Mikä levä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarkka
Member
Member

Mikä levä?

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Googletus ei tuottanut tulosta, joten koitan onneani täältä.

96-litraiseen altaaseen lähinnä vallisnerioiden lehdille on ilmestynyt tummanruskeaa "karvamaista" levää. Olen poistanut nämä karvapeitteen valtaamat lehdet, mutta aina sitä levää ilmestyy tilalle.
Mitähän levää tämä mahtaa olla ja mistä ongelmasta tämä kertoo? Lannoitteita olen käyttänyt säästeliäästi. Kasvit kasvavat, mutta eivät mitenkään yltiöpäisesti kukoista. Miten pääsen levästä eroon?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Mimos
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Aenear kirjoitti: Ruskea levä, jos se on sellaista höttömäistä ja irtoaa helposti, on piilevää. Piilevää esiintyy yleensä vasta perustetuissa altaissa ja joskus "vanhoissa" altaissa riittämättömästä valaistuksesta johtuen (muistaakseni).
Kannattaa nyt ensin alkuun poistaa mekaanisesti mahdollisimman paljon tuota levää ja poistaa nuo pahiten levääntyneet kasvit ja hommata tilalle nopeasti kasvavia kasveja sekä huolehtia vedenvaihdoista ja lannoituksesta säännöllisesti. Sekä mitata ne vesiarvot. Samoin loisteputket voisi vaihtaa uusiin, jos ne ovat yli 1 - 1½ vuotta vanhoja.

Levänsyöjäksi voisit hommata partamonnin ja vaikka nuolimonneja. Omenakotilot tarvitsevat kovaa ja emäksistä vettä.
Kai tuosta on jotain apua :roll: (en ole kyllä varma :? )
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Tällänen sticky on tuolla Hoito, ongelmat & kalataudit -osiossa.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Sarkka
Member
Member

crap, ei ole piilevää. Mulla oli nimittäin sitäkin akvaarion perustamisen jälkeen. :mrgreen: Piilevä hävisi ja tuli tämä "karvalevä" tilalle... :(

Seia, kiitos, tuoltahan voisi löytyäkin tietoa. Alanpa lueskella noita linkkejä.

Njaa-a, ko. ketju luettu enkä löytänyt vastausta kysymyksiini.
Syitä leviin on lukuisia. Esim. valoa voi olla liikaa tai lian vähän, ravinteitten suhteen sama juttu. Tai sitten leviä vain on. :mrgreen:

Eniten mua kiinnostaisi, mikä ihmeen levä tuo voi olla, niin voisin sen perusteella lähteä etsimään sille syitä ja taltutuskeinoja.
-Kaaka81
Mimos
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mimos »

No sitten minä en tiedä yhtikäs mitään, mutta sentään yritin :roll:
aquaario
Member
Member

Re: Mikä levä?

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Sarkka kirjoitti:vallisnerioiden lehdille on ilmestynyt tummanruskeaa "karvamaista" levää.
Millaista karvaa levä on? Onko tupsulevän näköistä? Löytyisikö mun leväkokoelmastasaman näköistä? Nimet sitten saattaa olla jotain muuta, kun en ole niitä sataprosenttisesti varmistanut.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Sarkka
Member
Member

Crap, on niin helppo erottaa tästä nykyisestä vitsauksesta piilevä, kun on nähnyt livenä. Tämänhetkinen levä ei ole höttömäistä vaan kasvaa lyhyenä, noin sentin pari mittaisena karvapeitteenä, joka on tiukasti kiinni vallisnerioiden lehdissä. Enimmäkseen levää on lähellä pintaa ja isoimmassa virtauksessa olevissa lehdissä. Missään muissa kasveissa kuin vallisneriassa ei levää ole. 8O

Aquaario, lähinnä levä muistuttaa turkkilevää, mutta on väriltään tummahkon ruskeaa (turpeenväristä).
-Kaaka81
Aenear
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Sarkka kirjoitti:Tämänhetkinen levä ei ole höttömäistä vaan kasvaa lyhyenä, noin sentin pari mittaisena karvapeitteenä, joka on tiukasti kiinni vallisnerioiden lehdissä. Enimmäkseen levää on lähellä pintaa ja isoimmassa virtauksessa olevissa lehdissä.
Jo värin ja kasvupaikankin (kova virtaus) puolesta veikkaisin sitä jonkin sortin punaleväksi. Tupsuleväkinvoi kasvaa niin tiheästi, että se muistuttaa turkkilevää.
Sarkka
Member
Member

