Keltakääpiöt kutee jo?
Valvoja: Moderaattorit
Keltakääpiöt kutee jo?
Minulla on nuori keltakääpiöpariskunta. Tyttö on ihan pieni vielä, ehkä 3cm, tällä hetkellä hyvin keltainen väritykseltään ja käyttäytyy aggressiivisesti täplämonnisia kohtaan. Täplämonniset jäävät satimeen lasia vasten ja keltakääpiötyttö näykkii kuin söisi elävältä täplistä :O. Voiko noin pieni olla jo valmis kutemaan? Ja sitäkö tämä nyt olisi?Kääks, mun täytyy rueta haaviin noi monniset pois tuolta, vaikka on se keltakääpiö kyllä aika kirppu, että saako pahaa aikaan monnisille vai nipisteleekö vain?
-
- Starting Member
Hyvinkin voi kutuhommat olla menossa, naarashan ei paljon tuosta isommaksi kasvakaan, naaras muistini mukaan jää alle 5cm.
Kyllähän ne muita kaloja ajaa mutta ei ne pahaa jälkeä saa aikaan (ainakaan minun altaassani saaneet), ajoivat vain muut kalat aina etäämmälle, toki tilaa on hyvä olla sen verran että muut kalat pääsevät hieman etäämmälle niin eivät ole kokoajan ajamisen kohteena.
Kyllähän ne muita kaloja ajaa mutta ei ne pahaa jälkeä saa aikaan (ainakaan minun altaassani saaneet), ajoivat vain muut kalat aina etäämmälle, toki tilaa on hyvä olla sen verran että muut kalat pääsevät hieman etäämmälle niin eivät ole kokoajan ajamisen kohteena.
Kysytääs tässä kun en nyt löydä googlellakaan: Miten erottaa toisistaan keltakääpiöahven koiraan ja naaraan? Kauppias myi minulle parin, mutta nyt epäilyttää, että tuo toinen olisi sittenkin koiras. En tiedä, mitä värimuunnosta ovat tai ovat olematta, tuo toinen näyttää kovasti tältä. Toinen on aivan keltainen, kyljessä musta viiva vaakatasossa.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
Juu, kyllä minä sen sain selville että kutupuvussa naaras on tosiaan aivan keltainen, mutta mietin vain sitä, ovatko ne nuorena kaikki tuollaisia keltaisia mustalla raidalla (tähän suuntaan: - - - - - -) ja sitten myöhemmin peräpää muuttuu siniseksi kuten koirailla?
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
hmm..naaras tosiaan ihan kirkkaan keltainen, huomasin kun katsoin yllä olevan linkin, missä naaras kutupuvussa ja ilman, niin muistin, että tuollainen harmaahan se oli minulle tullessa, ei minkään näköinen. Otin monniset päiväksi pois toiseen altaaseen, missä tutkein, onko niitä kovin kiusattu, mutta nyt päästin takaisin, kiusaavat kyllä molemmat, naaras ja koiras, mutta kyllähän ne aina karkuun pääse. Hölmöjä ne monniset on, ei voi muuta sanoa, tukkivat uudelleen ja uudelleen ahventen reviirille 

Kyllä ne poikasina hyvin samanlaisia on mutta uskoisin, että kun ovat jo siinä koossa että sukupuolia alkaa erottamaan niin ne sukupuolet on tunnistettu oikein ja sinulla on koiras ja naaras. No aika sen varmuudella näyttää.kiloYOle kirjoitti:Äh, muotoilin huonosti. Tarkoitin, että ovatko koiraat nuorina saman näköisiä kuin naaraat ja myöhemmin niillä muuttuu peräpää siniseksi. Eli voiko tuo minun keltainen yksilöni osoittautua vielä koiraaksi?
-
- Junior Member
Missä koossa niitä sitten alkaa erottamaan.masi kirjoitti:Kyllä ne poikasina hyvin samanlaisia on mutta uskoisin, että kun ovat jo siinä koossa että sukupuolia alkaa erottamaan niin ne sukupuolet on tunnistettu oikein ja sinulla on koiras ja naaras. No aika sen varmuudella näyttää.kiloYOle kirjoitti:Äh, muotoilin huonosti. Tarkoitin, että ovatko koiraat nuorina saman näköisiä kuin naaraat ja myöhemmin niillä muuttuu peräpää siniseksi. Eli voiko tuo minun keltainen yksilöni osoittautua vielä koiraaksi?