sinihuuli malawit
Valvoja: Moderaattorit
sinihuuli malawit
Voiko näitä pitää muiden kalojen kanssa, ja jos niin mitkä kalat olisivat sopivia seuraksi? Ilmeisesti tarvitsevat kivikkoisen akvaarion, mutta onko muita erityisvaatimuksia?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Jos englanti taipuu, niin tässä tietoa sinihuuliahvenesta. Näitä ilmeisesti kuitenkin tarkoitit? On muutenkin hyvä sivusto, johon kannattaa tutustua.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
sinihuuliahvenesta
Olen tutkinut miljoonia malawi- ahven sivustoja, mutta kun suurin osa on engalanniksi ja nimet ovat vaikeita ja jne. Niin löytyisikö jollain ihan suomeksi vinkki mikä pikkuahven sopisi sinihuuliahven kanssa joka ei olisi kovin reviiritietoinen. (miel. joku sininen)
Muita asukkeja ovat kardinaalitetraparvi sekä isopurjepleko ja niitä ahvenia on tällä hetkellä kolme, mutta varmasti niitäkin tulisi muutama lisää. Altaalla kokoa on 180 litraa, lämpö n. 26 astetta, altaan muita arvoja en ole mitannut.
Muita asukkeja ovat kardinaalitetraparvi sekä isopurjepleko ja niitä ahvenia on tällä hetkellä kolme, mutta varmasti niitäkin tulisi muutama lisää. Altaalla kokoa on 180 litraa, lämpö n. 26 astetta, altaan muita arvoja en ole mitannut.
Re: sinihuuliahvenesta
Arvot kannattaisi kyllä mittailla sillä Malawiahvenet eivät sovi ihan tavallisten akvaariokalojen kanssa samanlaiseen veteen. Malawit tarvitsevat emäksistä ja kovahkoa vettä, kun taas esim. kardinaalitetrat pehmeämpää ja happamampaa vettä. Siksi yleisimmin Malawit pidetäänkin lajiakvaariossa sillä ovat myös luonteeltaan melko aggressiivisia.AnSti kirjoitti:Olen tutkinut miljoonia malawi- ahven sivustoja, mutta kun suurin osa on engalanniksi ja nimet ovat vaikeita ja jne. Niin löytyisikö jollain ihan suomeksi vinkki mikä pikkuahven sopisi sinihuuliahven kanssa joka ei olisi kovin reviiritietoinen. (miel. joku sininen)
En suosittele sinua ottamaan lisää Malaweita tuohon kokoonpanoon vaan jos mahdollista siirtämään Malawit toiseen akvaarioon, jonne säätäisit Malawaario olosuhteet. Tämän jälkeen voisit sitten harkita uusien affenien hankkimista

Lukaiseppa tuosta sivun ylälaidasta tuo "Perustietoa Malaweista" - artikkeli siitä saa aika mukavaa infoa tämän lajin ominaisuuksista ja vaatimuksista.
Re: sinihuuliahvenesta
Eikö niillä miljoonilla malawisivuilla puhuttu vesiarvoista mitään?AnSti kirjoitti:Olen tutkinut miljoonia malawi- ahven sivustoja, mutta kun suurin osa on engalanniksi ja nimet ovat vaikeita ja jne. Niin löytyisikö jollain ihan suomeksi vinkki mikä pikkuahven sopisi sinihuuliahven kanssa joka ei olisi kovin reviiritietoinen. (miel. joku sininen)

Kardinaalitetrat ovat pehmeän ja happamen veden kaloja ja sinihuulimalawit emäksisen veden kaloja. Isopurjepleko kasvaa aivan liian suureksi 180 litran akvaarioon.
Ihan ekana sun kannattaa keskittyä perusasioihin, lukea vähän lisää (suomeksikin löytyy monta hyvää akvaariokirjaa ja -sivustoa) ja sitten pistää pystyyn haaveilemasi malawiallas.

