventa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Suositelkaa minulle kirjoahventa

Viesti Kirjoittaja Anza »

Olen perustamassa Etelä-Amerikka-biotooppia 461-litraiseen altaaseen ja kaipaisin sinne jotain hieman kookkaampaa, n.20-senttiseksi kasvavaa, kirjoahventa.

Suunnittelemani kalasto olisi tällainen:

Pohjalla kaksi partista, juovaokamonni, kolme-neljä haarniskamonnia, punasilmäpleko, 6xleopardimonninen, kirjomonninen (tarkoitus hankkia tälle viisi kaveria) sekä kaksi katinkultamonnia. En tiedä, onko tuo pohja jo vähän ylikansoitettu... Jos mielestänne on, niin ehdotuksia siitä, mitä jätän pois, otetaan vastaan! Tosin punasilmästä ja leopardimonnisista en luovu :).

Sitten tällä hetkellä keskivedessä uiskentelee kolme rusokääpiöahventa, kolme avainkirjoahventa, 16 neontetraa ja 13 kardinaalitetraa. Meinasin ensin luopua jommasta kummasta tetralajista, mutta näyttävät uivan samassa parvessa kaikki sovussa, että en tiedä luovunko.

Mutta mennäänpäs jo asiaan:
Kriteerini ahvenen suhteen ovat aika ristiriitaiset: Kalan tulisi olla näyttävän näköinen, miksi ei rohkea ja "persoonallinenkin", mutta jättää muut kalat ja kasvit rauhaan (varsinkin jos nuo pienet tetrat jäävät altaaseen). Vähän isommissa ahvenissa kun tuntuu aina olevan tuo kasvien repimistaipumus tai sitten pienemmät kalat ovat ruokaa... Vaikka en nyt mitään oskarin kokoista ole hankkimassakaan. Löytyisikö sopivaa?
KingLittle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Moi. Mulla on itselläni viherkirjoahvenia ja ne saattaisivat sopia sulle...eli koitappa hakea googlesta nimellä Archocentros centrarchus niin vois löytyä jotain.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Valjaskirjoahven Aequidens metae voisi mennä. Kasvit ainakin jäivät meillä koskematta, mutta tetrojen kohtalosta en uskalla luvata mitään. Kalat kun ovat petoja, niin yleensä jos kaveri suusta mahtuu (ja se hoksataan), niin se on menoa sitten. Valjaskirjoahvenet ovat kyllä aika leppoisia, mutta tetrasi ovat vähän turhan houkuttelevan muotoisia...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anza
Member
Member
Viesti:

Oikein mukavan näköisiä kaloja molemmat!

Mutta... Viherkirjoahvenesta en löytänyt tuolla hakusanalla (enkä suomeksi) kuin yhden hakutuloksen googlelta. Koitin sillä toisella (tieteellisellä???) nimellä minkä kalasta löysin, sillä löytyi enemmän. Kalasta sanottiin, että vaatisi pH yli seiskan.. Joutuisin ilmeisesti sitten luopumaan tetroistani jos näitä ottaisin. Sitten muistankohan lukeneeni oikein, mutta että samankokoisten kalojen seuraan..?

Valjaskirjoahvenesta taas sanottiin, että syö ja repii kasveja. Tämä olisi aika sääli, kun tykkään itse pitää myös näitä ei-niin-järeitä-kasveja altaassa ja jos Etelä-Amerikka-suuntaukselle lähden, niin Anubiaksetkaan eivät käy.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Anza kirjoitti:Valjaskirjoahvenesta taas sanottiin, että syö ja repii kasveja. Tämä olisi aika sääli, kun tykkään itse pitää myös näitä ei-niin-järeitä-kasveja altaassa ja jos Etelä-Amerikka-suuntaukselle lähden, niin Anubiaksetkaan eivät käy.
Omat valjaani eivät koskeneet kasveihin, mutta sehän ei tosiaan kerro välttämättä muuta kuin että omani olivat sivistyneitä yksilöitä. Olen kyllä nähnyt noita muillakin kasvialtaissa ja rohkenen epäillä, että mahdollisuudet onnistua ovat aika korkeat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Rihmakirjot?

Viesti Kirjoittaja Jani »

Miten ois rihmakirjoahvenet? Hienoja ja hyväluonteisia. Eivät myöskään ole kasvituholaisia. Itse ostin eilen 4 kpl (15 e/kpl) n. 6 cm yksilöä ja kotiutuminen onnistui hyvin. Kalat söivät heti kun kippasin ne altaaseen ja aamulla kaikki olivat hengissä. Koonkin puolesta olisivat sopivia sillä niiden mitaksi luvataan 20-22 cm.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Rihmakirjot?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Jani kirjoitti:Miten ois rihmakirjoahvenet?
Erittäin hyvin ehdotettu. Kannatetaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Mari kirjoitti:
Anza kirjoitti:Valjaskirjoahvenesta taas sanottiin, että syö ja repii kasveja. Tämä olisi aika sääli, kun tykkään itse pitää myös näitä ei-niin-järeitä-kasveja altaassa ja jos Etelä-Amerikka-suuntaukselle lähden, niin Anubiaksetkaan eivät käy.
Omat valjaani eivät koskeneet kasveihin, mutta sehän ei tosiaan kerro välttämättä muuta kuin että omani olivat sivistyneitä yksilöitä. Olen kyllä nähnyt noita muillakin kasvialtaissa ja rohkenen epäillä, että mahdollisuudet onnistua ovat aika korkeat.
Voin sanoa samaa kuin Mari... meilläkin valjaskirjoahvenet olivat hyvin ystävällisiä sekä muita kaloja että kasveja kohtaan. Yhtäkään kasvia ei syöty tai revitty. Suosittelen valjaskirjoahventa :)
Anza
Member
Member
Viesti:

Hyviä ehdotuksia! Rihmakirjoahven on yksi, mitä olen myös itse miettinyt, mutta missään en ole niitä koskaan nähnyt... Tiedä sitten, jos pyytäisi kauppiasta tilaamaan. Timanttitonkijaakin olen harkinnut... Toisaalta haluaisin sellaisen "rohkean ja persoonallisen" kaverin, ja sellainen ihme mutu-tuntuma on syntynyt, että timanttitonkija ei sellainen ole. En tosiaankaan tiedä varmaksi :).
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Rihmat

Viesti Kirjoittaja Jani »

Niitä löytyy vissiin muutama vielä Hgin akvaariokeskuksesta :)
Viimeksi muokannut Jani, 10:22, 17.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
möhkökala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Miten olisi tulisuu? n vain muista mistäpäin mualimaa ne tuli. Erittäin sympaattinen kala.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Tulisuu on Keski-Amerikasta.
Miki
Starting Member
Starting Member

Kirjoahven

Viesti Kirjoittaja Miki »

Miten olisi Pantterikirjoahven? Meillä olisi tarjolla n.200 poikasta. Kala kasvaa noin 35cm pituiseksi ja on säyseä muuten paitsi kutuaikaan. Poikaset ovat vasta n.5mm mittaisia, joten kestää vähän ennen kuin ne ovat luovutusikäisiä.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Kirjoahven

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Miki kirjoitti:Kala kasvaa noin 35cm pituiseksi ja on säyseä muuten paitsi kutuaikaan.
Ethän tosissasi suositellut noita sinttejä 461L purkkiin?
managuense, motaguense, dovii yms suuremmat Nandopsis lajit eivät taida pariskuntanakaan pärjätä ekaa kunnon matsia pitempään missään puolen kuution purkissa.
Ja mitä säyseeteen tulee, sijoittuivat nämä lajit ainakin aiemmin ahventen toptenin aggressiivisyydessään...

Kari
Anza
Member
Member
Viesti:

Vieläkin on "se oikea" löytämättä ;).
Kävin haeskelemassa tietoa tuosta pantterikirjoahvenesta. Todella komea vonkale, mutta tarvitsee ilmeisesti kahden metrin pituisen tankin, pH yli seiskan ja napsisi varmaankin nuo tetrani...
Täytyy varmaan tehdä noiden vaatimusteni välillä jonkin sortin kompromissi: ei tunnu löytyvän suurehkoa kirjoahventa, joka viihtyisi pikku tetrojen kanssa samoissa vesissä ja mahtuisi tuon kokoiseen altaaseen. Tähän mennessä rihmakirjoahven on tainnut olla ainoa _täysin_ kriteerini täyttävä. Mutta katsellaan vielä jos lisävaihtoehtoja ilmaantuisi näköpiiriin - täältä Tampereen suunnalta kun ei rihmakirjoahvenia taida löytyä. Tai sitten odotellaan josko tulisi Hgin suunnalle asiaa :).
Deco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Deco »

Jos olet oikein viitseliäs ja jaksat vaihella vettä altaaseesi, niin itse suosittelisin Kiekkoja, mutta niiten kanssa pitää myös jaksaa olla, eli viikottaisista vedenvaihdoista ei voi luopua.. En sitten mitä monniset ja plekot tykkäis 28-30*C lämpötilasta, se on vähän tottumus kysymys [;)] Itse olen täysin hurahtanut kiekkoihin, ja olis tarkotus niitä lähitulevaisuudessa hankkiakkin, kunhan saan uuden asunnon, ja isomman altaan, niin sitten on kiekkojen aika :)
Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
Anza
Member
Member
Viesti:

Niin kovin kiehtovalta kuin ajatus tuntuikin (jopa niinkin, että aloin oitis haeskelemaan tietoa muiden kalojeni lämpötilavaatimuksista), niin täytynee luopua tuosta kiekkohaaveesta :cry: .
Joutuisin luopumaan ainakin juovaokamonnista, avainkirjoahvenista (jotka muuten kutivat viime yönä, että en voi antaa niitä pois vielä vähään aikaan), neontetroista ja - tämä ratkaisi valitettavasti asian - leopardimonnisista. Menisi koko kalasto uusiksi tuon kiekkojen lämpötilavaatimusten vuoksi..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”