Kasvien kasvamattomuus yms (mm aaltolumme)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Kasvien kasvamattomuus yms (mm aaltolumme)

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Noniin. Ihmetyttää tuo tiettyjen kasvien kasvamattomuus. Intianvesitähdikki on mulla harvaa, vaikka muut pitävät sitä rikkakasvina ja saavat aikaiseksi upeita pöheikköjä.Mulla päin vastoin :roll: .

Aaltolumpeet ovat päättänyt ruveta kiukkuilemaan ja suurin osa lehdistä sulikin pois. Uusia kyllä tulossa, mutta kuinka pitkäksi aikaa. ..Korkeutta ko. kasvilla olikin ennestään vain n 15cm.

Sitten on vuorossa punainen tiikerilumme joka jäi n 4-5 cm kokoiseksi. Uusia lehtiä toki tulee, mutta kokoa ei millään kasva. Samaan aikaan ostin sekä punaisen, että vihreän tiikerilumpeen ja vihreä kasvaa loistavasti. Alkuperäisen taimen taimi onkin jo 30cm nätti tasainen puska. Missä vika?

Hento- ja punarotalat kasvavat kamalaa vauhtia, samoin melalehdet ja konjakkikasvi. Miksi tuo rikkaruoho kiukuttelee 8O ?

Akvaario on 400l. 50cm korkea. 4x36w +kaikissa putkissa heijastimet. Altaassa 2x nutrafin levitin. Lannoitteena PMDD, saviturvepallerot ja Tetra plant Crypto. Vettä vaihdan 50% /viikko . Ph:7, nitraatti 12.5, nitriitti 0 ja lämpö 28.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Minulla normaali punainen lumme kiukuttelei kanssa aikansa, mutta innostui sitten kasvamaan. Vaatii kaiketi vain aikaa juurtumiseen ja siitä se sitten lähtee :roll: ...
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Lumpeet ovat olleet altaassani jo lähes vuoden. Kuvasta toivottavasti näette mitä lumpeiden osalta tarkoitan. Kuvassa siis alkuperäisen (samaan aikaan ja saman kokoisina ostettu)vihreän lumpeen poikanen ja kiukutteleva punainen tiikerilumme:

Kuva
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mullakaan ei tiikerilumme kasva korkeutta; on kyllä tehnyt poikasia vaan kokoa eivät taimet kasva...Vihreä versio siis kyseessä. Ne ovat suunnilleen tuon kokoisia ku tuossa Dixien kuvan pun. versio ja altaassa olleet muutaman kk:n.
Eilen sain aaltolumpeen taimen ja olen jo tässä ressaamassa jos se kuolee pois ennenkuin saa kasvatettua kunnon juuret.