-
- Starting Member
Tätä olen jo jonkin aikaa pelännytkin, kun kauppias ei ole huomautuksestani huolimatta laittanut "sinihuulia" omaan lajiakvaarioon, vaan ne ovat yhdessä töyhtökääpiöahventen kanssa samassa akvaariossa. Voisit yrittää kysyä kyseiseltä kauppiaalta, josko voisit vaihtaa "sinihuulesi" vaikkapa suloisiin töyhtöihin, sillä nämä todennäköisesti ovat akvaarioosi huomattavasti sopivampia asukkaita, varsinkin, jos vesi tulee kunnalta, jolloin se kaikkialla Salon seudulla on pehmeää ja neutraalia, jollei hieman hapantakin, kuten täällä Perttelissä. Vaihdolle pitäisi mielestäni olla perusteet jos kalat on myyty sinulle "sopivina akvaarioosi", kuten minulle yritettiin niitä kaupata, kun olin ostamassa töyhtökääpiöahvenia. Valitettavaahan tällainen käytös on kauppiaan puolelta, mutta koska asialle ei tehdä mitään vaikka siitä on huomautettu, pariinkiin otteeseen ainakin minun puoleltani, koska siellä on joitain minulle tuntemattomia, tangajika-ahvenia, joita myydään muistaakseni nimellä "keijukeisari", täytyy vain yrittää laittaa viidakkorumpu liikkeelle, jotteivät muut ihmiset osta tietämättään, uskoen kauppiaan vakuutteluja, kaloja, jotka eivät selviydy normaalissa seura-akvaariossa.
-
- Starting Member
Ruumiin muoto on sama, mutta väritys on epämääräisen läikikäs ruskea ja pyrstö on muistaakseni enemmän viirimallinen, minkä vuoksi itse veikkaisin jotain tangajikan suuntaan. Voisivatko olla saman lajin OB-naaraita? Ilmeisesti kuitenkin suhteellisen isoksi kasvavaa lajia, kauppias tosin ei tiennyt aikuiskokoa kun kysyin, mutta ovat olleet kaupassa vasta vähän aikaa ja ovat jo nyt melkoisia mötkäleitä.
Tämä on todella raivostuttavaa, sillä kyseinen liike on Salon "parempi" akvaario kauppa ja ovathan ne normikalat hyvässä kunnossa ja akvaariot putsataan säännöllisesti ja altaat ovat todella siistejä, mutta sitten tällainen välinpitämättömyys erikoisempia kaloja kohtaan pilaa kuvan koko liikeestä. Lisäksi siellä täytyy aina tietää, mitä on ostamassa muuten myydään ihan mitä vain, kuten parvi tiikerinuoliaisia noin sataan litraan
Tämän vuoksi aion itse perustaa malawiakvaarion vasta, kun muutan Turkuun opiskelemaan ja saan oman auton, jotta voin mahdollisuuksien mukaan ostaa kalat harrastajilta tai sellaisesta liikkeestä, jossa kalat ovat oikeanlaisissa vesissä. (Onko Turussa tällaista liikettä vai onko ainut mahdollisuus suunnata Helsinkiin?)
Tämä on todella raivostuttavaa, sillä kyseinen liike on Salon "parempi" akvaario kauppa ja ovathan ne normikalat hyvässä kunnossa ja akvaariot putsataan säännöllisesti ja altaat ovat todella siistejä, mutta sitten tällainen välinpitämättömyys erikoisempia kaloja kohtaan pilaa kuvan koko liikeestä. Lisäksi siellä täytyy aina tietää, mitä on ostamassa muuten myydään ihan mitä vain, kuten parvi tiikerinuoliaisia noin sataan litraan
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tämän vuoksi aion itse perustaa malawiakvaarion vasta, kun muutan Turkuun opiskelemaan ja saan oman auton, jotta voin mahdollisuuksien mukaan ostaa kalat harrastajilta tai sellaisesta liikkeestä, jossa kalat ovat oikeanlaisissa vesissä. (Onko Turussa tällaista liikettä vai onko ainut mahdollisuus suunnata Helsinkiin?)
Vielä kysymyksiä, jos joku jaksaa auttaa aloittelijaa... Eli mistä voisi johtua, kun näyttää että kalojen värit ovat hieman haalistuneet, lähinnä kyljistä? Ovat kyllä ihan terveen oloisia muuten, hiekka tummaa eikä niillä pitäisi stressiäkään olla. Ja kalat siis edelleen näitä sinihuulia
Niin ja sekin tuli mieleen, että mistä tämä nimi "sinihuuli" tulee, kun omillani ainakin huulet ovat yhtä keltaiset kuin muukin kroppa?

Niin ja sekin tuli mieleen, että mistä tämä nimi "sinihuuli" tulee, kun omillani ainakin huulet ovat yhtä keltaiset kuin muukin kroppa?
Muistaakseni tuo sinihuuli nimitys tulee kalan alkuperaisen varityksen (miltei valkoinen) sinertavasta huulesta. Tuo kirkkaan keltainen vari on jalostuksessa toivotumpi ominaisuus ja paljon myyvampi varitys, joten sinihuuli on harhaanjohtava nimitys talle "electric yellow" varimuodolle.
Tallaista muistelen lukeneeni joskus.
Tallaista muistelen lukeneeni joskus.