Vedenvaihto
Valvoja: Moderaattorit
Vedenvaihto
Tänä aamuna joskus vähän ennen klo 11 vaihdoin muin akvasta vettä n. puolet, vähän alle. Siis ihan normaali viikottainen vedenvaihto. Kaikki näytti olevan kunnossa. Tunti sitten menin katsoo mun huoneeseen et miten kalat voivat, koska vedenvaihdossa lämpö laski 25C=23C.
Sitten huomasin, että isompi avainkirjoahven on pystyasennossa, ja kun se ui eteenpäin niin se heilu puolelta toiselle. Keikku eteenpäin. Ja 1 mustaneontetra oli menettänyt värinsä kokonaan, se oli ihan valkoinen! Muuten kaikki oli ihan ok. Mietin nopee et mitä teen, ja laitoin vähän vedenparannusainetta,jota en lisää yleensä, koska Oulun vedessä ei kuulemma ole hirveesti haitta juttuja ja joku on sanonut mulle ettei tarvii Oulussa lisätä? Sitten pistin lämppärin lämmittää veden takas 25C. Teinkö oikein? Mustaneontetra oli vielä valkoinen, mutta avain ui taas ihan normaalisti vähän ajan päästä ja testasin et tuleeko syömään kun laitoin ruokaa nii kyl se söi. Eli ei enää hätää paitsi sillä neonilla.
Mietin vaan, kun se oli ihan rutiini vedenvaihdos, ei mitään muutoksia, niin mistä tällanen voi johtua? Oikeestikko siitä lämmöstä, yleensä se laskee vedenvaihdossa asteen, mut nyt 2 astetta. Vai onko Oulun veteen lisätty nyt jotain klooria lisää tai muuta vastaavaa.?
Mut ei varmaan ko eikö sillon kaikki kalat oireilis?
Miten mä uskallan vaihtaa enää vettä.. Paitsi pitää varmaan alkaa käyttää sitä vedenparannusainetta.
Vesiarvoja ei oo nyt mahdollista mitata, mut tässä vanhat, n. kk sitten mitatut arvot:
pH: n. 7.2, vesi pehmeetä, lämpö normaalisti 24-25C, nitriitti 0 ja nitraattia en muista, tais olla jotain 12 luokkaa.
Hoito ei oo muuttunu tuosta, mutta onko Oulun veden arvot muuttunut? Mittaan vesiarvot tällä viikolla. Kiitos vastauksista! P.s Mihin noiden kalojen oireet viittaa?
Sitten huomasin, että isompi avainkirjoahven on pystyasennossa, ja kun se ui eteenpäin niin se heilu puolelta toiselle. Keikku eteenpäin. Ja 1 mustaneontetra oli menettänyt värinsä kokonaan, se oli ihan valkoinen! Muuten kaikki oli ihan ok. Mietin nopee et mitä teen, ja laitoin vähän vedenparannusainetta,jota en lisää yleensä, koska Oulun vedessä ei kuulemma ole hirveesti haitta juttuja ja joku on sanonut mulle ettei tarvii Oulussa lisätä? Sitten pistin lämppärin lämmittää veden takas 25C. Teinkö oikein? Mustaneontetra oli vielä valkoinen, mutta avain ui taas ihan normaalisti vähän ajan päästä ja testasin et tuleeko syömään kun laitoin ruokaa nii kyl se söi. Eli ei enää hätää paitsi sillä neonilla.
Mietin vaan, kun se oli ihan rutiini vedenvaihdos, ei mitään muutoksia, niin mistä tällanen voi johtua? Oikeestikko siitä lämmöstä, yleensä se laskee vedenvaihdossa asteen, mut nyt 2 astetta. Vai onko Oulun veteen lisätty nyt jotain klooria lisää tai muuta vastaavaa.?
Mut ei varmaan ko eikö sillon kaikki kalat oireilis?
Miten mä uskallan vaihtaa enää vettä.. Paitsi pitää varmaan alkaa käyttää sitä vedenparannusainetta.