Ettei se vaan olisikin turkkilevää. Nimittäin levä onkin itse asiassa tummanvihreää, vaikka näyttää kauempaa ruskealta. Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä levän karkottamiseksi?
-Kaaka81
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Minulla auttoi tuohon levään hiilidioksidilisäys ja siirsin altaaseen paljon nopeakasvuisia kasveja. Lisäksi hankin altaaseen enemmän asukkaita ja ruokin niitä normaalisti, jotta nitraattia kertyi enemmän (levien tulon yhteydessä nitraatit nollassa).
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Sarkka
Member
Member

Mä just mietin kans sitä hiilidioksidilevittimen hankkimista, kun olisi kiikarissa yksi käytetty Tetran levitin. Ei vaan ole hajuakaan, millainen levitin olisi hyvä, ja onko niissä aina olemassa vesivahingon riski? Ai miten niin stressaaja... :mrgreen: Toki onhan pelkässä akvaariossakin se riski olemassa, että vedet pursuaa pihalle.

Siitä tosiasiasta mä en mihinkään pääse, että kasvit eivät ole mitenkään kukoistavia. Vallisneriat nyt kasvaa ihan kohtuullisesti, mutta esim. saniaisen lehdistä osa on ruskeita ja hajoilevia. En tiedä, pitäisikö lannoittaa enemmän.

Vettä voisi tietysti taas testailla.
-Kaaka81
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Mulla on nyt vallisneriassa ja miekkakasvissa tuon oloista levää. Olin reilun vuorokauden reissussa ja levinnyt aika nopeasti miekkakasviin. Viikon verran ollut vallisneriassa. Olen just poistanu lehdet missä levää on,mut ei selkeesti auta.. Altaasa on nopeasti kasvavia kasveja. Mutta onko uusia neuvoja?
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Kuinkahan kukaan voi neuvoa, jos ei edes perustietoja kerrota ongelman yhteydessä?

Vesiarvot, ruokinta, lannoitukset, valot ja mitä altaassa on, sekä kuinka hoitaa (vedenvaihdot ja kemia)...
lauraxc
Junior Member
Junior Member

JPuranen kirjoitti:Kuinkahan kukaan voi neuvoa, jos ei edes perustietoja kerrota ongelman yhteydessä?

Vesiarvot, ruokinta, lannoitukset, valot ja mitä altaassa on, sekä kuinka hoitaa (vedenvaihdot ja kemia)...
Joo,enpä hoksannu kiireissäni kertoa kaikkea.

Eli vesiarvot: No3 25-50. No2 0. PH 7,2 . KH 6 ja GH 8. Lämpötila akvassa on noin 25 astetta. Lannoitan kerran viikossa easy lifen profitolla. Altaana on juwelin 160 rekord ja tekniikka altaan mukana tullut suodatin ja lamput.. Ruokin kaloja 1-2 krt päivässä hiutaleilla ja pohjalle 1-2 tabl. pohjakalojen ruokaa. Vedenvaihto kerran viikossa ja 30-50% vedestä. Asukkeina altaassa on partamonni, helmirihmakala,taistohaaremi 1+3, safiiritetroja 5kpl,omppuja 2kpl ja mustaneontetroja on 10kpl.

Hoksanin levää myös lasissa. Sellaisia vihreitä pieniä pisteitä.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Nitraatti on varsin korkealla ja varmaan aika hyvin lannoittaa myös tuota levää. Tihentäisin vaihtoväliä kai ensimmäisenä (vaikka on jo aika tiheä, mutta vaikuttaisi olevan kuormaa) ja vielä vähän ruokintaa vähemmäksi. Ehkä aluksi tekisin lappoamisen pohjalle, jos ruokaa on kertynyt sinne enemmän hajoamaan, niin ehkä hajoavan vähentäminen laskisi tuota nitraattiakin. Kasveille olisi nitraatti hyvä jossain 15 paikkeilla, kaikki mikä menee yli jää helposti levien kasvuun..

Tuo vaihtovesi kannattaa mittailla myös, ettei siinä ole valmiiksi runsaammin nitraattia? Jos on, niin sitten vähentäminen on huomattavasti vaikeampaa, joskin mahdollista.
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Ruokaa laitan ehkä kuitenkin liikaa..kokeilen vähentää määrää,minkä laitan. Kiitos neuvoista. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”