Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
270-litraisessa akvaariossa on (muiden kalojen ohessa) kolme avainkirjoahventa, hitusen yli vuoden ikäisiä, ja ne ovat samasta poikueesta. Kaksi muodostavat kutuparin ja ovat kuteneet kolme tai neljä kertaa. Kaikilla kerroilla kutu on mennyt parempiin suihin. Kutupari hätyyttelee jonkin verran kolmatta pyörää, joka pysyttelee suosiolla eri puolella akvaariota.
Ensinnäkin: ajatus mahdollisista sukurutsaisista poikasista ei ole kovin innostava.
Toiseksi: miten kalan psyykkiseen olemiseen kolmantena pyöränä oleminen vaikuttaa?
Taitaa olla aika vaikeaa löytää uudet kodin kaloille, joiden sukupuolista mulla ei ole muuta tietoa kuin mitä kudusta voi päätellä, eli että kumpaakin on. Jotenkin voisin kuvitella, että ainoa vaihtoehto on se, että yritän päästä kahdesta eroon ja hankin muutaman avaimen lisää: aina yhden kalan yhdestä paikasta ja toivon, että niistä muodustuisi uusi pari. Ja sitten yrittäisin taas päästä niistä lopuista eroon asiallisesti. Voisivatko avaimet kuitenkin elää esim. poikamiesparvessa vai pitäisikö ne mieluummin lopettaa, jos uusia koteja ei löydy? Mahdolliselle toiselle kutuparille varmaan saisikin kodin.
Avainten kutupari + kolmas pyörä - kaikki samasta poikueesta
Valvoja: Moderaattorit
Äääh, eikö kenelläkään ole mitään konkreettista ehdotusta, miten tästä eteenpäin
. Tuo kolmas pyörä on tällä hetkellä aika vakinaisesti yhdessä kivenkolossa; liekö pariskunta sitten viimeisen kudun aikana (juhannuksena) hätyytellyt sitä oikein urakalla.
Taidanpa laittaa Lahjoitetaan-palstalle ilmon avainsisaruksista ja jos siellä kukaan ei ole kiinnostunut, syötän ne koiralle, ostan muutaman lisää ja toivon niistä uutta kutuparia. Hitto, kun ei silloin aloittelevana akvaristina tajunnut hankkia avaimia eri paikoista
.

Taidanpa laittaa Lahjoitetaan-palstalle ilmon avainsisaruksista ja jos siellä kukaan ei ole kiinnostunut, syötän ne koiralle, ostan muutaman lisää ja toivon niistä uutta kutuparia. Hitto, kun ei silloin aloittelevana akvaristina tajunnut hankkia avaimia eri paikoista

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Olis tosi loistava juttu, jos sattusit tietämään sen ylijäämän sukupuolen. Onko ihan mahdoton tapaus?
Mitä täällä olen seuraillu, olen havainnut, että erityisesti avaineukoista olisi suoranainen pula!
Mulla on yksi aikuinen uros ylimääräisenä ja luovuttaisin sen ilolla pois. Mulla on kaiken lisäksi noin 80 poikasta, eivät kuitenkaan sen uroksen.
Se olis mun mielestä hyvä ratkaisu, jos myisit kutuparin ja uusi kehiin, toiselle kaveriksi
Avaimille on kaikista pahinta, jos joutuvat elämään ihan yksin. Kyllä ne mun käsittääkseni menevät poikamiesporukassakin.
Mitä täällä olen seuraillu, olen havainnut, että erityisesti avaineukoista olisi suoranainen pula!
Mulla on yksi aikuinen uros ylimääräisenä ja luovuttaisin sen ilolla pois. Mulla on kaiken lisäksi noin 80 poikasta, eivät kuitenkaan sen uroksen.
Se olis mun mielestä hyvä ratkaisu, jos myisit kutuparin ja uusi kehiin, toiselle kaveriksi
Avaimille on kaikista pahinta, jos joutuvat elämään ihan yksin. Kyllä ne mun käsittääkseni menevät poikamiesporukassakin.
Voisihan tätä sukupuolikysymystä privaatistikin jatkaa, mutta pannaan nyt tähän.
Ikävä kyllä en tosiaankaan erota edes kutuparista sitä, kumpi on akka ja kumpi ukko, puhumattakaan kolmannesta pyörästä. Pieniä kokoeroja noilla on, mutta voiko vuoden ikäisistä sen perusteella sanoa mitään? Kalojen genitaalipapilloja en ole onnistunut näkemään, niistähän sen näkisi. Itsekin olen huomannut tuon eukkopulan, liekö lämpötilalla tai vastaavalla vaikutusta asiaan, kuten joillain matelijoilla...
Ja tuon kutuparinkin mieluusti hajoittaisin, koska yhdessä myyminenhän olisi vain "ongelman" siirtämistä.
Ikävä kyllä en tosiaankaan erota edes kutuparista sitä, kumpi on akka ja kumpi ukko, puhumattakaan kolmannesta pyörästä. Pieniä kokoeroja noilla on, mutta voiko vuoden ikäisistä sen perusteella sanoa mitään? Kalojen genitaalipapilloja en ole onnistunut näkemään, niistähän sen näkisi. Itsekin olen huomannut tuon eukkopulan, liekö lämpötilalla tai vastaavalla vaikutusta asiaan, kuten joillain matelijoilla...
Ja tuon kutuparinkin mieluusti hajoittaisin, koska yhdessä myyminenhän olisi vain "ongelman" siirtämistä.