Vesiarvoja ei oo nyt mahdollista mitata, mut tässä vanhat, n. kk sitten mitatut arvot:
pH: n. 7.2, vesi pehmeetä, lämpö normaalisti 24-25C, nitriitti 0 ja nitraattia en muista, tais olla jotain 12 luokkaa.
Hoito ei oo muuttunu tuosta, mutta onko Oulun veden arvot muuttunut? Mittaan vesiarvot tällä viikolla. Kiitos vastauksista! P.s Mihin noiden kalojen oireet viittaa?
Vaihdetaan 240l kokolasiakvaario isompaan.
vaalea väri
mustaneontetran valkoinen väri voipi johtua sterssistä..eikö monet kalat menetä värinsä stressatessaan..? ja palauttaa sen sitten entiselleen kun "vaara" on ohi..
Re: vaalea väri
Niin, mutta nyt tällä hetkellä siellä ei pitäisi olla mitään tressitekijää enää.. Ne väri on ollut koko päivän vaaleet. Vielä enemmän vaaleet kuin sillon kun johtuu tressistä. Sillon, kun vaihdoin mun akvaarion paikkaa, niin kaikkien mustaneontetrojen värit meni vaaleiksi, mutta heti, kun ne olivat päässy takas akvaarioon_miitu_ kirjoitti:mustaneontetran valkoinen väri voipi johtua sterssistä..eikö monet kalat menetä värinsä stressatessaan..? ja palauttaa sen sitten entiselleen kun "vaara" on ohi..
niin värit tuli pian takasin. En usko yhden vedenvaihdon olevan suurempi tressinaihe kuin akvaarrion siirron. Ei ainakaan niin suuri, että väri lähtee koko päiväksi.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kuulostaa sukeltajantaudilta. Miten vaihdat veden? Jos lorotit veden letkulla suoraan hanasta niin on aina sukeltajataudin riski. Itseltäni on yhden aivan rutiininomaisen vedenvaihdon jälkeen neljä kalaa kuudesta ruvenneet uimaan aivan holtittomasti ja lopulta ne oli lopetettava.
Syynä on putkiston paine. Veteen liukenee paineen johteesta liikaa happea. Se sitten vapautuu hiljalleen (tästä johtuu siis kuplat seisoneessa vesilasissa). Itse kuplat eivät ole vaarallisia, mitä nyt aiheuttavat kalalle ilmavaivoja, mutta se hetki kun kaasukupla eriytyy vedestä on kriittinen. Jos se tapahtuu kalan elimistössä niin se teettää pahaa jälkeä, samaa kuin kaasukupla ihmisenkin verenkierrossa (tästä kutsumanimi "sukeltajantauti"). Kalan kohdalla ilmakuplat liikkuvat kalan kiduksiin ja tukehduttavat kalan. Joskus oireileva kala paranee itsestään, mutta rankoissa tapauksissa kannattaa kala lopettaa heti.
Paras tapa välttää sukeltajantautia on ilmastaa vesi vaihdon yhteydessä, helpoiten siis lorisuttamalla ja roiskauttamalla vettä mahdollisimman paljon. Näin kuplat muodostuvat heti eikä vasta kun vesi on ehtinyt kalan elimistöön. Moni pelkää kuplia, mutta enemmän kannattaakin pelätä kuplattomuutta![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Syynä on putkiston paine. Veteen liukenee paineen johteesta liikaa happea. Se sitten vapautuu hiljalleen (tästä johtuu siis kuplat seisoneessa vesilasissa). Itse kuplat eivät ole vaarallisia, mitä nyt aiheuttavat kalalle ilmavaivoja, mutta se hetki kun kaasukupla eriytyy vedestä on kriittinen. Jos se tapahtuu kalan elimistössä niin se teettää pahaa jälkeä, samaa kuin kaasukupla ihmisenkin verenkierrossa (tästä kutsumanimi "sukeltajantauti"). Kalan kohdalla ilmakuplat liikkuvat kalan kiduksiin ja tukehduttavat kalan. Joskus oireileva kala paranee itsestään, mutta rankoissa tapauksissa kannattaa kala lopettaa heti.