Mitä näille pohjalannotteeks suosittelette: omatek. saviturvepalleroita vai 7palloja?
-uusio-harrastaja-
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Olen huomannut että jos joku lajike menestyy ja kasvaa nopeasti, niin muut eivät menesty. Eli olen päätellyt sen vievän ravinteet vedestä. Kun hentorotalaa oli iiiiso puska ja se kasvoi hurjaa vauhtia, muut kasvit eivät menestyneetkään niin hyvin. Kerran myin koko puskan ja muut kasvit aloittivat kunnon spurtin. Minulla ainakin vain yksi laji kasvaa kerrallaan tosi hyvin, toiset pysyvät toki hengissä.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Liinanen kirjoitti:Olen huomannut että jos joku lajike menestyy ja kasvaa nopeasti, niin muut eivät menesty. Eli olen päätellyt sen vievän ravinteet vedestä. Kun hentorotalaa oli iiiiso puska ja se kasvoi hurjaa vauhtia, muut kasvit eivät menestyneetkään niin hyvin. Kerran myin koko puskan ja muut kasvit aloittivat kunnon spurtin. Minulla ainakin vain yksi laji kasvaa kerrallaan tosi hyvin, toiset pysyvät toki hengissä.
Mulla se spurttaaja taitaa olla sitte tuo karttulehti... :mrgreen:
-uusio-harrastaja-
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itse huomasin, että nyt kun pariin viikkoon ei ole hiilidioksidia altaaseen mennyt niin turkkilevä is back! todella mukavaa...
Laitoin nyt tänään hiilaria tulemaan ja vaihdoin vettä erityisen paljon. Kasveista näkee, että ne ei ole saaneet hiilaria pitkään aikaan.
Meillä taitaa tuo hentorotala olla se parhaiten kasvava kasvi. Omalla kohdalla vaan sattuu aina käymään niin, että joku kasvi kasvaa todella upeaksi puskaksi ja sitten se kuolee pois, tai muuttuu rumaksi rankkanaksi ja viimein heitän sen pois.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Liinanen kirjoitti:Olen huomannut että jos joku lajike menestyy ja kasvaa nopeasti, niin muut eivät menesty. Eli olen päätellyt sen vievän ravinteet vedestä. Kun hentorotalaa oli iiiiso puska ja se kasvoi hurjaa vauhtia, muut kasvit eivät menestyneetkään niin hyvin. Kerran myin koko puskan ja muut kasvit aloittivat kunnon spurtin. Minulla ainakin vain yksi laji kasvaa kerrallaan tosi hyvin, toiset pysyvät toki hengissä.
Oliskohan mahdollista että nestemäistä lannoitetta lisäis asteittain, niin jäis muillekin ravinteita? Näin vaan maalaisjärjellä yritin pähkäillä :) Jos tosiaan tuota annosta lisää niin ei kai se yksi kasvi kaikkea "jaksa" käyttää. Jos mulla tuo logiikkaa jotenkin pettää niin korjailkaa muut jotka enemmän kasveista tietää.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Itsekin olen tuota sama ajatellut, mutta kuinka paljon sitä PMDD:tä uskaltaa enimmillään laittaa ettei siitä ole haittaa esim kaloille? Viisaammat hohoi??
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

2marjaa kirjoitti: Mitä näille pohjalannotteeks suosittelette: omatek. saviturvepalleroita vai 7palloja?
Siis tiikeri- ja aaltolumpeille?
-uusio-harrastaja-
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Mulla ollut käytössä saviturvepallerot jo vuoden verran ja tyytyväinen ollut. Kaupallisia ei enää tulis mieleenkään ostaa. Niin myös tiikerilumpeelle käytetty.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Emmuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:08, 17.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emmuh »

Viime viikolla saapui pun. tiikerilumme, jossa oli 2-3 pientä lehteä ja nyt on jäljellä vain yksi heikko lehti. 8O Lähteekö tuo vielä kasvamaan esim. juurista vai kuoleeko kokonaan pois?
:: 360l ::
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Ei ainakaan kannata vielä heittää kirvestä kaivoon... rauhallisesti odottele ja voi olla että hyvinkin lähtee kasvamaan. Eihän muuten sulla ole hiekan alla se mutikka jossa yhdistyy juuret ja varret? (kasvupiste) Siinä voi olla syy mätänemiseen
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
samppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 22:12, 27.12.2003
Paikkakunta: tikkurila, jokiniemi

Viesti Kirjoittaja samppi »

Mulla kans aaltolumme sulattaa lehtiään. kasvi ollut viikon altaassa, ja akvaario on kypsytetty HAS:in suurhuutokaupan jälkeen. Voisiko vesi olla vielä huonoa että kasvi ei tykkää?, muut kasvit kyllä tuntuu kasvavan.
Vesiarvot on hyvät tietääkseni.
Ph 7,5, No2 0,3, No3 12,5, Nh 1,5, O2 8, Kh 4, Gh 7
Pitäisi ottaa uudet testit taas. noiden tulosten jälkeen laitoin hiilidioksilevittimen päälle (riittoisuus 100l, allas 275l) vaikka se onkin liian pieni tuonne mutta toimii ns. hätäratkaisuna.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jatkanpa tänne kun aihe läheltä liippaa.