Paras tapa välttää sukeltajantautia on ilmastaa vesi vaihdon yhteydessä, helpoiten siis lorisuttamalla ja roiskauttamalla vettä mahdollisimman paljon. Näin kuplat muodostuvat heti eikä vasta kun vesi on ehtinyt kalan elimistöön. Moni pelkää kuplia, mutta enemmän kannattaakin pelätä kuplattomuutta
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Muuten hyvä selitys, mutta aiheuttaja ei ole ilman happi (se liukenee hyvin vereen), vaan typpi. Veressä oleva ylipaineinen typpi muodostaa kuplia, kun paine laskee (on laskenut).
Typpeä on siis liuennut paineisessa putkistossa ilmasta veteen. Se vapautuu kuplina, kun paine laskee
Typpeä on siis liuennut paineisessa putkistossa ilmasta veteen. Se vapautuu kuplina, kun paine laskee
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
tappajatäti
- Member

Ei se sillä letkulla laittamisesta johdu sukeltajantauti, vaan siitä, että onko vesi välillä päässyt kosketuksiin ilman kanssa vai ei.
Minä läträän vedet etukäteen ammeissa valmiiksi ja kun laitan ne akvaan, useimmiten lorutan lappoletkulla, mutta joskus ei jaksa, ja kaadan suoraan ämpäristä. Molemmissa tapauksissa kyllä syntyy normaaleja kaatamisesta tulevia kuplia, kun vesi menee akvaan, mutta sukeltajantautia ei tule, koska vesijohtoajan kaasut ovat jo haihtuneet. Kylläpäs selitän sekavasti..
Mutta vähän sama juttu kuin laittaisi suodattimen lorottelemaan vettä niin että alastulovirtaan tulee kuplia, vaaratonta.
Minä läträän vedet etukäteen ammeissa valmiiksi ja kun laitan ne akvaan, useimmiten lorutan lappoletkulla, mutta joskus ei jaksa, ja kaadan suoraan ämpäristä. Molemmissa tapauksissa kyllä syntyy normaaleja kaatamisesta tulevia kuplia, kun vesi menee akvaan, mutta sukeltajantautia ei tule, koska vesijohtoajan kaasut ovat jo haihtuneet. Kylläpäs selitän sekavasti..
112L
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Viesti:
No tuo lienee vain tapa, millä asia ilmaistaan. Samasta asiasta puhutaan. Jos vesi lasketaan letkulla, eikä ilmasteta sitä missään välissä niin se ei ole joutunut lman kanssa tekemisiin välillä (eikös?). Eli se, että lasketaan vesi letkulla altaaseen lorisuttamatta sitä missään välissä on sama asia kuin että vesi ei ole "ollut ilman kanssa tekemisissä". Eikä pääasia edes ole se, joutuuko vaihtovesi ilman kanssa tekemisiin vaan siitä, pääseekö paine välillä purkautumaantappajatäti kirjoitti:Ei se sillä letkulla laittamisesta johdu sukeltajantauti, vaan siitä, että onko vesi välillä päässyt kosketuksiin ilman kanssa vai ei.
Ämpärillä jos kaataa altaaseen niin vesi kyllä ilmastuu hyvin, ensin kun se lorisee ämpäriin ja sitten kun se lorisee altaaseen. Eli syy voi olla jossain muualla. En nyt tiedä missä.
Kiitos Jukalle oikomisesta, jostain oli takaraivooni iskostunut happi typen tilalle.
-
tappajatäti
- Member

-
jokelamaniac
- Advanced Member

Muttamutta. Voihan pari astetta liian alhaalla olla - pari astetta liian alhaalla sekin. Onko ehkä käytössä semmoinen tarramallinen lämpömittari - vaiko ihan oikea? Edelliset näet heittävät usein, tavallisesti juuri yläsuuntaan. Täten voipi esim. olla ollut huomattavasti alle 23 kin altaassa. Tämä vain eräänä huomiona.
Minä juon nyt kahvia!
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Viesti:
Jokelamaniac:illa on pointti. Mahdollista on, että mittari on epätarkka. Minulla oli aikoinaan ihan perus lasinen mittari jonka huvin vuoksi työnsin kainaloon testatakseni kuinka tarkka se on. Mittari näytti lähemmäs 40 astetta. Eikä minulla ollut kuumetta
Mitä veden ilmastukseen tulee, niin varmasti riittää, kun lorottaa vedellä kunnolla samalla kun laskee altaaseen letkulla. Jos haluaa olla todella varma asiasta niin kaataa ämpäriin välillä (minä en vaihtaisi vettä viikottain jos 700-litraisen vaihtovedet pitäisi kantaa ämpärillä
) . Mitään seisottamisia ei tarvita.
Mitä veden ilmastukseen tulee, niin varmasti riittää, kun lorottaa vedellä kunnolla samalla kun laskee altaaseen letkulla. Jos haluaa olla todella varma asiasta niin kaataa ämpäriin välillä (minä en vaihtaisi vettä viikottain jos 700-litraisen vaihtovedet pitäisi kantaa ämpärillä
Tuo testi ei vielä kerro mitään luotettavaa mittarin tarkkuudesta akvaarion lämpötiloissa. Vaikka lineaarinen toiminta taitaa kumminkin olla todennäköistä.-Alix- kirjoitti:Jokelamaniac:illa on pointti. Mahdollista on, että mittari on epätarkka. Minulla oli aikoinaan ihan perus lasinen mittari jonka huvin vuoksi työnsin kainaloon testatakseni kuinka tarkka se on. Mittari näytti lähemmäs 40 astetta. Eikä minulla ollut kuumetta![]()
Ei ole tarramittari, vaan sellainen imukupilla toimiva malli. Vaalea, muovinen.. Onko huono vai hyvä, pitäisikö ostaa toinen mittari kokeeksi? Voiko se vesi oikeasti olla liian kylmää, akvaariossa ei ole kansilaseja, ja lämmitin on säädetty 20 asteeseen, mutta vesi lämpiää 24- 25- asteeseen, koska lämmitin on tarkoitettu 300- litraiseen akvaarioon..
Tuo päättely ei ole totta. Suuritehoinenkin lämmitin toimii pienessä akvaariossa. Lämmitin pitää kalibroida jos haluaa että sen osoittama lämpötila tulee myös veden lämmöksi. Lämpömittari näyttää lämpötilan ja onko tähän lämpötilaan jotakin vaikutusta lämmittimellä, kertoo se, lämmittääkö lämmitin (eli naksuuko se termostaattinsa ohjaamana päällekin joskus). Testinä, lämmittääkö lämmittisesi nyt akvaariota, ota lämmitin pois seinästä ja odota vuorokausi, pari.mustaneon kirjoitti:Ei ole tarramittari, vaan sellainen imukupilla toimiva malli. Vaalea, muovinen.. Onko huono vai hyvä, pitäisikö ostaa toinen mittari kokeeksi? Voiko se vesi oikeasti olla liian kylmää, akvaariossa ei ole kansilaseja, ja lämmitin on säädetty 20 asteeseen, mutta vesi lämpiää 24- 25- asteeseen, koska lämmitin on tarkoitettu 300- litraiseen akvaarioon..
Lämpömittaria kuin lämpömittaria kannattaa aina verrata toisiin lämpömittareihin, mitä useampiin ja erilaisempiin, sen varmempi. On jopa tavallista että joku aina näyttää asteen tai enemmän väärin.
Kun on lämpömittaria ostamassa, sitä pitää verrata toisiin yksilöihin ja valita sellainen, mikä näyttää samaa lämpötilaa kuin useimmat.