Ongelma: Köynnöstävät tipauttavat lehtensä, miekkakasvit kellastuvat, kasvutahti on hidasta, vesi ei pysy kirkkaana.

Allas: 317 l Giant (50 cm korkea), ollut paikallaan vuoden.

Vesiolot: pH 6.5-7, vesi pehmeähköä, karbonaattikovuus keskikova, lämpötila 26-27.

Tekniikka ja huolto: 3 x Floraset (valaisuaika klo 9-21), suodatusvoimaa 1200 l/h ulkosuodattimella & 2000 l/h sisäsuodattimilla, vedenvaihto 1/3 kerta viikossa (nitraatti pysyy aika tarkalleen alle 20 koko ajan), aamuisin Easy-Carboa sekä Seachem Flourish nestelannoitetta (Carboa 3 ml, Fourishia 1 ml), pohjalle noin kerran kuussa Satek Voimapellettejä, passiivinen hiilidioksidilevitys JBL:n spiraalilla (kolmesataselle sopiva flipperi asennetaan tod. näk. huomen illalla tuon tilalle).

Ongelma alkaa pikku hiljaa syödä naista, kun papukaijalehti, rusolehti ja jopa vesitähdikki kuolevat käsiin! Selkeästi vedestä puuttuu jotain, tai se sisältää liikaa jotain. Mitä, millä sitä testataan, mistä niitä testejä saa, miten niitä tulkitaan ja ongelmat korjataan?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minulla ainakin aaltolumpeet kasvavat vuodenajan mukaan, eli siis tulevat ja menevät, seilaavat mukulana ympäriinsä ja sitten taas muutaman kuukauden päästä alkaa uusi kasvukausi ja uudet lehdet.

Adrianna: Entäs valaistus? Jos se on kohdallaan niin en voi sanoa muuta kuin että huono karma :roll:. Joskus törmää selittämättömiin asioihin, minullakin on kaksi tismalleen samanlaista allasta, toisessa kasvit kasvaa niin ettei altaaseen meinaa nähdä sisälle, toisessa taasen kidutaan. Tähän yleensä auttaa kärsivällisyys ja aika. Jätä kaikki lannoitukset ja hiilarit yms pois ja odota... omalla vastuulla [;)] .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Inia kirjoitti:Adrianna: Entäs valaistus?
Florasettejä on kolme, olisikos nuo nyt 80 W per vempele? 12 h putkeen päällä päivässä.
Inia kirjoitti:Jätä kaikki lannoitukset ja hiilarit yms pois ja odota... omalla vastuulla [;)] .
Omalla vastuulla :mrgreen: . Olen jo pari kertaa tuossa altaan edessä istuen miettinyt paaal-jon pahempia kohtaloita rehu-paroille... jos ei hyvällä niin pahalla ja silleen ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mulla taas suht samoja ongelmia. Eri kasveilla tosin. Intianvesitähdikit (rosanervig ja tavallinen) kiukuttelevät, samoin punaviuhka ja tuoksuvedensuosikki (kaksi viimeistä kasvoi riesaksi asti edellisessä kämpässä). Lämpöä tosin ei ole enää kuin 26 astetta. Muuten vesiarvot suht samat kuin aloitusviestissäkin). Konjakkikasvi, höpöhöpö cuba ja closso taas menestyvät. Missähän nyt mennään metsään? Vai onko tuo nyt taas sattumankauppaa mikä viihtyy mikä ei?

Valoa on 4x36w (philipsin 850 ja 950 putket) ja heijastimet. Lisään pmdd:tä ja carboa. Ja hiilidioksidia lisään ferplastin co2 systeemillä.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Nyt olisi uusia testejä tehty: Rautaa 0,1 mg/l ja fosfaattia 0,5-1,0 mg/l. Olisiko näistä hyötyä, selittäisikö raudan vähyys tai fosfaatin määrä (onko tuota liikaa?) köynnöstävien huonon menestyksen?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”