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Juuri näin, pahimmillaan sisäpuolinen asteikko lähtee liikkeelle lämpömittareissa. Kyllästyin noihin mittareihin, kun jokainen näyttää mitä lystää ja ostin digitaaliset tilalle - ne joista piuha vedetään ikkunan toiselle puolelle mittaamaan ulkolämpötilaa. Nyt se piuha on vain sitten akvaariossa111na kirjoitti:Lämpömittaria kuin lämpömittaria kannattaa aina verrata toisiin lämpömittareihin, mitä useampiin ja erilaisempiin, sen varmempi. On jopa tavallista että joku aina näyttää asteen tai enemmän väärin.
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Joo lämpötila voi mättää, mutta voipi kaasuki... Juuri itse sain kokea kantapään kautta käyttöveteen putkistossa liuenneiden kaasujen haitat.
4 kk. sitten siirryin letkuvedenvaihtoon, isohkoja vaihtoja tehnyt viikoittain varmuuden vuoksi. Vaihdon jälkeen kaasukuplia ympäri allasta ja kalat levottomia. Satunnaisesti hankailua, mihinkä lääkitystä kokeilin ilman tehoja.
Ja sitten tulikin tuosta "lähikaupasta" lääke joka olis tarvinnu poistaa aktiivihiilellä... Ei tätä kuitenkaan kaupassa, postitse tilaaminen kestäisi liian kaun eikä jaksa linkillä lähtee asioimaan yhden aktiivihiilipatruunan takia. No minä sitten turvauduin vanhaan konstiin eli ylim. vedenvaihtoihin - katastrofaalisin seurauksin. Hirvittävästi kaasukuplia, kalat säntäilevät minkä sattuu, itse ajattelen että se on lääke vielä mikä painaa ja vaihdan lisää - kunnes tulee tämä ketju & muu aiheesta käyty keskustelu mieleen... Nyt vedenvaihdoista reilu vuorokausi, kalat alkavat hieman rauhoittua, jos kohta muutama tetra on sen olonen että selviävätkö yön ylitse (nykivät, sätkivät & uivat ympyrää). En kerta kaikkiaan keksi muutakaan syytä tälle "käytökselle" kun em. "sukeltajantaudin".
Siis tiedän etteivät tämmöiset isot vedenvaihdot ole sinänsä hyväksi akvarion biol. tasapainolle. Kuitenkin hätätapauksena vaihtanu aikaisemminkin, ämpäripelillä isoja määriä, ilman että vesiarvot juuri heittelehtisivät edes. Vaan nyt putkipelillä.. Ehkä koko alkup. hankailuongelma on yksin kaasuongelma??? Toivottavasti ei nyt ainakaa nuo pääkalat tipu.
Näköjään se täytyy sitten tämänkin oppia ihan kantapään kautta meikäläisen. Mutta ihan silläpä näistä kokemuksistani kirjotin, kun tämän palstan juupas-eipäs keskustelu on ollut hieman sekavan selkärangatonta, että ehkä joku muu saa tästä apua!
Kun vettä lorottelee (painelee peukalolla letkun päätä & suihkuttelee ympäriinsä) ei kaasua juurikaan näytä muodostuvan. Samoin tuntuisi auttavan jos lattaa sisäsuodattimen heti vedenvaihdon jälkeen kohti pintaan oikein roiskuttaan vettä.
Edit: Nyt näyttäsis paremmalta, jopa eilen veden virtauksen mukana kellunut & sätkinyt tetra on jo parempi selvästi... Esim. kloramiinista ei voi olla kysymys, koska ei lisätä veteen (+ vielä lisäsin vedenparannusainetta varmuuden vuoksi ilman vaikutusta). Perhana sentään, että eilen v*******ti... Tämmösestäkin asiasta sais olla infoa sitten joka ikisen akvaariokirjan ensisivuilla. Kellään tietoa voivatko em. tilan aiheuttamat vauriot jäädä pysyviksi?
4 kk. sitten siirryin letkuvedenvaihtoon, isohkoja vaihtoja tehnyt viikoittain varmuuden vuoksi. Vaihdon jälkeen kaasukuplia ympäri allasta ja kalat levottomia. Satunnaisesti hankailua, mihinkä lääkitystä kokeilin ilman tehoja.
Ja sitten tulikin tuosta "lähikaupasta" lääke joka olis tarvinnu poistaa aktiivihiilellä... Ei tätä kuitenkaan kaupassa, postitse tilaaminen kestäisi liian kaun eikä jaksa linkillä lähtee asioimaan yhden aktiivihiilipatruunan takia. No minä sitten turvauduin vanhaan konstiin eli ylim. vedenvaihtoihin - katastrofaalisin seurauksin. Hirvittävästi kaasukuplia, kalat säntäilevät minkä sattuu, itse ajattelen että se on lääke vielä mikä painaa ja vaihdan lisää - kunnes tulee tämä ketju & muu aiheesta käyty keskustelu mieleen... Nyt vedenvaihdoista reilu vuorokausi, kalat alkavat hieman rauhoittua, jos kohta muutama tetra on sen olonen että selviävätkö yön ylitse (nykivät, sätkivät & uivat ympyrää). En kerta kaikkiaan keksi muutakaan syytä tälle "käytökselle" kun em. "sukeltajantaudin".
Siis tiedän etteivät tämmöiset isot vedenvaihdot ole sinänsä hyväksi akvarion biol. tasapainolle. Kuitenkin hätätapauksena vaihtanu aikaisemminkin, ämpäripelillä isoja määriä, ilman että vesiarvot juuri heittelehtisivät edes. Vaan nyt putkipelillä.. Ehkä koko alkup. hankailuongelma on yksin kaasuongelma??? Toivottavasti ei nyt ainakaa nuo pääkalat tipu.
Näköjään se täytyy sitten tämänkin oppia ihan kantapään kautta meikäläisen. Mutta ihan silläpä näistä kokemuksistani kirjotin, kun tämän palstan juupas-eipäs keskustelu on ollut hieman sekavan selkärangatonta, että ehkä joku muu saa tästä apua!
Kun vettä lorottelee (painelee peukalolla letkun päätä & suihkuttelee ympäriinsä) ei kaasua juurikaan näytä muodostuvan. Samoin tuntuisi auttavan jos lattaa sisäsuodattimen heti vedenvaihdon jälkeen kohti pintaan oikein roiskuttaan vettä.
Edit: Nyt näyttäsis paremmalta, jopa eilen veden virtauksen mukana kellunut & sätkinyt tetra on jo parempi selvästi... Esim. kloramiinista ei voi olla kysymys, koska ei lisätä veteen (+ vielä lisäsin vedenparannusainetta varmuuden vuoksi ilman vaikutusta). Perhana sentään, että eilen v*******ti... Tämmösestäkin asiasta sais olla infoa sitten joka ikisen akvaariokirjan ensisivuilla. Kellään tietoa voivatko em. tilan aiheuttamat vauriot jäädä pysyviksi?
Minä juon nyt kahvia!
Elikkäs selvyyden vuoksi kysyisin,että onkos mun tyyli sitten "vaaraton"...noh en päästä letkulla,mutta en myöskään kaada suoraan sankoa altaaseen,vaan litran kannulla sangosta kaadan hitaasti.Veden vaihdon jälkeen vesi on sellaista vähän sumeaa ja pikku kuplia täynnä.Mutta ei mun kalat ainakaan käyttäydy oudosti.Seuraavana päivänä vesi onkin sitten kristallin kirkasta ja ainoat kuplat mitä näkyy on hapettimesta kotoisin.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Huomion arvoinen asia.
Minä myös noita vedenvaihtoja teen letkulla. Letku kiinni wc:n käsisuihkuun ja silleen. Kaasukuplista olen päässyt eroon laittamalla palan suodatinmattoa putken päähän.
Viikko sitten vaihdoin meille uuden wc-sekoittajan kun vanha oli väsynyt ja osa vedestä valui lavuaariin kun letkulla laittoi vettä altaaseen. Hana oli siis "väljä", mutta mitä tapahtuikaan.
Normaalisti vaihdoin vettä ja ihmettelin että mikäs tuolla olkkarissa pulputtaa ja katsoin että kiekko allas oli täynnä kuplaa ja putki sylki aina vaan lisää. Ihmettelin hetken että mitäs nyt. Kuplat olivat siis ilmaa, ei noita kaasukuplia.
Nyt kun on uusi hana ja kaikki tiivisteet/suuttimet ovat puhtaan niin tässä on sellainen ejektori ilmiö tapahtunut. Eli kun suihkuletkusta painaa vettä altaaseen se samalla imee ilmaa poresuuttimesta, eli hanan päästä. Kun laitoin käden hanan päähän, ilmaa ei letkuun tullut. Nyt mulla on sellainen fillarin renkaan kuminen paikka tossa hanan päässä kun vettä vaihdan...kuplattomasti. Imu on sen verran kova että paikka "roikkuu" hanan päässä ihan itekseen.
Että näin.
Minä myös noita vedenvaihtoja teen letkulla. Letku kiinni wc:n käsisuihkuun ja silleen. Kaasukuplista olen päässyt eroon laittamalla palan suodatinmattoa putken päähän.
Viikko sitten vaihdoin meille uuden wc-sekoittajan kun vanha oli väsynyt ja osa vedestä valui lavuaariin kun letkulla laittoi vettä altaaseen. Hana oli siis "väljä", mutta mitä tapahtuikaan.
Normaalisti vaihdoin vettä ja ihmettelin että mikäs tuolla olkkarissa pulputtaa ja katsoin että kiekko allas oli täynnä kuplaa ja putki sylki aina vaan lisää. Ihmettelin hetken että mitäs nyt. Kuplat olivat siis ilmaa, ei noita kaasukuplia.
Nyt kun on uusi hana ja kaikki tiivisteet/suuttimet ovat puhtaan niin tässä on sellainen ejektori ilmiö tapahtunut. Eli kun suihkuletkusta painaa vettä altaaseen se samalla imee ilmaa poresuuttimesta, eli hanan päästä. Kun laitoin käden hanan päähän, ilmaa ei letkuun tullut. Nyt mulla on sellainen fillarin renkaan kuminen paikka tossa hanan päässä kun vettä vaihdan...kuplattomasti. Imu on sen verran kova että paikka "roikkuu" hanan päässä ihan itekseen.
Että näin.
Uutta sitä kuulee..
Siis nyt tahtoo että joku vääntää rautalangasta. Aikasemmat tekstit meni jostain kaukaa ohi..
Jos vaihan vettä akvaan niin pistän pidettaan kiinni letkun ja sieltä hana auki -> vesi letkua pitkin akvaarioon.
Pitäiskö tähän nyt sitte heittää joku vaahtomuovin pala letkun päähän?
Ihme homma, mutta en ole ikinä kuullut, että letkulla tai ämpärin väärällä käytöllä voin aihuttaa kalojeni kuoleman..
Tämä siis ei ilmeisesti sitten päde sisäsuodattimeen, joka "puhaltaa" kuplia juurakkoon päin. ->kuplat nousee pintaan..
Jos vaihan vettä akvaan niin pistän pidettaan kiinni letkun ja sieltä hana auki -> vesi letkua pitkin akvaarioon.
Pitäiskö tähän nyt sitte heittää joku vaahtomuovin pala letkun päähän?
Ihme homma, mutta en ole ikinä kuullut, että letkulla tai ämpärin väärällä käytöllä voin aihuttaa kalojeni kuoleman..
Tämä siis ei ilmeisesti sitten päde sisäsuodattimeen, joka "puhaltaa" kuplia juurakkoon päin. ->kuplat nousee pintaan..